Ogłoszenie o naborze - EXT/20/81/AD 13/BOA Przewodniczący Izby Odwoławczej.

OGŁOSZENIE O NABORZE
EXT/20/81/AD 13/BOA Przewodniczący Izby Odwoławczej

(2020/C 402 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2020 r.)

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), zwany dalej "Urzędem", poszukuje kandydatów na stanowisko prezesa izby odwoławczej Urzędu.

Stanowisko PRZEWODNICZĄCY IZBY ODWOŁAWCZEJ
Grupa funkcyjna/grupa zaszeregowania AD 13
Rodzaj umowy Pracownik zatrudniony na czas określony
Nr ref. EXT/20/81/AD 13/BOA_Chairperson
Termin składania zgłoszeń 7 stycznia 2021 r. o północy czasu obowiązującego w Alicante (CET)
Miejsce zatrudnienia Alicante, HISZPANIA
Przewidywana data rozpoczęcia wykonywania obowiązków Od 1 listopada 2021 r.
1.
INFORMACJE PODSTAWOWE

Tło politycznoprawne

Urząd ustanowiono rozporządzeniem Rady (WE) nr 40/94 1  (obecne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 2 ) jako zdecentralizowaną agencję Unii Europejskiej (UE) oferującą ochronę praw własności intelektualnej przedsiębiorstwom i innowatorom w całej UE i poza nią. Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 6/2002 3  utworzono zarejestrowany wzór wspólnotowy, którym również zarządza Urząd, a później na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012 4  powierzono Urzędowi europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej.

Od czasu utworzenia Urzędu w 1994 r. jego siedzibą jest Alicante w Hiszpanii. Urząd zarządza rejestracją znaku towarowego UE i zarejestrowanego wzoru wspólnotowego, które są ważne na całym terytorium UE. Zadania na szczeblu UE obejmują również konwergencję narzędzi i praktyk we współpracy z partnerami w krajowych i regionalnych urzędach własności intelektualnej z UE, użytkownikami i innymi partnerami instytucjonalnymi. Razem urzędy te tworzą Sieć Własności Intelektualnej Unii Europejskiej (EUIPN) i współpracują ze sobą, aby móc zaoferować użytkownikom spójny proces rejestracji na szczeblu krajowym lub unijnym.

Językami Urzędu są: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki i włoski. Niektóre postępowania mogą być jednak prowadzone w innych językach urzędowych Unii Europejskiej.

Organizacja, zarządzanie i struktura EUIPO

Strukturę zarządzania EUIPO tworzą Zarząd i Komitet Budżetowy, a w skład każdego z nich wchodzi przedstawiciel z każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji Europejskiej i jeden przedstawiciel Parlamentu Europejskiego. EUIPO ma autonomię prawną, administracyjną i finansową.

Rada decyduje o powołaniu dyrektora wykonawczego, zastępcy(-ów) dyrektora wykonawczego oraz prezesa i przewodniczących izb odwoławczych z listy kandydatów zaproponowanych przez Zarząd. Zarząd odpowiada za wybór i mianowanie członków izb odwoławczych.

Dyrektor wykonawczy jest przedstawicielem prawnym Urzędu, ponosi odpowiedzialność za kierowanie nim i odpowiada przed Zarządem i Komitetem Budżetowym. Dyrektora wykonawczego wspiera jeden lub więcej zastępców.

Budżet Urzędu na 2020 r. wynosi około 464 mln EUR, a liczba stanowisk w planie zatrudnienia - 925.

EUIPO jest podzielony na kilka działów funkcyjnych; każdy z nich podlega dyrektorowi wykonawczemu lub zastępcy dyrektora wykonawczego.

Mimo że izby odwoławcze stanowią część systemu administracyjnego i zarządczego Urzędu, powstały na podstawie RZTUE jako odrębna jednostka w ramach Urzędu. Ich celem jest prowadzenie niezależnego przeglądu decyzji Urzędu, a od ich decyzji można się odwołać do sądów UE w Luksemburgu.

W skład izb odwoławczych wchodzi obecnie Prezes, czterech przewodniczących i piętnaścioro członków wspomaganych przez prawników i pracowników administracyjnych. Prezes Izb Odwoławczych, przewodniczący i członkowie poszczególnych izb podlegają Zarządowi Urzędu. W izbach odwoławczych, w tym w sekretariacie i działach ds. wiedzy, informacji i wsparcia oraz ds. alternatywnych metod rozstrzygania sporów, pracuje około 100 pracowników.

W 2019 r. złożono 2 988 odwołań i wydano 2 507 decyzji. Prezes Izb Odwoławczych przewodniczy Prezydium izb odwoławczych, które jest odpowiedzialne za określenie zasad i organizację pracy izb, wdraża jego decyzje i przypisuje sprawy danej izbie. Na czele każdej izby odwoławczej stoi przewodniczący. Prezes Izb Odwoławczych przewodniczy również Wielkiej Izbie.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej pod adresem: https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/home

2.
OBOWIĄZKI

Zadania przewodniczącego izby odwoławczej EUIPO to:

podejmowanie decyzji dotyczących dużej liczby spraw w ramach rozsądnych limitów i w sposób kolegialny, zgodnie z celami określanymi corocznie przez prezydium izb odwoławczych;
wydawanie około 650 projektów decyzji rocznie i nadawanie kierunku izbie, tak by przyczyniało się to do rozwoju utrwalonego orzecznictwa i doprowadzało do wydajnego rozpatrywania spraw wnoszonych do izb;
udział w obradach wielkiej izby i prezydium izb odwoławczych odpowiedzialnym za określenie przepisów i organizację pracy izb;
decydowanie o przekazaniu konkretnych spraw przyznanych izbie jej członkom;
określanie składu izby dla każdego odwołania i wyznaczanie członka izby lub samego siebie na sprawozdawcę;
zarządzanie codzienną pracą izby we współpracy z prezesem izb odwoławczych i pod jego nadzorem.

W celu wykonywania obowiązków przewodniczącemu zapewnione jest wsparcie asystentów prawnych i pracowników administracyjnych.

Prezes izb odwoławczych oraz przewodniczący i członkowie izb odwoławczych są niezawiśli. W swoich rozstrzygnięciach nie są związani żadnymi instrukcjami.

3.
KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

Aby kandydat mógł zostać dopuszczony do procedury wyboru, musi spełnić wszystkie wymienione poniżej warunki przed upływem terminu składania zgłoszeń:

Warunki ogólne 5

Obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i korzystanie z pełni praw obywatelskich,
uregulowany stosunek do służby wojskowej,
spełnienie wymogów 6  dotyczących predyspozycji do wykonywania obowiązków wiążących się z danym stanowiskiem,
zdolność fizyczna do wykonywania powierzonych obowiązków,
zdolność do wypełnienia całej 5-letniej kadencji, począwszy od przewidywanej daty objęcia obowiązków, przed osiągnięciem wieku emerytalnego ustalonego na koniec miesiąca, w którym kandydat osiągnie wiek 66 lat. 7 . Przewidywana data objęcia stanowiska to 1 listopada 2021 r.

Wykształcenie

Poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim, potwierdzony dyplomem, jeżeli studia uniwersyteckie w normalnym trybie trwają cztery lata lub więcej,

lub

poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim, potwierdzony dyplomem, oraz co najmniej roczne doświadczenie zawodowe, jeżeli studia uniwersyteckie w normalnym trybie trwają co najmniej trzy lata.

Doświadczenie zawodowe 8

W chwili upływu terminu składania zgłoszeń kandydat ma co najmniej 15 lat doświadczenia zawodowego (16 lat w przypadku studiów trzyletnich) nabytego po dniu otrzymania dyplomu ukończenia studiów.

Z tych 15 lat doświadczenia zawodowego co najmniej 10 lat zdobyte w dziedzinie własności intelektualnej, z czego co najmniej 5 lat w dziedzinie znaków towarowych lub wzorów.

Znajomość języków obcych

Biegła znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej (co najmniej na poziomie C1) - język 1,
znajomość jednego z języków Urzędu na zadowalającym poziomie (min. poziom B2) w zakresie niezbędnym do pełnienia obowiązków na tym stanowisku - język 2 9 .

Pięć języków Urzędu to: angielski (EN), francuski (FR), hiszpański (ES), niemiecki (DE) i włoski (IT). Wskazane poziomy odpowiadają europejskiemu systemowi opisu kształcenia językowego.

4.
KRYTERIA WYBORU/ATUTY

W celu wyboru najlepiej wykwalifikowanych kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną zastosowane zostaną następujące kryteria:

a)
doświadczenie w zakresie zarządzania, w szczególności:
zdolność kierowania zespołem współpracowników;
b)
wiedza lub doświadczenie techniczne, w szczególności:
przy rozpatrywaniu spraw prawnych lub w podobnej działalności, w szczególności w kontekście akt dotyczących własności intelektualnej, a zwłaszcza znaków towarowych i wzorów UE,
w dziedzinie sądowej lub w zakresie prowadzenia sporów sądowych oraz przy przygotowywaniu spraw sądowych lub działań po nich następujących,
w dziedzinie mediacji i arbitrażu,
ustawodawstwa i orzecznictwa dotyczącego własności intelektualnej, zwłaszcza ustawodawstwa dotyczącego znaków towarowych i wzorów UE,
w zakresie europejskiego środowiska własności intelektualnej, w tym spraw dotyczących podrabiania produktów i naruszania przepisów,
w działaniach związanych z techniczną komunikacją zewnętrzną, w szczególności w dziedzinie własności intelektualnej, jak np. przemawianie na konferencjach, szkoleniach i seminariach.
c)
języki:
doświadczenie zawodowe w pracy w języku innym niż język ojczysty kandydata,
biegła znajomość innego języka Urzędu (EN, FR, DE, IT, ES) (co najmniej na poziomie C1) poza językami wymienionymi w pkt 3 ogłoszenia o naborze; Atut stanowiłaby znajomość niemieckiego;
d)
inne doświadczenie i wiedza, w szczególności:
środowisko pracy: udokumentowana zdolność do pracy w środowisku wielokulturowym lub międzynarodowym;
e)
wykształcenie:
wykształcenie prawnicze (dyplom studiów uniwersyteckich lub studiów podyplomowych w dziedzinie prawa, jak np. na poziomie magistra prawa lub równoważnym),
dyplom ukończenia studiów podyplomowych w dziedzinie prawa, ekonomii, socjologii, zarządzania zasobami ludzkimi lub podobnej.

Oprócz spełnienia kryteriów wymienionych powyżej kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną zostaną ocenieni pod względem następujących wymogów:

f)
umiejętności, w szczególności:
komunikacja: komunikowanie się w sposób jasny i precyzyjny, zarówno w mowie, jak i na piśmie oraz zdolność do zawierania konsensusu w celu osiągania wyników,
zdolności analityczne i umiejętność rozwiązywania problemów: umiejętność identyfikowania najważniejszych faktów w trudnych zagadnieniach oraz znajdowania kreatywnych i praktycznych rozwiązań,
praca z innymi: współpraca z innymi w zespołach i ponad granicami organizacyjnymi z poszanowaniem różnic między poszczególnymi osobami; krzewienie ducha pracy zespołowej poprzez promowanie wspólnych celów i wymianę wiedzy i doświadczeń,
uczenie się i rozwój: rozwój i doskonalenie indywidualnych umiejętności oraz wiedzy na temat organizacji i jej otoczenia; zaangażowanie w szkolenie innych, dzielenie się wiedzą i systematyczne udoskonalanie metod pracy,
umiejętność wyznaczania priorytetów i organizacji: zdolność wyznaczania priorytetów w realizacji najważniejszych zadań, elastyczność w pracy i efektywna organizacja własnej pracy i pracy innych osób,
jakość i rezultaty: przyjmowanie osobistej odpowiedzialności za osiąganie wysokiej jakości wyników pracy w ramach ustalonych procedur i podejmowanie inicjatywy w tym zakresie; wykazywanie wyraźnej orientacji na klienta (wewnętrznego i zewnętrznego); wdrażanie procesów systemowych i metodycznych w projekty i prace realizowane samodzielnie i przez własny zespół,
odporność: utrzymywanie skuteczności w czasie pracy pod presją, wykazywanie elastyczności i dostosowywanie się do zmieniającego się otoczenia pracy; zachęcanie do takiego podejścia innych osób oraz dostosowywanie podejścia swojego i zespołu do zmieniających się okoliczności,
przywództwo: kierowanie i zarządzanie ludźmi w celu osiągania wyników.
5.
PROCEDURA NABORU

Kryteria ogólne

Nadzór nad przebiegiem procedury wyboru będzie sprawował Zarząd Urzędu.

Prace przygotowawcze

Podkomisja przygotowawcza powołana przez Zarząd dokona wstępnej oceny zgłoszeń i przeprowadzi rozmowy z kandydatami dysponującymi najlepszymi kwalifikacjami. Istnieje możliwość zwrócenia się do kandydatów, których zgłoszenia klasyfikują się wśród najlepiej wykwalifikowanych osób zgodnie z kryteriami wyboru wymienionymi szczegółowo w pkt 4, w celu zweryfikowania ich umiejętności językowych, jak również zwrócenia się o udowodnienie ich doświadczenia zawodowego lub innych umiejętności, wiedzy i kompetencji. Kandydaci, z którymi skontaktowano się na etapie wyboru wstępnego, niekoniecznie zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Nawiązanie kontaktu może być wykorzystane jako jeden z etapów przy wyborze najbardziej odpowiednich kandydatów do rozmowy kwalifikacyjnej.

Podkomisja przygotowawcza powiadomi kandydatów o stanie postępowania zgodnie z zakresem upoważnienia udzielonego przez Zarząd.

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowy kwalifikacyjne odbędą się w Alicante, a w szczególnych okolicznościach zostaną przeprowadzone wirtualnie. Kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną zostaną poinformowani odpowiednio wcześniej o terminie i godzinie rozmowy. Rozmowa będzie prowadzona w jednym z języków Urzędu (EN, FR, DE, IT, ES), innym niż język ojczysty kandydata wskazany w formularzu zgłoszeniowym.

W jej trakcie sprawdzone będą wiedza i doświadczenie kandydata w sprawach związanych z docelowymi obowiązkami, aby ocenić jego zdolność do wykonywania zleconych zadań zgodnie z warunkami wymienionymi w niniejszym ogłoszeniu o naborze.

Poza wyżej wymienionymi rozmowami kwalifikacyjnym lub testami od kandydatów może być również wymagane uczestniczenie w dodatkowych rozmowach kwalifikacyjnych lub testach.

Lista kandydatów i powołanie

Podkomisja przygotowawcza opracuje sprawozdanie na temat prac przygotowawczych dla zarządu, który następnie umieści kandydatów na liście i zaproponuje ją Radzie, zgodnie z art. 166 RZTUE. Przed powołaniem kandydaci wybrani przez zarząd mogą zostać poproszeni o złożenie oświadczenia przed właściwą komisją Parlamentu Europejskiego oraz o udzielenie odpowiedzi na pytania jej członków.

6.
WARUNKI ZATRUDNIENIA

Wyłoniony kandydat zostanie powołany przez Radę z listy kandydatów zaproponowanych przez zarząd Urzędu na 5-letnią kadencję. Zwracamy uwagę, że kandydat musi być zdolny do wypełnienia całej, pierwszej 5-letniej kadencji przed osiągnięciem wieku emerytalnego tj. na koniec miesiąca, w którym kandydat osiągnie wiek 66 lat 10  - bieg rozpoczyna się od dnia przedstawienia propozycji i zgody na przyjęcie do służby.

Kandydatowi (kandydatom) zostanie zaproponowana umowa na czas określony zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej w kategorii AD i grupie zaszeregowania 13.

Obecna wysokość podstawowego miesięcznego wynagrodzenia odpowiadająca pierwszemu stopniowi w tej grupie zaszeregowania wynosi 13 113,98 EUR. Oprócz wynagrodzenia pracownikom przysługują dodatki w zależności od stanu cywilnego i dzieci na utrzymaniu. Ponadto osoba zatrudniona otrzyma rozmaite dodatki związane z przeprowadzką i podróżami oraz ubezpieczenie od wypadków, chorobowe i emerytalne. Wynagrodzenie podlega podatkowi unijnemu i innym odliczeniom określonym w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Wynagrodzenie jest zwolnione z podatków krajowych. Dzieci pozostające na utrzymaniu mogą nieodpłatnie uczęszczać do szkoły europejskiej w Alicante.

Zgodnie z art. 166 ust. 3 RZTUE kadencja przewodniczącego izby odwoławczej może być przedłużona na kolejne pięcioletnie okresy lub do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli wiek ten zostanie osiągnięty w trakcie sprawowania nowej kadencji, po uprzedniej pozytywnej ocenie jego pracy przez Zarząd, po konsultacji z prezesem izb odwoławczych. Zarząd przeprowadza taką ocenę, zanim rozważy przedstawienie Radzie wniosku w sprawie przedłużenia kadencji. Po pierwszym przedłużeniu kadencji, po uprzedniej konsultacji z przewodniczącym izb odwoławczych, zarząd Urzędu może przeklasyfikować przewodniczącego do grupy zaszeregowania 14 w grupie funkcyjnej AD.

Stosunek pracy zakończy się bądź z upływem kadencji albo na wniosek mianowanego kandydata za 3-miesięcznym wypowiedzeniem.

Niezależność i oświadczenie o braku konfliktu interesów

Zgodnie z art. 166 RZTUE przewodniczący izb odwoławczych są niezawiśli. W swoich rozstrzygnięciach nie są związani żadnymi instrukcjami. Przewodniczący w pełni poświęcą się wypełnianiu swoich obowiązków, a ich zachowaniem nigdy nie będzie kierować interes osobisty, narodowy ani jakiekolwiek zewnętrzne wpływy. Nie można ich odwołać ze stanowiska, chyba że zaistnieje poważna podstawa takiego odwołania i Trybunał Sprawiedliwości zgodnie z procedurą określoną w art. 166 ust. 1 RZTUE podejmie taką decyzję.

Powołany przewodniczący zostanie zatem poproszony o złożenie oświadczenia, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezawisły i zgodnie z interesem publicznym, oraz o złożenie oświadczenia dotyczącego wszelkich interesów, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezawisłość. W swoim zgłoszeniu kandydaci muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Ze względu na szczególny charakter zadań kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną będą musieli podpisać oświadczenie dotyczące ich obecnych lub przyszłych interesów, które mogłyby mieć niekorzystny wpływ na ich niezawisłość.

7.
SKŁADANIE ZGŁOSZEŃ

Kandydaci muszą skorzystać z formularza zgłoszeniowego, który znajduje się na stronie Urzędu:

https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/vacancies

Zgłoszenia należy składać za pośrednictwem poczty elektronicznej na poniższy adres e-mail:

MBBCSecretariat@euipo.europa.eu

Zgłoszenia muszą wpłynąć do Urzędu przed północą czasu obowiązującego w Alicante (CET) w dniu 7 stycznia 2021 r.

Należy pamiętać w szczególności o dokładnym wypełnieniu wszystkich pól formularza. Niepełny formularz zgłoszeniowy (na przykład zawierający uwagi typu "zob. CV lub list motywacyjny w załączeniu") nie zostanie wzięty pod uwagę.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną (zob. pkt 5 "procedura wyboru") będą również zobowiązani do dostarczenia przed terminem rozmowy odpowiednich dokumentów poświadczających spełnienie podstawowych wymogów oraz potwierdzających inne kwalifikacje i doświadczenie, o których wspomniano w zgłoszeniu:

kopii dokumentu tożsamości (np. paszportu lub dowodu osobistego),
kopii dyplomów,
kopii świadectw poświadczających doświadczenie zawodowe, o którym mowa w pkt 3.

Pozostałe dokumenty, w szczególności CV, nie zostaną wzięte pod uwagę. Należy zwrócić uwagę, że kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe niepoparte dowodami w postaci dokumentów, takich jak kopie dyplomów ukończenia studiów lub świadectwa pracy, nie będą brane pod uwagę, w wyniku czego zgłoszenie może zostać odrzucone.

8.
RÓWNOŚĆ SZANS

Urząd stosuje politykę równych szans i przyjmuje zgłoszenia bez względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, wyznanie lub przekonania, opinie polityczne lub wszelkie inne opinie, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

9.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Urząd, jako organ odpowiedzialny za organizację procedury wyboru, zapewnia przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 . Dotyczy to zwłaszcza poufności i bezpieczeństwa takich danych.

10.
ODWOŁANIE

Jeżeli kandydat(-ka) uważa, że z daną decyzją wiążą się niekorzystne dla niego/niej skutki, może wnieść skargę na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej ("regulamin pracowniczy"), kierując ją na następujący adres:

EUIPO - Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej

Human Resources Department

Avenida de Europa, 4

03008 Alicante

HISZPANIA

Kandydaci mogą również wnieść odwołanie do sądu zgodnie z art. 270 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 91 regulaminu pracowniczego, przesyłając je na adres:

General Court

Rue du Fort Niedergrünewald

L-2925 Luxembourg

LUKSEMBURG

Informacje na temat sposobu wnoszenia odwołania znajdują się na stronie internetowej Sądu Unii Europejskiej:

https://curia.europa.eu/jcms/jcms/Jo2_7033/pl/

11.
INNE INFORMACJE

Dodatkowych informacji udziela:

Susana PÉREZ FERRERAS

Dyrektor Działu Kadr

EUIPO - Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej

Office AA1-P5-A180

Avenida de Europa, 4

03008 Alicante

HISZPANIA

E-mail: Susana.PEREZ@euipo.europa.eu

Kandydatom przypomina się, że prace podkomisji przygotowawczej są poufne. Kandydatom zabrania się nawiązywania bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z członkami tej komisji bądź korzystania z pomocy innych osób w celu nawiązania takiego kontaktu.

UWAGI:

* Jakiekolwiek nawiązanie w niniejszym ogłoszeniu do osoby płci męskiej oznaczać będzie również nawiązanie do osoby płci żeńskiej.

* W przypadku rozbieżności pomiędzy różnymi wersjami językowymi ogłoszenia właściwą wersją jest wersja angielska.

1 Rozporządzenie Rady (WE) Nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (Dz.U. L 11 z 14.1.1994, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej (Dz.U. L 154 z 16.6.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 6/2002 z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów wspólnotowych (Dz.U. L 3 z 5.1.2002, s. 1)
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012 z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie powierzenia Urzędowi Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) zadań związanych z egzekwowaniem praw własności intelektualnej, w tym zwoływania posiedzeń przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego w charakterze europejskiego obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej (Dz.U. L 129 z 16.5.2012. s. 1).
5 Zgodnie z art. 12 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
6 W szczególności kandydat nie może być karany ani uznany za winnego popełnienia przestępstwa.
7 Zgodnie z art. 47 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
8 Doświadczenie zawodowe oblicza się od daty uzyskania odpowiedniego dyplomu zapewniającego dostęp do grupy funkcyjnej.
9 Języki 1 i 2 muszą być różne.
10 Zgodnie z art. 47 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024