(2023/C 252/34)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: E. Sanfrutos Cano i C. Valero, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Francuska
Żądania strony skarżącej
Komisja Europejska wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nie podejmując środków niezbędnych w celu:
- zapewnienia, aby najpóźniej do dnia 31 grudnia 2000 r. w 23 wskazanych w niniejszej skardze aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców wynoszącej ponad 15 000 zebrane ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu zgodnemu z art. 4 dyrektywy 91/271/EWG 1 , zgodnie z parametrami określonymi w załączniku I. B do dyrektywy lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu;
- zapewnienia, aby najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r. w 6 wskazanych w niniejszej skardze aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców wynoszącej od 10 000 do 15 000 zebrane ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu zgodnemu z art. 4 dyrektywy 91/271, zgodnie z parametrami określonymi w załączniku I. B lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu;
- zapewnienia, aby najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r. w 58 wskazanych w niniejszej skardze aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców wynoszącej od 2 000 do 10 000, które odprowadzają ścieki do wód słodkich lub estuariów, zebrane ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu zgodnemu z art. 4 dyrektywy 91/271, zgodnie z parametrami określonymi w załączniku I. B lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu;
- zapewnienia, aby najpóźniej do dnia 31 grudnia 1998 r. w 13 określonych w niniejszej skardze aglomeracjach, które mają równoważną liczbę mieszkańców wynoszącą powyżej 10 000, i które odprowadzają ścieki komunalne do odpowiednich wód uznanych za "obszary wrażliwe" w rozumieniu dyrektywy 91/271, wspomniane ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż wtórne oczyszczanie lub inne równie skuteczne oczyszczanie zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/271, przy poszanowaniu parametrów określonych w załączniku I. B do tej dyrektywy;
- zapewnienia, aby oczyszczalnie ścieków komunalnych z 87 aglomeracji określonych w niniejszej skardze były projektowane, budowane, eksploatowane i utrzymywane w sposób zapewniający wystarczającą wydajność w każdych normalnych warunkach klimatycznych w miejscu, w którym się znajdują, oraz aby ich projektowanie uwzględniało sezonowe zmiany ładunku zgodnie z art. 10 dyrektywy 91/271;
- zapewnienia, aby właściwe władze lub właściwe organy monitorowały zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych z 87 aglomeracji określonych w tej skardze w celu zweryfikowania zgodności z wymaganiami załącznika I. B zgodnie z procedurami kontrolnymi ustanowionymi w załączniku I. D, oraz jak wymaga tego art. 15 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy 91/271;
Republika Francuska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 4 lub art. 5 w związku z załącznikiem I. B, art. 10 i art. 15 w związku z załącznikiem I. B i I. D do dyrektywy 91/271,
- obciążenie Republiki Francuskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Komisja podnosi cztery główne zarzuty.
Po pierwsze, Republika Francuska nie podjęła niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby w 87 aglomeracjach zebrane ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu zgodnemu z art. 4 dyrektywy 91/271, przy poszanowaniu parametrów określonych w załączniku I. B do dyrektywy lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu.
Po drugie, Francja nie podjęła niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby w 13 aglomeracjach, które odprowadzają ścieki komunalne do obszarów wrażliwych, wspomniane ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż wtórne oczyszczanie lub inne równie skuteczne oczyszczanie zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/271, przy poszanowaniu parametrów określonych w załączniku I. B do tej dyrektywy.
Po trzecie, Francja nie podjęła niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby w 87 aglomeracjach oczyszczalnie ścieków komunalnych były projektowane, budowane, eksploatowane i utrzymywane w sposób zapewniający wystarczającą wydajność w każdych normalnych warunkach klimatycznych w miejscu, w którym się znajdują, oraz aby ich projektowanie uwzględniało sezonowe zmiany ładunku zgodnie z art. 10 dyrektywy 91/271.
Po czwarte, Francja nie podjęła niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby właściwe władze lub właściwe organy monitorowały zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych w 87 aglomeracjach w celu zweryfikowania zgodności z wymaganiami załącznika I. B zgodnie z procedurami kontrolnymi ustanowionymi w załączniku I. D, oraz jak wymaga tego art. 15 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy 91/271.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.252.31 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-268/23: Skarga wniesiona w dniu 26 kwietnia 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Francuska |
| Data aktu: | 17/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 17/07/2023 |