Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii

(2020/C 441/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 2 maja 2018 r. Komisja przyjęła pakiet wniosków dotyczących wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027. Pakiet ustawodawczy zawierał wniosek dotyczący nowego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich, którego podstawą prawną był art. 322 ust. 1 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
2.
W dniu 12 lipca 2018 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy przyjął opinię w sprawie wniosku 1 .
3.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 4 kwietnia 2019 r.
4.
Rada i Parlament Europejski rozpoczęły negocjacje w październiku 2020 r. z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu. Negocjacje zakończyły się pomyślnie dnia 5 listopada 2020 r. - Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie co do tekstu kompromisowego.
5.
W dniu 12 listopada 2020 r. przewodniczący Komisji Budżetowej (BUDG) i Komisji Kontroli Budżetowej (CONT) Parlamentu Europejskiego wysłali pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym oświadczyli, że w przypadku gdy Rada prześle formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje uzgodnione stanowisko w wersji zweryfikowanej przez prawników lingwistów, zalecą oni, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu.
6.
W dniu 16 listopada 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził kompromisowy tekst rozporządzenia w wersji uzgodnionej przez obie instytucje.
II.
CEL
7.
Z rezultatu negocjacji wynika, że celem rozporządzenia jest ustanowienie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii w przypadku gdy naruszenia zasad praworządności w państwie członkowskim wpływają lub stwarzają poważne ryzyko wpływu - w sposób wystarczająco bezpośredni - na należyte zarządzanie finansami w ramach budżetu Unii lub na ochronę interesów finansowych Unii.
8.
Mechanizm ten zapewniłby proporcjonalność wszelkich podejmowanych środków oraz narzędzia służące wzmocnieniu ochrony odbiorców końcowych lub beneficjentów.
9.
Procedura przyjmowania i wycofywania środków zapewniałaby również poszanowanie zasad obiektywności, niedyskryminacji i równego traktowania państw członkowskich i powinna być prowadzona z zastosowaniem bezstronnego i opartego na dowodach podejścia. W szczególności każde państwo członkowskie objęte procedurą prowadzącą do ewentualnego przyjęcia środków miałoby możliwość przedstawienia swoich uwag dotyczących ustaleń, zaproponowania środków zaradczych oraz przedstawienia uwag na temat proporcjonalności przewidywanych środków.
10.
Uprawienia wykonawcze do przyjmowania i wycofywania środków zostałyby powierzone Radzie, która powinna stanowić na podstawie wniosku Komisji.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Uwagi ogólne
11.
W następstwie głosowania na posiedzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, którego brzmienie Parlament byłby w stanie zatwierdzić. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współprawodawcami.
B.
Kwestie kluczowe
12.
Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim przedstawiono poniżej:
doprecyzowano i wzmocniono charakter tego mechanizmu w odniesieniu do ochrony budżetu Unii,
określono bardziej szczegółowo warunki przyjęcia środków,
zwiększono ochronę odbiorców końcowych i beneficjentów,
określono szczególną rolę Parlamentu Europejskiego,
rozszerzono zakres środków w celu zapewnienia, by mechanizm warunkowości miał zastosowanie do zasobów przydzielanych za pośrednictwem Next Generation EU oraz w przypadkach gdy budżet Unii jest wykonywany za pomocą pożyczek i innych instrumentów gwarantowanych przez budżet Unii,
poprawiono efektywność procedur przyjmowania lub wycofywania środków,
ustanowiono, że środki będą przyjmowane i wycofywane w drodze decyzji wykonawczej Rady stanowiącej większością kwalifikowaną na podstawie wniosku Komisji,
wprowadzono nową klauzulę dotyczącą składanego po trzech latach sprawozdania.
IV.
PODSUMOWANIE
13.
Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczących parlamentarnych komisji BUDG i CONT do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z 12 listopada 2020 r.
1 Dok. ST 11707/18 (Dz.U. C 291 z 17.8.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.441.11

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii.
Data aktu: 14/12/2020
Data ogłoszenia: 18/12/2020