Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40428 - Guess.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa AT.40428 - Guess

(2019/C 47/03)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2019 r.)

1.
W decyzji skierowanej do spółek Guess?, Inc., Guess? Europa, B.V. i Guess Europe Sagl ("Guess") stwierdza się, że spółki Guess naruszył art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG poprzez praktyki mające na celu ograniczanie wyznaczonym dystrybutorom w ramach systemu selektywnej dystrybucji Guess możliwości:
(i)
wykorzystywania marek i znaków towarowych Guess do celów reklamy przy użyciu wyszukiwarek internetowych;
(ii)
prowadzenia sprzedaży przez internet bez uprzedniego uzyskania od spółek Guess szczególnego zezwolenia, którego spółki Guess mogły udzielić lub którego mogły odmówić, korzystając przy tym z pełnej swobody uznania; jednocześnie brakowało określonych kryteriów jakości, na podstawie których podejmowana byłaby decyzja o udzieleniu bądź odmowie udzielenia zezwolenia;
(iii)
prowadzenia sprzedaży na rzecz użytkowników końcowych znajdujących się poza przydzielonym terytorium działania wyznaczonych dystrybutorów;
(iv)
prowadzenia sprzedaży krzyżowej pomiędzy wyznaczonymi sprzedawcami hurtowymi i detalicznymi;
(v)
określania cen odsprzedaży w sposób niezależny.
2.
W dniu 6 czerwca 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 2  przeciwko spółkom Guess.
3.
W dniu [...] r. spółki Guess złożyły oficjalną ofertę współpracy ("propozycja ugodowa"). Propozycja ugodowa zawiera:
-
potwierdzenie przez spółki Guess?, Inc., Guess? Europe, B.V. i Guess Europe Sagl, że ponoszą one odpowiedzialność solidarną za naruszenie opisane w propozycji ugodowej, w odniesieniu do jego przedmiotu, głównych faktów, kwalifikacji prawnej naruszenia oraz jego okoliczności faktycznych, w tym roli spółek Guess, a także okresu ich uczestnictwa w naruszeniu;
-
oświadczenie, że propozycja ugodowa została przedstawiona pod warunkiem że maksymalna grzywna, którą Komisja nałożyłaby na spółki, nie przekroczyłaby kwoty określonej w propozycji ugodowej;
-
potwierdzenie, że spółki Guess?, Inc., Guess? Europe, B.V. i Guess Europe Sagl zostały dostatecznie poinformowane o zarzutach, jakie Komisja zamierza przeciwko nim podnieść, i że zapewniono im dostateczną możliwość przedstawienia ich stanowiska Komisji;
-
potwierdzenie, że spółki Guess?, Inc., Guess? Europe, B.V. i Guess Europe Sagl nie zamierzają występować z wnioskiem o dalsze udostępnienie akt ani ubiegać się o możliwość ponownego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, chyba że Komisja nie uwzględni ich propozycji ugodowej w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń oraz w decyzji;
-
wyrażenie zgody na otrzymanie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz decyzji ostatecznej w języku angielskim.
4.
W dniu 12 listopada 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, na które spółki Guess? Inc., Guess Europa, B.V. i Guess Europe Sagl wspólnie udzieliły odpowiedzi w dniu 21 listopada 2018 r., potwierdzając, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść ich propozycji ugodowej, ponawiając zobowiązanie do przestrzegania procedury współpracy i oświadczając, że nie zamierzają ubiegać się o możliwość ponownego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym z Komisją.
5.
Stwierdzone naruszenia oraz grzywna, której nałożenie przewidziano w decyzji, odpowiadają naruszeniom, do popełnienia których przyznały się spółki, oraz grzywnie, jaką przyjęto w propozycji ugodowej. Kwota grzywny zostaje obniżona o 50 % ze względu na fakt, że spółki Guess współpracowały z Komisją w stopniu wykraczającym poza ich prawny obowiązek:
(i)
ujawniając ograniczenie konkurencji, które do tamtego czasu nie było znane Komisji;
(ii)
dostarczając dodatkowe dowody, które stanowiły znaczącą wartość dodaną w stosunku do dowodów będących w posiadaniu Komisji, i znacznie zwiększając wskutek tego zdolność Komisji do udowodnienia naruszenia;
(iii)
uznając fakt naruszenia art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG wynikający ze stosowanych praktyk; oraz
(iv)
odstępując od niektórych praw procesowych, co zwiększyło skuteczność administracyjną.
6.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, w stosunku do których spółki Guess miały możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
7.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 11 grudnia 2018 r.

Wouter WILS

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.47.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40428 - Guess.
Data aktu: 06/02/2019
Data ogłoszenia: 06/02/2019