Rozporządzenie 2539/84 ustanawiające szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2539/84
z dnia 5 września 1984 r.
ustanawiające szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 805/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Grecji, w szczególności jego art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 98/69 z dnia 16 stycznia 1969 r. ustanawiające ogólne zasady zbytu mrożonej wołowiny i cielęciny przez agencje interwencyjne(2), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 429/77(3), określa, że ceny sprzedaży mogą być ustalane ryczałtowo z góry lub wyznaczane w drodze przetargu;

niektóre transakcje sprzedaży mrożonej wołowiny i cielęciny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych są z reguły przedmiotem bardzo dużej liczby wniosków; aby odpowiedzieć na potrzeby niektórych szczególnych zastosowań i w trosce o lepsze zarządzanie finansowe zapasami interwencyjnymi należy wprowadzić procedurę sprzedaży w dwóch następujących po sobie etapach, drogą przetargu, a następnie po cenie ustalonej z góry; należy określić szczegółowe zasady prowadzenia tego typu sprzedaży;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2173/79(4) ustanawia szczegółowe zasady zbytu wołowiny zakupionej przez agencje interwencyjne zarówno w ramach procedur zakupu po ustalonej z góry cenie, jak i z zastosowaniem procedur przetargowych; w trosce o prostotę, na tyle na ile jest to możliwe, należy odnieść się do tego rozporządzenia;

w celu zapewnienia ekonomicznego administrowania zapasami należy postanowić, aby agencje interwencyjne sprzedawały w pierwszej kolejności mięso, które jest składowane najdłużej;

należy odstąpić od stosowania przepisów art. 2 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, mając na uwadze trudności natury administracyjnej, jakie stosowanie tego przepisu stwarza w niektórych Państwach Członkowskich;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych Państw Członkowskich, dokonywanych w dwóch następujących po sobie etapach, najpierw w drodze przetargu, a następnie po ustalonej ryczałtowo z góry cenie.
2.
Z zastrzeżeniem przepisów niniejszego rozporządzenia sprzedaży w drodze przetargu, a następnie po cenie ustalonej z góry dokonuje się zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 2173/79.
3.
Agencje interwencyjne w pierwszej kolejności sprzedają produkty, które są najdłużej składowane.
Artykuł  2
1.
W pierwszym etapie mięso zostaje przeznaczone do sprzedaży w drodze przetargu.
2.
Nie naruszając przepisów art. 6 i 7 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, załączniki do rozporządzenia otwierającego sprzedaż wołowiny stanowią zaproszenia do przetargu.

Informacje na temat ilości oraz miejsc, w których składowane jest mięso, osoby zainteresowane mogą uzyskać pod adresami podanymi w Załączniku do rozporządzenia dotyczącego sprzedaży wołowiny. Ponadto agencje interwencyjne mogą wywiesić zaproszenia do przetargu w swoich siedzibach i ogłaszać je w inny sposób.

3.
Stosują się przepisy art. 8 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79 dotyczące udziału w przetargu i składania ofert.

Nie przyjmuje się ofert, w których oferowana kwota jest niższa od ceny minimalnej określonej w art. 3 ust. 1.

Jednakże w ofertach nie wskazuje się chłodni, w których składowane są dane produkty.

Artykuł  3
1.
Nie naruszając przepisów art. 9 i art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, dla każdej ilości mrożonego mięsa agencje interwencyjne przydzielają ilości przeznaczone do sprzedaży oferentom, których oferty zawierają cenę równą lub wyższą od ceny minimalnej określonej w Załączniku do rozporządzenia dotyczącego sprzedaży wołowiny.

Dla celów stosowania przepisów pierwszego akapitu agencje interwencyjne przyjmują w pierwszej kolejności ofertę lub oferty zawierające cenę najwyższą w stosunku do wspomnianej ceny minimalnej. Kolejne ilości przydzielane są oferentom określonym w akapicie pierwszym, mając na uwadze zaoferowane ceny, począwszy od ceny najwyższej w stosunku do ceny minimalnej.

Jeśli w wyniku złożenia kilku ofert zawierających taką samą cenę ilość przeznaczona do sprzedaży jest niewystarczająca, agencja interwencyjna dokonuje podziału tej ilości w porozumieniu z oferentami lub drogą losowania.

2.
Nie naruszając przepisów art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, właściwa agencja interwencyjna informuje każdego z oferentów o rezultacie jego udziału w przetargu nie później niż czwartego dnia roboczego od dnia, w którym upływa termin składania ofert do danego przetargu.
3.
Agencje interwencyjne wywieszają w swoich siedzibach informacje dotyczące ilości produktów, która pozostała do sprzedaży po zakończeniu sprzedaży drogą wspomnianego wyżej przetargu.
Artykuł  4
1.
Ilości pozostałe do sprzedaży po zakończeniu procedury przetargowej określonej w art. 2 i 3 kierowane są do sprzedaży po cenie minimalnej, która jest określona w Załączniku do rozporządzenia dotyczącego sprzedaży wołowiny.
2.
Wnioski o kupno można składać, począwszy od piątego dnia roboczego od dnia, w którym upływa termin składania ofert do danego przetargu.
3.
We wnioskach o kupno nie wskazuje się chłodni, w których składowane są dane produkty.
Artykuł  5 1
1.
Nie naruszając przepisów art. 15 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, kwotę zabezpieczenia ustala się przy każdej sprzedaży.
2.
W odniesieniu do sprzedaży powiązanej z obowiązkiem wywozu danego mięsa stosuje się następujące przepisy:

a) Zabezpieczenie odnoszące się do wywozu produktów zostaje przedstawione przez podmiot skupujący, przed przejęciem.

b) W odniesieniu do zabezpieczenia przewidzianego w lit. a) wywóz danych produktów stanowi zobowiązanie pierwotne w rozumieniu art. 20 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 (5).

Również w przypadku gdy w rozporządzeniu uruchamiającym sprzedaż przewiduje się zobowiązanie do przywozu do państwa trzeciego określonego miejsca przeznaczenia, powyższe również stanowi zobowiązanie pierwotne w rozumieniu art. 20.

c) Właściwym dowodem wypełnienia wyżej wymienionych zobowiązań jest dowód przewidziany w art. 13 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1687/76 (6). Dowód przedkłada się w terminach ustanowionych w art. 31 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2730/79 (7).

d) Dla celów niniejszego rozporządzenia, w odniesieniu do zabezpieczenia określonego w lit. a),

1. 2 15% przewidziane w art. 23, 24 i 25 rozporządzenia (EWG) 2220/85 zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 30 ECU na tonę;

2. 3 10%, 5% i 2% przewidziane w art. 23 ust. 2 lit. b) wymienionego rozporządzenia zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 3 ECU na tonę.

3.
W odniesieniu do sprzedaży powiązanej z obowiązkiem przetworzenia danego mięsa stosuje się następujące przepisy:

a) Zabezpieczenie odnoszące się do przetwarzania produktów zostaje złożone przez podmiot skupujący właściwym władzom Państwa Członkowskiego, w którym przetwarzanie ma nastąpić, przed przejęciem. Kwota zabezpieczenia może być zróżnicowana w zależności od produktów oferowanych do sprzedaży oraz od ich wykorzystania.

b) W przypadku stosowania art. 13 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1687/76 mięso może zostać przejęte jedynie w przypadku otrzymania przez agencję interwencyjną posiadającą produkty świadectwa określonego w wymienionym ustępie.

c) W odniesieniu do zabezpieczenia przewidzianego w lit. a) wytwarzanie danych produktów określonych w umowie stanowi zobowiązanie pierwotne w rozumieniu art. 20 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85.

W przypadku gdy w rozporządzeniu uruchamiającym sprzedaż zastrzega się, że przetwarzanie musi zostać przeprowadzone przez składającego wniosek, powyższe także stanowi zobowiązanie pierwotne.

d) Dodatkowy termin określony w art. 22 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2220/85 ma zastosowanie, jedynie w przypadku gdy działanie potwierdzone dowodem przetwarzania zostało podjęte w pierwotnym terminie wyznaczonym na jego okazanie.

e) Dla celów niniejszego rozporządzenia:

1. 4 15% przewidziane w art. 23, 24 i 25 rozporządzenia (EWG) 2220/85 zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 30 ECU na tonę;

2. 5 10%, 5% i 2% przewidziane w art. 23 ust. 2 lit. b) wymienionego rozporządzenia zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 3 ECU na tonę.

4. 6
Kursem wymiany, stosowanym w odniesieniu do kwot zabezpieczenia, określonych w ust. 2 i 3, jest rolniczy kursu przeliczeniowy obowiązujący w dniu wniesienia zabezpieczenia agencji interwencyjnej lub przedłożenia dowodu wniesienia tego zabezpieczenia.
Artykuł  6

Nie naruszając przepisów art. 18 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, termin przejęcia mięsa sprzedawanego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem wynosi dwa miesiące, począwszy od dnia, w którym upływa termin składania ofert przetargowych, bądź od dnia przyjęcia wniosku określonego w art. 3 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia w przypadku sprzedaży po ustalanej cenie.

Artykuł  7

W każdym przetargu agencje interwencyjne informują Komisję w terminie określonym w art. 3 ust. 2 o ilości produktów, na którą złożono zapotrzebowanie, oraz oferowanych cenach, jak również o przydzielonych ilościach i rzeczywistych cenach, po których z zastosowaniem art. 3 sprzedano dane produkty.

Artykuł  8

Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się w przypadku sprzedaży poza przetargiem, gdy rozporządzenie dotyczące takich sprzedaży zawiera odniesienie do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 września 1984 r.

W imieniu Komisji
Poul DALSAGER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 26.

(2) Dz.U. L 14 z 21.1.1969, str. 2.

(3) Dz.U. L 61 z 5.3.1977, str. 18.

(4) Dz.U. L 251 z 5.10.1979, str. 12.

(5) Dz.U. L 205 z 3.08.1985, str. 5.

(6) Dz.U. L 190 z 14.07.1976, str. 1.

(7) Dz.U. L 317 z 12.12.1979, str. 1."

1 Art. 5 zmieniony przez art. 6 rozporządzenia nr 1809/87 z dnia 29 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.170.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1987 r.
2 Art. 5 ust. 2 lit. d) pkt 1 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. a) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
3 art. 5 ust. 2 lit. d) pkt 1 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. a) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
4 Art. 5 ust. 3 lit. e) pkt 1 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. b) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
5 Art. 5 ust. 3 lit. e) pkt 2 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. b) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
6 Art. 5 ust. 4 dodany przez art. 1 ust. 6 rozporządzenia nr 1759/93 z dnia 1 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.161.59) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lipca 1993 r.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.238.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2539/84 ustanawiające szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych
Data aktu: 05/09/1984
Data ogłoszenia: 06/09/1984
Data wejścia w życie: 09/09/1984, 01/05/2004