Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2022 r. w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen (2022/2852(RSP))

P9_TA(2022)0364
Przystąpienie Rumunii, Bułgarii i Chorwacji do strefy Schengen Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2022 r. w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen (2022/2852(RSP))
(2023/C 149/02)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Protokół w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej (11997D/PRO/02),

- uwzględniając art. 67 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który stanowi, że Unia musi być przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w której "brak kontroli osób na granicach wewnętrznych",

- uwzględniając art. 21 ust. 1 TFUE, który stanowi, że każdy obywatel Unii musi mieć prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich,

- uwzględniając art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r.,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 45, który stanowi, że każdy obywatel Unii ma prawo do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich,

- uwzględniając projekty decyzji Rady w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii z 29 września 2010 r. (14142/10) i z 8 lipca 2011 r. (14142/1/10),

- uwzględniając projekt decyzji Rady w sprawie ram pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii z 7 grudnia 2011 r. (14302/3/11),

- uwzględniając swoje stanowisko z 8 czerwca 2011 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii 1 ,

- uwzględniając konkluzje Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych z 9 i 10 czerwca 2011 r., 22 i 23 września 2011 r., 25 i 26 października 2012 r., 7 i 8 marca 2013 r. oraz 5 i 6 grudnia 2013 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 13 października 2011 r. w sprawie przystąpienia Bułgarii i Rumunii do strefy Schengen 2 ,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 9 grudnia 2011 r. oraz 1 i 2 marca 2012 r.,

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/1908 z dnia 12 października 2017 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących Wizowego Systemu Informacyjnego 3 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE) 2018/934 z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii pozostałych przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen 4 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 2 czerwca 2021 r. zatytułowany "Strategia na rzecz w pełni funkcjonującej i odpornej strefy Schengen" (COM(2021)0277),

- uwzględniając wniosek Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/399 w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (COM(2021)0891),

- uwzględniając komunikat Komisji z 24 maja 2022 r. pt. "Przywrócenie strefy Schengen - Plan działania" (COM(2022)0301),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2022/922 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1053/2013 5 ,

- uwzględniając projekt decyzji Rady z 23 czerwca 2022 r. w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Chorwacji (10624/22),

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 grudnia 2018 r. w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Bułgarii i w Rumunii: zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 19 czerwca 2020 r. w sprawie sytuacji w strefie Schengen w kontekście pandemii COVID-19 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 8 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z funkcjonowania strefy Schengen 8 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Bułgaria i Rumunia przyjęły dorobek Schengen wraz z przystąpieniem do Unii Europejskiej w 2007 r.; mając na uwadze, że w 2008 r. Bułgaria wydała deklarację w sprawie gotowości do rozpoczęcia ocen przez Grupę Roboczą ds. Oceny Schengen (SCH-EVAL), w skład której wchodzą eksperci z państw członkowskich strefy Schengen; mając na uwadze, że w 2007 i 2008 r. Rumunia wydała deklarację w sprawie gotowości do rozpoczęcia ocen przez SCH-EVAL;

B. mając na uwadze, że eksperci SCH-EVAL oraz Rada w konkluzjach z 9 i 10 czerwca 2011 r. potwierdzili, że proces oceny Schengen względem Bułgarii i Rumunii się zakończył oraz że oba państwa są gotowe na wdrożenie wszystkich przepisów dorobku Schengen; mając na uwadze, że w projekcie decyzji z 8 lipca 2011 r. Rada zweryfikowała, czy spełnione zostały niezbędne warunki stosowania dorobku Schengen we wszystkich obszarach, a mianowicie ochrony danych, granic powietrznych, granic lądowych, współpracy policyjnej, Systemu Informacyjnego Schengen, granic morskich oraz wiz; mając na uwadze, że wyzwanie związane z zarządzaniem granicami zewnętrznymi Unii Europejskiej wymagało gruntownej restrukturyzacji systemu ochrony granic obu krajów oraz inwestycji w poprawę zdolności organów ścigania; mając na uwadze, że zgodnie z Aktem przystąpienia z 2005 r. pomyślne zakończenie procedury oceny Schengen stanowi jedyny warunek wstępny pełnego zastosowania dorobku Schengen, w tym zniesienia kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych; mając na uwadze, że szefowie państw i rządów w Radzie wielokrotnie potwierdzali, że Bułgaria i Rumunia są gotowe do stosowania wszystkich przepisów dorobku Schengen, a niedawno Komisja i Parlament potwierdziły tę gotowość w komunikacie Komisji oraz w rezolucji Parlamentu z 8 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z funkcjonowania strefy Schengen;

C. mając na uwadze, że w projekcie decyzji z 29 września 2010 r. Rada zaproponowała w pełni zastosować przepisy dorobku Schengen w Bułgarii i w Rumunii oraz znieść kontrole na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych; mając na uwadze, że w rezolucji ustawodawczej z 8 czerwca 2011 r. Parlament zatwierdził tę decyzję oraz zwrócił się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeżeli uzna ona za stosowne wprowadzić znaczące zmiany do projektu decyzji;

D. mając na uwadze, że wydanie tej decyzji przez Radę ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych wielokrotnie odraczano;

E. mając na uwadze, że na mocy decyzji Rady z 12 października 2017 r. Bułgaria i Rumunia mają bierny dostęp do wizowego systemu informacyjnego; mając na uwadze, że w projekcie decyzji z 18 kwietnia 2018 r. Rada zaproponowała, aby wszystkie pozostałe przepisy dorobku Schengen związane z Systemem Informacyjnym Schengen stosowano w obu tych państwach członkowskich;

F. mając na uwadze, że ani Akt przystąpienia z 2005 r., ani mechanizm oceny Schengen nie przewidują wyznaczenia różnych terminów na zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych; mając na uwadze, że dotychczas każdorazowe rozszerzenie strefy Schengen opierało się na pojedynczym akcie prawnym;

G. mając na uwadze, że Rada konsultowała się z Parlamentem w sprawie projektu decyzji Rady dotyczącej pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Chorwacji (10624/22), mając na uwadze, że w Parlamencie trwają prace nad tym projektem decyzji Rady;

H. mając na uwadze, że strefa Schengen jest unikalnym rozwiązaniem i jednym z największych osiągnięć Unii Europejskiej ułatwiającym swobodny przepływ osób w obrębie strefy Schengen bez kontroli na granicach wewnętrznych; mając na uwadze, że stało się to możliwe dzięki różnorodnym środkom kompensacyjnym, takim jak System Informacyjny Schengen (SIS) (sprawniejsza wymiana informacji), a także mechanizm oceny stosowania dorobku Schengen przez państwa członkowskie, który zwiększa wzajemne zaufanie do funkcjonowania strefy Schengen;

I. mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie należące do strefy Schengen są zobowiązane do przestrzegania przepisów Schengen, w tym praw podstawowych zgodnie z art. 4 kodeksu granicznego Schengen 9 ;

J. mając na uwadze, że utrzymywanie kontroli na granicach wewnętrznych w Unii lub przywracanie takich kontroli w strefie Schengen wywiera duży wpływ na życie obywateli europejskich i wszystkich osób korzystających ze swobody przemieszczania się w obrębie UE, a także poważnie osłabia ich zaufanie do instytucji europejskich i integracji europejskiej; mając na uwadze, że pociąga to za sobą bezpośrednie koszty operacyjne i inwestycyjne dla pracowników transgranicznych, turystów, przewoźników w transporcie drogowym towarów, a także dla organów administracji publicznej, a negatywne skutki odczuwają gospodarki państw członkowskich i rynek wewnętrzny UE, a także środowisko, z powodu długich kolejek ciężarówek na przejściach granicznych; mając na uwadze, że utrzymywanie kontroli na granicach wewnętrznych w przypadku Bułgarii i Rumunii ma negatywny wpływ na zasadę równości i niedyskryminacji obowiązującą w UE, a także na eksport i import w obu tych państwach członkowskich, a także na operacje transportowe z niektórych największych południowych portów cywilnych i towarowych w Europie, co oznacza utratę zysków i większe wydatki;

K. mając na uwadze, że pełne stosowanie przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii wzmocniłoby strefę Schengen i pomogłoby zapewnić wszystkim obywatelom równe prawa;

1. przypomina, że w 2011 r. Bułgaria i Rumunia spełniły wszystkie warunki konieczne do pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen;

2. jest zbulwersowany faktem, że w ciągu 11 lat Rada nie podjęła decyzji w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Bułgarii i w Rumunii, pomimo wielokrotnych apeli w tej sprawie ze strony zarówno Komisji, jak i Parlamentu;

3. przypomina o stanowisku, którego broni od wielu lat i które przedstawił w rezolucji z 11 grudnia 2018 r., popierającym pełne stosowanie dorobku Schengen w przypadku Bułgarii i Rumunii;

4. z zadowoleniem przyjmuje gotowość Rumunii i Bułgarii do dobrowolnego zorganizowania misji informacyjnej, w duchu lojalnej współpracy i wzajemnego zaufania, mimo że oba kraje spełniły już wszystkie wymogi prawne i nie ma podstaw do dalszych ocen;

5. wzywa Radę do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków, aby wydano decyzję w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Bułgarii i w Rumunii do końca 2022 r., która spowoduje zniesienie kontroli na wszystkich granicach wewnętrznych w obu tych państwach członkowskich na początku 2023 r.;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 380 E z 11.12.2012, s. 160.
2 Dz.U. C 94 E z 3.4.2013, s. 13.
3 Dz.U. L 269 z 19.10.2017, s. 39.
4 Dz.U. L 165 z 2.7.2018, s. 37.
5 Dz.U. L 160 z 15.6.2022, s. 1.
6 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 18.
7 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 77.
8 Dz.U. C 99 z 1.3.2022, s. 158.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen), Dz.U. L 77 z 23.3.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.149.11

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2022 r. w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen (2022/2852(RSP))
Data aktu: 18/10/2022
Data ogłoszenia: 28/04/2023