[COM(2018) 340 final - 2018/0172 (COD)](2019/C 62/34)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2019 r.)
Sprawozdawczyni: Maria NIKOLOPOULOU
Wniosek o konsultację |
Rada, 15.6.2018 |
|
Parlament Europejski, 11.6.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 192 ust. 1 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
17.4.2018 |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego |
Data przyjęcia przez sekcję |
5.10.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
17.10.2018 |
Sesja plenarna nr |
538 |
Wynik głosowania |
210/3/2 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
Bruksela, dnia 17 października 2018 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
2 Wyliczenia dotyczące odpadów morskich to przyjęty na szczeblu międzynarodowym wskaźnik składu odpadów morskich. Społeczność naukowa uważa go za bardzo wiarygodny wskaźnik dla opracowywania polityki. Metoda wyliczania opiera się na sprawozdaniach sporządzonych przez państwa członkowskie i skompilowanych przez JRC w kontekście wdrożenia dyrektywy ramowej 2008/56/WE w sprawie strategii morskiej. Źródło: UNEP, 2017.
3 Wyspy z tworzywa sztucznego znajdują się na wodach międzynarodowych, a do ich wyeliminowania konieczne jest porozumienie na szczeblu światowym. Wyspy te powstawały z biegiem lat w wyniku działania prądów morskich, gromadząc większość tworzyw sztucznych pochodzących z krajów rozwijających się (głównie z Azji Południowo-Wschodniej),
4 Cele zrównoważonego rozwoju nr 3, 9, 12 i 14 (zdrowie i dobrobyt, innowacje i infrastruktura, zrównoważona konsumpcja i produkcja, ochrona zasobów morskich).
5 COM(2018) 28 final.
6 COM(2015) 614 final.
7 Dyrektywa (UE) 2015/720 (Dz.U. C 214 z 8.7.2014, s. 40).
8 Dz.U. C 264 z 20.7.2016, s. 98, Dz.U. C 367 z 10.8.2018, s. 97.
9 Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 61.
10 Dz.U. C 230 z 14.7.2015, s. 33.
11 UNI EN 13432: 2002 to zharmonizowana norma Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego określająca cechy, jakie powinien posiadać dany materiał, aby można go było uznać za biodegradowalny lub nadający się do kompostowania.
12 Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 61.
13 Dz.U. C 209 z 30.6.2017, s. 1.
14 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 22.
15 Dyrektywa 2004/35/WE ustanawia zasadę "zanieczyszczający płaci". Oznacza to, że przedsiębiorstwo powodujące szkody środowiskowe jest za nie odpowiedzialne, a zatem musi przyjąć niezbędne środki zapobiegawcze lub zaradcze i ponieść wszelkie związane z tym koszty.
16 Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 61.
17 UNEP, "Marine plastic debris and microplastics", 2016.
18 Umowy rzeczne to dobra praktyka, która upowszechniła się po raz pierwszy we Francji w latach dziewięćdziesiątych. W 2000 r., z okazji Światowego Forum Wodnego, uznano jej znaczenie i użyteczność. Na początku umowy rzeczne miały na celu zapobieganie ryzyku hydrogeologicznemu. W ostatnich latach w wielu państwach UE stały się podstawowym narzędziem odpowiedzialnego i zrównoważonego zarządzania wodami śródlądowymi w ramach podejścia oddolnego.
19 Dyrektywa 2008/98/WE.
20 Dyrektywa 1994/62/WE.
21 Dyrektywa 2008/56/WE.
22 Dyrektywa 91/271/EWG.
23 Dyrektywa 2008/98/WE.
24 Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 61.
25 Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 68.