Skarga wniesiona w dniu 28 sierpnia 2020 r. przez Telenor ASA i Telenor Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-12/20).

Skarga wniesiona w dniu 28 sierpnia 2020 r. przez Telenor ASA i Telenor Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA
(Sprawa E-12/20)

(2020/C 343/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2020 r.)

W dniu 28 sierpnia 2020 r. do Trybunału EFTA została wniesiona skarga przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA przez Telenor ASA i Telenor Norge AS, reprezentowanych przez adwokat Siri Teigum z Advokatfirmaet Thommessen AS, Postboks 1484 Vika, 0116 Oslo, Norwegia.

Strony skarżące występują do Trybunału EFTA o:

stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie nr 71480 - Telenor w całości;
tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności decyzji w części, tj. w odniesieniu do dwóch lub jednego z zarzucanych naruszeń indywidualnych oraz
tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności decyzji w części, w odniesieniu do dostawców usług dla lat 2011 i 2012;
tytułem żądania ewentualnego, w ramach przysługującego Trybunałowi nieograniczonego prawa orzekania, uchylenie nałożonych na skarżącego grzywien bądź obniżenie ich wysokości oraz
obciążenie Urzędu Nadzoru EFTA kosztami poniesionymi przez skarżącego w związku z niniejszym postępowaniem.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

Telenor ASA jest globalnym operatorem telekomunikacyjnym oferującym usługi w krajach nordyckich i w Azji. Spółka Telenor Norge AS, która prowadzi działalność na norweskim rynku usług telekomunikacyjnych, jest jej spółką zależną. W decyzji w sprawie nr 71480 ("decyzja") nałożono na Telenor ASA i Telenor Norge AS (zwane dalej łącznie "Telenor" lub "skarżącym") przedmiotowe grzywny i zobowiązano je do ich zapłaty w sposób solidarny.
W dniu 29 czerwca 2020 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął decyzję, w której stwierdził, że Telenor naruszył art. 54 Porozumienia EOG, stosując nieuczciwe taryfy, które nie pozwalają równie skutecznym konkurentom, korzystającym z hurtowych usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznej sieci telefonii ruchomej spółki Telenor w Norwegii, na osiągnięcie takiej rentowności z samodzielnych usług szerokopasmowych w sieci ruchomej co usługi oferowane przez Telenor Norge AS klientom indywidualnym w Norwegii bez ponoszenia straty. Nieuczciwe taryfy obejmowały hurtowe taryfy dla krajowych operatorów roamingu stosowane przez Telenor wobec przedsiębiorstwa Network Norway (NwN) w okresie od 1 sierpnia 2008 r. do 31 sierpnia 2010 r., hurtowe taryfy dla wirtualnych operatorów sieci ruchomej stosowane przez Telenor wobec przedsiębiorstwa Ventelo w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 30 listopada 2010 r. oraz hurtowe taryfy stosowane wobec dostawców usług w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2012 r.
Urząd Nadzoru EFTA nałożył na Telenor trzy odrębne grzywny w wysokości, odpowiednio, 32 562 000 EUR (w odniesieniu do NwN), 27 783 000 EUR (w odniesieniu do Ventelo) oraz 51 606 000 EUR (w odniesieniu do dostawców usług), tj. łącznie 111 951 000 EUR, oraz nakazał Telenorowi natychmiastowe zaniechanie rzeczonych praktyk, jeśli dotąd tego nie uczynił, a także powstrzymanie się od powtarzania takich zachowań oraz wszelkich zachowań mających ten sam lub równoważny cel lub skutek.
Zdaniem skarżącego w decyzji nie uzasadniono stwierdzenia naruszenia art. 54 Porozumienia EOG (por. art. 1).
Skarżący twierdzi, że we wstępnej części decyzji powołano się na niestosowaną wcześniej i niezgodną z prawem definicję rynku detalicznego, niepopartą analizą przedstawioną w decyzji. Utrzymuje on, że Urząd Nadzoru EFTA niesłusznie opiera swoją ocenę marży i analizę skutków na nadmiernie wąskim rynku. W rezultacie Urząd nie zdołał przedstawić rzeczywistego sposobu konkurowania ze sobą działających na tym rynku podmiotów. Natomiast ustalając wysokość grzywny, Urząd Nadzoru EFTA przyjął podejście rozszerzające, uwzględniając w obliczeniach wysokie sumy obrotów hurtowych uzyskane poza tym rynkiem oraz trzykrotnie wliczając przychody Telenoru z rynku niższego szczebla. Zdaniem skarżącego doprowadziło to do nałożenia grzywny, która jest w całości nieproporcjonalna i sprzeczna z wytycznymi Urzędu Nadzoru EFTA.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.343.19

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Skarga wniesiona w dniu 28 sierpnia 2020 r. przez Telenor ASA i Telenor Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-12/20).
Data aktu: 15/10/2020
Data ogłoszenia: 15/10/2020