(Sprawa AT.40461 - Interkonektor DK/DE)
(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 8132)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(2019/C 58/09)
(Dz.U.UE C z dnia 14 lutego 2019 r.)
W dniu 7 grudnia 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.
(1) Sprawa dotyczy przedsiębiorstwa TenneT TSO GmbH ("TenneT"), niemieckiego operatora systemu przesyłowego energii elektrycznej.
(2) Obawy Komisji dotyczyły tego, że TenneT mógł nadużywać swojej pozycji dominującej w zakresie przesyłu energii elektrycznej w swojej sieci przez znaczne ograniczenie możliwości handlowych interkonektora elektroenergetycznego między Niemcami a zachodnią Danią ("interkonektor DE - DK1"), co doprowadziło do podziału rynku wewnętrznego i dyskryminacji użytkowników sieci w oparciu o ich miejsce zamieszkania.
(3) Komisja uważa, że zobowiązania zaproponowane w następstwie ocen wstępnych oraz uwag przedstawionych przez zainteresowane strony trzecie są wystarczające, aby rozwiązać stwierdzone problemy w zakresie konkurencji. Po pierwsze, zobowiązania przewidują, że na rynku zostanie zaoferowana maksymalna przepustowość interkonektora DE - DK1 uwzględniająca uzasadnione aspekty bezpiecznej eksploatacji sieci. Po drugie, zobowiązania przewidują minimalną gwarantowaną przepustowość godzinową, która będzie stanowiła zabezpieczenie i zapewni uczestnikom rynku przewidywalność przepustowości dostępnej do obrotu. Ponadto zobowiązania przewidują stopniowy wzrost minimalnej gwarantowanej przepustowości godzinowej po udostępnieniu planowanego zwiększenia zdolności przesyłowej interkonektora DE - DK1.
(4) Niniejszą decyzją stwierdza się, że w świetle omówionych powyżej zobowiązań nie ma już podstaw do podjęcia przez Komisję działań. Decyzja jest wiążąca przez okres dziewięciu lat.
(5) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 28 listopada 2018 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.58.7 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 7 grudnia 2018 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Sprawa AT.40461 - Interkonektor DK/DE). |
| Data aktu: | 07/12/2018 |
| Data ogłoszenia: | 14/02/2019 |