Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2020/C 144/02)
(Dz.U.UE C z dnia 30 kwietnia 2020 r.)
Pismem z dnia 31 października 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Polsce. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis środków i projektu inwestycyjnego
W 2012 i 2013 r. władze polskie 1 udzieliły spółce PCC MCAA Sp. z o.o. (dalej zwanej "PCC") dwóch odrębnych środków pomocy, jednego w formie dotacji bezpośredniej w wysokości 16 mln EUR, a drugiego jako zwolnienia z podatku w wysokości maksymalnie 23 mln EUR. Pomoc przeznaczona była na inwestycję początkową, której koszty kwalifikowalne
wynosiły od 53,7 do 65,4 mln EUR, w nowy zakład produkcji ultraczystego kwasu monochlorooctowego o zdolności produkcyjnej 42 tys. ton rocznie, zlokalizowany w Brzegu Dolnym, na Dolnym Śląsku. Przedmiotowa pomoc inwestycyjna miała na celu wsparcie rozwoju regionu, który w momencie przyznania pomocy był obszarem objętym pomocą na mocy art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE, a jego pułap pomocy regionalnej wynosił 40 %.
Pierwszy środek pomocy przyznano rzekomo na podstawie podlegającego wyłączeniu grupowemu programu regionalnej pomocy inwestycyjnej SA.29131 (X 656/2009) 2 , mającego na celu ułatwienie udzielania wsparcia na inwestycje o dużym znaczeniu dla gospodarki w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Drugi środek pomocy przyznano rzekomo na podstawie innego podlegającego wyłączeniu grupowemu programu regionalnej pomocy inwestycyjnej SA.27752 (X 193/2009) 3 , mającego na celu ułatwienie inwestycji w polskich specjalnych strefach ekonomicznych i przewidującego zwolnienia z podatku od osób prawnych.
Bezpośredni konkurent PCC twierdzi, że dotacja jest niezgodna z prawem, gdyż nie spełnia szeregu kryteriów przywoływanego ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych z 2008 r. 4 (GBER 2008), oraz z rynkiem wewnętrznym, między innymi ze względu na brak efektu zachęty i ukierunkowanie na rynek, na którym istnieje nadwyżka mocy produkcyjnych.
W odniesieniu do drugiego środka (zwolnienie podatkowe), po przeprowadzeniu wewnętrznego dochodzenia, władze polskie doszły do wniosku, że pomoc została udzielona z naruszeniem art. 8 ust. 2 GBER 2008, w którym zobowiązuje się beneficjenta do ubiegania się o pomoc przed rozpoczęciem prac nad realizacją projektu inwestycyjnego. W konsekwencji w 2018 r. polskie władze unieważniły drugi środek pomocy przyznany PCC. Beneficjent pomocy zaskarżył tę decyzję do sądu. Odnośne krajowe postępowanie sądowe jest obecnie w toku.
Ocena zgodności z prawem środków pomocy i programu pomocy państwa
W swojej decyzji Komisja uznała wstępnie, że program pomocy państwa, w ramach którego PCC przyznano dotację, stanowi nową pomoc, ponieważ niektóre z wprowadzonych w nim zmian kwalifikują się jako znaczące zmiany programu pierwotnie podlegającego wyłączeniu grupowemu. Jako że Polska nie poinformowała Komisji o tych zmianach, Komisja uważa, że program był wdrażany niezgodnie z prawem od dnia 2 marca 2010 r., kiedy to zmiany zostały wprowadzone.
Jeżeli chodzi o indywidualną dotację, Komisja wstępnie stwierdza, że jest ona niezgodna z prawem, ze względu na fakt, iż wydaje się, że została przyznana z naruszeniem art. 3 ust. 2 i art. 9 ust. 4 GBER 2008, oraz fakt, że opiera się ona na programie niezgodnym z prawem.
Jeżeli chodzi o indywidualne zwolnienie z podatku, Komisja uznaje na tym etapie, że jest ono niezgodne z prawem, ponieważ zastosowano je w drodze odstępstwa od przepisów przywołanego programu objętego wyłączeniem grupowym i ponieważ wydaje się ono niezgodne z art. 3 ust. 2 i art. 9 ust. 4 GBER 2008. Ponadto Komisja ma wątpliwości co do tego, czy pomoc wywołuje efekt zachęty i jest zgodna z maksymalnymi obowiązującymi pułapami intensywności pomocy i zasadami kumulacji.
Komisja uważa także, że pakiet pomocy dla PCC nie może zostać uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie przepisów GBER 2014 5 (które, na mocy art. 58 ust. 2 tego rozporządzenia, może stosować się z mocą wsteczną do indywidualnej pomocy przyznanej niezgodnie z prawem przed jego wejściem w życie), ponieważ pakiet został wprowadzony bez przestrzegania maksymalnych obowiązujących pułapów intensywności określonych w krajowych mapach pomocy regionalnej na lata 2007-2014 6 i 2014-2020 7 .
W związku z tym Komisja musiała przeprowadzić ocenę zgodności, która, jak określono w pkt 188 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 8 , opierała się na przepisach wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 9 mających zastosowanie w momencie przyznania niezgodnej z prawem pomocy.
Ocena zgodności z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej
Jeśli chodzi o zmieniony program pomocy państwa, w ramach którego przyznano PCC dotację, na obecnym etapie Komisja uważa, że nie może on zostać uznany za zgodny z wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej, ponieważ nie spełnia w pełni wymogów, które zostały określone w pkt 38 i 74 wytycznych i które dotyczą efektu zachęty i zasad kumulacji, oraz budzi wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym. W związku z tym Komisja nie może stwierdzić, że indywidualna dotacja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym na podstawie faktu, że jej przyznanie stanowi indywidualny przypadek zastosowania programu, który można by uznać za zgodny z mocą wsteczną.
Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy pakiet pomocy złożony z dotacji i zwolnienia podatkowego (na tym etapie oba te środki pomocy uznaje się za pomoc ad hoc nienależącą do programu) spełnia wymogi określone w pkt 38, 67 i 71 wytycznych w zakresie efektu zachęty, pułapów intensywności pomocy i zasad kumulacji, w związku z czym budzi wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym.
Biorąc pod uwagę brak skutecznych środków kontroli kumulacji w momencie przyznania pomocy oraz brak przejrzystości w odniesieniu do zasad kumulacji stosowanych do zwolnienia z podatku, na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że kwota całego pakietu pomocy przekracza próg powodujący obowiązek zgłoszenia określony w pkt 68 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. W związku z tym Komisja przeprowadziła testy "udziału w rynku" i "zwiększenia zdolności produkcyjnych na nierentownym rynku", o których mowa w pkt 68 lit. a) i b) wytycznych.
Na potrzeby tych testów Komisja postanowiła pozostawić otwartą ostateczną definicję właściwych rynków produktowych i geograficznych oraz zastosować testy do dwóch możliwych do przyjęcia rynków produktowych (rynku MCA i MCA wysokiej czystości/ultraczystego) oraz dwóch możliwych do przyjęcia rynków geograficznych (rynek EOG i połączony rynek EOG i USA) na podstawie dostępnych informacji. W świetle wyników tych testów Komisja uważa za konieczne przeprowadzenie, zgodnie z wymogami pkt 68, szczegółowej oceny w ramach formalnego postępowania wyjaśniającego.
Komisja podkreśla jednak, że w każdym przypadku, ze względu na wątpliwości co do przestrzegania wymogów określonych w pkt 38, 67 i 71 wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej w odniesieniu do efektu zachęty, pułapów intensywności pomocy i zasad kumulacji, jak również biorąc pod uwagę wielkość inwestycji i dostępne informacje rynkowe, Komisja ma obowiązek wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające, nawet jeśli wyniki tych testów nie wymagałaby szczegółowej oceny, ponieważ nie jest przekonana, że pozytywne skutki pomocy przeważają nad jej negatywnymi skutkami, a pomoc nie prowadzi do niedopuszczalnego zakłócenia konkurencji.
W związku z tym Komisja wzywa Polskę i zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag dotyczących przedmiotowej decyzji o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego i dostarczenia wszelkich dostępnych dowodów, które pozwoliłyby Komisji uzasadnić ocenę środków. W szczególności Komisja prosi o informacje, które umożliwiłyby jej stwierdzenie, czy na odnośnym rynku doszło do nadprodukcji strukturalnej w latach 2006-2011, czy pakiet pomocy przyczynił się do utrzymania lub wzmocnienia takiej sytuacji oraz czy pozytywne skutki pomocy przyznanej PCC mogły przewyższyć jej skutki negatywne pod względem zakłócenia konkurencji i wymiany handlowej pomiędzy państwami członkowskimi. W swojej ostatecznej decyzji Komisja uwzględni również informacje i uwagi dotyczące przeprowadzonej przez nią wstępnej oceny zgodności z prawem i z rynkiem wewnętrznym obu środków pomocy i programu pomocy, zawartej w decyzji o wszczęciu postępowania. Komisja uwzględni jednak wyłącznie dane faktyczne, informacje lub badania, które mogły zostać jej udostępnione w momencie, kiedy pierwszy środek pomocy, tj. dotacja, został przyznany beneficjentowi dnia 4 kwietnia 2012 r., a zatem kiedy zaczął podlegać obowiązkowi zgłoszenia Komisji.
Zainteresowane strony proszone są o przedstawienie uwag na temat pomocy, a zwłaszcza na temat kwestii wskazanych bardziej szczegółowo w załączonym piśmie do Polski.
TEKST PISMA
Komisja pragnie poinformować Polskę, że po przeanalizowaniu przekazanych przez władze polskie informacji na temat wyżej wymienionego środka pomocy podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.144.42 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa SA.38330 (2019/C) (ex 2016/FC) - Domniemana niezgodna z prawem regionalna pomoc inwestycyjna na rzecz PCC MCAA Sp. z o.o. (PCC) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 30/04/2020 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2020 |