Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Sprawa AT.40528 - Meliá (Holiday Pricing).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa AT.40528 - Meliá (Holiday Pricing)

(2020/C 182/06)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2020 r.)

(1) W projekcie decyzji skierowanym do przedsiębiorstwa Meliá Hotels International S.A. ("przedsiębiorstwo Meliá") stwierdza się, że przedsiębiorstwo Meliá dopuściło się pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG") w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. poprzez zawieranie lub realizację umów wertykalnych, w których zastosowano rozróżnienie konsumentów z EOG na podstawie ich kraju zamieszkania, a tym samym ograniczono sprzedaż czynną i bierną miejsc noclegowych w hotelach.

(2) W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie przeciwko przedsiębiorstwu Meliá na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 2 .

(3) W dniu 5 sierpnia 2019 r. przedsiębiorstwo Meliá złożyło formalną ofertę współpracy w kontekście przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 3  ("propozycja ugodowa"). Propozycja ugodowa zawiera:

uznanie przez przedsiębiorstwo Meliá, w sposób jasny i jednoznaczny, jego odpowiedzialności za naruszenie opisane w propozycji ugodowej, w zakresie głównych faktów, kwalifikacji prawnych, roli przedsiębiorstwa w naruszeniu oraz czasu trwania jego udziału w naruszeniu;
wskazanie maksymalnej grzywny, jakiej przedsiębiorstwo Meliá spodziewa się ze strony Komisji i jaką gotowe byłoby przyjąć w ramach procedury współpracy z Komisją,
potwierdzenie, że prawo przedsiębiorstwa Meliá do obrony zostało w pełni poszanowane, w szczególności, że przedsiębiorstwo zostało dostatecznie poinformowane o zastrzeżeniach, jakie zamierzała przeciwko niemu wnieść Komisja, oraz że zapewniono mu dostateczną możliwość przekazania swojego stanowiska Komisji,
potwierdzenie, że przedsiębiorstwo Meliá uzyskało dostateczną możliwość dostępu do dowodów podtrzymujących wspomniane zastrzeżenia i wszystkich innych dokumentów znajdujących się w dokumentacji Komisji oraz że nie zamierza ono występować z wnioskiem o dalszy dostęp do akt ani o ponowne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, chyba że Komisja nie uwzględni propozycji ugodowej w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń oraz w decyzji,
zgodę przedsiębiorstwa Meliá na otrzymanie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz decyzji przyjętej na mocy art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w języku angielskim.

(4) W dniu 4 listopada 2019 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które zostało doręczone przedsiębiorstwu Meliá w dniu 6 listopada 2019 r. W dniu 20 listopada 2019 r. przedsiębiorstwo Meliá udzieliło odpowiedzi i potwierdziło, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść jego propozycji ugodowej oraz że podtrzymuje swoje zaangażowanie w ramach procedury współpracy.

(5) Stwierdzone w projekcie decyzji naruszenie oraz przewidziana w projekcie grzywna odpowiadają tym uznanym i zaakceptowanym przez przedsiębiorstwo w propozycji ugodowej. Podstawowa kwota grzywny zostaje obniżona o 30 % ze względu na współpracę przedsiębiorstwa Meliá z Komisją w zakresie wykraczającym poza jego prawny obowiązek - poprzez uznanie naruszenia art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w odniesieniu do postępowania, jak również poprzez dostarczenie dowodów, a tym samym poprawę, w pewnym stopniu, zdolności Komisji do udowodnienia naruszenia, oraz poprzez zrzeczenie się pewnych praw proceduralnych, co wpłynęło na wzrost wydajności administracyjnej.

(6) Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, w stosunku do których przedsiębiorstwo Meliá miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.

(7) Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 lutego 2020 r.
Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i art. 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i art. 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024