Sprawa C-205/21, Ministerstvo na vatreshnite raboti Rejestracja danych biometrycznych i genetycznych przez policję: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 26 stycznia 2023 r. - postępowanie karne przeciwko V.S. - Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych - Ograniczenie celów - Minimalizacja danych - Artykuł 6 - Wyraźne rozróżnienie danych osobowych osób poszczególnych kategorii - Artykuł 8 - Zgodność przetwarzania z prawem - Artykuł 10 - Transpozycja - Przetwarzanie danych biometrycznych i danych genetycznych - Pojęcie "przetwarzania dozwolonego prawem państwa członkowskiego" - Pojęcie "bezwzględnej niezbędności" - Uprawnienia dyskrecjonalne - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 7, 8, 47, 48 i 52 - Prawo do skutecznej ochrony sądowej - Domniemanie niewinności - Ograniczenie - Umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego - Osoby, którym przedstawiono zarzuty - Zbieranie danych fotograficznych i daktyloskopijnych dla potrzeb ich rejestracji i pobrania próbki biologicznej w celu określenia wzoru profilu DNA - Procedura przymusowego zbierania danych - Systematyczny charakter zbierania danych]

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 26 stycznia 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Spetsializiran nakazatelen sad - Bułgaria) - postępowanie karne przeciwko V.S.
[Sprawa C-205/21 1 , Ministerstvo na vatreshnite raboti (Rejestracja danych biometrycznych i genetycznych przez policję)]

[Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych - Dyrektywa (uE) 2016/680 - Artykuł 4 ust. 1 lit. a) - c) - Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych - Ograniczenie celów - Minimalizacja danych - Artykuł 6 lit. a) - Wyraźne rozróżnienie danych osobowych osób poszczególnych kategorii - Artykuł 8 - Zgodność przetwarzania z prawem - Artykuł 10 - Transpozycja - Przetwarzanie danych biometrycznych i danych genetycznych - Pojęcie "przetwarzania dozwolonego prawem państwa członkowskiego" - Pojęcie "bezwzględnej niezbędności" - Uprawnienia dyskrecjonalne - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 7, 8, 47, 48 i 52 - Prawo do skutecznej ochrony sądowej - Domniemanie niewinności - Ograniczenie - Umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego - Osoby, którym przedstawiono zarzuty - Zbieranie danych fotograficznych i daktyloskopijnych dla potrzeb ich rejestracji i pobrania próbki biologicznej w celu określenia wzoru profilu DNA - Procedura przymusowego zbierania danych - Systematyczny charakter zbierania danych]
Język postępowania: bułgarski

(2023/C 94/03)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2023 r.)

Sąd odsyłający

Spetsializiran nakazatelen sad

Strona w postępowaniu głównym w sprawie karnej

V.S.

Przy udziale: Ministerstvo na vatreshnite raboti, Glavna direktsia za borba s organiziranata prestapnost

Sentencja

1) Artykuł 10 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW, rozpatrywany w świetle art. 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

należy interpretować w ten sposób, że:

przetwarzanie danych biometrycznych i genetycznych przez organy policji dla celów prowadzenia czynności dochodzenia, walki z przestępczością i utrzymania porządku publicznego jest dozwolone prawem państwa członkowskiego w rozumieniu art. 10 lit. a) tej dyrektywy, gdy prawo tego państwa członkowskiego zawiera wystarczająco jasną i precyzyjną podstawę prawną dla zezwolenia na wspomniane przetwarzanie. Okoliczność, że krajowy akt ustawodawczy zawierający taką podstawę prawną odnosi się, poza tym, do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), a nie do dyrektywy 2016/680, nie może, sama w sobie, podważyć istnienia takiego zezwolenia, pod warunkiem że z wykładni wszystkich mających zastosowanie przepisów prawa krajowego wynika w sposób wystarczająco jasny, precyzyjny i jednoznaczny, że rozpatrywane przetwarzanie danych biometrycznych i genetycznych jest objęte zakresem stosowania tej dyrektywy, a nie tego rozporządzenia.

2) Artykuł 6 lit. a) dyrektywy 2016/680 oraz art. 47 i 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym przewidującym, że w wypadku odmowy osoby, której przedstawiono zarzuty popełnienia umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, dobrowolnej współpracy przy zbieraniu jej danych biometrycznych i genetycznych dla celów ich rejestracji, właściwy sąd karny ma obowiązek zezwolić na przymusowe wykonanie tego zbierania danych, bez możliwości oceny, czy istnieją poważne podstawy do stwierdzenia, że osoba, której dane dotyczą, popełniła zarzucane jej przestępstwo, pod warunkiem że w prawie krajowym zagwarantowano następnie skuteczną kontrolę sądową przesłanek tego przedstawienia zarzutów, z którego wynika zezwolenie na przeprowadzenie wspomnianego zbierania danych.

3) Artykuł 10 dyrektywy 2016/680, rozpatrywany w związku z art. 4 ust. 1 lit. a)-c) i art. 8 ust. 1 i 2 tej dyrektywy,

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym przewidującym systematyczne zbieranie danych biometrycznych i genetycznych każdej osoby, której przedstawiono zarzuty popełnienia umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, dla celów ich rejestracji, bez przewidzenia obowiązku właściwego organu weryfikacji i wykazania, po pierwsze, czy to zbieranie danych jest bezwzględnie niezbędne dla realizacji zamierzonych konkretnych celów, i, po drugie, czy te cele nie mogą być osiągnięte za pomocą środków stanowiących ingerencję mniejszej wagi w prawa i wolności osoby, której dane dotyczą.

1 Dz.U. C 252 z 28.6.2021.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.94.4

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-205/21, Ministerstvo na vatreshnite raboti Rejestracja danych biometrycznych i genetycznych przez policję: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 26 stycznia 2023 r. - postępowanie karne przeciwko V.S. - Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych - Ograniczenie celów - Minimalizacja danych - Artykuł 6 - Wyraźne rozróżnienie danych osobowych osób poszczególnych kategorii - Artykuł 8 - Zgodność przetwarzania z prawem - Artykuł 10 - Transpozycja - Przetwarzanie danych biometrycznych i danych genetycznych - Pojęcie "przetwarzania dozwolonego prawem państwa członkowskiego" - Pojęcie "bezwzględnej niezbędności" - Uprawnienia dyskrecjonalne - Karta praw podstawowych Unii Europejskiej - Artykuły 7, 8, 47, 48 i 52 - Prawo do skutecznej ochrony sądowej - Domniemanie niewinności - Ograniczenie - Umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego - Osoby, którym przedstawiono zarzuty - Zbieranie danych fotograficznych i daktyloskopijnych dla potrzeb ich rejestracji i pobrania próbki biologicznej w celu określenia wzoru profilu DNA - Procedura przymusowego zbierania danych - Systematyczny charakter zbierania danych]
Data aktu: 26/01/2023
Data ogłoszenia: 13/03/2023