(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2023/C 131/14)
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2023 r.)
Pismem z 2 marca 2023 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o przedłużeniu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Faks + 32 2 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
STRESZCZENIE
2 grudnia 2020 r. Niemcy zgłosiły Komisji rekompensatę w wysokości 1,75 mld EUR na rzecz przedsiębiorstwa LEAG ("środek LEAG") oraz w wysokości 2,6 mld EUR na rzecz przedsiębiorstwa RWE ("środek RWE") z tytułu odchodzenia od produkcji energii elektrycznej z węgla brunatnego.
2 marca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję (zwaną dalej "decyzją o wszczęciu postępowania") 1 o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do środka LEAG i środka RWE. W decyzji tej Komisja wstępnie stwierdziła, że środki stanowią pomoc państwa (zob. pkt 114 decyzji o wszczęciu postępowania) i wyraziła wątpliwości co do sposobu, w jaki Niemcy uzasadniły wysokość rekompensat na rzecz RWE i LEAG. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy rekompensata jest ograniczona do wymaganego minimum, a kwoty są proporcjonalne (zob. pkt 140 decyzji o wszczęciu postępowania).
17 maja 2022 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano zawiadomienie, w którym zachęcono zainteresowane strony do zgłaszania uwag, zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE, dotyczących m.in. stosowalności i stosowania wytycznych Komisji z 2022 r. w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią 2 oraz, w stosownych przypadkach, podstaw zgodności określonych w tych wytycznych, w tym w ich sekcji 3 i 4.12, w odniesieniu do środka LEAG i środka RWE, w odniesieniu do których Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające 3
23 grudnia 2022 r. Niemcy przedłożyły zmieniony środek RWE w związku z umową zawartą z RWE 4 października 2022 r. dotyczącą przyspieszenia odchodzenia od węgla brunatnego na obszarze reńskiego zagłębia górniczego - nowy termin to rok 2030 r., a nie przewidziany wcześniej 2038 ("zmieniony środek RWE").
Główne elementy zmienionego środka RWE można podsumować następująco:
i. przełożenie daty ostatecznego zamknięcia dwóch elektrowni z końca 2022 r. na marzec 2024 r.: dwie elektrownie (Neurath D and Neurath E), które miały zostać zamknięte do 31 grudnia 2022 r., pozostaną na rynku do 31 marca 2024 r. (z możliwością utrzymania ich do 31 marca 2025 r. lub przeniesienia do nowej rezerwy (rezerwa));
ii. przyspieszenie ostatecznego zamknięcia trzech elektrowni z 2038 r. na 2030 r.: data zamknięcia trzech elektrowni (Niederaußem K, Neurath F i Neurath G) zostanie przesunięta z 31 grudnia 2038 r. na 31 marca 2030 r. (z możliwością przeniesienia tych trzech elektrowni do nowej rezerwy (rezerwa) do 31 grudnia 2033 r.);
iii. kwota rekompensaty dla RWE pozostaje niezmieniona (2,6 mld EUR), ale zmniejszono liczbę rat z 15 do 10;
iv. utrzymanie klauzuli o niezaskarżeniu: klauzula o niezaskarżeniu ma nadal zastosowanie.
Według władz niemieckich rekompensata jest wypłacana za różne aspekty, w tym głównie za utracone zyski i dodatkowe koszty, jakie RWE musiało i nadal musi ponosić w związku z tym, że zamknęło swoje elektrownie ze względów klimatycznych zanim ich techniczny/ekonomiczny okres życia dobiegł końca. W przeciwnym razie przedsiębiorstwo osiągałoby przychody ze sprzedaży energii elektrycznej produkowanej przez elektrownie i nie poniosłoby dodatkowych kosztów.
Niemcy przedstawiły skorygowane obliczenia utraconych zysków RWE ("skorygowane obliczenia"), z których wynika, że wartość bieżąca netto utraconych zysków z ośmiu elektrowni RWE (zamykanych w okresie od 31 grudnia 2021 r. do 31 marca 2025 r.) wynosi około 2,2 mld EUR (2,3 mld EUR w ujęciu nominalnym), a zatem jest wyższa niż wartość bieżąca netto rekompensaty na rzecz RWE wynoszącej 1,7 mld EUR (2,6 mld EUR w ujęciu nominalnym) 4 . W świetle tych obliczeń Niemcy twierdzą zatem, że kwota rekompensaty jest uzasadniona.
W odniesieniu do wątpliwości wyrażonych w decyzji o wszczęciu postępowania dotyczących utraconych zysków Niemcy twierdzą, że w przypadku RWE wątpliwości te nie mają już znaczenia, ponieważ skorygowane obliczenia eliminują potrzebę kompleksowego długoterminowego podejścia modelowego, a ostateczne zamknięcie elektrowni zostało przesunięte na 2030 r. Jeżeli chodzi o dodatkowe koszty rekultywacji kopalń RWE, Niemcy wskazały, że koszty te nie zostały uwzględnione w skorygowanych obliczeniach, ponieważ utracone zyski RWE są i tak wyższe niż kwota rekompensaty dla RWE, co jest wystarczającym uzasadnieniem rekompensaty. Niemcy podkreśliły jednak, że ogólne dodatkowe koszty rekultywacji kopalń również odpowiednio uzasadniałyby wypłatę rekompensaty.
Według władz niemieckich kwestia, czy zmieniony środek RWE należy uznać za pomoc państwa, może pozostać nierozstrzygnięta, ponieważ środek RWE jest w każdym wypadku proporcjonalny. Na tym etapie postępowania Komisja wstępnie stwierdza, że kumulatywne kryteria istnienia pomocy państwa zostały spełnione i że zmieniony środek RWE stanowi pomoc państwa.
W niniejszej decyzji Komisja przedstawia wstępną ocenę zgodności, a przede wszystkim proporcjonalności zmienionego środka RWE na podstawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią, głównie na podstawie sekcji 3 (zasady ogólne) i sekcji 4.12.1 dotyczącej pomocy na wcześniejsze zakończenie rentownej działalności związanej z węglem (przepisy szczegółowe).
Na tym etapie postępowania Komisja wstępnie przyjmuje, że sposób obliczenia utraconych zysków RWE w skorygowanych obliczeniach może potencjalnie wykluczyć nadmierną rekompensatę. Wynika to m.in. z następujących względów:
i. W skorygowanych obliczeniach uwzględniono do oszacowania utraconych zysków RWE jedynie ograniczony okres (2021-2026), który nie jest odległy od dat zamknięcia elektrowni, oraz zawarto w nich dane dotyczące każdej elektrowni RWE, który ma zostać zamknięty do 31 marca 2025 r.
ii. W skorygowanych obliczeniach wykorzystano weryfikowalne i niezależne dane rynkowe (np. dotyczące cen CO2 i energii elektrycznej), które były dostępne bezpośrednio przed datą zamknięcia (w przypadku zamkniętych elektrowni RWE) albo w momencie przedłożenia skorygowanych obliczeń (w przypadku działających elektrowni RWE).
iii. Inne parametry skorygowanych obliczeń opracowano w taki sposób, że szacunki utraconych zysków wydają się bardziej ostrożne niż obliczenia przedłożone przed wydaniem decyzji o wszczęciu postępowania.
Środek LEAG nie został zmieniony. Jego aktualny opis jest zawarty w decyzji o wszczęciu postępowania, w której Komisja wyraziła wątpliwości co do tego środka.
TREŚĆ PISMA
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.131.45 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa SA.53625 (2021/C) - Niemcy - Odchodzenie od węgla brunatnego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 14/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2023 |