Dyrektywa 77/540/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących świateł postojowych w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 28 czerwca 1977 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących świateł postojowych w pojazdach silnikowych

(77/540/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 sierpnia 1977 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymagania techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy silnikowe na mocy przepisów krajowych, dotyczą, między innymi, świateł postojowych;

w związku z różnicami, jakie istnieją między przepisami krajowymi poszczególnych Państw Członkowskich, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa, w uzupełnieniu do ich obowiązujących obecnie przepisów krajowych lub w miejsce tych przepisów, jednolitych regulacji, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów homologacją typu EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), które ma być wprowadzone w stosunku do każdego typu pojazdu;

w dyrektywie 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymagania dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach;

ujednolicone procedury homologacji części dla świateł postojowych umożliwiają każdemu Państwu Członkowskiemu kontrolę zgodności z wymaganiami dotyczącymi jednolitej konstrukcji oraz z wymaganiami zawartymi w badaniach, oraz informowanie innych Państw Członkowskich o swoich wynikach wysyłając kopie sporządzonego świadectwa homologacji części dla każdego typu świateł postojowych; umiejscowienie znaku homologacji EWG części na wszystkich światłach postojowych wyprodukowanych zgodnie z typem posiadającym homologację, zapobiega potrzebie kontroli technicznych niniejszych świateł postojowych;

zbliżanie ustawodawstw krajowych dotyczących pojazdów silnikowych uprawnia do wzajemnego uznania przez Państwa Członkowskie przeprowadzonych przez nie badań opartych na wspólnych wymaganiach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1. 1
Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji WE części dla każdego typu świateł postojowych, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań ustanowione we właściwych załącznikach.
2.
Państwo Członkowskie, które przyznało homologację EWG części, podejmuje środki wymagane w celu sprawdzenia czy modele produkcyjne są zgodne z typem posiadającym homologację, tak dalece, jak jest to konieczne i w przypadku zaistnienia potrzeby wypływającej ze współpracy z właściwymi władzami w innych Państwach Członkowskich. Takie kontrole ograniczają się do kontroli na miejscu.
Artykuł  2 2

Państwa Członkowskie, dla każdego typu świateł postojowych, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji WE części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I dodatek 3.

Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki zapobiegające użyciu znaków mogących spowodować pomylenie świateł postojowych, z innymi przyrządami, które uzyskały homologację zgodnie z art. 1.

Artykuł  3
1.
Żadne z Państw Członkowskich nie może zabronić wprowadzania do obrotu świateł postojowych z powodów dotyczących ich budowy lub sposobu działania, jeżeli są one oznaczone znakiem homologacji EWG części.
2.
Jednakże Państwo Członkowskie może zabronić wprowadzenia do obrotu świateł postojowych oznaczonych znakiem homologacji EWG części, które w sposób stały nie są zgodne z homologowanym typem. W takim przypadku Państwo Członkowskie poinformuje inne Państwa Członkowskie oraz Komisję o podjętych środkach, podając powody swojej decyzji.
Artykuł  4 3

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdym udzieleniu, odmowie lub cofnięciu homologacji na mocy niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
Jeżeli Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji EWG części danemu typowi świateł postojowych stwierdzi, iż liczne światła postojowe noszące ten sam znak homologacji EWG części nie są zgodne z typem, któremu udzieliło homologacji, Państwo to podejmie odpowiednie środki w celu zapewnienia zgodności produkcji z homologowanym typem. Właściwe organy tego Państwa Członkowskiego poinformują właściwe organy innych Państw Członkowskich o podjętych krokach, które mogą polegać, w przypadku stałej niezgodności, nawet na cofnięciu homologacji EWG części. Wspomniane organy podejmą te same środki w przypadku gdy zostaną poinformowane przez właściwe organy innego Państwa Członkowskiego o wystąpieniu tego rodzaju braku zgodności.
2.
Właściwe organy Państw Członkowskich w ciągu miesiąca powiadamiają się wzajemnie o cofnięciu homologacji EWG części oraz o powodach podjętych środków.
Artykuł  6

Każda decyzja zawierająca odmowę lub cofnięcie homologacji, czy też zakaz wprowadzenia do obrotu lub dopuszczenia do ruchu, podjęta na mocy przepisów ustanowionych w celu wykonania niniejszego rozporządzenia, zawiera jej szczegółowe uzasadnienie. Zostaje ona doręczona zainteresowanemu wraz ze wskazaniem środków odwoławczych, przysługujących na podstawie ustawodawstw obowiązujących w Państwach Członkowskich oraz terminów do wniesienia odwołania.

Artykuł  7

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić przyznania homologacji typu EWG lub krajowej homologacji dowolnego pojazdu silnikowego, na podstawie ich świateł postojowych, jeśli posiadają one znak homologacji EWG części i są zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł  8

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji lub dopuszczenia do ruchu lub użytkowania dowolnego pojazdu na podstawie świateł postojowych, jeśli posiadają one znak homologacji EWG części oraz są zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł  9 4

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/godz., oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  10

Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania wymagań załączników, celem uwzględnienia postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł  11
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej ogłoszenia i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy.
Artykuł  12

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 czerwca 1977 r.

W imieniu Rady

W. RODGERS

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 118 z 16.5.1997, str. 29.

(2) Dz.U. C 114 z 11.5.1997, str. 4.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  5 PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu światła postojowego wnosi producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań dla homologacji typu przedkłada się:

1.3.1. Dwie próbki wyposażone w zalecane światło lub światła; jeżeli światła postojowe mogą być zamontowane tylko po jednej stronie pojazdu, przedkładane dwie próbki mogą być identyczne i być przeznaczone do zamontowania wyłącznie po prawej lub wyłącznie po lewej stronie pojazdu.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia zgłoszone do homologacji WE części muszą posiadać:

2.1.1. nazwę handlową lub znak towarowy producenta;

2.1.2. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typ(-y) zalecanej żarówki.

2.1.3. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: moc nominalną i napięcie nominalne.

2.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Są one widoczne od zewnątrz, gdy urządzenie zamontowane jest w pojeździe.

2.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

3.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji WE zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz, jeśli ma on zastosowanie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2:

3.3. Numer homologacji na podstawie załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG, przyznaje się dla każdego typu światła postojowego. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru dla innego typu światła postojowego.

3.4. W przypadku gdy składany jest wniosek o udzielenie homologacji WE części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, zawierającego światło postojowe i inne światła, może zostać przyznany jeden numer homologacji WE części pod warunkiem że światła postojowe są zgodne z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, dla którego został złożony wniosek o udzielenie homologacji WE części, jest zgodne z mającą do niego zastosowanie szczegółową dyrektywą.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Oprócz oznakowania określonego w ppkt 2.1, każde światło postojowe zgodne z typem homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy opatruje się znakiem homologacji WE części.

4.2. Znak składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

7 w odniesieniu do Węgier

8 w odniesieniu do Republiki Czeskiej

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

19 dla Rumunii

20 w odniesieniu do Polski

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

25 dla Chorwacji

26 w odniesieniu do Słowenii

27 w odniesieniu do Słowacji

29 w odniesieniu do Estonii

32 w odniesieniu do Łotwy

34 dla Bułgarii

36 w odniesieniu do Litwy

CY w odniesieniu do Cypru

IRL dla Irlandii

MT w odniesieniu do Malty;

4.2.2. w pobliżu prostokąta "bazowy numer identyfikacyjny", zawartego w pkt 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzony dwiema cyframi wskazującymi kolejny numer przypisany ostatnim znaczącym zmianom technicznym dyrektywy 77/540/EWG w dniu udzielenia homologacji WE. W niniejszej dyrektywie kolejnym numerem jest 00;

4.2.3. w przypadku gdy światło wysyła światło barwy bursztynowej w kierunku do przodu i do tyłu, światło musi być oznaczone strzałką wskazującą jego położenie, strzałka pokazuje przód pojazdu.

4.3. Znak homologacji WE części umieszczany jest na soczewce światła lub jednej z soczewek świateł w sposób nieusuwalny i czytelny nawet, gdy światło jest zamontowane w pojeździe.

4.4. Przykład znaku homologacji WE części znajduje się w dodatku 3.

4.5. Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 3.4 powyżej, dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzi światło postojowe i inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.5.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji WE części (patrz ppkt 4.2.1);

4.5.2. bazowego numeru identyfikacyjnego (patrz ppkt 4.2.2, pierwsza część zdania);

4.5.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

4.6. Znak ten może zostać naniesiony w dowolnym miejscu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.6.1. jest on widoczny po instalacji świateł;

4.6.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.7. Symbol identyfikacyjny każdego światła odpowiadający dyrektywie, na podstawie której udzielono homologacji WE części oraz kolejny numer (patrz ppkt 4.2.2, druga część zdania), a także tam, gdzie to konieczne, litera "D" i wymagana strzałka, zostaną zaznaczone:

4.7.1. albo na właściwej powierzchni wysyłającej światło;

4.7.2. albo w grupie, w taki sposób, aby każde światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

4.8. Wymiary części składowych tego znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary określone dla pojedynczych znaków w różnych dyrektywach, na podstawie których została przyznana homologacja WE części.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Co do zasady, środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Każde światło postojowe spełnia warunki określone w niniejszej dyrektywie. Jednakże w przypadku światła postojowego losowo wybranego z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w pkt 8(1) ograniczają się w każdym odpowiednim kierunku do 80 % minimalnych wartości określonych w pakt. 7.1 i 7.2(1). Na takich samych zasadach, wymagane wartości maksymalne mogą zostać przekroczone o 20 %.

______

(1) Dokumentów określonych w pkt 1 załącznika I do niniejszej dyrektywy.

DODATEK  1

DODATEK  2

DODATEK  3

 PRZYKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

grafika

Urządzeniem opatrzonym powyższym znakiem homologacji WE części jest światło postojowe, któremu udzielono homologacji w Niemczech (e1) na mocy niniejszej dyrektywy (00) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 1471.

ZAŁĄCZNIK  II

  6 WYMOGI TECHNICZNE

1. Wymogi techniczne wymienione są w pkt 2, 6-9 oraz w załącznikach 3-5 do Regulaminu nr 77 EKG ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- regulaminu w jego pierwotnej formie (00)(1)

- suplementów 1 i 2 do Regulaminu nr 77, włączając poprawki(2)

- suplementu 3 do Regulaminu nr 77,(3)

- suplementu 4 do Regulaminu nr 77,(4)

z wyjątkiem:

1.1. Odniesienia do "Regulaminu nr 48" należy rozumieć jako odniesienia do "dyrektywy 76/756/EWG".

1.2. Odniesienia do "Regulaminu nr 37" należy rozumieć jako odniesienia do "załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG".

______

(1) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 76.

E/ECE/TRANS/505

(2) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 76/Amend. 1.

E/ECE/TRANS/505

(3) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 76/Amend. 2.

E/ECE/TRANS/505

(4) TRANS/WP.29/530.

ZAŁĄCZNIK  III

  7 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK  IV

  8 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK  V

  9 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK  VI

  10 (pominięty)

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
5 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.

6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
7 Załącznik III pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
8 Załącznik IV pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
9 Załącznik V pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
10 Załącznik VI pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/16/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024