(2023/C 283/01)
(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Gruzji, zwłaszcza z 9 czerwca 2022 r. w sprawie naruszeń wolności prasy i bezpieczeństwa dziennikarzy w Gruzji 1 oraz z 14 grudnia 2022 r. w sprawie wdrażania układu o stowarzyszeniu UE z Gruzją 2 ,
- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony 3 , oraz priorytety krótko- i średnioterminowe określone w sekcji 1.4 zalecenia nr 1/2022 Rady Stowarzyszenia UE-Gruzja z dnia 16 sierpnia 2022 r. w sprawie uzgodnienia programu stowarzyszeniowego UE-Gruzja na lata 2021-2027 4 ,
- uwzględniając opinię Komisji z 17 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku Gruzji o członkostwo w Unii Europejskiej (COM(2022)0405) oraz konkluzje Rady Europejskiej z 23 i 24 czerwca 2022 r. w sprawie wniosków o członkostwo złożonych przez Ukrainę, Republikę Mołdawii i Gruzję,
- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka, Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych, a także Konwencję w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania,
- uwzględniając rezolucje Zgromadzenia Ogólnego ONZ 45/111 w sprawie podstawowych zasad postępowania z więźniami oraz 70/175 w sprawie wzorcowych reguł minimum NZ postępowania z więźniami (reguły Nelsona Mandeli),
- uwzględniając rezolucję nr 2463 (2022) Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy z 13 października 2022 r. w sprawie dalszej eskalacji agresji Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że były prezydent Gruzji Micheil Saakaszwili został zatrzymany w październiku 2021 r., po tym jak po ośmiu latach powrócił do Gruzji z uchodźstwa;
B. mając na uwadze, że w 2018 r. sąd gruziński skazał Micheila Saakaszwilego zaocznie na sześć lat więzienia za nadużycie władzy w czasie pełnienia obowiązków, natomiast on sam zaprzeczył tym zarzutom i uznał je za motywowane politycznie; mając na uwadze, że obecnie toczy się wobec niego proces w sprawie dodatkowych zarzutów;
C. mając na uwadze, że w listopadzie 2021 r. Micheila Saakaszwilego przeniesiono do szpitala więziennego po strajku głodowym i doniesieniach o pogorszeniu stanu jego zdrowia; mając na uwadze, że w maju 2022 r. został on przeniesiony do szpitala cywilnego zakontraktowanego przez służbę więzienną w następstwie opinii niezależnych lekarzy, którzy stwierdzili, że w przeciwnym razie jego stan się nie poprawi; mając na uwadze, że od tego czasu stan zdrowia byłego prezydenta stale się pogarsza, bardzo schudł, a z najnowszych raportów lekarskich wynika, że nadal nie otrzymuje odpowiedniej opieki, co rodzi obawy o jego życie;
D. mając na uwadze, że dr David E. Smith i jego współpracownicy stwierdzili w raporcie toksykologicznym z 28 listopada 2022 r., że badanie próbek włosów i paznokci pobranych od Micheila Saakaszwilego wykazało obecność metali ciężkich i innych substancji, a wiele stwierdzonych u niego objawów patologicznych pasuje do zatrucia metalami ciężkimi, do którego doszło w czasie uwięzienia i które przyczyniło się do szybkiego pogorszenia stanu jego zdrowia; mając na uwadze, że w grudniu 2022 r. gruzińska organizacja pozarządowa Empathy zajmująca się rehabilitacją ofiar tortur opublikowała raport o stanie zdrowia Micheila Saakaszwilego na podstawie badania lekarskiego przeprowadzonego przez komisję składającą się z 10 ekspertów gruzińskich i 6 ekspertów zagranicznych; mając na uwadze, że w raporcie zdiagnozowano u Micheila Saakaszwilego ponad 20 zaburzeń - w tym 10 poważnych - i stwierdzono, że stan jego zdrowia nie pozwala na pobyt w więzieniu; mając na uwadze, że w raporcie uznano też, że bez odpowiedniego leczenia wskutek niektórych schorzeń może dojść do nieodwracalnego pogorszenia stanu zdrowia, skrócenia życia, a nawet śmierci;
E. mając na uwadze, że zgodnie z opinią przekazaną sądowi okręgowemu w Tbilisi przez Obrońcę Publicznego stan zdrowia Micheila Saakaszwilego dramatycznie się pogorszył w ostatnich miesiącach i ocenia się go jako poważny, w związku z czym powinien zostać zwolniony, aby podjąć leczenie, zgodnie z art. 283 gruzińskiego kodeksu postępowania karnego; mając na uwadze, że 6 lutego 2023 r. sędzia sądu okręgowego w Tbilisi odrzucił wniosek Micheila Saakaszwilego o zwolnienie lub odroczenie wyroku ze względów zdrowotnych;
F. mając na uwadze, że Micheil Saakaszwili wielokrotnie prosił o umożliwienie wyjazdu za granicę w celu uzyskania odpowiedniego leczenia;
G. mając na uwadze, że podczas kilku spotkań z władzami gruzińskimi szef delegatury UE i szefowie misji państw członkowskich UE obecni w Gruzji wyrażali zaniepokojenie pogarszającym się stanem zdrowia Micheila Saakaszwilego i podkreślali odpowiedzialność gruzińskich władz za ochronę jego praw;
H. mając na uwadze, że wiele ważnych gruzińskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego podpisało oświadczenia wzywające rząd, aby wziął odpowiedzialność za ratowanie życia i zdrowia Micheila Saakaszwilego, np. oświadczenie z 14 grudnia 2022 r. pt. "Rząd powinien ponieść odpowiedzialność za stan zdrowia Micheila Saakaszwilego" oraz z 2 lutego 2023 r. pt. "Oświadczenie w sprawie procesu Micheila Saakaszwilego";
I. mając na uwadze, że wielu przedstawicieli społeczności międzynarodowej wezwało do natychmiastowego uwolnienia Micheila Saakaszwilego, np. Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy uczyniło to w rezolucji nr 2463 (2022);
J. mając na uwadze, że władze gruzińskie dotychczas odrzucają liczne publiczne apele o uwolnienie Micheila Saakaszwilego i umożliwienie mu leczenia za granicą; mając na uwadze, że odrzuciły też wnioski posłów do Parlamentu Europejskiego, ekspertów międzynarodowych, a nawet gruzińskiego Obrońcy Publicznego o możliwość odwiedzenia Micheila Saakaszwilego w więzieniu; mając na uwadze, że czołowi politycy gruzińskiej partii rządzącej niejednokrotnie czynili niedopuszczalne uwagi o stanie zdrowia i sytuacji byłego prezydenta;
1. jest głęboko zaniepokojony pogarszającym się stanem zdrowia Micheila Saakaszwilego i dotychczas nieodpowiednią reakcją gruzińskich władz; uważa, że sposób traktowania więźniów, w tym byłego prezydenta Micheila Saakaszwilego, to papierek lakmusowy przywiązania rządu Gruzji do wartości europejskich i deklarowanych przez niego aspiracji europejskich, łącznie z chęcią uzyskania statusu państwa kandydującego do członkostwa w UE;
2. ponownie wzywa władze Gruzji, aby uwolniły byłego prezydenta Micheila Saakaszwilego i umożliwiły mu odpowiednie leczenie za granicą ze względów humanitarnych i w celu zmniejszenia polaryzacji politycznej; przyjmuje do wiadomości niedawne oświadczenie prezydent Gruzji, w którym wezwała ona wszystkie strony do rozwiązania sprawy Micheila Saakaszwilego, aby w centrum polityki ponownie znalazły się postępy tego kraju w reformach mających przybliżyć go do UE, i zachęca prezydent do skorzystania z konstytucyjnego prawa do ułaskawienia Micheila Saakaszwilego;
3. przypomina władzom gruzińskim, że spoczywa na nich obowiązek zadbania o zdrowie i dobrostan byłego prezydenta, zapewnienia mu odpowiedniego leczenia i poszanowania jego praw podstawowych i godności ludzkiej zgodnie z konstytucją i międzynarodowymi zobowiązaniami Gruzji;
4. wzywa Radę Europejską i Komisję, aby aktywniej zaangażowały się w działania na rzecz uwolnienia byłego prezydenta Micheila Saakaszwilego i umożliwienia mu odpowiedniego leczenia za granicą;
5. podkreśla fakt, że utrzymujący się brak poprawy sytuacji byłego prezydenta będzie dalej szkodzić reputacji Gruzji i ograniczać jej perspektywy na członkostwo w Unii Europejskiej; jest zdania, że śmierć Micheila Saakaszwilego w areszcie byłaby ciosem dla gruzińskiej demokracji i reputacji Gruzji na arenie międzynarodowej;
6. podkreśla, że w Gruzji panuje już spolaryzowany klimat polityczny, a ciągłe przetrzymywanie Micheila Saakaszwilego jedynie pogłębia rozdźwięk między rządem a opozycją i niszczy zaufanie publiczne do instytucji demokratycznych;
7. podkreśla, że sprawa Micheila Saakaszwilego jeszcze bardziej uwypukla potrzebę przeprowadzenia prawdziwej reformy wymiaru sprawiedliwości;
8. wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i Komisję do dalszego systematycznego monitorowania rozpraw sądowych Micheila Saakaszwilego dotyczących zarówno postawionych mu zarzutów, jak i jego wniosku o przeniesienie za granicę;
9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a także prezydent, rządowi i parlamentowi Gruzji.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.283.2 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie sytuacji byłego prezydenta Gruzji Micheila Saakaszwilego (2023/2543(RSP)) |
| Data aktu: | 15/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 11/08/2023 |