uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,
uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając art. 25 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Posłowie do Parlamentu Europejskiego mogli dobrowolnie przystąpić do dodatkowego programu emerytalnego od 1989 r. do końca szóstej kadencji (2004-2009) (program uzupełniających (dobrowolnych) ubezpieczeń emerytalnych - zwany dalej "Programem"). Prawa i obowiązki wynikające z tego Programu wymieniono w załączniku VII do Przepisów dotyczących zwrotu kosztów oraz diet posłów do Parlamentu Europejskiego, o których mowa w art. 76 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 2 (zwanych dalej "Przepisami wykonawczymi"). Program ten jest finansowany przez dodatkowy (dobrowolny) fundusz emerytalny (zwany dalej "Funduszem"), który znajduje się obecnie w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Według sprawozdania aktuarialnego Funduszu z dnia 17 lutego 2023 r., zgodnie z przepisami regulującymi obecnie program na dzień 31 grudnia 2022 r. roczne płatności emerytalno-rentowe spodziewane są na poziomie średnio 22-23 mln EUR rocznie do 2030 r., a roczne wypłaty emerytur utrzymają się według szacunków na poziomie powyżej 10 mln EUR do 2047 r. i powyżej 100 000 EUR do roku 2073 włącznie. Pozostałe aktywa Funduszu wynoszące 52,8 mln EUR w projekcie rocznego sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2022 r. oszacowano na 43-44 mln EUR do końca maja 2023 r., a ich wysokość nadal szybko spada, ponieważ w 2023 r. co miesiąc będzie potrzebna kwota ok. 1,9 mln EUR, aby wypłacić świadczenia emerytalne. Pozostałe aktywa Funduszu przeznaczone na finansowanie programu mogą zostać wyczerpane już w 2024 r., w zależności od sytuacji na rynkach finansowych, a na pewno najpóźniej w 2025 r., w związku z czym należy się spodziewać deficytu aktuarialnego w wysokości ok. 310 mln EUR.
(2) Na posiedzeniach w dniach 17 kwietnia i 22 maja 2023 r. Prezydium omówiło sytuację finansową Funduszu wraz z różnymi opcjami i środkami mającymi na celu rozwiązanie niezwykle poważnego problemu z płynnością Funduszu i zmniejszenie jego deficytu aktuarialnego, aby w interesie wszystkich obecnych i przyszłych beneficjentów programu uratować Fundusz w perspektywie krótkoterminowej oraz uniknąć lub przynajmniej ograniczyć negatywne konsekwencje dla europejskich podatników. Prezydium doszło do wniosku, że aby osiągnąć te cele, należy podjąć szereg środków, które są nieuniknione z ekonomicznego punktu widzenia.
(3) Po pierwsze, dodatkowe emerytury, które nie stały się jeszcze świadczeniami należnymi, powinny podlegać dalszym warunkom i derogacjom. W szczególności należy podnieść wiek emerytalny z obecnych 65 do 67 lat. Zgodnie z symulacją aktuarialną, o którą zwróciły się służby Parlamentu, oczekuje się, że środek ten przyniesie łączne oszczędności w wysokości 2 mln EUR.
(4) Po drugie, ponieważ samo podniesienie wieku emerytalnego nie wystarczy, aby rozwiązać niezwykle poważny problem z płynnością Funduszu i zmniejszyć jego deficyt aktuarialny, wysokość emerytur w ramach programu należy obniżyć o 50 % oraz wstrzymać ich waloryzację. Biorąc pod uwagę ogromną skalę problemu związanego z płynnością Funduszu w porównaniu z jego długoterminowymi zobowiązaniami oraz deficyt aktuarialny, środki te powinny mieć zastosowanie nie tylko do przyszłych beneficjentów posiadających uprawnienia emerytalne w trakcie nabywania, ale również do obecnych beneficjentów posiadających już nabyte uprawnienia emerytalne. Zgodnie z symulacją aktuarialną, o którą zwróciły się służby Parlamentu, oczekuje się, że obniżenie emerytur doprowadzi do oszczędności w wysokości 181,4 mln EUR, a wstrzymanie waloryzacji zaoszczędzi kolejne 40,4 mln EUR.
(5) Oczekuje się, że połączone środki polegające na podniesieniu wieku emerytalnego, obniżeniu kwoty świadczeń emerytalnych w ramach programu o 50 % i zaprzestaniu waloryzacji emerytur doprowadzą do szacunkowego obniżenia przyszłych zobowiązań emerytalnych z 362,7 mln EUR do 139 mln EUR (stan na dzień 31 grudnia 2022 r.), co doprowadzi do wydłużenia przewidywanego okresu funkcjonowania Funduszu o dwa lub trzy lata, czyli do 2027 r., oraz do zmniejszenia deficytu aktuarialnego Funduszu z około 310 mln EUR do około 86 mln EUR.
(6) Owe połączone środki są konieczne z uwagi na potrzebę osiągnięcia celów w zakresie ochrony Funduszu w perspektywie krótkoterminowej oraz uniknięcia lub przynajmniej ograniczenia negatywnych konsekwencji dla europejskich podatników a ponadto są one proporcjonalne. Dochodząc do tego wniosku, wzięto pod uwagę w szczególności pogorszenie się stabilności finansowej Funduszu spowodowane m.in. skutkami kryzysu finansowego w latach 2007-2008 i wojny w Ukrainie, rozmiarem problemu z płynnością, deficytem aktuarialnym Funduszu oraz interesami obecnych i przyszłych beneficjentów Programu. Prezydium uwzględniło w należyty sposób inne, mniej inwazyjne środki, ale odrzuciło je jako niewystarczające. W odniesieniu do obecnych beneficjentów Programu, którzy posiadają prawa nabyte, Prezydium uwzględniło również stosunek łącznej kwoty świadczeń emerytalnych otrzymywanych przez nich indywidualnie w ramach Programu do łącznej kwoty ich indywidualnych składek, który wynosi średnio 4,7:1, i wzrasta do 14,3:1 w przypadku 16 % obecnych emerytów. Indywidualne przypadki nadzwyczajnych trudności, kiedy zdolność byłego posła lub innego beneficjenta do zaspokojenia jego potrzeb jest poważnie ograniczona, należy objąć klauzulą trudności finansowych.
(7) Z uwagi na zmianę warunków Programu oraz niepewność co do przyszłości zarówno Funduszu jak i Programu, posłowie i byli posłowie powinni mieć możliwość dobrowolnego ubiegania się przez ograniczony okres o wypłatę dodatkowej emerytury w formie jednorazowej ostatecznej kwoty ryczałtowej. Należy stworzyć zachęty do składania takich wniosków, ponieważ należy oczekiwać, że dzięki nim obniżą się ogólne przyszłe zobowiązania płatnicze i deficyt aktuarialny. Jednocześnie należy uwzględnić płatności już otrzymane w ramach programu.
(8) Ze względu na wyjątkowo poważny charakter problemu z płynnością oraz deficyt aktuarialny Funduszu, nowe warunki i odstępstwa powinny obowiązywać od 1 lipca 2023 r. bez okresu przejściowego, ponieważ poważnie zagroziłoby to przewidywanym skutkom finansowym przyjętych środków,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.227.5 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2023 r. zmieniająca Przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego |
| Data aktu: | 12/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 29/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 30/06/2023, 01/07/2023 |