Rozporządzenie 2539/84 ustanawiające szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2539/84
z dnia 5 września 1984 r.
ustanawiające szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 805/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Grecji, w szczególności jego art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 98/69 z dnia 16 stycznia 1969 r. ustanawiające ogólne zasady zbytu mrożonej wołowiny i cielęciny przez agencje interwencyjne(2), zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 429/77(3), określa, że ceny sprzedaży mogą być ustalane ryczałtowo z góry lub wyznaczane w drodze przetargu;

niektóre transakcje sprzedaży mrożonej wołowiny i cielęciny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych są z reguły przedmiotem bardzo dużej liczby wniosków; aby odpowiedzieć na potrzeby niektórych szczególnych zastosowań i w trosce o lepsze zarządzanie finansowe zapasami interwencyjnymi należy wprowadzić procedurę sprzedaży w dwóch następujących po sobie etapach, drogą przetargu, a następnie po cenie ustalonej z góry; należy określić szczegółowe zasady prowadzenia tego typu sprzedaży;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2173/79(4) ustanawia szczegółowe zasady zbytu wołowiny zakupionej przez agencje interwencyjne zarówno w ramach procedur zakupu po ustalonej z góry cenie, jak i z zastosowaniem procedur przetargowych; w trosce o prostotę, na tyle na ile jest to możliwe, należy odnieść się do tego rozporządzenia;

w celu zapewnienia ekonomicznego administrowania zapasami należy postanowić, aby agencje interwencyjne sprzedawały w pierwszej kolejności mięso, które jest składowane najdłużej;

należy odstąpić od stosowania przepisów art. 2 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, mając na uwadze trudności natury administracyjnej, jakie stosowanie tego przepisu stwarza w niektórych Państwach Członkowskich;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych Państw Członkowskich, dokonywanych w dwóch następujących po sobie etapach, najpierw w drodze przetargu, a następnie po ustalonej ryczałtowo z góry cenie.
2.
Z zastrzeżeniem przepisów niniejszego rozporządzenia sprzedaży w drodze przetargu, a następnie po cenie ustalonej z góry dokonuje się zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 2173/79.
3.
Agencje interwencyjne w pierwszej kolejności sprzedają produkty, które są najdłużej składowane.
Artykuł  2
1.
W pierwszym etapie mięso zostaje przeznaczone do sprzedaży w drodze przetargu.
2.
Nie naruszając przepisów art. 6 i 7 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, załączniki do rozporządzenia otwierającego sprzedaż wołowiny stanowią zaproszenia do przetargu.

Informacje na temat ilości oraz miejsc, w których składowane jest mięso, osoby zainteresowane mogą uzyskać pod adresami podanymi w Załączniku do rozporządzenia dotyczącego sprzedaży wołowiny. Ponadto agencje interwencyjne mogą wywiesić zaproszenia do przetargu w swoich siedzibach i ogłaszać je w inny sposób.

3.
Stosują się przepisy art. 8 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79 dotyczące udziału w przetargu i składania ofert.

Nie przyjmuje się ofert, w których oferowana kwota jest niższa od ceny minimalnej określonej w art. 3 ust. 1.

Jednakże w ofertach nie wskazuje się chłodni, w których składowane są dane produkty.

Artykuł  3
1.
Nie naruszając przepisów art. 9 i art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, dla każdej ilości mrożonego mięsa agencje interwencyjne przydzielają ilości przeznaczone do sprzedaży oferentom, których oferty zawierają cenę równą lub wyższą od ceny minimalnej określonej w Załączniku do rozporządzenia dotyczącego sprzedaży wołowiny.

Dla celów stosowania przepisów pierwszego akapitu agencje interwencyjne przyjmują w pierwszej kolejności ofertę lub oferty zawierające cenę najwyższą w stosunku do wspomnianej ceny minimalnej. Kolejne ilości przydzielane są oferentom określonym w akapicie pierwszym, mając na uwadze zaoferowane ceny, począwszy od ceny najwyższej w stosunku do ceny minimalnej.

Jeśli w wyniku złożenia kilku ofert zawierających taką samą cenę ilość przeznaczona do sprzedaży jest niewystarczająca, agencja interwencyjna dokonuje podziału tej ilości w porozumieniu z oferentami lub drogą losowania.

2.
Nie naruszając przepisów art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, właściwa agencja interwencyjna informuje każdego z oferentów o rezultacie jego udziału w przetargu nie później niż czwartego dnia roboczego od dnia, w którym upływa termin składania ofert do danego przetargu.
3.
Agencje interwencyjne wywieszają w swoich siedzibach informacje dotyczące ilości produktów, która pozostała do sprzedaży po zakończeniu sprzedaży drogą wspomnianego wyżej przetargu.
Artykuł  4
1.
Ilości pozostałe do sprzedaży po zakończeniu procedury przetargowej określonej w art. 2 i 3 kierowane są do sprzedaży po cenie minimalnej, która jest określona w Załączniku do rozporządzenia dotyczącego sprzedaży wołowiny.
2.
Wnioski o kupno można składać, począwszy od piątego dnia roboczego od dnia, w którym upływa termin składania ofert do danego przetargu.
3.
We wnioskach o kupno nie wskazuje się chłodni, w których składowane są dane produkty.
Artykuł  5 1
1.
Nie naruszając przepisów art. 15 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, kwotę zabezpieczenia ustala się przy każdej sprzedaży.
2.
W odniesieniu do sprzedaży powiązanej z obowiązkiem wywozu danego mięsa stosuje się następujące przepisy:

a) Zabezpieczenie odnoszące się do wywozu produktów zostaje przedstawione przez podmiot skupujący, przed przejęciem.

b) W odniesieniu do zabezpieczenia przewidzianego w lit. a) wywóz danych produktów stanowi zobowiązanie pierwotne w rozumieniu art. 20 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 (5).

Również w przypadku gdy w rozporządzeniu uruchamiającym sprzedaż przewiduje się zobowiązanie do przywozu do państwa trzeciego określonego miejsca przeznaczenia, powyższe również stanowi zobowiązanie pierwotne w rozumieniu art. 20.

c) Właściwym dowodem wypełnienia wyżej wymienionych zobowiązań jest dowód przewidziany w art. 13 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1687/76 (6). Dowód przedkłada się w terminach ustanowionych w art. 31 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2730/79 (7).

d) Dla celów niniejszego rozporządzenia, w odniesieniu do zabezpieczenia określonego w lit. a),

1. 2 15% przewidziane w art. 23, 24 i 25 rozporządzenia (EWG) 2220/85 zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 30 ECU na tonę;

2. 3 10%, 5% i 2% przewidziane w art. 23 ust. 2 lit. b) wymienionego rozporządzenia zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 3 ECU na tonę.

3.
W odniesieniu do sprzedaży powiązanej z obowiązkiem przetworzenia danego mięsa stosuje się następujące przepisy:

a) Zabezpieczenie odnoszące się do przetwarzania produktów zostaje złożone przez podmiot skupujący właściwym władzom Państwa Członkowskiego, w którym przetwarzanie ma nastąpić, przed przejęciem. Kwota zabezpieczenia może być zróżnicowana w zależności od produktów oferowanych do sprzedaży oraz od ich wykorzystania.

b) W przypadku stosowania art. 13 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1687/76 mięso może zostać przejęte jedynie w przypadku otrzymania przez agencję interwencyjną posiadającą produkty świadectwa określonego w wymienionym ustępie.

c) W odniesieniu do zabezpieczenia przewidzianego w lit. a) wytwarzanie danych produktów określonych w umowie stanowi zobowiązanie pierwotne w rozumieniu art. 20 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85.

W przypadku gdy w rozporządzeniu uruchamiającym sprzedaż zastrzega się, że przetwarzanie musi zostać przeprowadzone przez składającego wniosek, powyższe także stanowi zobowiązanie pierwotne.

d) Dodatkowy termin określony w art. 22 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2220/85 ma zastosowanie, jedynie w przypadku gdy działanie potwierdzone dowodem przetwarzania zostało podjęte w pierwotnym terminie wyznaczonym na jego okazanie.

e) Dla celów niniejszego rozporządzenia:

1. 4 15% przewidziane w art. 23, 24 i 25 rozporządzenia (EWG) 2220/85 zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 30 ECU na tonę;

2. 5 10%, 5% i 2% przewidziane w art. 23 ust. 2 lit. b) wymienionego rozporządzenia zastępuje się stawką ryczałtową wynoszącą 3 ECU na tonę.

4. 6
Kursem wymiany, stosowanym w odniesieniu do kwot zabezpieczenia, określonych w ust. 2 i 3, jest rolniczy kursu przeliczeniowy obowiązujący w dniu wniesienia zabezpieczenia agencji interwencyjnej lub przedłożenia dowodu wniesienia tego zabezpieczenia.
Artykuł  6

Nie naruszając przepisów art. 18 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2173/79, termin przejęcia mięsa sprzedawanego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem wynosi dwa miesiące, począwszy od dnia, w którym upływa termin składania ofert przetargowych, bądź od dnia przyjęcia wniosku określonego w art. 3 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia w przypadku sprzedaży po ustalanej cenie.

Artykuł  7

W każdym przetargu agencje interwencyjne informują Komisję w terminie określonym w art. 3 ust. 2 o ilości produktów, na którą złożono zapotrzebowanie, oraz oferowanych cenach, jak również o przydzielonych ilościach i rzeczywistych cenach, po których z zastosowaniem art. 3 sprzedano dane produkty.

Artykuł  8

Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się w przypadku sprzedaży poza przetargiem, gdy rozporządzenie dotyczące takich sprzedaży zawiera odniesienie do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 września 1984 r.

W imieniu Komisji
Poul DALSAGER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 26.

(2) Dz.U. L 14 z 21.1.1969, str. 2.

(3) Dz.U. L 61 z 5.3.1977, str. 18.

(4) Dz.U. L 251 z 5.10.1979, str. 12.

(5) Dz.U. L 205 z 3.08.1985, str. 5.

(6) Dz.U. L 190 z 14.07.1976, str. 1.

(7) Dz.U. L 317 z 12.12.1979, str. 1."

1 Art. 5 zmieniony przez art. 6 rozporządzenia nr 1809/87 z dnia 29 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.170.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1987 r.
2 Art. 5 ust. 2 lit. d) pkt 1 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. a) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
3 art. 5 ust. 2 lit. d) pkt 1 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. a) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
4 Art. 5 ust. 3 lit. e) pkt 1 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. b) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
5 Art. 5 ust. 3 lit. e) pkt 2 zmieniony przez art. 2 ust. 5 lit. b) rozporządzenia nr 2417/95 z dnia 13 października 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.248.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 1995 r.
6 Art. 5 ust. 4 dodany przez art. 1 ust. 6 rozporządzenia nr 1759/93 z dnia 1 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.161.59) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lipca 1993 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.238.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2539/84 ustanawiające szczegółowe zasady niektórych sprzedaży mrożonej wołowiny będącej w posiadaniu agencji interwencyjnych
Data aktu: 05/09/1984
Data ogłoszenia: 06/09/1984
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/09/1984