Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 24/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Działania na rzecz e-administracji skierowane do przedsiębiorstw - Komisja zrealizowała zaplanowane działania, ale dostępność e-usług w UE nadal jest zróżnicowana"

KONKLUZJE RADY
w sprawie sprawozdania specjalnego nr 24/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Działania na rzecz e-administracji skierowane do przedsiębiorstw - Komisja zrealizowała zaplanowane działania, ale dostępność e-usług w UE nadal jest zróżnicowana"
(2023/C 114/02)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC: swoje konkluzje w sprawie usprawnienia analizy sprawozdań specjalnych sporządzanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium 1 ;

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI sprawozdanie specjalne nr 24/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt.: "Działania na rzecz e-administracji skierowane do przedsiębiorstw - Komisja zrealizowała zaplanowane działania, ale dostępność e-usług w UE nadal jest zróżnicowana";

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym;

PRZYWOŁUJE swoje konkluzje w sprawie dokumentu "Plan działań UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020 - Przyspieszenie transformacji cyfrowej administracji" 2 , w których apelowała o określenie konkretnych, realistycznych i mierzalnych celów dotyczących tego planu i o zapewnienie spójności między realizowanymi w jego ramach działaniami a odnośnymi instrumentami finansowymi, która to spójność może pomóc państwom członkowskim w osiągnięciu cyfrowej transformacji;

UZNAJE w szczególności, że:

a) Plan działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020 nie miał przyznanego budżetu i, jak zauważył ETO, promowanie opracowanych rozwiązań ograniczało się głównie do czynności planowanych w ramach poszczególnych działań i do wymiany najlepszych praktyk między państwami członkowskimi;

b) Komisja monitorowała wyniki swoich działań, ale nie monitorowała kompleksowo rezultatów ani skutków ogólnego planu działania wykraczających poza wyniki poszczególnych działań;

PRZYPOMINA o prowadzonej od ponad dziesięciu lat dobrej współpracy między Komisją Europejską i państwami członkowskimi, zgodnie z zasadą pomocniczości, służącej rozwijaniu administracji elektronicznej na szczeblu unijnym i krajowym, w szczególności poprzez plany działania na rzecz administracji elektronicznej, w celu przekształcenia administracji publicznych z wykorzystaniem technologii cyfrowych;

Z SATYSFAKCJĄ ODNOTOWUJE, że Komisja przyjęła wszystkie zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym;

PRZYPOMINA, że pandemia COVID-19 uwypukliła znaczenie odpornych, interoperacyjnych cyfrowych usług publicznych;

WYRAŻA ZADOWOLENIE w związku z terminowym przyjęciem przez Radę, Parlament Europejski i Komisję decyzji ustanawiającej program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r.;

ZWRACA SIĘ do państw członkowskich o opracowanie krajowych planów działania i trajektorii z myślą o osiągnięciu celu, określonego we wspomnianym powyżej programie polityki, by kluczowe usługi publiczne były dostępne online do 2030 r.;

PRZYPOMINA, że po opublikowaniu przez Komisję drugiego sprawozdania na temat stanu cyfrowej dekady, a następnie co dwa lata, odnośne państwa członkowskie mają przedłożyć korekty swoich krajowych planów działania, które obejmują polityki, środki i działania, jakie zamierzają podjąć, by osiągnąć zakładane cele cyfrowe;

ZWRACA SIĘ do Rady i Parlamentu Europejskiego o szybkie przyjęcie aktu w sprawie interoperacyjnej Europy 3  ustanawiającego środki służące osiągnięciu wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego w całej Unii oraz wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego europejskie ramy tożsamości cyfrowej 4 ;

APELUJE DO Komisji o zapewnienie spójności między wymaganymi działaniami i odpowiednimi instrumentami finansowymi, które mogą pomóc państwom członkowskim w osiągnięciu transformacji cyfrowej ich usług publicznych;

ZWRACA SIĘ do Komisji o opracowanie kompleksowej strategii skutecznego promowania usług administracji elektronicznej skierowanych do przedsiębiorstw w całej Unii;

ZACHĘCA państwa członkowskie i Komisję do zwrócenia uwagi na wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym i namawia do ich dokładnej analizy.

1 Dok. 7515/00 + COR 1.
2 Dok. 11801/16.
3 Dok. 14973/22.
4 Dok. 9471/21.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.114.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 24/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Działania na rzecz e-administracji skierowane do przedsiębiorstw - Komisja zrealizowała zaplanowane działania, ale dostępność e-usług w UE nadal jest zróżnicowana"
Data aktu: 29/03/2023
Data ogłoszenia: 29/03/2023