Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa (2018/2069(IMM)).

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa (2018/2069(IMM))

P8_TA(2018)0358

Wniosek o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa

(2020/C 11/11)

(Dz.U.UE C z dnia 13 stycznia 2020 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa, przekazany dnia 28 marca 2018 r. przez zastępcę prokuratora generalnego przy sądzie najwyższym Grecji, w celu umożliwienia wszczęcia przeciwko posłowi postępowania karnego w sprawie nieuregulowania należności wobec Skarbu Państwa (postępowanie karne nr A.B.M. IG 2017/11402 i EG 10-17/337, załączone do pisma nr 1 160 350 z dnia 28 marca 2018 r.), ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 2 maja 2018 r.,
-
po wysłuchaniu wyjaśnień Georgiosa Kyrtsosa zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
-
uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
-
uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 12 maja 1964 r., 10 lipca 1986 r., 15 i 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r. oraz 17 stycznia 2013 r. 1 ,
-
uwzględniając art. 62 konstytucji Republiki Greckiej,
-
uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A8-0291/2018),
A.
mając na uwadze, że prokuratura przy sądzie najwyższym Grecji wystąpiła z wnioskiem o uchylenie immunitetu posła do Par- lamentu Europejskiego Georgiosa Kyrtsosa w związku z postępowaniem karnym w sprawie nieuiszczenia należności (przekraczającej 2 00 000 EUR) wobec Skarbu Państwa z naruszeniem art. 25 ust. 1 i 6 ustawy nr 1882/1990, zastąpionego przepisami art. 23 ust. 1 ustawy nr 2523/1997, a także art. 25 ust. 1 ustawy nr 1882/1990 zastąpionego przepisami art. 34 ust. 1 ustawy nr 3220/2004, art. 3 ust. 1 ustawy nr 3943/2011, art. 20 ustawy nr 4321/2015 i ostatnio art. 8 ustawy nr 4337/2015;
B.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Par- lamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetu przyznawanego członkom parlamentu ich państwa;
C.
mając na uwadze, że art. 62 konstytucji Republiki Greckiej przewiduje, że podczas kadencji parlamentu posłowie nie mogą być ścigani, aresztowani, więzieni lub poddani innym ograniczeniom, jeśli parlament nie wyrazi na to uprzednio zgody;
D.
mając na uwadze, że Georgios Kyrtsos występuje jako przedstawiciel prawny (dyrektor generalny) przedsiębiorstwa Free Sun- day Publishing House Ltd. od dnia 29 czerwca 2009 r.;
E.
mając na uwadze, że Georgios Kyrtsos, jako przedstawiciel prawny Free Sunday Publishing House Ltd., został oskarżony o nieuiszczenie kwoty sześciuset dwudziestu siedmiu-tysięcy siedmiuset pięćdziesięciu-dwóch euro i sześćdziesięciu pięciu centów (627752,65 EUR) należnych Skarbowi Państwa;
F.
mając na uwadze, że zarzut popełnienia przestępstwa nie ma bezpośredniego związku ze sprawowaniem przez Georgiosa Kyrtsosa mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, lecz dotyczy zajmowanego przez niego uprzednio stanowiska kie- rownika wydawnictwa prasowego;
G.
mając na uwadze, że - do celów art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej - postępowanie nie dotyczy opinii wyrażonych lub głosów oddanych w ramach wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europe- jskiego;
H.
mając na uwadze, że nie ma podstaw, aby podejrzewać, że postępowanie karne wszczęto z zamiarem zaszkodzenia działalności politycznej posła (fumus persecutionis);
1.
podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Georgiosa Kyrtsosa;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji władzom greckim i Georgiosowi Kyrtsosowi.
1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 maja 1964 r., Wagner/Fohrmann i Krier, 101/63, ECLI:EU:C:1964:28; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 lipca 1986 r., Wybot/Faure i inni, 149/85, ECLI:EU:C:1986:310; wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r., Mote/Parlament, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.11.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 października 2018 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Georgiosa Kyrtsosa (2018/2069(IMM)).
Data aktu: 02/10/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2020