Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2015 (2014/2003(BUD)).

Preliminarz dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2015 - sekcja 1 - Parlament

P7_TA(2014)0450

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2015 (2014/2003(BUD))

(2017/C 443/118)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 , w szczególności jego pkt 27,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniające regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 4 ,
-
uwzględniając umowę o współpracy z dnia 5 lutego 2014 r. między Parlamentem Europejskim, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 października 2013 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014 5 ,
-
uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium w dniu 2 kwietnia 2014 r. zgodnie z art. 23 ust. 7 i art. 79 ust. 1 regulaminu Parlamentu,
-
uwzględniając swoje stanowisko z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie dostosowania wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynników korygujących stosowanych w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur 6 ,
-
uwzględniając projekt preliminarza sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 79 ust. 2 regulaminu Parlamentu,
-
uwzględniając art.79 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0277/2014),
A.
mając na uwadze, że procedura budżetowa dotycząca roku 2015 przypada na rok wyborów europejskich, w którym preliminarz Parlamentu na rok budżetowy 2015 r. zostanie przyjęty przez obecny Parlament, a ostateczny budżet zostanie zatwierdzony przez nowy Parlament jesienią;
B.
mając na uwadze, że pułap działu 5 (Administracja), określony w nowych wieloletnich ramach finansowych na okres 2014-2020, wynosi 9 076 000 000 EUR dla budżetu na 2015 r.; mając na uwadze, że podpułap dla ogólnych wydatków administracyjnych instytucji ustalono na 7 351 000 000 EUR;
C.
mając na uwadze, że sekretarz generalny zaproponował na rok budżetowy 2015 następujące trzy priorytety: uruchomienie wszystkich niezbędnych środków i zapewnienie wsparcia, aby umożliwić posłom do nowego Parlamentu wykonywanie ich mandatu, konsolidacja i pogłębienie zmian strukturalnych, aby zwiększyć zdolności Parlamentu do wywiązywania się ze wszystkich obowiązków, oraz przyznanie środków niezbędnych do realizacji projektów wieloletnich;
D.
mając na uwadze, że sekretarz generalny zaproponował kontynuowanie i dalsze wzmacnianie czterech działań zatwierdzonych po konsultacjach ze wspólną grupą roboczą Prezydium i Komisji Budżetowej w 2014 r., a mianowicie w zakresie wzmacniania niezależnego doradztwa naukowego i funkcji kontrolnej oraz zapewniania posłom lepszego wsparcia logistycznego i lokalnego;
E.
mając na uwadze, że Parlament będzie nadal - przy zachowaniu przejrzystości - wykazywać się wysokim stopniem odpowiedzialności budżetowej, kontroli i samoograniczenia, jednocześnie stale poszukując właściwej równowagi między dyscypliną budżetową i oszczędnościami strukturalnymi z jednej strony a zdecydowanymi działaniami na rzecz wydajności z drugiej strony;
F.
mając na uwadze, że pomimo niewielkiego pola manewru oraz potrzeby zrównoważenia oszczędności w innych obszarach należy rozważyć niektóre inwestycje w celu wzmocnienia instytucjonalnej roli Parlamentu i poprawy równowagi budżetowej;
G.
mając na uwadze, że współpraca między Prezydium a Komisją Budżetową dotycząca budżetu Parlamentu dowiodła, że odgrywa ważną rolę w procesie reform strukturalnych, ponieważ umożliwia poszukiwanie przyrostu wydajności i możliwych oszczędności w budżecie Parlamentu w ramach corocznych procedur budżetowych; mając na uwadze, że możliwe oszczędności, które mają wpływ na pracę Parlamentu i jego posłów, muszą zostać przedyskutowane w grupach politycznych i poddane pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym w kontekście procedury budżetowej;
H.
mając na uwadze, że osiągnięte dnia 11 marca 2014 r. porozumienie w sprawie dostosowania wynagrodzeń i emerytur za 2011 i 2012 r. oraz jego wpływu na budżet Parlamentu na 2015 r. okazało się nowym elementem negocjacji podczas postępowania pojednawczego między Prezydium a Komisją Budżetową;

Ogólne ramy i budżet całkowity

1.
podkreśla, że budżet na 2015 r. powinien zasadzać się na realistycznych podstawach i powinien być zgodny z zasadami dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami; odnotowuje, że rok 2015 będzie pełnym rokiem urzędowania nowego Parlamentu;
2.
jest zdania, że budżet Parlamentu powinien odzwierciedlać obecną sytuację ekonomiczną, w jakiej znajdują się obywatele w całej Unii, a także ograniczenia budżetowe, przed jakimi stoi wiele państw członkowskich, z których część poważnie stara się poprawić stabilność swoich budżetów w długoterminowej perspektywie;
3.
podkreśla, że aby umożliwić posłom do nowego Parlamentu wykonywanie mandatów i zwiększyć zdolność Parlamentu do realizowania wszystkich jego zadań, należy zapewnić wystarczający poziom zasobów;
4.
z zadowoleniem przyjmuje priorytety wyznaczone na rok budżetowy 2015 i podkreśla, że są one w pełni zgodne z priorytetami określonymi przez sekretarza generalnego i omówionymi przez wspólną grupę roboczą Prezydium i Komisji Budżetowej; zaznacza, że należy kontynuować te reformy, aby uzyskać istotny przyrost wydajności i uwolnić zasoby, bez szkody dla jakości pracy legislacyjnej, uprawnień budżetowych i kontrolnych, kontaktów z parlamentami narodowymi i jakości warunków pracy;
5.
przypomina, że kwota przewidziana we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego na rok 2015, zgodnie z sugestią sekretarza generalnego przedstawioną w jego sprawozdaniu, wynosi 1 822 929 112 EUR (20,09 % działu 5); uwzględnia stopę wzrostu, która wynosi 3,83 % w stosunku do budżetu na 2014 r.; zauważa, że 0,67 % tego wzrostu przeznaczono na odprawy przejściowe dla posłów po zakończeniu mandatu, które stanowią koszty statutowe i obowiązkowe, a 1,42 % odpowiada długoterminowym inwestycjom związanym z rozbudową budynku KAD; zauważa, że poziom wzrostu innych wydatków wynosiłby zatem + 1,74 %;
6.
przyjmuje do wiadomości wstępny projekt preliminarza budżetowego Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2015 przyjęty przez Prezydium dnia 2 kwietnia 2014 r.; z zadowoleniem przyjmuje poziom wstępnego projektu preliminarza przyjętego przez Prezydium, który jest znacznie niższy niż w pierwotnej propozycji; niemniej jednak wyraża ubolewanie w związku z dość długą i trudną procedurą;
7.
zatwierdza projekt preliminarza na rok 2015 w wysokości 1 794 929 112 EUR, co daje ogólną stopę wzrostu wynoszącą 1,8 % względem budżetu na 2014 r., a ponadto zgadza się na włączenie do projektu preliminarza obowiązkowych wydatków nadzwyczajnych w wysokości 0,4 % wynikających z nowego porozumienia w sprawie współczynnika dostosowującego w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur;
8.
uważa, że możliwe są dalsze oszczędności, jeżeli przyjrzeć się krytycznie liniom budżetowym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych, wydatkom na pojazdy i rezerwie na nieprzewidziane wydatki;
9.
uważa, że podczas następnej kadencji zaistnieje możliwość ponownego rozważenia i dostosowania priorytetów budżetowych, a ostateczna decyzja zostanie podjęta w październiku 2014 r.;
10.
zwraca się do sekretarza generalnego o przedstawienie przed czytaniem budżetu szacowanych kosztów rozbudowy budynku KAD w nadchodzących latach, aby przewidzieć właściwą kwotę w budżecie na 2015 r.; ponadto wzywa sekretarza generalnego, aby pod koniec roku oszacował niewykorzystane środki w budżecie na 2014 r. i przeznaczył je na projekt KAD;
11.
podkreśla, że ponieważ wydatki statutowe i obowiązkowe, jak opłaty za wynajem i za energię oraz wydatki na wynagrodzenia, podlegają corocznym indeksacjom, poziom innych wydatków ograniczono nominalnie; zauważa, że było to możliwe w związku z reformami strukturalnymi i oszczędnościami dokonanymi w poprzednich latach;
12.
wzywa do dalszej analizy możliwych oszczędności określonych przez wspólną grupę roboczą Prezydium i Komisji Budżetowej, aby wypracować znaczne oszczędności organizacyjne, co obejmuje między innymi zakres ustaleń dotyczących współpracy międzyinstytucjonalnej między Parlamentem, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym oraz Komitetem Regionów, która odzwierciedla wolę wzmocnienia instytucjonalnej, politycznej i legislacyjnej roli Parlamentu i obu komitetów doradczych; zwraca uwagę, że przeorganizowanie służb tłumaczeń pisemnych komitetów powinno umożliwić komitetom skupienie się na ich podstawowych zadaniach politycznych i wzmocnić nowe biuro analiz dla posłów; podkreśla, że w ramach tej reformy organizacyjnej Parlament może stać się standardowym dostawcą usług tłumaczeń ustnych dla obu komitetów; popiera pomysł oferowania usług w zakresie tłumaczeń ustnych innym instytucjom w okresach mniejszego obciążenia pracą;
13.
odnotowuje umowę o współpracy międzyinstytucjonalnej między Parlamentem, Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym oraz Komitetem Regionów, podpisaną dnia 5 lutego 2014 r.; domaga się przedstawienia Komisji Budżetowej do początku 2015 r. szczegółowych informacji na temat skutków finansowych oraz postępów we wdrażaniu tej umowy, mając na względzie opracowanie preliminarza budżetowego na 2016 r.;
14.
z zadowoleniem przyjmuje środki wewnętrzne umożliwiające oszczędności w budżecie Parlamentu związane ze wzrostem wydajności, które to środki obejmują rozwój systemu tłumaczeń pisemnych na żądanie posłów w odniesieniu do poprawek komisyjnych, systemu tłumaczeń ustnych na żądanie na posiedzeniach innych niż posiedzenie plenarne, wyeliminowanie dokumentów papierowych w Parlamencie, propozycje dotyczące wydajniejszej organizacji rytmu pracy Parlamentu i przejście od systemu Streamline do systemu Sysper2;
15.
podkreśla, że należy pokryć wydatki statutowe i obowiązkowe niezbędne w 2015 r.; jest zdania, że ostateczną decyzję może podjąć dopiero Parlament nowej kadencji jesienią, kiedy znane będą dokładne kwoty;

Kwestie szczegółowe

16.
podkreśla, że strukturalne działania ekonomiczne podjęte podczas 7. kadencji poskutkowały znacznymi oszczędnościami w budżecie Parlamentu, jak 15 000 000 EUR i 10 000 000 EUR rocznie odpowiednio w obszarze tłumaczeń ustnych i pisemnych, dodatkowe 4 000 000 EUR w zakresie wydatków na podróże i 28 000 000 EUR zaoszczędzone na odsetkach dzięki płatnościom zaliczkowym na zakup budynków; zauważa, że w 2015 r. przewiduje się dalsze oszczędności, a mianowicie 1 900 000 EUR w związku z przekazaniem Komisji administrowania emeryturami i rentami posłów oraz 1 500 000 EUR w zakresie budynków;
17.
podkreśla, że z uwagi na poziom odpowiednich stóp inflacji samoograniczenie instytucji podczas 7. kadencji doprowadziło do obniżenia wysokości budżetu PE w liczbach rzeczywistych w 2012 i 2014 r.; zauważa, że po odjęciu nadzwyczajnych i jednorazowych wydatków, jak wydatki związane z rozszerzeniem Unii, z wejściem w życie Traktatu z Lizbony, z wyborami europejskimi czy z finansowaniem projektów z zakresu nieruchomości, odnotowano spadek kwoty budżetu w pięciu z sześciu lat (2009, 2011, 2012, 2013 i 2014); podkreśla ponadto, że diety posłów zamrożono począwszy od 2011 r., wydatki na podróże posłów i pracowników zmniejszono o 5 %, zaś od 2007 r. nie przeprowadza się indeksacji dodatków z tytułu wyjazdów służbowych pracowników;
18.
przyjmuje do wiadomości komunikat sekretarza generalnego z listopada 2013 r. w sprawie wdrożenia regulaminu pracowniczego oraz reformy i przeglądu wynikających z niego przepisów i procedur; domaga się prawidłowego wdrożenia przepisów dotyczących urlopu rodzicielskiego;
19.
w odniesieniu do swojej wspomnianej powyżej rezolucji z dnia 23 października 2013 r. w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014 odnotowuje, że w celu wywiązania się z obowiązku rocznego ograniczenia poziomu zatrudnienia o 1 % Sekretariat Generalny Parlamentu zmniejszy liczbę pracowników oraz że wszelkie nowe zadania będą realizowane przez dostępne zasoby ludzkie i w drodze przeniesień pracowników;
20.
przypomina, że Parlament ma obowiązek działać w zrównoważony sposób; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz eliminowania papierowej formy dokumentów oraz wielce przydatne działania prowadzone w ramach podejścia EMAS; uważa, że proces EMAS wymaga stałego wsparcia;
21.
bierze pod uwagę wnioski wspólnej grupy roboczej Prezydium i Komisji Budżetowej ds. budżetu Parlamentu, zgodnie z którymi należy kontynuować reformy strukturalne i organizacyjne; w związku z tym zauważa, że należy jeszcze usprawnić usługi w zakresie udzielania niezależnych porad naukowych oraz poprawić zdolność przeprowadzania kontroli, jak również wsparcie dla posłów, aby wzmocnić Parlament jako instytucję posiadającą uprawnienia legislacyjne i prerogatywy w zakresie demokratycznej kontroli; podkreśla, że cele te należy zrealizować w sposób odpowiedzialny finansowo oraz że sekretarz generalny powinien jasno określić szczegółowy plan, który należy przedstawić Komisji Budżetowej, dotyczący sposobu, w jaki cele te zostaną osiągnięte, i ich wpływu na budżet, zanim Parlament przystąpi do czytania budżetu na 2015 r.;
22.
ubolewa z powodu zamrożenia środków dla grup politycznych; grupy polityczne są nieodzownymi uczestnikami prac ustawodawczych i nieustawodawczych Parlamentu i sprawowanej przezeń funkcji kontrolnej;
23.
podkreśla, że aby zapewnić finansowo odpowiedzialny rozwój tych czterech obszarów działalności, wspólna grupa robocza określiła siedem obszarów, w których Parlament może zwiększyć wydajność:
(i)
opracowanie systemu tłumaczeń pisemnych poprawek komisyjnych na żądanie posłów,
(ii)
zbadanie możliwości współpracy międzyinstytucjonalnej z Komitetem Regionów i z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym,
(iii)
zbadanie możliwości oferowania usług w zakresie tłumaczeń ustnych innym instytucjom w okresach mniejszego obciążenia pracą,
(iv)
migracja z obecnego system zarządzania zasobami ludzkimi Streamline do Sysper2,
(v)
przygotowanie wydajniejszej organizacji rytmu pracy Parlamentu,
(vi)
przygotowanie do wyeliminowania dokumentów papierowych w Parlamencie, gdzie tylko jest to możliwe, dzięki najlepszej praktyce i pełnemu wdrożeniu projektu e-posiedzenia,
(vii)
opracowanie systemu tłumaczenia ustnego na posiedzeniach (z wyjątkiem posiedzeń plenarnych) w oparciu o zapotrzebowanie ze strony posłów;
24.
uznając znaczenie wydajności i opłacalności w dziedzinie tłumaczenia ustnego, przypomina, że aspekty te nie mogą podważać dostępności aktualnych i przystępnych informacji w całej Unii, biorąc pod uwagę fakt, że wielojęzyczność i tłumaczenie ustne na potrzeby transmisji internetowej oraz przejrzystość Parlamentu mają kluczowe znaczenie dla opinii publicznej, a tym samym dla posłów do Parlamentu;
25.
uważa, że niektóre wydatki na technologie informacyjno-komunikacyjne, z których bezpośrednio korzystają posłowie, można pokryć z budżetu na zwrot kosztów ogólnych dla posłów;
26.
powtarza, że inwestycje długoterminowe, jak projekty Parlamentu w zakresie nieruchomości, należy realizować ostrożnie i w przejrzysty sposób; domaga się sprawnego zarządzania kosztami, dokładnego planowania projektów i ścisłego nadzoru; ponawia swój apel o przejrzysty proces podejmowania decyzji w odniesieniu do polityki w zakresie budynków, opierający się na wczesnym informowaniu; wzywa do przedstawienia Komisji Budżetowej najpóźniej do sierpnia 2014 r. szczegółowej analizy i aktualizacji parlamentarnej polityki z zakresu nieruchomości przyjętej przez Prezydium w marcu 2010 r. oraz zestawienia inwestycji dokonanych w odniesieniu do każdego roku i budynku podczas kadencji w latach 2009-2014; ponownie zwraca się z prośbą o przekazywanie co sześć miesięcy dokładnych informacji o postępach w realizacji projektów w dziedzinie nieruchomości oraz ich skutkach finansowych;
27.
przyjmuje do wiadomości, że otwarcie Domu Historii Europejskiej przewidziano pod koniec roku 2015; oczekuje, że w odpowiednim czasie, zanim Parlament przystąpi do czytania jesienią 2014 r., sekretarz generalny i Prezydium przedstawią zaktualizowane informacje na temat stanu prac nad projektem; ponownie przypomina o podjętym zobowiązaniu, że ostateczne koszty nie powinny przekroczyć kwot przewidzianych w biznesplanie;
28.
przypomina, że dnia 10 czerwca 2013 r. Prezydium zatwierdziło propozycje sekretarza generalnego dotyczące natychmiastowych i wprowadzanych stopniowo środków mających na celu zmodernizowanie polityki Parlamentu w zakresie usług gastronomicznych w okresie 2014-2019; zwraca się zatem do Prezydium o przedstawienie Komisji Budżetowej - w odpowiednim czasie umożliwiającym przygotowanie czytania budżetu na 2015 r. przez Parlament - jasnej oceny ewentualnych skutków tej reformy dla budżetu na 2015 r. i w późniejszych latach;
29.
wzywa sekretarza generalnego do zdania Komisji Budżetowej do wiosny 2015 r. sprawozdania z wdrożenia nowej koncepcji bezpieczeństwa ogólnego i jej skutków finansowych; domaga się szczegółowych informacji na temat konsekwencji finansowych utworzenia nowej Dyrekcji Generalnej ds. Bezpieczeństwa w 2013 r.; domaga się informacji na temat skutków finansowych ustaleń dotyczących międzyinstytucjonalnej współpracy administracyjnej w dziedzinie bezpieczeństwa;
30.
odnotowuje utworzenie nowej Dyrekcji Generalnej ds. Analiz Parlamentarnych w dniu 1 listopada 2013 r.; przypomina, że jej utworzenie nie miało skutków dla budżetu i nastąpiło dzięki przeniesieniom pracowników z DG PRES i DG IPOL oraz że nowa dyrekcja generalna nie będzie potrzebowała w 2015 r. nowych zasobów ludzkich ani środków finansowych; domaga się informacji na temat liczby stanowisk w nowej dyrekcji w sierpniu/wrześniu 2014 r., w tym planowanego przeniesienia stanowisk z dwóch europejskich komitetów doradczych, w porównaniu z sytuacją ze stycznia 2014 r. oraz domaga się sporządzenia zestawienia dotyczącego sposobów wykorzystania jej zasobów przeznaczonych na ekspertyzy zewnętrzne i przekazania go Komisji Budżetowej w odpowiednim czasie umożliwiającym przygotowanie czytania przez Parlament budżetu na 2015 r.;

Uwagi końcowe

31.
przyjmuje preliminarz na rok budżetowy 2015;

o

o o

32.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15.
5 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0437.
6 Teksty przyjęte P7_TA(2014)0186 oraz P7_TA(2014)0187.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024