Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wniosku z 2021 r. dotyczącego zmiany wieloletnich ram finansowych (COM(2021)0569 - 2021/0429R(APP))
(2023/C 125/20)
(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 310, 311, 312 i 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
- uwzględniając wniosek Komisji z 22 grudnia 2021 r. dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) 2020/2093 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (COM(2021)0569),
- uwzględniając wniosek Komisji z 14 lipca 2021 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Społeczny Fundusz Klimatyczny (COM(2021)0568),
- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 1 ("PMI"),
- uwzględniając art. 105 ust. 5 Regulaminu,
- uwzględniając okresowe sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0227/2022),
A. mając na uwadze, że wnioski Komisji z 22 grudnia 2021 r. dotyczące ustanowienia kolejnej generacji zasobów własnych dla budżetu Unii i zmiany wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 są nierozerwalnie związane z pakietem "Gotowi na 55" przedstawionym 14 lipca 2021 r.;
B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 311 TFUE Unia musi pozyskać środki niezbędne do osiągnięcia swoich celów i prowadzenia swojej polityki;
C. mając na uwadze, że zgodnie z wieloletnim stanowiskiem Parlamentu nowe zobowiązania i cele polityczne muszą być dopasowane do nowych środków finansowych i nie mogą być finansowane kosztem innych programów i priorytetów Unii;
D. mając na uwadze, że pełne włączenie Społecznego Funduszu Klimatycznego do budżetu Unii jest wymogiem traktatowym na mocy art. 310 ust. 1 TFUE oraz warunkiem wstępnym m.in. przestrzegania metody wspólnotowej, zagwarantowania odpowiedzialności, nadzoru i kontroli parlamentarnej, zapewnienia przewidywalności finansowania i wieloletniego programowania oraz zagwarantowania przejrzystości decyzji budżetowych podejmowanych na szczeblu Unii;
E. mając na uwadze, że w przypadku wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla w porównaniu z pierwotnym założeniem, należy co roku udostępniać dodatkowy przydział środków na Społeczny Fundusz Klimatyczny, proporcjonalnie do tempa wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, w celu dalszego wspierania najbardziej narażonych gospodarstw domowych i użytkowników transportu w transformacji ku neutralności klimatycznej; mając na uwadze, że takie coroczne zwiększenie środków należy uwzględnić w WRF za pomocą automatycznego dostosowania pułapu działu 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu płatności do wahań cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla;
F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 312 ust. 5 TFUE oraz zgodnie z dalszymi postanowieniami porozumienia międzyinstytucjonalnego Parlament Europejski, Rada i Komisja są zobowiązane do podejmowania wszelkich środków niezbędnych do ułatwienia przyjęcia nowych lub zmienionych WRF;
1. wyraża swoje stanowisko wyłącznie w sprawie wniosku Komisji z 22 grudnia 2021 r. dotyczącego zmiany WRF na lata 2021-2027, opowiadając się tym samym za ukierunkowanym podejściem ograniczonym do pakietu "Gotowi na 55" i w pełni zgodnym z jego stanowiskiem;
2. stwierdza jednak, że konieczna jest szersza zmiana obecnych WRF, ponieważ już w pierwszym roku ich realizacji są one bliskie wyczerpania swoich możliwości; zwraca uwagę na liczne kryzysy i wyzwania, z którymi boryka się Unia, w szczególności wojnę w Ukrainie i jej skutki, a także na znaczne potrzeby finansowe, jakie się z tym wiążą; wzywa zatem Komisję, aby przeprowadziła szczegółowy przegląd funkcjonowania obecnych WRF i jak najszybciej, nie później niż w pierwszym kwartale 2023 r., przedstawiła wniosek ustawodawczy w sprawie kompleksowej rewizji WRF; zamierza bardziej szczegółowo przedstawić w specjalnym sprawozdaniu swoje wnioski dotyczące tego przeglądu;
3. w pełni popiera włączenie Społecznego Funduszu Klimatycznego do budżetu Unii i WRF, zgodnie ze swoim długoletnim stanowiskiem, że wszystkie programy i fundusze Unii powinny być uwzględnione w budżecie; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji jako punkt wyjścia w odniesieniu do zwiększenia pułapu środków na zobowiązania w dziale 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu środków na płatności, co jest niezbędnym warunkiem, aby finansowanie Społecznego Funduszu Klimatycznego nie odbywało się ze szkodą dla innych programów i priorytetów Unii;
4. podkreśla jednak, że konieczne są pewne zmiany w celu odzwierciedlenia stanowiska Parlamentu w sprawie pakietu "Gotowi na 55", w tym w sprawie zmienionej puli środków finansowych Społecznego Funduszu Klimatycznego, która odzwierciedla odpowiednie przepisy zmienionej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE 2 ;
5. popiera wniosek dotyczący specjalnego rocznego dostosowania opartego na nowych zasobach własnych; uważa, że jest to zgodne z zasadą określoną w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, zgodnie z którą wydatki z budżetu Unii związane ze spłatą Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy nie powinny prowadzić do nieuzasadnionego zmniejszenia wydatków na programy lub instrumentów inwestycyjnych w ramach WRF, przy jednoczesnym przestrzeganiu budżetowej zasady uniwersalności dochodów; potwierdza zatem, że takie roczne dostosowanie zależy od wprowadzenia nowych zasobów własnych zgodnie z harmonogramem określonym w porozumieniu międzyinstytu- cjonalnym;
6. zwraca się do Rady i Komisji o uwzględnienie poniższych zaleceń i zmian:
(i) wpływ zmienionej puli środków finansowych przeznaczonych na Społeczny Fundusz Klimatyczny należy odzwierciedlić w całym niniejszym rozporządzeniu, w tym w załączniku do niego;
(ii) należy wprowadzić automatyczne dostosowanie techniczne pułapów środków na zobowiązania w dziale 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu środków na płatności, aby zapewnić udostępnienie dodatkowych środków na Społeczny Fundusz Klimatyczny w przypadku wzrostu ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla do poziomu wyższego niż początkowo zakładano;
(iii) należy zmienić specjalne roczne dostosowanie oparte na nowych zasobach własnych, aby zapewnić możliwość jego przedłużenia w przypadku opóźnienia w przyjęciu kolejnych WRF, zgodnie z art. 312 ust. 4 TFUE;
(iv) we wniosku dotyczącym rozporządzenia Rady należy wprowadzić następujące zmiany:
Zmiana 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 3
| Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana | |
| (3) | Wprowadzenie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektorów budynków i transportu drogowego zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (14) może wywołać krótkoterminowe niekorzystne skutki społeczne. Aby sprostać temu wyzwaniu, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] final ustanowiono (15) Społeczny Fundusz Klimatyczny, który ma być finansowany z budżetu ogólnego Unii na podstawie wieloletnich ram finansowych. Należy zatem dostosować pułap środków na zobowiązania w dziale 3 "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułap środków na płatności na lata 2025, 2026 i 2027. |
(3) Wprowadzenie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektorów budynków i transportu drogowego zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (14) może wywołać krótkoterminowe niekorzystne skutki społeczne. Aby sprostać temu wyzwaniu, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] final ustanowiono (15) Społeczny Fundusz Klimatyczny, który ma być finansowany z budżetu ogólnego Unii na podstawie wieloletnich ram finansowych. Należy zatem dostosować pułap środków na zobowiązania w dziale 3 "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułap środków na płatności na lata 2024, 2025, 2026 i 2027. W przypadku wyższej ceny uprawnień do emisji dwutlenku węgla w porównaniu z pierwotnym założeniem, należy co roku udostępniać dodatkowy przydział środków na Społeczny Fundusz Klimatyczny, proporcjonalnie do tempa wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, w celu dalszego wspierania najbardziej narażonych gospodarstw domowych i użytkowników transportu w transformacji ku neutralności klimatycznej. Takie coroczne zwiększenie środków należy uwzględnić w Wieloletnich Ramach Finansowych za pomocą automatycznego dostosowania pułapu środków na zobowiązania w dziale 3 - "Zasoby naturalne i środowisko" oraz pułapu środków na płatności do wahań cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla. _____________ (14) Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32). (15) Dz.U. [...] z [_], s. [.]. |
|
(14) (15) |
Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32). Dz.U. [...] z [...], s. [...]. |
Zmiana 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 3 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
| (3a) Komisja powinna przedstawić wniosek w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych przed dniem 1 lipca 2025 r., by umożliwić instytucjom przyjęcie go z wystarczającym wyprzedzeniem przed wejściem w życie kolejnych Wieloletnich Ramach Finansowych. Zgodnie z art. 312 ust. 4 TFUE pułapy i inne przepisy, w tym dostosowania Wieloletnich Ram Finansowych określone w rozdziale 2, odpowiadające ostatniemu rokowi Wieloletnich Ram Finansowych określonemu w niniejszym rozporządzeniu, mają nadal obowiązywać w przypadku, gdy nowe wieloletnie ramy finansowe nie zostaną przyjęte przed końcem okresu obowiązywania Wieloletnich Ram Finansowych określonego w niniejszym rozporządzeniu. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - punkt 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| 1) art. 4 ust. 4 otrzymuje brzmienie: | 1) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany: |
| a) w ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu: | |
| "f) obliczenia dodatkowych przydziałów w oparciu o wahania cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla i wynik rocznego dostosowania, o którym mowa w art. 4b."; | |
| b) ust. 4 otrzymuje brzmienie: | |
| "4. Bez uszczerbku dla art. 4a, 6 i 7, w stosunku do danego roku nie można dokonywać żadnych dalszych dostosowań technicznych ani w ciągu tego roku, ani na zasadzie ex post w latach kolejnych."; | "4. Bez uszczerbku dla art. 4a, 4b, 6 i 7, w stosunku do danego roku nie można dokonywać żadnych dalszych dostosowań technicznych ani w ciągu tego roku, ani na zasadzie ex post w latach kolejnych."; |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - punkt 2
| Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
| 2) dodaje się art. 4a w brzmieniu: | 2) dodaje się artykuły w brzmieniu: |
| "Artykuł 4a | "Artykuł 4a |
| Specjalne roczne dostosowanie oparte na nowych zasobach własnych | Specjalne roczne dostosowanie oparte na nowych zasobach własnych |
| 1. Począwszy od 2024 r., po przedłożeniu wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego, dokonuje się dostosowania w górę pułapu wydatków na środki na zobowiązania w poddziale 2b oraz pułapu środków na płatności na bieżący rok. | 1. Począwszy od 2024 r., po przedłożeniu wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego, dokonuje się dostosowania w górę pułapu wydatków na środki na zobowiązania w poddziale 2b oraz pułapu środków na płatności na bieżący rok. |
| 2. To roczne dostosowanie składa się z następujących kwot: | 2. To roczne dostosowanie składa się z następujących kwot: |
| a) na lata 2024, 2025 i 2026: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych; | a) na lata 2024, 2025 i 2026: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych; |
| b) na rok 2027: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych, pomniejszona o kwotę 8 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.). | b) na rok 2027: kwota równoważna dochodom wpisanym do wstępnego sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, pochodzącym z zasobów określonych w art. 2 ust. 1 lit. e), f) i g) decyzji w sprawie zasobów własnych, pomniejszona o kwotę 2 800 mln EUR (w cenach z 2018 r.). |
| Roczne dostosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie przekracza kwoty 15 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.) rocznie w latach 2024-2027. | Roczne dostosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie przekracza kwoty 15 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.) rocznie w latach 2024-2027. |
| 3. Komisja przekazuje wyniki rocznego dostosowania, o którym mowa w ust. 2, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w terminie 15 dni od przedłożenia wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego."; | 3. Komisja przekazuje wyniki rocznego dostosowania, o którym mowa w ust. 2, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w terminie 15 dni od przedłożenia wstępnego sprawozdania finansowego za rok n-1 zgodnie z art. 245 ust. 3 rozporządzenia finansowego."; |
| "Artykuł 4b | |
| Specjalne roczne dostosowanie oparte na wahaniach cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla | |
| 1. Począwszy od 2025 r. dokonuje się rocznego dostosowania w górę pułapu wydatków na środki na zobowiązania w dziale 3 - »Zasoby naturalne i środowisko« oraz pułapu środków na płatności na bieżący rok, w przypadku gdy średnia cena uprawnień do emisji dwutlenku węgla obliczona w roku n-1 jest wyższa niż początkowe założenie. | |
| 2. Roczne dostosowanie w górę, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, jest równoważne kwocie obliczonej poprzez pomnożenie rocznego przydziału z puli środków finansowych określonej w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] ustanawiającego Społeczny Fundusz Klimatyczny przez wartość procentową, o którą średnia cena uprawnień do emisji dwutlenku węgla obliczona w roku n-1 przekroczyła początkowe założenie."; |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - punkt 3
| Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
| 3) art. 11 ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie: | 3) art. 11 ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie: |
| "Kwoty odpowiadające dostosowaniom w górę, o których mowa w art. 4a ust. 1 i w art. 5 ust. 2 akapit drugi, mają charakter dodatkowy względem maksymalnych kwot, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu."; | "Kwoty odpowiadające dostosowaniom w górę, o których mowa w art. 4a ust. 1, art. 4b i w art. 5 ust. 2 akapit drugi, mają charakter dodatkowy względem maksymalnych kwot, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu."; |
Zmiana 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - punkt 4
| Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
| 4) załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. | 4) załącznik I otrzymuje brzmienie: |
"ZAŁĄCZNIK I
WIELOLETNIE RAMY FINANSOWE (UE-27)
(w mln EUR - ceny z 2018 r.)
| ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Ogółem w latach 20212027 |
| 1. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa | 19 712 | 19 133 | 18 633 | 18 518 | 18 646 | 18 473 | 133 326 | |
| 2. Spójność, odporność i wartości | 49 741 | 51 920 | 52 194 | 53 954 | 55 182 | 56 787 | 58 809 | 378 587 |
| 2a. Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna | 45 411 | 45 951 | 46 493 | 47 130 | 47 770 | 48 414 | 49 066 | 330 235 |
| 2b. Odporność i wartości | 4 330 | 5 969 | 5 701 | 6 824 | 7 412 | 8 373 | 9 743 | 48 352 |
| 3. Zasoby naturalne i środowisko | 55 242 | 52 214 | 51 489 | [50 617] | [51 895] | [58 064] | [56 947] | [376 468] |
| z czego: Wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie | 38 040 | 37 544 | 37 604 | 36 983 | 36 373 | 35 772 | 35 183 | 257 499 |
| 4. Migracja i zarządzanie granicami | 2 324 | 2 947 | 3 164 | 3 282 | 3 672 | 3 682 | 3 736 | 22 807 |
| 5. Bezpieczeństwo i obrona | 1 700 | 1 725 | 1 737 | 1 754 | 1 928 | 2 078 | 2 263 | 13 185 |
| 6. Sąsiedztwo i świat | 15 309 | 15 522 | 14 789 | 14 056 | 13 323 | 12 592 | 12 828 | 98 419 |
| 7. Europejska administracja publiczna | 10 021 | 10 215 | 10 342 | 10 454 | 10 554 | 10 673 | 10 843 | 73 102 |
| z czego: Wydatki administracyjne instytucji | 7 742 | 7 878 | 7 945 | 7 997 | 8 025 | 8 077 | 8 188 | 55 852 |
| ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM | 154 049 | 154 754 | 152 848 | [152 750] | [155 072] | [162 522] | [163 899] | [1 095 894] |
| ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM | 156 557 | 156 322 | 149 936 | [149 936] | [152 112] | [159 068] | [158 722] | [1 082 652]" |
7. jest gotowy do podjęcia negocjacji w celu ulepszenia wniosku Komisji;
o
o o
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.125.172 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wniosku z 2021 r. dotyczącego zmiany wieloletnich ram finansowych (COM(2021)0569 - 2021/0429R(APP)) |
| Data aktu: | 13/09/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/2023 |