Zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2019 r. mające na celu skorygowanie znacznego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowegow Rumunii2019/C 420/02.

ZALECENIE RADY
z dnia 5 grudnia 2019 r.
mające na celu skorygowanie znacznego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowegow Rumunii

(2019/C 420/02)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 121 Traktatu państwa członkowskie mają wspierać zdrowe finanse publiczne w perspektywie średniookresowej poprzez koordynację polityk gospodarczych oraz nadzór wielostronny w celu zapobieżenia powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.

(3) W czerwcu 2017 r. i w czerwcu 2018 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu, że odpowiednio w roku 2016 i 2017 odnotowano znaczne odchylenie od średniookresowego celu budżetowego Rumunii lub od ścieżki dostosowania prowadzącej do tego celu. W związku z tymi stwierdzonymi znacznymi odchyleniami Rada wydała zalecenia w dniu 16 czerwca 2017 r. 2  i 22 czerwca 2018 r. 3 , aby Rumunia wprowadziła niezbędne środki do skorygowania tych odchyleń. Rada stwierdziła następnie, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na te zalecenia, i wydała zmienione zalecenia odpowiednio w dniu 5 grudnia 2017 r. 4  i 4 grudnia 2018 r. 5  Rada ustaliła następnie, że również w odpowiedzi na te zmienione zalecenia Rumunia nie podjęła skutecznych działań.

(4) W dniu 14 czerwca 2019 r. Rada odnotowała, że w 2018 r. Rumunia ponownie odnotowała znaczne odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego. Na tej podstawie Rada wydała zalecenie 6  i zaleciła Rumunii przyjęcie koniecznych środków mających zapewnić, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 7  nie przekroczyła 4,5 % w 2019 r. i 5,1 % w 2020 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % produktu krajowego brutto (PKB) w 2019 r. i 0,75 % PKB w 2020 r. Rada zaleciła ponadto Rumunii, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu oraz że środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin 15 października 2019 r. na przedstawienie sprawozdania na temat działań podjętych w odpowiedzi na to zalecenie z dnia 14 czerwca 2019 r.

(5) W dniu 9 lipca 2019 r. Rada wydała zalecenie zalecające Rumunii, aby w 2019 r. i 2020 r. zastosowała się do zalecenia Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. w celu skorygowania znacznego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego 8 .

(6) W dniu 25 września 2019 r. Komisja przeprowadziła w Rumunii misję wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom rumuńskim z prośbą o ustosunkowanie się do nich Komisja przedstawiła w dniu 20 listopada 2019 r. swoje ustalenia Radzie. Ustalenia te zostały podane do wiadomości publicznej.

(7) W dniu 15 października 2019 r. władze rumuńskie przedłożyły sprawozdanie na temat skutecznych działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. Biorąc pod uwagę informacje przekazane przez władze Rumunii w sprawozdaniu oraz ogólną ocenę opartą na prognozie Komisji z jesieni 2019 r., w dniu 5 grudnia 2019 r. Rada doszła do wniosku, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r.

(8) W związku z brakiem skutecznych działań ze strony Rumunii oraz skumulowanym dużym odchyleniem od zalecanej ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego należy skierować do Rumunii zmienione zalecenie w sprawie właściwych środków, jakie należy zastosować na mocy z art. 121 ust. 4 Traktatu.

(9) W prognozie Komisji z jesieni 2019 r. przewiduje się pogorszenie salda strukturalnego Rumunii o 0,8 % PKB w 2019 r. i o dalsze 0,8 % PKB w 2020 r. Szacuje się w związku z tym, że deficyt strukturalny wyniesie 2,5 % PKB w 2019 r. i 3,4 % PKB w 2020 r., tzn. że będzie oddalony od średniookresowego celu budżetowego, jakim jest deficyt strukturalny wynoszący 1,0 % PKB odpowiednio w 2019 r i 2020r.

(10) W celu skorygowania skumulowanych odchyleń oraz przywrócenia Rumunii na właściwą ścieżkę dostosowania, od której odeszła, roczną korektę strukturalną wynoszącą 0,75 % PKB na 2020 r. zaleconą przez Radę w dniu 14 czerwca 2019 r. należy uzupełnić o dodatkowy wysiłek. Z uwagi na wielkość skumulowanych odchyleń od zalecanej ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu dodatkowy wysiłek wielkości 0,25 % PKB wydaje się odpowiedni. Ten dodatkowy wysiłek przyspieszy on powrót do dostosowania do średniookresowego celu budżetowego, nie zagrażając przy tym wzrostowi gospodarczemu.

(11) W prognozie Komisji z jesieni 2019 r. przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 3,6 % w 2019 r. i 4,4 % w 2020 r., czyli powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Wydaje się, że wymagana korekta strukturalna jest również właściwa, aby zapewnić w 2020 r. przestrzeganie przez Rumunię określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.

(12) Według prognozy Komisji z jesieni 2019 r. wymagana poprawa salda strukturalnego o 1,0 % PKB w 2020 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 4,4 %.

(13) W prognozie Komisji z jesieni 2019 r. przewiduje się pogorszenie salda strukturalnego Rumunii o 0,8 % PKB w 2020 r. W związku z tym poprawa strukturalna o 1,0 % PKB oznacza potrzebę przyjęcia środków przynoszących ogółem 1,8 % PKB w ujęciu strukturalnym w porównaniu z obecnym scenariuszem podstawowym przedstawionym w prognozie Komisji z jesieni 2019 r.

(14) W świetle niepodjęcia działań w odpowiedzi na wcześniejsze zalecenia dotyczące skorygowania odnotowanego znacznego odchylenia oraz ryzyka przekroczenia wartości referencyjnej określonej w Traktacie wymagane jest pilne podjęcie kroków w celu przywrócenia ostrożnego kursu polityki budżetowej w Rumunii.

(15) W celu osiągnięcia zalecanych celów budżetowych istotne jest, aby Rumunia przyjęła i rygorystycznie wdrażała niezbędne środki oraz ściśle monitorowała wydatki bieżące.

(16) Wymogi sformułowane w niniejszym zaleceniu zastępują odpowiednie elementy określone w zaleceniu Rady z dnia 14 czerwca 2019 r.

(17) Do dnia 15 kwietnia 2020 r. Rumunia powinna przekazać Radzie sprawozdanie o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie, o ile to możliwe w ramach swojego programu konwergencji przedkładanego na mocy z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1466/97.

(18) Niniejsze zalecenie powinno zostać podane do wiadomości publicznej,

NINIEJSZYM ZALECA RUMUNII:

1)
zastosowanie środków niezbędnych do zapewnienia, by stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 4,4 % w 2020 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1,0 % PKB, a tym samym sprowadziłoby Rumunię na właściwą ścieżkę dostosowawczą prowadzącą do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego;
2)
przeznaczenie wszelkich nieoczekiwanych zysków na redukcję deficytu; zapewnienie by środki konsolidacji budżetowej zapewniły trwałą poprawę salda strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi;
3)
w terminie do dnia 15 kwietnia 2020 r. przekazanie Radzie sprawozdania o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie; zapewnienie by sprawozdanie to zawierało odpowiednio szczegółowe i ogłoszone w wiarygodny sposób środki, w tym wpływ na budżet każdego z tych środków, w celu zapewnienia zgodności z wymaganą ścieżką dostosowania, a także zaktualizowane i szczegółowe prognozy budżetowe na 2020 r.

Niniejsze zalecenie skierowane jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2019 r.
W imieniu Rady
M. LINTILÄ
Przewodniczący
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. mające na celu skorygowanie odnotowanego znaczącego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii (Dz.U. C 216 z 6.7.2017, s. 1).
3 Zalecenie Rady z dnia 22 czerwca 2018 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii (Dz.U. C 223 z 27.6.2018, s. 3).
4 Zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii (Dz.U. C 439 z 20.12.2017, s. 1).
5 Zalecenie Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. mające na celu skorygowanie odnotowanego znacznego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii (Dz.U. C 460 z 21.12.2018, s. 1).
6 Zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego w Rumunii (Dz.U. C 210 z 21.6.2019, s. 1).
7 Publiczne wydatki pierwotne netto to wydatki publiczne ogółem z wyłączeniem wydatków z tytułu odsetek, wydatków na programy unijne w pełni równoważonych dochodami z funduszy unijnych oraz niedyskrecjonalnych zmian w wydatkach na świadczenia dla bezrobotnych. Nakłady brutto na środki trwałe finansowane z zasobów krajowych rozkłada się na okres czterech lat. Uwzględnia się działania dyskrecjonalne po stronie dochodów lub prawnie przewidziany wzrost dochodów. Działania jednorazowe, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, są saldowane.
8 Zalecenie Rady z dnia 9 lipca 2019 r. w sprawie krajowego programu reform Rumunii na 2018 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Rumunię programu konwergencji na 2019 r. (Dz.U. C 301 z 5.9.2019, s. 135).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.420.4

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2019 r. mające na celu skorygowanie znacznego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowegow Rumunii2019/C 420/02.
Data aktu: 05/12/2019
Data ogłoszenia: 13/12/2019