(2023/C 54/27)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: ExxonMobil Producing Netherlands BV (Breda, Niderlandy), Mobil Erdgas-Erdöl GmbH (Hamburg, Niemcy) (przedstawiciele: O. Brouwer, W. Knibbeler i A. Pliego Selie, Rechtsanwälte)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności art. 14, 15 i 16 rozporządzenie Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii 1 w zakresie, w jakim owe przepisy nakładają na nie obowiązek uiszczania składki solidarnościowej od unijnych przedsiębiorstw i stałych zakładów prowadzących działalność w sektorze ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla i rafinacji;
- obciążenie Rady Unii Europejskiej kosztami poniesionymi przez skarżące oraz kosztami poniesionymi przez ewentualnych interwenientów.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący braku właściwości, ponieważ art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EU) 2022/1854 stanowią naruszenie ustanowionej w art. 4 ust. 1 i art. 5 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej zasady przyznania kompetencji.
2. Zarzut drugi dotyczący braku właściwości, ponieważ art. 122 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi nieważną podstawę prawną.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia traktatów, ponieważ art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EU) 2022/1854 stanowią naruszenie ogólnej zasady równego traktowania, która została ponadto zakotwiczona w art. 20 i 21 Karty praw podstawowej Unii Europejskiej.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia traktatów, ponieważ art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EU) 2022/1854 stanowią naruszenie art. 17 Karty praw podstawowej Unii Europejskiej.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia traktatów, ponieważ art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EU) 2022/1854 stanowią naruszenie art. 16 Karty praw podstawowej Unii Europejskiej.
6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia normy prawnej w związku ze stosowaniem traktatów, ponieważ art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EU) 2022/1854 stanowią naruszenie zakotwiczonej w art. 5 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zasady proporcjonalności.
7. Zarzut siódmy dotyczący naruszenia normy prawnej w związku ze stosowaniem traktatów, ponieważ art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EU) 2022/1854 stanowią naruszenie ogólnej zasady pewności prawa oraz zasady niedziałania prawa wstecz.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.54.23 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-802/22: Skarga wniesiona w dniu 28 grudnia 2022 r. - ExxonMobil Producing Netherlands i Mobil Erdgas-Erdöl/Rada |
| Data aktu: | 13/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2023 |