P7_TC1-COD(2013)0087 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 czerwca 2013 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2013 w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013.

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 czerwca 2013 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2013 w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013

P7_TC1-COD(2013)0087

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2016 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników 3 stanowi, że w roku budżetowym 2014 r. kwoty przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z rynkiem i płatności bezpośrednich w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) muszą mieścić się w rocznych pułapach ustanowionych w ramach stosowania rozporządzenia przyjętych przez Radę na podstawie artykułu 312 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi również, że korektę płatności bezpośrednich (dyscyplina finansowa) należy ustalić w momencie, gdy prognozy dotyczące finansowania płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, powiększone o kwoty wynikające ze stosowania art. 10b i 136 tego rozporządzenia, ale przed zastosowaniem jego art. 10a, nie biorąc pod uwagę marginesu w wysokości 300 000 000 EUR, wskazują, że roczny pułap zostanie przekroczony. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Parlament Europejski i Rada muszą ustalić to dostosowanie do dnia 30 czerwca w oparciu o wniosek Komisji, który zostanie przedstawiony nie później niż dnia 31 marca roku kalendarzowego, którego dotyczy odnośne dostosowanie.

(2) Wysokość pułapu obowiązującego w roku 2014 wciąż jest niepewna z uwagi na to, że nie przyjęto jeszcze rozporządzenia ustanawiającego wieloletnie ramy finansowe w oparciu o art. 312 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Dopóki nie będzie jasności co do wysokości obowiązującego pułapu, nie jest możliwe stwierdzenie, czy konieczne jest skorygowanie płatności bezpośrednich na rok 2013, a jeżeli tak, to jaki powinien być odpowiedni współczynnik. Stopień wymaganej dyscypliny finansowej powinien zostać oceniony przez władzę budżetową w ramach procedury przyjęcia budżetu na 2014 r. między innymi na podstawie propozycji zmian do projektu budżetu ogólnego na 2014 r., w których Komisja przedstawia zaktualizowane szacunkowe potrzeby na wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie. [Popr. 1]

(3) Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (n) otrzymują wypłatę w ramach ustalonego terminu płatności objętego rokiem budżetowym (n+1). Jednakże w przypadku przekroczenia tego terminu płatności państwa członkowskie mają możliwość realizacji, w pewnych granicach, zaległych płatności na rzecz rolników bez żadnych limitów czasowych. Takie opóźnione płatności mogą przypadać na następny rok budżetowy. W przypadku zastosowania dyscypliny finansowej w odniesieniu do danego roku kalendarzowego nie należy stosować współczynnika korygującego do płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o przyznanie pomocy w latach kalendarzowych innych niż te, wobec których obowiązuje dyscyplina finansowa. W związku z tym, w celu zapewnienia równego traktowania rolników, należy zapewnić, że współczynnik korygujący zostanie zastosowany do płatności, w odniesieniu do których wnioski o przyznanie pomocy złożono w roku kalendarzowym, dla którego obowiązuje dyscyplina finansowa, niezależnie od tego, kiedy dana płatność jest dokonywana na rzecz rolników.

(4) Mechanizm dyscypliny finansowej, wraz z modulacją, został wprowadzony wraz z reformą WPR z 2003 r. Oba instrumenty określały liniowe zmniejszenie kwoty płatności bezpośrednich, które mają być przyznane na rzecz rolników. Biorąc pod uwagę skutki nierównego rozdziału płatności bezpośrednich między małych i dużych beneficjentów, zastosowano modulację w odniesieniu do kwot przekraczających 5 000 EUR w celu osiągnięcia bardziej zrównoważonego rozdziału płatności. W odniesieniu do roku kalendarzowego 2013 dostosowanie płatności bezpośrednich, o którym mowa w art. 10a rozporządzenia (WE) nr 73/2009 r., nadal przewiduje takie same zwolnienia jak modulacja. Dyscyplinę finansową należy zastosować w podobny sposób także w celu uzyskania bardziej zrównoważonego podziału płatności; w związku z tym określenie zastosowania współczynnika korygującego jest właściwe wyłącznie w przypadku kwot przekraczających 5 000 EUR.

(5) Artykuł 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi, że w ramach stosowania harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 tego rozporządzenia do wszystkich płatności bezpośrednich przyznawanych nowym państwom członkowskim w rozumieniu art. 2 lit. g) wymienionego rozporządzenia w odniesieniu do nowych państw członkowskich nie należy stosować dyscypliny finansowej do rozpoczęcia roku kalendarzowego, kiedy to poziom płatności bezpośrednich stosowany w nowych państwach członkowskich będzie co najmniej równy poziomowi płatności stosowanemu wówczas w innych państwach członkowskich. Ponieważ płatności w Bułgarii i Rumunii w roku kalendarzowym 2013 nadal podlegają stosowaniu harmonogramu przyrostów, w odniesieniu do płatności dla rolników w tych państwach członkowskich nie należy stosować współczynnika korygującego, określonego w niniejszym rozporządzeniu.

(6) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 zostało dostosowane Aktem dotyczącym warunków przystąpienia Republiki Chorwacji. Poprawki wynikające ze wspomnianego dostosowania wchodzą w życie wyłącznie pod warunkiem i w dniu wejścia w życie Traktatu dotyczącego przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej. Ponieważ Chorwacja podlega stosowaniu harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 rozporządzenia (WE) nr 73/ 2009, w roku kalendarzowym 2013, współczynnika korygującego, określonego w niniejszym rozporządzeniu nie należy stosować w odniesieniu do płatności dla rolników w Chorwacji, z zastrzeżeniem jej przystąpienia oraz od dnia jej przystąpienia,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Kwoty płatności bezpośrednich w rozumieniu art. 2 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 wyższe niż 5 000 EUR, które mają być przyznane rolnikowi na podstawie wniosku o przyznanie pomocy złożonego w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013, zostają zmniejszone o 0,748005 %. [Popr. 2]
1a.
W przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 dyscyplina budżetowa nie ma zastosowania w odniesieniu do roku budżetowego 2014, ponieważ łączna kwota zostanie obliczona na podstawie kwot przewidzianych w budżecie na rok 2013, powiększonych o 2 % z tytułu inflacji. [Popr. 3]
2.
Zmniejszenie przewidziane w ust. 1 nie ma zastosowania w Bułgarii, Rumunii i Chorwacji.
2a.
Zmniejszenia przewidzianego w ust. 1 nie stosuje się do regionów najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ani do mniejszych wysp Morza Egejskiego zdefiniowanych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 229/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiającego szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego 4 . [Popr. 12]
Artykuł  1a
1.
Przepisy określone w art. 1 i 2 przyjmuje się bez uszczerbku dla późniejszego przyjęcia rozporządzenia (UE) nr [XX/XX z dnia ... określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020] oraz porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją o współpracy w sprawach budżetowych i należytym zarządzaniu finansami.
2.
Jeżeli w wyniku przyjęcia rozporządzenia i porozumienia międzyinstytucjonalnego, o których mowa w ust. 1, wymagana jest zmiana współczynnika korygującego, określonego w art. 1 ust. 1, Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek w celu ustalenia nowego współczynnika korygującego.
3.
Oceny stopnia wymaganej dyscypliny finansowej dokonuje władza budżetowa w ramach procedury przyjęcia budżetu na 2014 r. między innymi na podstawie propozycji zmian do projektu budżetu ogólnego na 2014 r., w których Komisja przedstawia zaktualizowane szacunkowe potrzeby na wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie. [Popr. 4]
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 ust. 2 stosuje się do Chorwacji z zastrzeżeniem i od dnia wejścia w życie traktatu o przystąpieniu Chorwacji.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodniczący Przewodniczący
1 Opinia z dnia 22 maja 2013 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzedowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2013 r.
3 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
4 Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 41.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.65.253

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2013)0087 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 czerwca 2013 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2013 w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013.
Data aktu: 12/06/2013
Data ogłoszenia: 19/02/2016