(2023/C 167/37)
(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2022)7536),
- uwzględniając pismo Komisji z dnia 25 października 2022 r., w którym zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z dnia 17 listopada 2022 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,
- uwzględniając projekt zestawu regulacyjnych standardów technicznych przedłożony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w dniu 14 października 2022 r. na podstawie art. 46 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
A. mając na uwadze, że w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 153/2013 2 określono między innymi minimalne poziomy wstępnych depozytów zabezpieczających oraz wykaz dopuszczalnych zabezpieczeń, jak przewiduje art. 46 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
B. mając na uwadze, że ostatnie wydarzenia polityczne i rynkowe doprowadziły do znacznego wzrostu i wahań cen na rynkach energii, co poskutkowało apelami o wezwanie kontrahentów centralnych do znacznego uzupełnienia depozytów zabezpieczających w celu pokrycia powiązanych ekspozycji; mając na uwadze, że takie wezwania do uzupełnienia depozytów zabezpieczających spowodowały presję na płynność w przypadku kontrahentów niefinansowych (takich jak przedsiębiorstwa energetyczne), którzy zazwyczaj dysponują mniejszymi płynnymi aktywami na potrzeby spełnienia wymogów dotyczących depozytu zabezpieczającego, co zmusiło ich do zredukowania pozycji lub pozostawienia tych pozycji bez odpowiedniego zabezpieczenia i naraziło ich na dalsze wahania cen;
C. mając na uwadze, że 13 września 2022 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) (pismem nr. ref. Ares(2022)6980063) z pytaniem, czy nie należałoby tymczasowo dostosować odnośnych przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) nr 153/2013, by złagodzić niektóre obciążenia nałożone na przedsiębiorstwa energetyczne jako kontrahentów niefinansowych w związku z zabezpieczeniem ich działalności handlowej na rynkach finansowych, a jednocześnie nie zaszkodzić nadrzędnemu celowi rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest utrzymanie stabilności finansowej; mając na uwadze, że 22 września 2022 r. ESMA
odpowiedział (pismem nr ref. ESMA24-436-1414), że można by rozważyć tymczasowe i niewielkie zmiany jedynie w stosunku do niezabezpieczonych gwarancji banków komercyjnych i to pod pewnymi warunkami; mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu końcowym ESMA zawarł projekt regulacyjnych standardów technicznych (ESMA91-372- 2466) ze zmianami mającymi na celu tymczasowe rozszerzenie puli dopuszczalnych zabezpieczeń o niezabezpieczone gwarancje bankowe dla kontrahentów niefinansowych występujących w charakterze członków rozliczających oraz o gwarancje publiczne dla wszystkich rodzajów kontrahentów;
D. mając na uwadze, że Komisja przyjęła zatem rozporządzenie delegowane tymczasowo zmieniające wykaz dopuszczalnych zabezpieczeń, których można udzielić unijnym kontrahentom centralnym, dodając do niego na okres 12 miesięcy niezabezpieczone gwarancje bankowe oraz gwarancje publiczne;
E. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane powinno wejść w życie w trybie pilnym, aby złagodzić zwiększoną presję na płynność kontrahentów niefinansowych prowadzących obrót na rynkach regulowanych gazu i energii elektrycznej oraz rozliczających za pośrednictwem kontrahentów centralnych mających siedzibę w Unii;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.167.172 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie niezgłaszania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 21 października 2022 r. zmieniającego regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do tymczasowych środków nadzwyczajnych związanych z wymogami dotyczącymi zabezpieczenia (C(2022)7536 - 2022/2908(DEA)) |
| Data aktu: | 24/11/2022 |
| Data ogłoszenia: | 11/05/2023 |