Konkluzje Rady w sprawie przeciwdziałania kryzysowi wywołanemu przez COVID-19 w kształceniu i szkoleniu.

Konkluzje Rady w sprawie przeciwdziałania kryzysowi wywołanemu przez COVID-19 w kształceniu i szkoleniu

(2020/C 212 I/03)

(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PODKREŚLAJĄC, ŻE:

1.
Pandemia COVID-19 wpływa na systemy kształcenia i szkolenia na całym świecie i w całej Unii i wywiera na nie bezprecedensową presję. Powoduje poważne zmiany w uczeniu się, nauczaniu, komunikowaniu i współpracy wewnątrz naszych społeczności edukacyjnych i pomiędzy nimi. Skutki tego odczuwają osoby uczące się 1 , ich rodziny, nauczyciele, trenerzy, kadra kierownicza instytucji, a także ogół społeczeństwa.
2.
Od początku pandemii państwa członkowskie i instytucje edukacyjne podejmują znaczne wysiłki, by zapewnić bezpieczeństwo i dobrostan osób uczących się i kadry oraz kontynuację uczenia się i nauczania, tak by chronić prawo do edukacji.
3.
W reakcji na tę wyjątkową sytuację większość państw członkowskich podjęła decyzję o powszechnym fizycznym zamknięciu instytucji edukacyjnych, a jednocześnie szybko uruchomiła alternatywne rozwiązania i wsparcie, w szczególności rozwiązania cyfrowe, by umożliwić uczenie się i nauczanie na odległość. Zmiana ta pociąga za sobą rozmaite wyzwania dla systemów kształcenia i szkolenia oraz interesariuszy w państwach członkowskich, w szczególności dla osób uczących się i ich rodzin, nauczycieli i trenerów, a zarazem stała się dla nich cennym doświadczeniem edukacyjnym i dodatkowo przyspieszyła transformację cyfrową instytucji edukacyjnych.
4.
W tych nadzwyczajnych okolicznościach widać niezwykłą współpracę między państwami członkowskimi, które okazują solidarność i wzajemne wsparcie w czasach kryzysu, regularnie wymieniając informacje o sytuacji i wyzwaniach występujących w poszczególnych państwach oraz o przewidywanych lub już wdrożonych krajowych środkach i planach, a także, w miarę możliwości, dzieląc się w sposób otwarty zasobami edukacyjnymi.

ŚWIADOMA, ŻE:

5.
Na początku kryzysu, gdy instytucje edukacyjne w większości państw członkowskich nadal działały zwykłym trybem, skupiano się na zapewnieniu bezpieczeństwa osób uczących się i kadry, m.in. poprzez wprowadzenie środków ochrony i higieny oraz przekazywanie informacji i wskazówek, z wykorzystaniem współpracy między krajowymi organami edukacyjnymi a organami ochrony zdrowia.
6.
Wraz z rozwojem sytuacji i coraz powszechniejszym fizycznym zamykaniem instytucji edukacyjnych w większości państw członkowskich, aby zapewnić kontynuację procesu uczenia się, państwa członkowskie, instytucje edukacyjne oraz właściwi interesariusze podejmują znaczne wysiłki, by dostosować i przygotować treści edukacyjne i zapewnić ich wykorzystanie w kształceniu na odległość. Działania te wspierane są odpowiednimi wytycznymi, a także sprawnym zarządzaniem, stałym monitorowaniem, bieżącymi usprawnieniami oraz zmianami legislacyjnymi, zgodnie z warunkami krajowymi. W tym kontekście państwa członkowskie, a także instytucje edukacyjne mogły mieć różne sytuacje wyjściowe, jeśli chodzi o gotowość cyfrową systemów kształcenia i szkolenia, w tym dostępność narzędzi i materiałów do cyfrowego uczenia się, oraz jeśli chodzi o przygotowanie nauczycieli i trenerów do prowadzenia nauczania na odległość.
7.
Jednym z głównych wyzwań jest kwestia zapewnienia włączenia i równych szans na dobrej jakości kształcenie na odległość. Niektórym osobom uczącym się, a także nauczycielom, trenerom i rodzinom może brakować umiejętności cyfrowych, dostępu do technologii lub internetu, co bywa poważną przeszkodą, zwłaszcza dla osób uczących się ze środowisk defaworyzowanych oraz z obszarów wiejskich i oddalonych, a także z obszarów wysoce zurbanizowanych. Ponadto istnieją osoby uczące się o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wymagające doradztwa i dodatkowego wsparcia w uczeniu się. Zamknięcie instytucji edukacyjnych jest też szczególnym wyzwaniem dla osób uczących się znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej, które częściej żyją w gospodarstwach domowych niesprzyjających nauce w domu, lub dla osób, które w zwykłych okolicznościach uprawnione są do darmowych posiłków szkolnych, oraz dla osób zagrożonych wczesnym kończeniem nauki.
8.
Instytucje edukacyjne są nie tylko miejscem, w którym ludzie uczą się, nauczają i szkolą; zapewniają one także bezpieczne otoczenie i dają poczucie przynależności do struktury, poczucie wspólnoty oraz możliwości socjalizacji. Z uwagi na niepokój i stres wynikające z obawy przed pandemią oraz z izolacji społecznej, która jest szczególnie trudna dla osób doświadczających przemocy domowej lub narażonych na przemoc domową, ważne jest, by na różne sposoby docierać do tych osób, a także zapewniać wsparcie psychologiczne i emocjonalne, z myślą o dobrostanie oraz kondycji fizycznej i psychicznej osób uczących się, a także ich rodzin, nauczycieli i trenerów.
9.
Nauczyciele i trenerzy musieli szybko przestawić się z nauczania opartego na kontakcie osobistym na nauczanie prowadzone na odległość. Jako że nie wszyscy nauczyciele i trenerzy 2  mieli doświadczenie, pewność siebie, wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do zorganizowania i skutecznego prowadzenia nauczania na odległość, potrzebne okazały się dodatkowe, ukierunkowane szkolenia. Zaangażowanie nauczycieli i trenerów często wykracza poza prowadzenie zajęć i obejmuje dodatkowe wysiłki służące zapewnieniu postępów i dobrostanu osób uczących się. Potrzeba szybkiego dostosowania się do nowego środowiska pracy może wiązać się z dodatkowym obciążeniem pracą, a przez to niekorzystnie wpływać na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym nauczycieli i trenerów. W tych okolicznościach nauczyciele i trenerzy oraz personel pomocniczy wykazują się godnymi podziwu zaangażowaniem i kreatywnością, a także otwartością na współpracę, współtworzenie i wzajemne uczenie się.
10.
Zwrot ku cyfrowemu nauczaniu i uczeniu się odgrywa istotną rolę w umożliwieniu kontynuacji procesu uczenia się, edukacja cyfrowa nie może jednak w pełni zastąpić dobrej jakości nauczania i uczenia się opartego na kontakcie osobistym. Ponadto to nagłe przejście na cyfrowe nauczanie i uczenie się w wielu przypadkach było raczej rozwiązaniem awaryjnym, a nie zaplanowanym optymalnym sposobem zapewniania powszechnego cyfrowego kształcenia na odległość. Niektórzy nauczyciele i trenerzy nauczali przez internet po raz pierwszy i choć ich odporność i zdolność przystosowania się do nowych warunków zasługują na pochwałę, cyfrowe nauczanie i uczenie się na odległość, które ma miejsce w kontekście COVID-19, niekoniecznie należy uznawać za ogólny standard tego rodzaju edukacji.
11.
Istnieje potrzeba ściślejszej współpracy między rodzinami osób uczących się a nauczycielami i trenerami oraz większego zaangażowania na rzecz umożliwienia kształcenia na odległość. Rodzicom i opiekunom pracującym z domu niełatwo jest pogodzić pracę zawodową z pomaganiem dzieciom w nauce i opieką nad nimi. Rodzice i opiekunowie, którzy nie są w stanie pracować z domu, stoją przed dodatkowym wyzwaniem, jakim jest znalezienie opieki dziennej dla młodszych dzieci.
12.
Wyjątkowo trudnym zadaniem w kontekście kształcenia na odległość jest realizacja praktycznych elementów programów nauczania. Ma to szczególne znaczenie w kształceniu i szkoleniu zawodowym, gdzie praktyczne uczenie się stanowi znaczną część programów nauczania. W kształceniu i szkoleniu zawodowym osoby uczące się mogły spotkać się z dodatkowymi trudnościami, gdyż kryzys dotknął wielu pracodawców zaangażowanych w uczenie się oparte na pracy i przygotowanie zawodowe. Jako że praktykanci są w niektórych przypadkach zdani na pensję i wynagrodzenie wypłacane przez pracodawców, miało to wpływ na ich źródło utrzymania.
13.
Zdarza się, że dorosłym osobom uczącym się, zwłaszcza tym o niskich umiejętnościach, brakuje umiejętności cyfrowych niezbędnych do uczestnictwa w cyfrowym uczeniu się, co może wpływać na ich możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji.
14.
Jednym z największych wyzwań jest obecnie wystawianie ocen i klasyfikacja, przy czym niektóre państwa członkowskie zachęcają do skupienia się na ocenianiu formatywnym i do uwzględniania faktu, że uczenie się przebiega w nietypowych warunkach. Wiąże się z tym wyzwanie, jakim jest zorganizowanie pomyślnego zakończenia roku szkolnego i akademickiego, co jest szczególnie istotne w kontekście egzaminów końcowych i uzyskania świadectw i dyplomów, gdyż ma wpływ na rekrutację na różnych poziomach kształcenia i szkolenia. W tym względzie wymiana informacji, współpraca i dialog między odpowiednimi interesariuszami kształcenia i szkolenia, w tym organami ds. zapewniania jakości oraz uznawalności i partnerami społecznymi, może stanowić podstawę użytecznego skoordynowanego podejścia. Może być to szczególnie przydatne podczas podejmowania decyzji co do warunków rekrutacji w instytucjach szkolnictwa wyższego, z należytym poszanowaniem autonomii tych instytucji i z należytym uwzględnieniem warunków krajowych.
15.
Pandemia wpłynęła także na możliwości w zakresie europejskiej i międzynarodowej mobilności edukacyjnej. Ponieważ wiele instytucji edukacyjnych zostało zamkniętych, osoby uczące się uczestniczące w mobilności napotykają rozmaite trudności związane z kontynuacją swojego okresu mobilności, dostępem do zakwaterowania i opieki zdrowotnej, uprawnieniami do wsparcia finansowego i stypendiów czy powrotem do kraju pochodzenia. Osoby uczące się uczestniczące w mobilności mogą też doświadczyć trudności społecznoekonomicznych na skutek wywołanego przez COVID-19 kryzysu na rynku pracy.
16.
Wiele projektów w ramach Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności zostało przesuniętych w czasie lub odwołanych, a w przypadkach, gdy wcześniej zaplanowano mobilność, zachęca się do współpracy wirtualnej.
17.
Poza niezbędnymi inwestycjami służącymi zaradzeniu skutkom zdrowotnym i społeczno-gospodarczym kryzysu istotne jest skoncentrowanie obecnych priorytetów inwestycyjnych na kształceniu i szkoleniu. W tym względzie kluczowe jest uznanie, że wysokiej jakości kształcenie i szkolenie w decydujący sposób przyczyniają się do dobrostanu oraz osobistego i zawodowego rozwoju obywateli, a także do odporności społeczeństwa i gospodarki, a więc mają one do odegrania ważną rolę w odbudowie. Należy to uwzględnić przy opracowywaniu europejskiego planu odbudowy.

UZNAJĄC, ZE:

18.
W celu przezwyciężenia tych trudności i mając na względzie warunki krajowe, państwa członkowskie i ich instytucje edukacyjne szybko wprowadziły liczne środki, takie jak:
opracowywanie i rozpowszechnianie, na szczeblu krajowym lub instytucjonalnym, dobrej jakości treści, materiałów i praktyk edukacyjnych przystosowanych do kontekstu kształcenia na odległość,
wspieranie wirtualnego środowiska edukacyjnego, umożliwianie korzystania z istniejących platform e-learningowych (lub rozwijanie nowych) i stosowania elektronicznych narzędzi pracy zespołowej,
wykorzystanie telewizji i innych mediów do dostarczania treści edukacyjnych,
przygotowanie szeregu wytycznych i instrukcji dotyczących sposobu uczestniczenia w uczeniu się na odległość i prowadzenia nauczania na odległość, na przykład dotyczących bezpiecznego stosowania narzędzi cyfrowych i dokonywania oceny online,
zapewnienie ukierunkowanych możliwości doskonalenia zawodowego nauczycieli i trenerów oraz innych członków kadry pedagogicznej,
identyfikowanie osób uczących się, które nie są w stanie uczestniczyć w kształceniu na odległość oraz pomaganie im poprzez zapewnienie niezbędnego sprzętu i dostępu do internetu, w szczególności osobom z obszarów i środowisk odizolowanych geograficznie lub defaworyzowanych pod względem społecznoekonomicznym, a także poprzez dystrybuowanie, w razie potrzeby, drukowanych materiałów edukacyjnych,
zapewnienie ukierunkowanego wsparcia osobom uczącym się o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
ułatwienie dostępu do treści cyfrowych w bibliotekach,
zapewnienie posiłków osobom uczącym się ze środowisk defaworyzowanych pod względem społecznoekonomicznym,
oferowanie różnych form wsparcia psychologicznego osobom uczącym się, rodzinom, nauczycielom i trenerom,
zapewnienie opieki dziennej młodszym dzieciom, których rodzice i opiekunowie, zwłaszcza kluczowi pracownicy w sektorach krytycznych, np. w służbie zdrowia, nie są w stanie pracować z domu,
zapewnienie różnych rodzajów wsparcia zarówno przyjeżdżającym, jak i wyjeżdżającym osobom uczącym się uczestniczącym w mobilności edukacyjnej,
regularne zapewnianie informacji osobom uczącym się, nauczycielom i trenerom, instytucjom edukacyjnym, rodzinom i innym odpowiednim interesariuszom,
rozwijanie współpracy z organami lokalnymi i regionalnymi oraz organizacjami pozarządowymi, a także z przedsiębiorstwami, w tym przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi, dostawcami internetu i wydawcami, którzy w pewnych przypadkach nieodpłatnie zapewnili materiały i narzędzia,
wspieranie i pobudzanie, w miarę możliwości, wychowania fizycznego i aktywności fizycznej z zastosowaniem środków ostrożności.
19.
W odpowiedzi na kryzys wywołany przez COVID-19 Komisja umożliwiła elastyczniejsze podejście do realizacji programu Erasmus+ oraz zapewniła praktyczne porady skierowane do jego uczestników i do agencji narodowych programu. Ponadto, w uzupełnieniu wysiłków podejmowanych w Radzie, Komisja zapewniła dalsze możliwości prowadzenia współpracy i wymiany informacji między państwami członkowskimi.
20.
W miarę rozwoju sytuacji i w związku z ewentualnym znoszeniem obostrzeń na zalecenie organów ochrony zdrowia pojawiają się kolejne pytania co do ponownego otwarcia instytucji edukacyjnych, a także przedsiębiorstw zapewniających uczenie się oparte na pracy, w tym co do środków organizacyjnych i środków bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie dystansowania społecznego, dezynfekcji i higieny. W tym kontekście niektóre z wyzwań dotyczą wystarczających zasobów ludzkich, a także gotowości i ciągłości działania placówek edukacyjnych, zwłaszcza tego, czy wdrożenie niezbędnych środków jest w nich wykonalne.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI I STOSOWNIE DO WARUNKÓW KRAJOWYCH:

21.
Nadal wymieniały się informacjami, doświadczeniami i najlepszymi praktykami w kwestii tego, jak najlepiej dostosowywać kształcenie i szkolenie do bieżącej sytuacji, w zależności od dalszego rozwoju wydarzeń w związku z kryzysem wywołanym przez COVID-19, w tym w kwestii różnych środków dotyczących ponownego otwierania instytucji edukacyjnych, z myślą o zapewnieniu równości, sprzyjaniu dobrostanowi osób uczących się i kadry oraz oferowaniu wsparcia psychologicznego. W tym względzie powinny sprzyjać usprawnionemu i spójnemu przepływowi informacji i optymalnie wykorzystywać istniejące sieci.
22.
W odniesieniu do ponownego otwarcia instytucji edukacyjnych i zgodnie z warunkami lokalnymi, regionalnymi i krajowymi podjęły niezbędne środki, by zapewnić bezpieczeństwo osób uczących się i kadry, w tym odpowiednie warunki sanitarne i higieniczne, oraz wznowić uczenie się i nauczanie oparte na kontakcie osobistym, zapewniając przy tym równe szanse.
23.
W oparciu o dotychczasowe doświadczenia i wnioski płynące z kryzysu wywołanego przez COVID-19 i mając na względzie potencjalne długoterminowe skutki kryzysu dla przyszłości kształcenia i szkolenia, przeanalizowały możliwości w zakresie innowacji i podjęły dalsze wysiłki w celu przyspieszenia transformacji cyfrowej systemów kształcenia i szkolenia oraz, w stosownych przypadkach, zwiększyły potencjał cyfrowy instytucji edukacyjnych i niwelowały przepaść cyfrową.
24.
Biorąc pod uwagę doświadczenia i wnioski płynące z kryzysu wywołanego przez COVID-19, wspierały dalsze rozwijanie umiejętności i kompetencji cyfrowych przez nauczycieli i trenerów, z myślą o umożliwieniu nauczania i dokonywania oceny w cyfrowym środowisku edukacyjnym.
25.
Z należytym poszanowaniem autonomii instytucjonalnej rozważyły możliwość włączenia wysokiej jakości cyfrowego uczenia się jako elementu oferty kształcenia i szkolenia w ramach wszystkich poziomów i rodzajów kształcenia i szkolenia. Czyniąc to, powinny zwrócić uwagę na dostosowanie narzędzi cyfrowych do wieku i specjalnych potrzeb osób uczących się, a także na zgodność z zasadami ochrony danych, prywatnością, względami etycznymi oraz wymogami bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa.
26.
Rozważyły możliwość usprawnienia nauczania i uczenia się poprzez monitorowanie i ocenę oparte na eksploracji danych edukacyjnych (data mining) skupiającej się na istniejących danych, poprzez analizę procesów uczenia się i wykorzystanie sztucznej inteligencji, z należytym uwzględnieniem zgodności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (UE) 2016/679.
27.
Oferując możliwości uczenia się na odległość, cyfrowego uczenia się i mieszanego uczenia się, zwróciły dodatkową uwagę na zapewnienie równych szans i stałego dostępu do wysokiej jakości kształcenia i szkolenia osobom uczącym się niezależnie od wieku, dbanie o jakość oraz sprzyjanie walidacji i uznawalności efektów uczenia się. Potwierdzając prawo do edukacji, dbały szczególnie o to, by zapobiegać ewentualnemu nasileniu się zjawiska wczesnego kończenia nauki na skutek kryzysu wywołanego przez COVID-19.
28.
W celu złagodzenia negatywnego wpływu kryzysu wywołanego przez COVID-19 na mobilność fizyczną i współpracę transgraniczną zachęcały do wykorzystywania wirtualnych możliwości w zakresie mobilności i współpracy.
29.
Współpracowały przy usuwaniu przeszkód w transgranicznej mobilności edukacyjnej związanych z COVID-19, uwzględniając możliwe konsekwencje różnych podejść do oceniania, ewentualnie opóźnionych lub odwołanych egzaminów i opóźnionej rekrutacji, które mogą negatywnie wpływać na możliwości mobilności edukacyjnej w kolejnych latach.
30.
Współpracowały, by zagwarantować możliwości kształcenia osobom uczącym się, które codziennie przemieszczają się między sąsiednimi państwami członkowskimi, zwłaszcza w przypadku przedłużonego zamknięcia granic.
31.
Wspierały dalsze rozwijanie infrastruktury cyfrowej, a także umiejętności i kompetencji cyfrowych, poprzez wykorzystanie finansowania dostępnego w ramach unijnych programów i funduszy, w szczególności programu Erasmus+, Europejskiego Korpusu Solidarności oraz europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, programu wspierania reform strukturalnych oraz programów zastępujących wcześniej wymienione, a także nowego programu "Cyfrowa Europa".

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

32.
Przeprowadziła badanie na temat skutków pandemii COVID-19 oraz na temat dotychczasowych doświadczeń i wniosków dotyczących różnych poziomów kształcenia i szkolenia, skupiając się na uczeniu się i nauczaniu na odległość oraz potencjale cyfrowym systemów kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich, a także by rozpowszechniła wyniki tego badania; badanie to posłuży do wzmocnienia kształtowania polityki na szczeblu krajowym w oparciu o merytoryczne informacje i do zacieśnienia współpracy na szczeblu Unii, z myślą o budowaniu odporności i gotowości pozwalających szybko, skutecznie i właściwie reagować na przyszłe kryzysy.
33.
Podczas opracowywania wniosku dotyczącego europejskiego planu odbudowy, uznała kształcenie i szkolenie za jeden z czynników transformacji przyczyniający się do skutecznej odbudowy oraz uznała potrzebę inwestowania w kształcenie i szkolenie, zwłaszcza w kontekście edukacji cyfrowej, w tym w infrastrukturę i umiejętności cyfrowe.
34.
Wspierała państwa członkowskie w zapewnianiu możliwości inwestowania w trwałą infrastrukturę edukacyjną, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, uwzględniając przy tym także zdolności potrzebne do zagwarantowania bezpieczeństwa i niezbędnych środków organizacyjnych w odpowiedzi na kryzys wywołany przez COVID-19.
35.
Rozwijając europejski obszar edukacji oraz strategiczne ramy europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na okres po 2020 r., nowy Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej oraz zaktualizowany program na rzecz umiejętności, uwzględniła doświadczenia i wnioski płynące z kryzysu wywołanego przez COVID-19 dotyczące cyfrowej transformacji systemów kształcenia i szkolenia, szczególną uwagę zwracając na jakość i na wyzwania społeczne, takie jak zapewnienie włączenia i równych szans, promowanie spójności i zwalczanie dezinformacji.
36.
Nadal ułatwiała wymianę informacji na temat wyzwań stojących przed państwami członkowskimi i podejmowanych przez nie środków, w tym poprzez łączenie baz danych zawierających otwarte zasoby edukacyjne, a także poprzez zwiększanie dostępu do tych baz i ich dostępności, tak by ułatwić dzielenie się rozmaitymi metodologiami, narzędziami i materiałami w zakresie kształcenia na odległość. W tym kontekście skorzystała z istniejących możliwości, oferowanych m.in. przez eTwinning, europejską platformę internetową dla szkół School Education Gateway i ePlatformę na rzecz uczenia się dorosłych w Europie (EPALE). Propagowała stosowanie narzędzi do samooceny, takich jak SELFIE i HEInnovate, w celu wsparcia potencjału cyfrowego i transformacji cyfrowej szkół i instytucji szkolnictwa wyższego.
37.
Przedstawiła i rozpowszechniła wśród państw członkowskich dalsze praktyczne informacje na temat możliwości w zakresie finansowania potrzeb systemów kształcenia i szkolenia z myślą o złagodzeniu skutków pandemii COVID-19, które to możliwości zapewniane są w ramach inicjatyw inwestycyjnych w odpowiedzi na koronawirusa (CRII i CRII+) oraz innych odpowiednich mechanizmów finansowania.
38.
Nadal regularnie dzieliła się z interesariuszami i organami wykonawczymi programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności informacjami na temat możliwości elastycznych rozwiązań w zakresie realizowania mobilności edukacyjnej i projektów w kontekście kryzysu wywołanego przez COVID-19.
39.
Wraz z państwami członkowskimi zbadała sposoby zaspokojenia najpilniejszych potrzeb w okresie, gdy fizyczna mobilność jest ograniczona, poprzez umożliwienie, w stosownych przypadkach, elastyczności w zakresie realokacji niewykorzystanych funduszy pomiędzy działania w ramach programu Erasmus+.
40.
Wspierała państwa członkowskie w dalszym rozwijaniu praktyk w zakresie edukacji cyfrowej i możliwości cyfrowego kształcenia i szkolenia, a także w zaradzaniu wpływowi kryzysu wywołanego przez COVID-19 na grupy osób uczących się znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji, poprzez wykorzystanie dostępnych możliwości w ramach programu Erasmus+.
41.
Rozpowszechniała odpowiednie materiały i narzędzia - w tym w zakresie współpracy wirtualnej - będące rezultatem projektów w ramach programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności oraz działań europejskich i krajowych koalicji na rzecz umiejętności cyfrowych i zatrudnienia i mogące, w duchu solidarności między państwami członkowskimi, stanowić użyteczne dodatkowe wsparcie w odpowiedzi na kryzys wywołany przez COVID-19, a także by promowała stosowanie takich materiałów i narzędzi.
42.
We współpracy z państwami członkowskimi i z należytym poszanowaniem autonomii instytucjonalnej i kontekstów krajowych rozpoczęła prace nad środkami służącymi usunięciu przeszkód związanych z COVID-19 i wznowieniu korzystania z możliwości transgranicznej mobilności edukacyjnej po zakończeniu kryzysu wywołanego przez COVID-19, w tym poprzez dostarczenie jasnych wskazówek, w jaki sposób ułatwiać możliwości mobilności edukacyjnej w ramach Erasmus+.
43.
Promowała dobrej jakości mobilność i współpracę wirtualną oraz wspierała rozwijanie mobilności mieszanej w ramach programu Erasmus+, mając na względzie to, że mobilność wirtualna, choć nie jest w stanie zastąpić mobilności fizycznej, ma do odegrania istotną rolę uzupełniającą.
44.
Ściśle współpracowała z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Rada Europy, UNESCO i OECD w zakresie dostarczania i rozpowszechniania informacji dotyczących wpływu COVID-19 na kształcenie i szkolenie.
1 Do celów niniejszego dokumentu termin osoba ucząca się został użyty w szerszym znaczeniu, jako odnoszący się do osób uczących się w ramach wszystkich rodzajów i poziomów kształcenia i szkolenia, w tym wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, kształcenia ogólnego, kształcenia i szkolenia zawodowego, edukacji dorosłych i szkolnictwa wyższego.
2 Według przeprowadzonego przez OECD badania TALIS (2018) mniej niż 40 % nauczycieli czuje się dobrze przygotowanych do wykorzystywania ICT w nauczaniu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024