Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wniosku z 2021 r. dotyczącego zmiany wieloletnich ram finansowych (COM(2021)0569 - 2021/0429R(APP))

P9_TA(2022)0309

Sprawozdanie okresowe w sprawie wniosku z 2021 r. dotyczącego zmiany wieloletnich ram finansowych

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wniosku z 2021 r. dotyczącego zmiany wieloletnich ram finansowych (COM(2021)0569 - 2021/0429R(APP))

(2023/C 125/20)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 310, 311, 312 i 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając wniosek Komisji z 22 grudnia 2021 r. dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) 2020/2093 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (COM(2021)0569),

- uwzględniając wniosek Komisji z 14 lipca 2021 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Społeczny Fundusz Klimatyczny (COM(2021)0568),

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 1  ("PMI"),

- uwzględniając art. 105 ust. 5 Regulaminu,

- uwzględniając okresowe sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0227/2022),

A. mając na uwadze, że wnioski Komisji z 22 grudnia 2021 r. dotyczące ustanowienia kolejnej generacji zasobów własnych dla budżetu Unii i zmiany wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 są nierozerwalnie związane z pakietem "Gotowi na 55" przedstawionym 14 lipca 2021 r.;

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 311 TFUE Unia musi pozyskać środki niezbędne do osiągnięcia swoich celów i prowadzenia swojej polityki;

C. mając na uwadze, że zgodnie z wieloletnim stanowiskiem Parlamentu nowe zobowiązania i cele polityczne muszą być dopasowane do nowych środków finansowych i nie mogą być finansowane kosztem innych programów i priorytetów Unii;

D. mając na uwadze, że pełne włączenie Społecznego Funduszu Klimatycznego do budżetu Unii jest wymogiem traktatowym na mocy art. 310 ust. 1 TFUE oraz warunkiem wstępnym m.in. przestrzegania metody wspólnotowej, zagwarantowania odpowiedzialności, nadzoru i kontroli parlamentarnej, zapewnienia przewidywalności finansowania i wieloletniego programowania oraz zagwarantowania przejrzystości decyzji budżetowych podejmowanych na szczeblu Unii;

E. mając na uwadze, że w przypadku wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla w porównaniu z pierwotnym założeniem, należy co roku udostępniać dodatkowy przydział środków na Społeczny Fundusz Klimatyczny, proporcjonalnie do tempa wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, w celu dalszego wspierania najbardziej narażonych gospodarstw domowych i użytkowników transportu w transformacji ku neutralności klimatycznej; mając na uwadze, że takie coroczne zwiększenie środków należy uwzględnić w WRF za pomocą automatycznego dostosowania pułapu działu 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu płatności do wahań cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla;

F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 312 ust. 5 TFUE oraz zgodnie z dalszymi postanowieniami porozumienia międzyinstytucjonalnego Parlament Europejski, Rada i Komisja są zobowiązane do podejmowania wszelkich środków niezbędnych do ułatwienia przyjęcia nowych lub zmienionych WRF;

1. wyraża swoje stanowisko wyłącznie w sprawie wniosku Komisji z 22 grudnia 2021 r. dotyczącego zmiany WRF na lata 2021-2027, opowiadając się tym samym za ukierunkowanym podejściem ograniczonym do pakietu "Gotowi na 55" i w pełni zgodnym z jego stanowiskiem;

2. stwierdza jednak, że konieczna jest szersza zmiana obecnych WRF, ponieważ już w pierwszym roku ich realizacji są one bliskie wyczerpania swoich możliwości; zwraca uwagę na liczne kryzysy i wyzwania, z którymi boryka się Unia, w szczególności wojnę w Ukrainie i jej skutki, a także na znaczne potrzeby finansowe, jakie się z tym wiążą; wzywa zatem Komisję, aby przeprowadziła szczegółowy przegląd funkcjonowania obecnych WRF i jak najszybciej, nie później niż w pierwszym kwartale 2023 r., przedstawiła wniosek ustawodawczy w sprawie kompleksowej rewizji WRF; zamierza bardziej szczegółowo przedstawić w specjalnym sprawozdaniu swoje wnioski dotyczące tego przeglądu;

3. w pełni popiera włączenie Społecznego Funduszu Klimatycznego do budżetu Unii i WRF, zgodnie ze swoim długoletnim stanowiskiem, że wszystkie programy i fundusze Unii powinny być uwzględnione w budżecie; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji jako punkt wyjścia w odniesieniu do zwiększenia pułapu środków na zobowiązania w dziale 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu środków na płatności, co jest niezbędnym warunkiem, aby finansowanie Społecznego Funduszu Klimatycznego nie odbywało się ze szkodą dla innych programów i priorytetów Unii;

4. podkreśla jednak, że konieczne są pewne zmiany w celu odzwierciedlenia stanowiska Parlamentu w sprawie pakietu "Gotowi na 55", w tym w sprawie zmienionej puli środków finansowych Społecznego Funduszu Klimatycznego, która odzwierciedla odpowiednie przepisy zmienionej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE 2 ;

5. popiera wniosek dotyczący specjalnego rocznego dostosowania opartego na nowych zasobach własnych; uważa, że jest to zgodne z zasadą określoną w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, zgodnie z którą wydatki z budżetu Unii związane ze spłatą Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy nie powinny prowadzić do nieuzasadnionego zmniejszenia wydatków na programy lub instrumentów inwestycyjnych w ramach WRF, przy jednoczesnym przestrzeganiu budżetowej zasady uniwersalności dochodów; potwierdza zatem, że takie roczne dostosowanie zależy od wprowadzenia nowych zasobów własnych zgodnie z harmonogramem określonym w porozumieniu międzyinstytu- cjonalnym;

6. zwraca się do Rady i Komisji o uwzględnienie poniższych zaleceń i zmian:

(i) wpływ zmienionej puli środków finansowych przeznaczonych na Społeczny Fundusz Klimatyczny należy odzwierciedlić w całym niniejszym rozporządzeniu, w tym w załączniku do niego;

(ii) należy wprowadzić automatyczne dostosowanie techniczne pułapów środków na zobowiązania w dziale 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu środków na płatności, aby zapewnić udostępnienie dodatkowych środków na Społeczny Fundusz Klimatyczny w przypadku wzrostu ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla do poziomu wyższego niż początkowo zakładano;

(iii) należy zmienić specjalne roczne dostosowanie oparte na nowych zasobach własnych, aby zapewnić możliwość jego przedłużenia w przypadku opóźnienia w przyjęciu kolejnych WRF, zgodnie z art. 312 ust. 4 TFUE;

(iv) we wniosku dotyczącym rozporządzenia Rady należy wprowadzić następujące zmiany:

Zmiana 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 3

Tekst proponowany przez Komisję Zmiana
(3) Wprowadzenie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektorów budynków i transportu drogowego zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (14) może wywołać krótkoterminowe niekorzystne skutki społeczne. Aby sprostać temu wyzwaniu, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] final ustanowiono (15) Społeczny Fundusz Klimatyczny, który ma być finansowany z budżetu ogólnego Unii na podstawie wieloletnich ram finansowych. Należy zatem dostosować pułap środków na zobowiązania w dziale 3 "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułap środków na płatności na lata 2025, 2026 i 2027. (3) Wprowadzenie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektorów budynków i transportu drogowego zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (14) może wywołać krótkoterminowe niekorzystne skutki społeczne. Aby sprostać temu wyzwaniu, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] final ustanowiono (15) Społeczny Fundusz Klimatyczny, który ma być finansowany z budżetu ogólnego Unii na podstawie wieloletnich ram finansowych. Należy zatem dostosować pułap środków na zobowiązania w dziale 3 "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułap środków na płatności na lata 2024, 2025, 2026 i 2027. W przypadku wyższej ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w porównaniu z pierwotnym założeniem, należy co roku udostępniać dodatkowy przydział środków na Społeczny Fundusz Klimatyczny, proporcjonalnie do tempa wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, w celu dalszego wspierania najbardziej narażonych gospodarstw domowych i użytkowników transportu w transformacji ku neutralności klimatycznej. Takie coroczne zwiększenie środków należy uwzględnić w Wieloletnich Ramach Finansowych za pomocą automatycznego dostosowania pułapu środków na zobowiązania w dziale 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu środków na płatności do wahań cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

_____________

(14) Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia

13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).

(15) Dz.U. [...] z [_], s. [.].

(14)

(15)

Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).

Dz.U. [...] z [...], s. [...].

Zmiana 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 3 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Zmiana
(3a) Komisja powinna przedstawić wniosek w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych przed dniem 1 lipca 2025 r., by umożliwić instytucjom przyjęcie go z wystarczającym wyprzedzeniem przed wejściem w życie kolejnych Wieloletnich Ramach Finansowych. Zgodnie z art. 312 ust. 4 TFUE pułapy i inne przepisy, w tym dostosowania Wieloletnich Ram Finansowych określone w rozdziale 2, odpowiadające ostatniemu rokowi Wieloletnich Ram Finansowych określonemu w niniejszym rozporządzeniu, mają nadal obowiązywać w przypadku, gdy nowe wieloletnie ramy finansowe nie zostaną przyjęte przed końcem okresu obowiązywania Wieloletnich Ram Finansowych określonego w niniejszym rozporządzeniu.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - punkt 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1) art. 4 ust. 4 otrzymuje brzmienie: 1) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:
"f) obliczenia dodatkowych przydziałów w oparciu o wahania cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla i wynik rocznego dostosowania, o którym mowa w art. 4b.";
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Bez uszczerbku dla art. 4a, 6 i 7, w stosunku do danego roku nie można dokonywać żadnych dalszych dostosowań technicznych ani w ciągu tego roku, ani na zasadzie ex post w latach kolejnych."; "4. Bez uszczerbku dla art. 4a, 4b, 6 i 7, w stosunku do danego roku nie można dokonywać żadnych dalszych dostosowań technicznych ani w ciągu tego roku, ani na zasadzie ex post w latach kolejnych.";

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - punkt 2

Tekst proponowany przez Komisję Zmiana
2) dodaje się art. 4a w brzmieniu: 2) dodaje się artykuły w brzmieniu:
"Artykuł 4a "Artykuł 4a
Specjalne roczne dostosowanie oparte na nowych zasobach własnych Specjalne roczne dostosowanie oparte na nowych zasobach własnych
1. Począwszy od 2024 r., po przedłożeniu wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego, dokonuje się dostosowania w górę pułapu wydatków na środki na zobowiązania w poddziale 2b oraz pułapu środków na płatności na bieżący rok. 1. Począwszy od 2024 r., po przedłożeniu wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego, dokonuje się dostosowania w górę pułapu wydatków na środki na zobowiązania w poddziale 2b oraz pułapu środków na płatności na bieżący rok.
2. To roczne dostosowanie składa się z następujących kwot: 2. To roczne dostosowanie składa się z następujących kwot:
a) na lata 2024, 2025 i 2026: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych; a) na lata 2024, 2025 i 2026: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych;
b) na rok 2027: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych, pomniejszona o kwotę 8 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.). b) na rok 2027: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych, pomniejszona o kwotę 2 800 mln EUR (w cenach z 2018 r.).
Roczne dostosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie przekracza kwoty 15 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.) rocznie w latach 2024-2027. Roczne dostosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie przekracza kwoty 15 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.) rocznie w latach 2024-2027.
3. Komisja przekazuje wyniki rocznego dostosowania, o którym mowa w ust. 2, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w terminie 15 dni od przedłożenia wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego."; 3. Komisja przekazuje wyniki rocznego dostosowania, o którym mowa w ust. 2, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w terminie 15 dni od przedłożenia wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego.";
"Artykuł 4b
Specjalne roczne dostosowanie oparte na wahaniach cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla
1. Począwszy od 2025 r. dokonuje się rocznego dostosowania w górę pułapu wydatków na środki na zobowiązania w dziale 3 - »Zasoby naturalne i środowisko« oraz pułapu środków na płatności na bieżący rok, w przypadku gdy średnia cena uprawnień do emisji dwutlenku węgla obliczona w roku n-1 jest wyższa niż początkowe założenie.
2. Roczne dostosowanie w górę, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, jest równoważne kwocie obliczonej poprzez pomnożenie rocznego przydziału z puli środków finansowych określonej w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] ustanawiającego Społeczny Fundusz Klimatyczny przez wartość procentową, o którą średnia cena uprawnień do emisji dwutlenku węgla obliczona w roku n-1 przekroczyła początkowe założenie.";

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - punkt 3

Tekst proponowany przez Komisję Zmiana
3) art. 11 ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie: 3) art. 11 ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:
"Kwoty odpowiadające dostosowaniom w górę, o których mowa w art. 4a ust. 1 i w art. 5 ust. 2 akapit drugi, mają charakter dodatkowy względem maksymalnych kwot, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu."; "Kwoty odpowiadające dostosowaniom w górę, o których mowa w art. 4a ust. 1, art. 4b i w art. 5 ust. 2 akapit drugi, mają charakter dodatkowy względem maksymalnych kwot, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu.";

Zmiana 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - punkt 4

Tekst proponowany przez Komisję Zmiana
4) załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. 4) załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

WIELOLETNIE RAMY FINANSOWE (UE-27)

(w mln EUR - ceny z 2018 r.)

ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 Ogółem w latach 20212027
1. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa 19 712 19 133 18 633 18 518 18 646 18 473 133 326
2. Spójność, odporność i wartości 49 741 51 920 52 194 53 954 55 182 56 787 58 809 378 587
2a. Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna 45 411 45 951 46 493 47 130 47 770 48 414 49 066 330 235
2b. Odporność i wartości 4 330 5 969 5 701 6 824 7 412 8 373 9 743 48 352
3. Zasoby naturalne i środowisko 55 242 52 214 51 489 [50 617] [51 895] [58 064] [56 947] [376 468]
z czego: Wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie 38 040 37 544 37 604 36 983 36 373 35 772 35 183 257 499
4. Migracja i zarządzanie granicami 2 324 2 947 3 164 3 282 3 672 3 682 3 736 22 807
5. Bezpieczeństwo i obrona 1 700 1 725 1 737 1 754 1 928 2 078 2 263 13 185
6. Sąsiedztwo i świat 15 309 15 522 14 789 14 056 13 323 12 592 12 828 98 419
7. Europejska administracja publiczna 10 021 10 215 10 342 10 454 10 554 10 673 10 843 73 102
z czego: Wydatki administracyjne instytucji 7 742 7 878 7 945 7 997 8 025 8 077 8 188 55 852
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 154 049 154 754 152 848 [152 750] [155 072] [162 522] [163 899] [1 095 894]
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 156 557 156 322 149 936 [149 936] [152 112] [159 068] [158 722] [1 082 652]"

7. jest gotowy do podjęcia negocjacji w celu ulepszenia wniosku Komisji;

o

o o

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
2 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.125.172

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wniosku z 2021 r. dotyczącego zmiany wieloletnich ram finansowych (COM(2021)0569 - 2021/0429R(APP))
Data aktu: 13/09/2022
Data ogłoszenia: 05/04/2023