1. 9 marca 2023 r. Komisja przyjęła komunikat dotyczący tymczasowych kryzysowych i przejściowych ram środków
pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy ("tymczasowe ramy pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji") 1 .
2. W tymczasowych ramach pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji Komisja zauważyła, że agresja Rosji wobec Ukrainy oraz jej pośrednie i bezpośrednie skutki, w tym sankcje nałożone przez Unię Europejską (UE) lub jej partnerów międzynarodowych i środki odwetowe wprowadzone np. przez Rosję ("obecny kryzys") spowodowały znaczną niepewność gospodarczą, zakłóciły przepływy handlowe i łańcuchy dostaw oraz doprowadziły do wyjątkowo dużego i nieoczekiwanego wzrostu cen, zwłaszcza gazu ziemnego i energii elektrycznej, ale również wielu innych materiałów, surowców i towarów podstawowych. Skutki te spowodowały ogółem poważne zaburzenia w wielu sektorach gospodarek wszystkich państw członkowskich. Na tej podstawie Komisja uznała, że należy ustanowić kryteria oceny środków pomocy państwa - wyjątkowych środków opisanych w tymczasowych ramach pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji - które państwa członkowskie mogą wdrożyć w celu zaradzenia tym poważnym zaburzeniom.
3. Mimo tego, że agresja Rosji na Ukrainę nadal trwa, sytuacja gospodarcza w Unii okazała się być zasadniczo odporna i przetrwała poważne wstrząsy. W prognozie gospodarczej Komisji z jesieni 2 odnotowano jednak, że gospodarka UE wyhamowała - w trzech pierwszych kwartałach 2023 r. prawie nie odnotowano wzrostu. Nie sprawdziła się prognoza gospodarcza z lata dotycząca wzrostu gospodarczego, który jest również niższy niż przewidywano w prognozie z wiosny. Nadal prognozuje się wzrost unijnego PKB w 2024 r., ale nie osiągnie on swojego potencjału i będzie niższy niż zapowiadano latem. Ogólna sytuacja na rynkach energii jest obecnie lepsza niż w 2022 r., ceny gazu i energii elektrycznej spadły, a ryzyko bezpieczeństwa dostaw zmniejszyło się, również dzięki licznym inicjatywom podjętym przez Unię w celu zwalczania kryzysu energetycznego.
4. Ogólne ryzyko dotyczące dostaw energii nadal istnieje, jednak Komisja uważa, że środki nadzwyczajne określone w tymczasowych ramach pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE mające na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom można stopniowo wycofywać, również z uwagi na ryzyko zakłóceń wynikających z tych nadzwyczajnych środków. W szczególności Komisja postanowiła nie zmieniać swojej decyzji dotyczącej stopniowego wycofywania przepisów sekcji 2.2, 2.3 i 2.7 tymczasowych ram pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji, które wygasną 31 grudnia 2023 r.
5. Niemniej jednak w prognozie gospodarczej z jesieni stwierdzono, że obecny kryzys nadal stanowi ryzyko i jest źródłem niepewności. Ma to szczególne znaczenie w kontekście dostaw i cen energii w zimowym okresie grzewczym z uwagi na trwającą podatność rynków energii na zagrożenia. Niedawne przypadki wahań rynkowych, na przykład w następstwie rozwoju sytuacji na Bliskim Wschodzie, i ich potencjalny wpływ na światowe rynki energii również pokazują, że rynki są nadal niestabilne, a strach przed niedoborem może wywołać silne reakcje mające poważne skutki dla cen. Aby umożliwić państwom członkowskim utrzymanie istniejących środków wsparcia w tym okresie w celu zaradzenia tym konkretnym zagrożeniom i ich wpływowi na gospodarki państw członkowskich, Komisja postanowiła opóźnić stopniowe wycofanie środków opisanych w sekcjach 2.1 i 2.4 tymczasowych ram pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji do 30 czerwca 2024 r., aby zapewnić wymagane zabezpieczenia i dać czas na administracyjne wprowadzenie niezbędnych środków. Przedłużenie obowiązywania środków umożliwi pro-
6. Komisja uważa, że przedłużenie istniejących programów może być konieczne, jednak zasadniczo wprowadzanie zupełnie nowych środków wsparcia obejmujących okres do 30 czerwca 2024 r. nie powinno być potrzebne. Jeżeli jednak państwa członkowskie uznają, że konieczne będą dalsze programy pomocy na podstawie sekcji 2.1 lub 2.4 tymczasowych ram pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji, Komisja zwróci szczególną uwagę na wymogi określone w tych sekcjach, w tym w pkt 61 lit. d), zgodnie z którym państwo członkowskie musi uzasadnić, że pomoc przyniesie korzyści wyłącznie przedsiębiorstwom dotkniętym obecnym kryzysem.
7. Komisja uważa, że nie ma potrzeby dokonywania przeglądu tych sekcji tymczasowych ram pomocy państwa w sytuacjach kryzysowych i w okresie transformacji, które mają na celu wspieranie przejścia na gospodarkę neutralną emisyjnie (tj. sekcji 2.5, 2.6 i 2.8), opartych na art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, ponieważ będą one obowiązywać do 31 grudnia 2025 r. Niniejsza zmiana nie ma zatem wpływu na te sekcje.
2. ZMIANY W TYMCZASOWYCH RAMACH POMOCY PAŃSTWA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH I W OKRESIE TRANSFORMACJI
8. Pkt 61 lit. a) otrzymuje brzmienie:
"a. łączna kwota pomocy w żadnym momencie nie przekracza 2,25 mln EUR na przedsiębiorstwo na państwo członkowskie * . Pomoc można przyznawać w formie dotacji bezpośrednich, korzyści podatkowych i korzystnych warunków płatności bądź w innych formach, takich jak zaliczki zwrotne, gwarancje * , pożyczki * i kapitał własny, pod warunkiem że łączna wartość nominalna takich środków nie przekracza łącznego pułapu wynoszącego 2,25 mln EUR na przedsiębiorstwo na państwo członkowskie; wszystkie dane liczbowe należy podawać jako kwoty brutto, tj. przed odliczeniem podatków lub innych opłat;
9. Pkt 61 lit. c) otrzymuje brzmienie:
"c. pomoc przyznaje się do 30 czerwca 2024 r. * ;
10. Pkt 62 lit. a) otrzymuje brzmienie:
"a. łączna kwota pomocy w żadnym momencie nie przekracza 280 000 EUR na przedsiębiorstwo prowadzące działalność w sektorach produkcji podstawowej produktów rolnych na państwo członkowskie oraz 335 000 EUR na przedsiębiorstwo prowadzące działalność w sektorach rybołówstwa i akwakultury na państwo członkowskie; * pomoc można przyznawać w formie dotacji bezpośrednich, korzyści podatkowych i korzystnych warunków płatności bądź w innych formach, takich jak zaliczki zwrotne, gwarancje * , pożyczki * i kapitał własny, pod warunkiem że łączna wartość nominalna takich środków nie przekracza łącznego pułapu wynoszącego odpowiednio 280 000 EUR lub 335 000 EUR na przedsiębiorstwo na państwo członkowskie; wszystkie dane liczbowe należy podawać jako kwoty brutto, tj. przed odliczeniem podatków lub innych opłat;
11. Art. 63 otrzymuje brzmienie:
"(63) Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w kilku sektorach, do których zastosowanie mają różne kwoty maksymalne zgodnie z pkt 61 lit. a) oraz pkt 62 lit. a), dane państwo członkowskie musi zapewnić, za pomocą odpowiednich środków, takich jak oddzielenie rachunkowości, aby odnośny pułap był przestrzegany w przypadku każdej z tych działalności i by nie została przekroczona łączna maksymalna kwota wynosząca 2,25 mln EUR na przedsiębiorstwo na państwo członkowskie. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność wyłącznie w sektorach objętych pkt 62 lit. a), nie powinna zostać przekroczona łączna maksymalna kwota wynosząca 335 000 EUR na przedsiębiorstwo na państwo członkowskie.".
12. Pkt 72 lit. a) otrzymuje brzmienie:
"a. Pomoc przyznaje się do 30 czerwca 2024 r. * ;
13. Punkt 72 lit. b) otrzymuje brzmienie:
"b. pomoc można przyznawać w formie dotacji bezpośrednich, korzyści podatkowych * i korzystnych warunków płatności bądź w innych formach, takich jak zaliczki zwrotne, gwarancje * , pożyczki * i kapitał własny, pod warunkiem że łączna wartość nominalna takich środków nie przekracza pułapów intensywności pomocy i kwot pomocy, które mają zastosowanie; wszystkie dane liczbowe należy podawać jako kwoty brutto, tj. przed odliczeniem podatków lub innych opłat;
14. Pkt 72 lit. c) otrzymuje następujące brzmienie:
"c. pomoc przyznana w formie zaliczek zwrotnych, gwarancji, pożyczek lub innych instrumentów zwrotnych może zostać przekształcona w inne formy pomocy, takie jak dotacje, pod warunkiem że przekształcenie nastąpi do 31 grudnia 2024 r.;".
15. W pkt 72 lit. e) definicja "t" otrzymuje brzmienie:
"t oznacza dany miesiąc lub okres złożony z kilku kolejnych miesięcy, między 1 lutego 2022 r. a najpóźniej 30 czerwca 2024 r. (»okres kwalifikowalny«)".
16. Dodaje się pkt 73 lit. e) w brzmieniu:
"e. W przypadku pomocy przyznanej na podstawie pkt 73 lit. a), b), c) i d) w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych poniesionych między 1 stycznia 2024 r. a 30 czerwca 2024 r. EBITDA w okresie kwalifikowalnym można wyjątkowo obliczyć na podstawie roku kalendarzowego kończącego się 31 grudnia 2023 r.".
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1188 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | Komunikat Komisji - Zmiany w tymczasowych kryzysowych i przejściowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy |
| Data aktu: | 21/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2023 |
| Data wejścia w życie: | 21/11/2023 |