WNIOSEK O ZMIANĘ DOTYCZĄCY OKREŚLENIA TRADYCYJNEGO
"Vino generoso de licor"
Data otrzymania: 5 maja 2023 r.
Liczba stron (łącznie z tą stroną): 4
Język wniosku o wprowadzenie zmiany: Hiszpański
Numer dokumentacji: Ares(2023) 3171348
Określenie tradycyjne, o którego zmianę składany jest wniosek: Vino generoso de licor
Wnioskodawca: Dyrekcja Generalna ds. Przemysłu Rolno-Spożywczego, Innowacji i Łańcucha Dostaw Żywności Andaluzyjskiego Ministerstwa Rolnictwa, Rybołówstwa, Gospodarki Wodnej i Rozwoju Obszarów Wiejskich
Pełny adres (ulica i numer domu, miejscowość i kod pocztowy, kraj):
C/Tabladilla, s/n,
41071 Seville
ESPAÑA
Przynależność państwowa: hiszpańska
Telefon, faks, e-mail:
Tel. +34 955032278;
Faks +34 955032460;
E-mail: dgiica.capadr@juntadeandalucia.es
Opis zmiany
Streszczenie definicji/warunków stosowania określenia tradycyjnego "vino generoso de licor" w rejestrze eAmbrosia stanowi, że:
"(Część B pkt 10 załącznika III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 606/2009)"
Ta definicja/te warunki stosowania są powiązane z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 606/2009, które zostało uchylone rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/934, które z kolei ustanawia przepisy dotyczące określenia tradycyjnego "vino generoso de licor" w załączniku III część B pkt 10:
"Specyficzne określenie tradycyjne »vino generoso de licor« może być użyte wyłącznie w stosunku do win likierowych objętych chronioną nazwą pochodzenia:
- otrzymanych z »vino generoso«, o którym mowa w pkt 8, lub z wina pod warstwą drożdży kożuchujących nadającego się do produkcji »vino generoso«, do którego dodano albo moszcz z suszonych winogron z dodatkiem alkoholu neutralnego pochodzenia winnego w celu zapobieżenia fermentacji, albo rektyfikowany zagęszczony moszcz winogronowy lub »vino dulce natural«;
- dopuszczonych do obrotu po upływie średnio dwuletniego okresu dojrzewania w dębowych beczkach."
Definicja/warunki stosowania otrzymuje/otrzymują brzmienie:
"Nazwa »vino generoso de licor« jest stosowana wyłącznie w odniesieniu do win likierowych objętych chronioną nazwą pochodzenia »Condado de Huelva«, »Jerez-Xérès-Sherry«, »Lebrija«, »Málaga« i »Montilla-Moriles«:
1. Otrzymanych z:
a) »vino generoso«;
b) lub wina, które posiadało warstwę drożdży kożuchujących zdolną do wytworzenia takiego »vino generoso«;
c) lub wina objętego ChNP »Málaga«, zdolnego do produkcji takiego »vino generoso«, do którego dodano co najmniej jeden z następujących produktów, pod warunkiem że - w razie potrzeby - Komisja Europejska zezwoliła na ich stosowanie:
- »vino dulce natural«;
- wino objęte odstępstwem określonym w części II pkt 1 lit. b) załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., znane lokalnie pod nazwą »vino tierno«;
- częściowo sfermentowany moszcz winogronowy;
- moszcz z suszonych winogron, do którego dodano alkohol winny lub alkohol z suszonych winogron o rzeczywistej zawartości alkoholu nie mniejszej niż 95 % obj. i nie większej niż 96 % obj., lub alkohol neutralny pochodzenia winnego o rzeczywistej zawartości alkoholu nie mniejszej niż 96 % obj.;
- zagęszczony moszcz winogronowy;
- rektyfikowany zagęszczony moszcz winogronowy;
- zagęszczony moszcz winogronowy otrzymany za pomocą bezpośredniego nagrzewania, zgodnego, z wyjątkiem tej czynności, z definicją zagęszczonego moszczu winogronowego.
2. Dopuszczonych do obrotu po upływie średnio dwuletniego okresu dojrzewania w dębowych beczkach."
Wyjaśnienie powodów zmiany
Określenie tradycyjne "vino generoso de licor" należy do tych, które cieszą się największym prestiżem i tradycją wśród chronionych nazw pochodzenia z Andaluzji. Było ono wykorzystywane w różnych tekstach prawnych służących uznaniu ChNP.
Przedmiotowe określenie tradycyjne jest obecnie chronione a jego stosowanie jest uregulowane na szczeblu Unii Europejskiej w art. 112 lit. a) i art. 113 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007.
Jest ono również zdefiniowane w części B pkt 10 załącznika III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do obszarów uprawy winorośli, w przypadku których zawartość alkoholu może być zwiększona, dozwolonych praktyk enologicznych i ograniczeń mających zastosowanie do produkcji i konserwowania produktów sektora win, minimalnej zawartości alkoholu w odniesieniu do produktów ubocznych oraz ich usuwania, a także publikacji dokumentów OIV. Ponadto określenie to zostało pierwotnie włączone do elektronicznej bazy danych Komisji Europejskiej "e-Bacchus", która została zastąpiona elektronicznym rejestrem "eAmbrosia". Zastosowana definicja opiera się na odesłaniu do części B pkt 10 załącznika III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 r. ustanawiającego niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń, uchylonego następnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r., w którym utrzymano definicje określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 r.
W celu zapewnienia jasności, przejrzystości i pewności prawa niektóre określenia tradycyjne w odniesieniu do win o chronionej nazwie pochodzenia z Andaluzji podlegają przepisom zarządzenia regionalnego Ministerstwa Rolnictwa, Rybołówstwa, Gospodarki Wodnej i Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 22 lutego 2023 r., opublikowanego w Andaluzyjskim Dzienniku Urzędowym (BOJA) nr 42 z dnia 3 marca 2023 r. Zarządzenie jest odpowiednim instrumentem prawnym do zatwierdzenia określeń tradycyjnych, a następnie do ich zmiany w rejestrze UE.
Definicja ta została ustanowiona i opublikowana, aby zapewnić przejście od obecnych ram prawnych regulujących określenie tradycyjne "vino generoso de licor". Definicja opisuje cechy charakterystyczne i wspólne chronionych nazw pochodzenia, do których stosuje się określenie tradycyjne. W ten sposób umożliwia uczciwą konkurencję między producentami, a jednocześnie dostarcza konsumentom jasnych informacji.
Podpisujący: Dyrektor Generalny ds. Przemysłu Rolno-Spożywczego, Innowacji i Łańcucha Dostaw Żywności
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.275.42 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja wniosku o objęcie ochroną określenia tradycyjnego na podstawie 28 ust. 3 i art. 34 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do wniosków o objęcie ochroną nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i określeń tradycyjnych w sektorze wina, procedury zgłaszania sprzeciwu, ograniczeń stosowania, zmian w specyfikacji produktu, unieważnienia ochrony oraz etykietowania i prezentacji - "Vino generoso de licor" |
| Data aktu: | 04/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 04/08/2023 |