(C/2023/128)
(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2023 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: René Repasi (przedstawiciele: H.-G. Kamann i D. Fouquet, adwokaci, prof. F. Kainer i prof. M. Nettesheim)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszącego odwołanie
- uchylenie postanowienia Sądu Unii Europejskiej z dnia 21 czerwca 2023 r., Repasi/Komisja (sprawa T-628/22, EU:T:2023:353);
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1214 1 ;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie odwołania wnoszący odwołanie podnosi dwa zarzuty: Zaskarżone postanowienie narusza z jednej strony art. 263 akapit czwarty TFUE, a z drugiej strony narusza przysługujące mu prawo podstawowe do skutecznej ochrony sądowej przewidziane w art. 47 akapit pierwszy Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
W zaskarżonym postanowieniu Sąd neguje bezpośrednie oddziaływanie na wnoszącego odwołanie na podstawie art. 263 akapit czwarty TFUE, a tym samym jego legitymację procesową, zasadniczo ze względu na to, że prawa, na które powołuje się wnoszący odwołanie jako członek Parlamentu, mogą zostać naruszone z powodu zarzucanego naruszenia kompetencji ustawodawczej Parlamentu jedynie pośrednio oraz że wnoszący odwołanie powinien mieć możliwość wykonywania swoich praw do demokratycznego i parlamentarnego uczestnictwa jedynie w ramach wewnętrznych procedur Parlamentu.
Po pierwsze, stanowi to błędne pod względem prawnym zastosowanie kryterium bezpośredniego oddziaływania, o którym mowa w art. 263 akapit czwarty TFUE, błędnie kwalifikując sytuację prawną członków Parlamentu Europejskiego.
Zgodnie z art. 2, art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 1 i art. 14 ust. 1 TUE, skonkretyzowanymi przez jego parlamentarne prawa do współdziałania, w szczególności na mocy art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze aktu dotyczącego wyborów bezpośrednich, art. 2 i nast. statutu posła oraz art. 177 i art. 218 ust. 1 regulaminu Parlamentu Europejskiego, wnoszącemu odwołanie przysługuje indywidualne prawo do współdziałania w prawidłowej procedurze ustawodawczej wynikające z jego statusu członka Parlamentu Europejskiego. Prawo to jest prawem własnym wnoszącego odwołanie, na które może się on powoływać nie tylko na płaszczyźnie wewnątrzinstytucjonalnej w ramach procedury Parlamentu, lecz również na płaszczyźnie międzyinstytucjonalnej wobec Komisji. Przyjęcie spornego rozporządzenia delegowanego na podstawie art. 290 TFUE zamiast wszczęcia właściwej w rzeczywistości zwykłej procedury ustawodawczej zgodnie z art. 289 TFUE dotyczy bezpośrednio wnoszącego odwołanie.
Ponadto zdaniem wnoszącego odwołanie doszło również do naruszenia art. 263 akapit czwarty TFUE przy dokonywaniu przez Sąd wykładni kryterium bezpośredniości, zresztą błędnej pod względem prawnym. Należy uznać, że akt dotyczy wnoszącego odwołanie bezpośrednio również wtedy, gdy - jak uważa Sąd - prawo do współdziałania w prawidłowej procedurze ustawodawczej należałoby uznać za związane z kompetencją prawodawczą Parlamentu lub pochodne wobec tej kompetencji, a tym samym że może być naruszone przez sporne rozporządzenie delegowane jedynie pośrednio. Kryterium bezpośredniości dotyczy wyłącznie zaskarżonego aktu, a nie prawa wnoszącego odwołanie. Założenie, że bezpośrednie oddziaływanie ma miejsce wyłącznie w przypadku naruszenia prawa bezpośredniego, czyli nie prawa pochodnego, jest niezgodne z brzmieniem, systematyką i celem art. 263 akapit czwarty TFUE.
Po drugie, zaskarżone postanowienie narusza prawo wnoszącego odwołanie do skutecznej ochrony sądowej na podstawie art. 47 karty praw podstawowych, ponieważ pozbawia wnoszącego odwołanie wszelkiej możliwości zaskarżenia przed sądem naruszenia jego praw do współdziałania jako posła. Wewnętrzne procedury Parlamentu, na które powołuje się Sąd, nie stanowią właściwego środka prawnego w rozumieniu art. 47 karty praw podstawowych. Skarga Parlamentu, który ma uprzywilejowaną legitymację procesową zgodnie z art. 263 akapit drugi TFUE, nie stanowi skutecznego środka prawnego dla wnoszącego odwołanie, w szczególności gdy większość Parlamentu odmawia wniesienia skargi.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.128 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-552/23 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 21 czerwca 2023 r. w sprawie T-628/22, René Repasi/Komisja Europejska, wniesione w dniu 30 sierpnia 2023 r. przez René Repasiego |
| Data aktu: | 16/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2023 |