Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie przyznania Ukrainie, Republice Mołdawii i Gruzji statusu krajów kandydujących (2022/2716(RSP))

P9_TA(2022)0249
Przyznanie Ukrainie, Republice Mołdawii i Gruzji statusu krajów kandydujących

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie przyznania Ukrainie, Republice Mołdawii i Gruzji statusu krajów kandydujących (2022/2716(RSP))

(2023/C 32/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji,

- uwzględniając art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając wnioski o członkostwo w UE złożone przez Ukrainę, Republikę Mołdawii i Gruzję,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej w sprawie Ukrainy z 30 maja 2022 r.,

- uwzględniając deklarację wersalską z 10 i 11 marca 2022 r.,

- uwzględniając opinie Komisji z 17 czerwca 2022 r. w sprawie wniosków o członkostwo w UE złożonych przez Ukrainę (COM(2022)0407), Republikę Mołdawii (COM(2022)0406) i Gruzję (COM(2022)0405),

- uwzględniając wspólne oświadczenie przywódców grup politycznych skierowane do szefów państw i rządów w perspektywie posiedzenia Rady Europejskiej 23 i 24 czerwca 2022 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Federacja Rosyjska prowadzi niesprowokowaną, nieuzasadnioną i nielegalną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że Ukraina złożyła wniosek o przystąpienie do Unii Europejskiej 28 lutego 2022 r., a Republika Mołdawii i Gruzja uczyniły to 3 marca 2022 r.;

B. mając na uwadze, że wnioski te złożono w kontekście rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę, która jest prowadzona na bezprecedensową skalę we współczesnej historii Europy i podczas której dochodzi do zbrodni wojennych mogących stanowić ludobójstwo ludności ukraińskiej, a także w kontekście trwającej okupacji części terytoriów Gruzji i Mołdawii; mając na uwadze, że Ukraina broni europejskiego porządku bezpieczeństwa i zasad, na których się on opiera, takich jak akt końcowy z Helsinek i Paryska karta dla nowej Europy;

C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 49 TUE "[k]ażde państwo europejskie, które szanuje wartości, o których mowa w artykule 2, i zobowiązuje się je wspierać, może złożyć wniosek o członkostwo w Unii";

D. mając na uwadze, że nie ma przyspieszonej procedury przystępowania do UE, oraz mając na uwadze, że przystąpienie pozostaje opartym na osiągnięciach i ustrukturyzowanym procesem, który wymaga spełnienia kryteriów członkostwa w UE i zależy od skutecznego wdrożenia reform i transpozycji dorobku prawnego UE;

E. mając na uwadze, że Rada wyjątkowo szybko zwróciła się do Komisji o przedstawienie opinii w sprawie wniosków Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji o członkostwo w UE;

F. mając na uwadze, że w deklaracji wersalskiej z 10 i 11 marca 2022 r. Rada Europejska uznała europejskie aspiracje i europejski wybór Ukrainy;

G. mając na uwadze, że obywatele Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji od lat konsekwentnie wykazują niezachwiane poparcie dla europejskiego kursu ich krajów, przyjmując europejskie zasady i wartości; mając na uwadze, że podobne aspiracje do życia w wolnym, suwerennym i demokratycznym kraju wyraża większość ludności białoruskiej, która sprzeciwia się popieranemu przez Rosję reżimowi Łukaszenki;

H. mając na uwadze, że rozwój sytuacji w przeszłości pokazał, iż brak rozszerzenia wiąże się z ogromnymi kosztami strategicznymi i może zagrażać bezpieczeństwu i stabilności na naszym kontynencie;

I. mając na uwadze, że stosunki UE z Ukrainą, Republiką Mołdawii i Gruzją opierają się na ambitnych układach o stowarzyszeniu oraz pogłębionych i kompleksowych strefach wolnego handlu, co tworzy warunki sprzyjające stowarzyszeniu politycznemu, zbliżeniu przepisów i integracji gospodarczej, które są kluczowymi elementami przyszłego procesu akcesyjnego; mając na uwadze, że nie wdrożono jeszcze w pełni układów o stowarzyszeniu oraz pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu;

J. mając na uwadze, że Ukraina, Republika Mołdawii i Gruzja przedłożyły oba kwestionariusze dotyczące przystąpienia do UE w rekordowym czasie, co nie tylko świadczy o ich wielkim zaangażowaniu na rzecz wartości UE, ale także potwierdza ich dużą zdolność i wolę osiągnięcia tych celów;

K. mając na uwadze, że 17 czerwca 2022 r. Komisja opublikowała opinie w sprawie tych trzech wniosków i zaleciła Radzie, żeby potwierdziła perspektywy Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji na członkostwo w UE;

L. mając na uwadze, że w opiniach Komisja zaleciła przyznanie Ukrainie i Republice Mołdawii statusu kraju kandydującego przy założeniu, że podjęte zostaną pewne reformy, np. w dziedzinie praworządności i walki z korupcją; mając na uwadze, że w przypadku Gruzji Komisja zaleciła przyznanie statusu kraju kandydującego dopiero po podjęciu wskazanych działań priorytetowych;

M. mając na uwadze, że przyznanie statusu kraju kandydującego stanowiłoby wyraźny sygnał nadziei i solidarności dla obywateli tych trzech krajów oraz pokazałoby, że Unia Europejska jest zdecydowana sprostać obecnym wyzwaniom i zachować wierność swojej wizji przyszłości;

1. z zadowoleniem przyjmuje wnioski Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji o członkostwo jako wyraz europejskich aspiracji tych narodów oraz ich pragnienia pokojowego i bezpiecznego życia w wolnych, demokratycznych i zamożnych krajach, które utrzymują stosunki dobrosąsiedzkie ze wszystkimi państwami europejskimi i angażują się w coraz ściślejszą współpracę z państwami członkowskimi UE;

2. z zadowoleniem przyjmuje formalne zalecenie Komisji, aby przyznać Ukrainie i Republice Mołdawii status kraju kandydującego do UE oraz wyznaczyć europejską perspektywę Gruzji;

3. wzywa szefów państw i rządów, którzy zbiorą się na posiedzeniu Rady Europejskiej 23 i 24 czerwca 2022 r., aby niezwłocznie przyznali Ukrainie i Republice Mołdawii status kraju kandydującego do UE oraz przyznali taki sam status Gruzji, gdy jej rząd zrealizuje priorytety wskazane w opinii Komisji; podkreśla, że szefowie państw i rządów muszą sprostać spoczywającej na nich odpowiedzialności historycznej i wysyłać jasne sygnały polityczne;

4. podkreśla, że przyznanie przez Unię Europejską statusu kraju kandydującego będzie równoznaczne z wykazaniem się przywództwem, determinacją i dalekowzrocznością w obecnym kontekście brutalnej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i próby zdefiniowania na nowo otoczenia geopolitycznego, a także będzie stanowić wyraźne przesłanie polityczne, że te kraje nieodwracalnie wybrały ścieżkę europejską, którą ich europejscy partnerzy zaakceptowali, i nie może być to przedmiotem ingerencji stron trzecich; ponownie stwierdza, że UE musi nadal być niezawodnym partnerem i wiarygodnym podmiotem geopolitycznym, który pozostaje wierny własnym zasadom i wartościom i okazuje solidarność z tymi, którzy bronią takich samych ideałów;

5. wzywa państwa członkowskie do wykazania woli politycznej, aby ożywić proces rozszerzenia i wywiązać się ze swoich obietnic poprzez konkretne pozytywne kroki w procesie akcesyjnym krajów, które chcą przystąpić do Unii i zasługują na członkostwo w europejskiej rodzinie; w związku z tym wzywa szefów państw i rządów UE zgromadzonych na posiedzeniu 23 i 24 czerwca 2022 r. do wznowienia procesu rozszerzenia o Bałkany Zachodnie, który jest obecnie zablokowany;

6. przypomina, że aby zachować wiarygodność procesu rozszerzenia UE i uwolnić jej potencjał transformacyjny, należy utrzymać długotrwałe zaangażowanie UE wobec krajów Bałkanów Zachodnich i trzeba niezmiennie kontynuować z większą dynamiką ich równoległą ścieżkę, której wyznacznikami są osiągnięcia, harmonizacja polityki, solidarność w sprawach międzynarodowych i uzgodnione zobowiązania;

7. podkreśla, że przystąpienie do UE musi nastąpić zgodnie z art. 49 TUE, z poszanowaniem odpowiednich procedur i pod warunkiem spełnienia ustalonych kryteriów - w szczególności tzw. kryteriów kopenhaskich dotyczących członkostwa w UE - i pozostaje procesem opartym na osiągnięciach, który wymaga przyjęcia i wdrożenia odpowiednich reform, zwłaszcza w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE;

8. zwraca się do władz Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji, aby jednoznacznie pokazały determinację polityczną w dążeniu do spełnienia europejskich ambicji swoich obywateli poprzez znaczne przyspieszenie istotnych reform w celu jak najszybszego skutecznego spełnienia kryteriów członkostwa w UE;

9. podkreśla, że doświadczenia Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji zdobyte podczas wdrażania odnośnych układów o stowarzyszeniu oraz pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu trzeba wykorzystać jako podstawę przyszłego procesu akcesyjnego, co pozwoli tym krajom na stopniową integrację na jednolitym rynku UE i zacieśnienie współpracy sektorowej; wzywa Komisję i państwa członkowskie do przygotowania struktur wewnętrznych i do zapewnienia dodatkowych zasobów, a także większej pomocy technicznej i wsparcia politycznego;

10. przyznaje, że Ukraińcy, Mołdawianie i Gruzini nieprzerwanie popierają proeuropejską orientację swoich krajów i zasługują na życie w wolnych, demokratycznych i zamożnych krajach, które są dumnymi i zaangażowanymi członkami europejskiej rodziny; stwierdza, że na zbliżającym się posiedzeniu Rada Europejska może uczynić ważny pierwszy krok w kierunku realizacji uzasadnionych aspiracji ludności tych trzech krajów;

11. ponownie podkreśla zaangażowanie UE na rzecz suwerenności, integralności terytorialnej i niezależności politycznej Ukrainy, Republiki Mołdawii i Gruzji w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, a także wspiera ich wysiłki na rzecz pełnego egzekwowania tych zasad; podkreśla znaczenie jedności i solidarności państw członkowskich w tym względzie;

12. wzywa Komisję, państwa członkowskie i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa do aktualizacji polityki Partnerstwa Wschodniego, tak aby mogła ona pozostać transformacyjnym i znaczącym instrumentem w obecnym kontekście rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie - wojny, która zagraża również bezpieczeństwu krajów sąsiadujących z Ukrainą i wpływa na stabilność w całym regionie; ponownie podkreśla potrzebę współpracy regionalnej między krajami Partnerstwa Wschodniego;

13. wzywa Komisję i Radę, aby nawiązały wzmocniony i zorganizowany dialog polityczny z krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi w celu dalszej integracji gospodarczej i harmonizacji przepisów, a także, w stosownych przypadkach, stopniowego włączania ich w prace i działania instytucji UE;

14. ponawia apel do instytucji UE, aby przyspieszyły niezbędne kroki w celu usprawnienia procesu decyzyjnego UE;

15. potwierdza swoje zaangażowanie na rzecz rozszerzenia, dla którego nie ma alternatywy i które - bardziej niż kiedykolwiek - jest geostrategiczną inwestycją w stabilną, silną i zjednoczoną UE; jest głęboko przekonany, że perspektywa pełnego członkostwa w UE dla krajów, które chcą zostać członkami Unii, leży w jej własnym interesie politycznym, gospodarczym i w zakresie bezpieczeństwa;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz prezydentom, rządom i parlamentom Ukrainy, Republiki Mołdawii, Gruzji i krajów Bałkanów Zachodnich.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.32.2

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie przyznania Ukrainie, Republice Mołdawii i Gruzji statusu krajów kandydujących (2022/2716(RSP))
Data aktu: 23/06/2022
Data ogłoszenia: 27/01/2023