Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz sektora detalicznego przynoszącego korzyści wszystkim stronom (2013/2093(INI)).

Europejski plan działania na rzecz sektora detalicznego niosący korzyści wszystkim uczestnikom

P7_TA(2013)0580

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie europejskiego planu działania na rzecz sektora detalicznego przynoszącego korzyści wszystkim stronom (2013/2093(INI))

(2016/C 468/18)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 31 stycznia 2013 r. pt. "Utworzenie europejskiego planu działania na rzecz sektora detalicznego" (COM(2013)0036),
-
uwzględniając zieloną księgę Komisji z dnia 31 stycznia 2013 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw produktów spożywczych i niespożywczych między przedsiębiorstwami (COM(2013)0037),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 5 lipca 2010 r. pt. "Nadzór nad rynkiem handlu i dystrybucji »W kierunku bardziej wydajnego i sprawiedliwego wewnętrznego rynku handlu i dystrybucji w perspektywie roku 2020«" (COM (2010)0355),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 lipca 2011 r. w sprawie wydajniejszego i bardziej sprawiedliwego rynku detalicznego 1 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 22 maja 2012 r. pt. "Europejski program na rzecz konsumentów - Zwiększanie zaufania i pobudzanie wzrostu gospodarczego" (COM(2012)0225),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 czerwca 2013 r. w sprawie nowego europejskiego programu na rzecz konsumentów 2 ,
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 29 maja 2012 r. pt. "Tablica wyników dla rynków konsumenckich - konsumenci na rynku wewnętrznym jak w domu: Monitorowanie integracji wewnętrznego rynku detalicznego oraz analiza porównawcza otoczenia konsumenta w państwach członkowskich" (SWD(2012)0165),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 27 listopada 2012 r. pt. "Ochrona przedsiębiorstw przed wprowadzającymi w błąd praktykami marketingowymi i zapewnienie skutecznego wykonania: przegląd dyrektywy 2006/114/WE dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej" (COM(2012)0702),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 października 2013 r. w sprawie nieuczciwych praktyk reklamowych 3 ,
-
uwzględniając prace Forum Wysokiego Szczebla do spraw Poprawy Funkcjonowania Łańcucha Dostaw Żywności oraz platformy ekspertów ds. praktyk w zakresie umów zawieranych między przedsiębiorstwami,
-
uwzględniając dokument konsultacyjny Komisji z dnia 4 lipca 2013 r. pt. "Konsultacje partnerów społecznych na podstawie art. 154 TFUE w sprawie poprawy współpracy w ramach UE w zakresie zapobiegania i powstrzymywania pracy nierejestrowanej" (ang. "Consultation of Social Partners under Article 154 TFEU on enhancing EU cooperation in the prevention and deterrence of undeclared work") (C(2013)4145),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 28 października 2009 r. pt. "Poprawa funkcjonowania łańcucha dostaw żywności w Europie" (COM(2009)0591),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 września 2010 r. w sprawie sprawiedliwego wynagrodzenia dla rolników: poprawa funkcjonowania łańcucha dostaw żywności w Europie 4 ,
-
uwzględniając swoje oświadczenie z dnia 19 lutego 2008 r. w sprawie zbadania przypadków nadużywania władzy przez duże supermarkety prowadzące działalność w Unii Europejskiej oraz przeciwdziałania im 5 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 stycznia 2012 r. pt. "Spójne ramy na rzecz wzmocnienia zaufania na jednolitym rynku cyfrowym handlu elektronicznego i usług online" (COM(2011)0942),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 grudnia 2012 r. 6  oraz z dnia 4 lipca 2013 r. 7  w sprawie stworzenia jednolitego rynku cyfrowego,
-
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 10 lipca 2013 r. w sprawie komunikatu Komisji pt. "Utworzenie europejskiego planu działania na rzecz sektora detalicznego" 8 ,
-
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 11 lipca 2013 r. w sprawie zielonej księgi Komisji w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw produktów spożywczych i niespożywczych między przedsiębiorstwami 9 ,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów 10 ,
-
uwzględniając dyrektywę 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych 11  oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności 12 ,
-
uwzględniając dyrektywę 2006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej 13 ,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych 14 ,
-
uwzględniając dyrektywę 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego 15 ,
-
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0374/2013),
A.
mając na uwadze, że znaczenie rynku detalicznego jest nie do przecenienia, gdyż jest on źródłem 11 % unijnego PKB i 15 % wszystkich miejsc pracy w UE, zarówno jeżeli chodzi o pracowników wykwalifikowanych, jak i niewykwalifikowanych, a także współtworzy tkankę społeczną;
B.
mając na uwadze, że strategiczne znaczenie sektora detalicznego musi być uznane jako czynnik wzrostu, zatrudnienia, konkurencyjności i innowacji, a także umacniania europejskiego jednolitego rynku;
C.
mając na uwadze, że w społeczeństwie, w którym relacje międzyludzkie w coraz większym stopniu opierają się na kontaktach wirtualnych w internecie, sklepy to nadal miejsca, w których spotyka się innych ludzi, a główne ulice handlowe, centra miast oraz bezpośrednia sprzedaż przez producentów w szczególności tworzą przestrzeń wspólnych doświadczeń i stanowią centralny punkt lokalnej tożsamości, dumy z przynależności do danej społeczności, a także wspólnego dziedzictwa i wspólnych wartości; mając jednak na uwadze, że handel elektroniczny i tradycyjne sklepy nie wykluczają się nawzajem, lecz w istocie uzupełniają;
D.
mając na uwadze, że obecny kryzys finansowy poważnie odbija się na sektorze detalicznym, w szczególności dotykając małe, niezależne sklepy;
E.
mając na uwadze, że nieuczciwe praktyki handlowe nadal istnieją i wywierają negatywny wpływ na cały łańcuch dostaw, m.in. na rolników i MŚP; mając na uwadze, że nieuczciwe praktyki handlowe wpływają niekorzystnie na interesy konsumentów oraz na wzrost i tworzenie miejsc pracy;
1.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez Komisję europejskiego planu działania na rzecz sektora detalicznego;
2.
jest zdania, że w planie działania więcej uwagi należało poświęcić wpływowi obecnego kryzysu finansowego na sektor detaliczny, w szczególności na małe, niezależne sklepy;
3.
z zadowoleniem przyjmuje zamiar utworzenia przez Komisję stałej grupy ds. konkurencyjności w sektorze detalicznym, ale jednocześnie podkreśla znaczenie zapewnienia zrównoważonej reprezentacji, uwzględniającej zarówno dużych, jak i małych detalistów, dostawców, spółdzielnie i konsumentów, grupy interesów środowiskowych i społecznych; wzywa Komisję, by przyjęła całościowe podejście do handlu detalicznego, unikając powielania zadań i dodatkowej biurokracji, oraz by zapewniła spójność i ścisłą koordynację z innymi istniejącymi forami, takimi jak doroczny Okrągły Stół Rynku Detalicznego;
4.
z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie przez Komisję eksperckiej grupy wysokiego szczebla ds. innowacji w sektorze detalicznym oraz wzywa Komisję, by rychło dokonała przeglądu przyszłych zaleceń tej grupy, tak by nadal wspierać przedsiębiorczość, zachęcać do innowacji oraz tworzyć miejsca pracy i wzrost w Europie;
5.
popiera organizowany przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Okrągły Stół Rynku Detalicznego, który stanowi instytucjonalne forum służące utrzymaniu sektora detalicznego na wysokiej pozycji w hierarchii najważniejszych zagadnień politycznych UE, dokonaniu przeglądu postępów w realizacji odnośnych aspektów planu działania w sektorze detalicznym, przedstawianiu sprawozdań z prac stałej grupy ds. konkurencyjności w sektorze detalicznym oraz uaktualnianiu informacji na temat postępów dokonanych w ramach innych istniejących platform i mechanizmów nieformalnego dialogu; zwraca się do stałej grupy ds. konkurencyjności w sektorze detalicznym, aby ściśle współpracowała z Parlamentem Europejskim przy przygotowaniach dorocznego Okrągłego Stołu Rynku Detalicznego;
6.
wzywa państwa członkowskie do niepodejmowania środków w kontekście polityki oszczędnościowej, które podważają zaufanie konsumentów i bezpośrednio godzą w interes sektora detalicznego, takich jak podwyżka VAT, rodzaje i zmiana klasyfikacji produktów lub podwyższenie opłat nakładanych na sklepy; przypomina znaczenie poprawy w dostępie do źródeł finansowania, w szczególności jeżeli chodzi o MŚP prowadzące handel hurtowy i detaliczny; w związku z tym przypomina plan działania Komisji z 2001 r. oraz ostatnie wnioski ustawodawcze mające na celu utrzymanie przepływu kredytowego do MŚP oraz poprawę ich dostępu do rynków kapitałowych;
7.
podkreśla, że państwa członkowskie muszą powstrzymać się od środków dyskryminujących, takich jak przepisy dotyczące handlu i ceł dotyczące tylko określonych sektorów lub modeli biznesu, które zakłócają konkurencję;
8.
potępia fakt, że niektóre państwa członkowskie dyskryminują firmy zagraniczne poprzez tworzenie nowych barier, które utrudniają tym firmom rozpoczęcie działalności w danym państwie członkowskim, co stanowi wyraźne naruszenie zasad rynku wewnętrznego;
9.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do nadania najwyższego priorytetu politycznego sektorowi detalicznemu, który stanowi ważny filar jednolitego rynku, w tym także jednolitego rynku cyfrowego, oraz do usunięcia regulacyjnych, administracyjnych i praktycznych przeszkód w tworzeniu przedsiębiorstw, rozwoju i kontynuacji oraz utrudniających detalistom pełne korzystanie z rynku wewnętrznego; uważa, że przepisy w dziedzinie rynku detalicznego powinny opierać się na faktach, uwzględniając potrzeby sektora, i powinny opierać się w szczególności na zbadaniu i zrozumieniu wpływu ustawodawstwa na małe przedsiębiorstwa;
10.
zwraca się do państw członkowskich, aby transponowały przepisy dotyczące rynku wewnętrznego w sposób spójny i konsekwentny oraz aby w pełni i w prawidłowy sposób wdrażały zasady i przepisy rynku wewnętrznego; podkreśla, że wymogi dotyczące dodatkowych badań i rejestracji, nieuznawanie świadectw i norm, terytorialne ograniczenia dostaw i tym podobne środki są źródłem dodatkowych kosztów dla konsumentów i detalistów, w szczególności dla MŚP, a tym samym pozbawiają Europejczyków możliwości odniesienia pełnych korzyści z jednolitego rynku; ponadto wzywa Komisję, aby w celu poprawy zarządzania stosowała politykę zerowej tolerancji wobec tych państw członkowskich, które niewłaściwie wdrażają zasady jednolitego rynku, o ile to konieczne za pomocą postępowań o naruszenie przepisów oraz przyspieszania tych procedur;
11.
domaga się rozszerzenia zakresu tabeli wyników rynku wewnętrznego, tak aby obejmowała ona wdrożenie dyrektywy usługowej;
12.
zachęca federacje przedsiębiorstw i stowarzyszenia konsumentów, aby zapewniały zainteresowanym stronom więcej informacji, szkoleń i porad prawnych w zakresie przysługujących tym stronom praw i dostępnych im instrumentów służących rozwiązywaniu problemów, takich jak SOLVIT, oraz aby wspierały wzajemną wymianę najlepszych praktyk;
13.
z zadowoleniem przyjmuje zamiar opracowania przez Komisję instrumentów ułatwiających konsumentom dostęp do przejrzystych, zrozumiałych, porównywalnych i wiarygodnych informacji na temat cen, jakości i zrównoważonego charakteru towarów i usług; zachęca Komisję do utworzenia łatwo dostępnej bazy danych, zawierającej wszystkie unijne i krajowe wymogi dotyczące etykietowania; jednocześnie ostrzega przed tworzeniem coraz większej liczby etykiet i ustalaniem coraz większej liczby wymogów dotyczących etykietowania oraz wzywa do uproszczenia, m.in. poprzez połączenie różnych aspektów zrównoważenia w ramach jednej etykiety, zniwelowanie różnic między obowiązkowymi krajowymi wymogami dotyczącymi etykietowania oraz ustanowienie w stosownych przypadkach wspólnych kryteriów/ poziomów odniesienia na szczeblu UE;
14.
zwraca się do Komisji, by przy monitorowaniu wdrażania planu działania zwracała szczególną uwagę na działania wspierające niezależnych detalistów; zachęca władze lokalne i regionalne do promowania działań mających na celu zapewnienie niezależnym detalistom równego dostępu oraz równych szans, przy pełnym poszanowaniu zasad wolnej i uczciwej konkurencji; działania te obejmują na przykład: zachęcanie do stosowania zasady "adoptuj sklep" (ang. adopt-a-shop), w myśl której duzi detaliści działają w charakterze mentorów mniejszych sklepów w tej samej lokalizacji, szczególnie tych nowo powstałych; promowanie grup niezależnych detalistów, w tym spółdzielni, które czerpią korzyści z wzajemnej pomocy i pewnego rodzaju ekonomii skali, zachowując jednocześnie pełną niezależność; przestrzeganie prawa samorządów lokalnych i regionalnych do stymulowania klimatu przyjaznego małym, niezależnym sklepom, które przeważnie funkcjonują w centrach miast, poprzez obniżanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego cen energii i dzierżawy (również w przypadku podświetlanych w nocy szyldów sklepowych) oraz wprowadzanie specjalnych korzystnych stawek opłat lokalnych dla małych przedsiębiorstw oraz niezależnych detalistów, przy zachowaniu zgodności z obowiązującymi przepisami UE w zakresie pomocy państwa, konkurencji oraz zamówień publicznych na rynku wewnętrznym, a także promowanie współpracy pomiędzy różnymi sklepami w danej okolicy;
15.
przypomina, że choć koncentracja sklepów poza centrami miast może być wygodna dla niektórych konsumentów, może ona również wywierać niekorzystny wpływ na środowisko i stanowić wyzwanie dla innych konsumentów, szczególnie dla ludzi starszych, osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub osób nieposiadających samochodu; wzywa zatem władze lokalne i regionalne do przyjmowania wyważonego podejścia, także uwzględniając to, że w wielu regionach osiągnięto już poziom nasycenia, szczególnie w kontekście kryzysu ekonomicznego; podkreśla, że sektor detaliczny powinien nadal przyjmować swoją część odpowiedzialności za propagowanie zrównoważoności, autentycznej swobody wyboru dla konsumentów oraz dostępu do rynku dla małych sklepów; zauważa, że koszty czynszu w centrach handlowych poza centrami miast mogą być zbyt wysokie dla małych, niezależnych sklepów i podkreśla konieczność zapewnienia równych warunków dla tych sklepów, na przykład poprzez wyliczanie wysokości czynszu jako procenta obrotu, tam gdzie nie jest to jeszcze obowiązującą praktyką;
16.
uznaje kompetencje władz lokalnych w zakresie miejskiego planowania przestrzennego; podkreśla jednak, że miejskie planowanie przestrzenne nie powinno być wykorzystywane jako pretekst do ograniczania swobody przedsiębiorczości; w związku z tym przypomina o znaczeniu należytego egzekwowania dyrektywy usługowej; wzywa państwa członkowskie do usunięcia barier dla swobody przemieszczania się i otwarcia swoich rynków, aby pobudzać konkurencyjność i promować różnorodność sklepów, niezbędną dla zachowania atrakcyjności obszarów handlowych, w szczególności w centrach miast;
17.
podkreśla istotną rolę partnerstw publiczno-prywatnych w zapewnianiu czystych, bezpiecznych i łatwo dostępnych obszarów handlowych w centrach miast, między innymi poprzez eliminowanie negatywnych skutków pustostanów w obszarach handlowych, np. udostępnianie tych lokalizacji nowopowstałym przedsiębiorstwom po obniżonych cenach dzierżawy, przy zachowaniu zgodności z obowiązującymi przepisami UE dotyczącymi pomocy państwa i zamówień publicznych;
18.
zauważa, że błyskawiczny rozwój e-handlu przyniósł znaczne korzyści konsumentom i firmom, jeżeli chodzi o innowacje, nowe możliwości rynkowe oraz wzrost, większy wybór, większą konkurencję i niższe ceny; zwraca jednak uwagę, że przed sklepami stoją obecnie nowe wyzwania, które sprawiają, że strategie wielokanałowej sprzedaży jeszcze bardziej zyskują na znaczeniu; mając na względzie społeczną i kulturową rolę sektora detalicznego, zachęca detalistów do jak największego wykorzystania technologii innowacyjnych i do opracowania nowych modeli biznesowych dla swojej bazy klientów online, a jednocześnie do zwiększenia potencjału doświadczenia zakupowego w ramach tradycyjnego handlu detalicznego, między innymi poprzez zwiększenie poziomu usług, zarówno przed- jak i posprzedażowych;
19.
z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji, aby wspierać e-handel; ubolewa jednak, że wśród celów nie ma celu zapewnienia dostępności towarów i usług online dla konsumentów we wszystkich państwach członkowskich; wzywa Komisję, aby zaproponowała strategię uniemożliwiającą handlowcom przyjmowanie dyskryminacyjnych strategii w swoich praktykach e-handlu, a tym samym zadbała o to, by wszyscy obywatele europejscy mieli nieograniczony dostęp do transgranicznego handlu online;
20.
podkreśla, że e-handel odgrywa istotną rolę w zapewnieniu konsumentom wyboru i dostępu do towarów i usług, szczególnie na odległych obszarach; podkreśla, że należy podjąć odpowiednie działania, aby rozwinąć jego pełny potencjał, także poprzez poprawę dostępu do internetu na najbardziej odległych obszarach Unii Europejskiej; popiera działania, o jakie zaapelowano w komunikacie Komisji w sprawie handlu elektronicznego z 11 stycznia 2012 r., mające na celu zwiększenie zaufania, uproszczenie rejestracji domen za granicą, poprawę bezpieczeństwa płatności online i usług doręczeniowych, ułatwienie transgranicznego odzyskiwaniu długów, a także sprawniejsze udzielanie konsumentom informacji o ich prawach, zwłaszcza w odniesieniu do anulowania transakcji i możliwości reklamacji;
21.
przypomina o znaczeniu eliminowania barier (w tym barier językowych, administracyjnych i związanych z brakiem informacji) ograniczających potencjał przedsiębiorczości w handlu transgranicznym online i podważających zaufanie konsumentów do jednolitego rynku;
22.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący opłaty interchange oraz podkreśla znaczenie likwidacji zasad stosowanych przez system kart płatniczych, które wzmacniają antykonkurencyjne skutki tej opłaty; wzywa Komisję do wspierania państw członkowskich, które już posiadają przejrzyste, konkurencyjne i innowacyjne systemy płatności, oraz do wykorzystania ich jako modelu najlepszych praktyk w dalszych działaniach na rzecz tańszego i uczciwszego rynku płatności w Europie;
23.
podkreśla spoczywającą na sektorze detalicznym odpowiedzialność w zakresie zrównoważonego rozwoju; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że detaliści oraz dostawcy przodują pod względem odpowiedzialności ekologicznej, zwłaszcza w odniesieniu do odpadów, zużycia energii, transportu i redukcji CO2; jest zdania, że konieczne są dalsze działania w tej dziedzinie;
24.
z zadowoleniem przyjmuje w szczególności dobrowolne inicjatywy i zobowiązania podjęte przez detalistów i dostawców w zakresie zmniejszenia ilości marnowanej żywności;
25.
przypomina o znaczeniu zabezpieczenia sektora detalicznego na obszarach publicznych, gdyż składa się on głównie z tysięcy mikroprzedsiębiorstw rodzinnych a jednocześnie stanowi cechę charakterystyczną gospodarki europejskiej;
26.
podkreśla fakt, że detaliści oferują różnorodne nowoczesne sposoby kupowania i sprzedaży towarów i usług, które przyczyniają się do zwiększenia wyboru dla konsumentów i do elastycznych możliwości zatrudnienia, w szczególności dla młodzieży oraz długotrwale bezrobotnych;
27.
domaga się większego wsparcia i większych zachęt dla MŚP i spółdzielni, w szczególności tych, które są innowacyjne, wnoszą wkład w gospodarkę społeczną, wychodzą naprzeciw nowym potrzebom rynku i biorą udział w działaniach przyjaznych dla środowiska i odpowiedzialnych pod względem społecznym, aby zwiększyć konkurencyjność sektora detalicznego UE, doprowadzić do obniżenia cen dla konsumentów, poprawić jakość usług i stworzyć nowe miejsca pracy;
28.
przypomina o znaczeniu właściwego wdrażania obowiązujących przepisów prawa społecznego i prawa pracy; wzywa do równości traktowania podmiotów handlowych na rynku wewnętrznym, tak by zwalczać pracę nierejestrowaną i oszustwa podatkowe i socjalne;
29.
przychylnie odnosi się do franczyzy, uznając ją za model biznesowy, który wspiera nowe firmy oraz odpowiedzialność małych firm; zwraca jednak uwagę, że w niektórych przypadkach warunki umów są nieuczciwe oraz wzywa do zawierania przejrzystych i uczciwych umów; w szczególności zwraca uwagę Komisji i państw członkowskich na problemy, jakich doświadczają franczyzobiorcy, którzy chcą sprzedać swoje przedsiębiorstwa lub zmienić formułę biznesową, kontynuując jednocześnie aktywność w danym sektorze; wzywa Komisję do zbadania zakazu mechanizmów narzucania cen w systemach franchisingu oraz skutków długoterminowych klauzul o zakazie konkurencji, opcji kupna i zakazu multifranchisingu oraz do ponownego rozważenia w związku z tym obecnego wyłączenia z przepisów prawa konkurencji kontrahentów, których udział w rynku nie przekracza 30 %;
30.
jest zaniepokojony szybkim rozwojem marek własnych; podkreśla, że marki własne należy rozwijać w taki sposób, aby ułatwić konsumentom wybór, szczególnie pod kątem przejrzystości, jakości informacji i różnorodności, oraz zapewnić MŚP wyraźne możliwości wprowadzania innowacyjnych rozwiązań i rozszerzania działalności;
31.
wspiera prace Forum Wysokiego Szczebla do spraw Poprawy Funkcjonowania Łańcucha Dostaw Żywności oraz platformy ekspertów ds. praktyk w zakresie umów zawieranych między przedsiębiorstwami; jest zdania, że Parlament powinien niezwłocznie rozwiązać istniejące problemy związane z jego uczestnictwem w pracach Forum; podkreśla, że nieuczciwe praktyki handlowe występują także w łańcuchu dostaw produktów niespożywczych; dlatego zwraca się do Komisji i federacji przedsiębiorców, aby przeprowadziły konstruktywny dialog międzysektorowy w istniejących forach, w tym w ramach dorocznego Okrągłego Stołu Rynku Detalicznego oraz na forum grupy ds. konkurencyjności, którą ma powołać Komisja;
32.
z zadowoleniem przyjmuje zasady dobrych praktyk oraz listę przykładowych uczciwych i nieuczciwych praktyk w stosunkach pionowych w łańcuchu dostaw żywności, a także ramy służące wdrożeniu i egzekwowaniu tych zasad; podziela opinię stowarzyszeń handlowych, że istnieje potrzeba egzekwowania przepisów, i podkreśla, że jeżeli mechanizm egzekwowania przepisów ma przynieść praktyczne skutki, musi on zostać uznany przez wszystkie podmioty łańcucha dostaw żywności i muszą w nim uczestniczyć wszystkie te podmioty, w tym organizacje rolników, a także przemysłu wytwórczego i branży dystrybucji hurtowej; wzywa Komisję do dokonania przeglądu praktycznych skutków tej dobrowolnej inicjatywy w ciągu jednego roku od jej wejścia w życie, wraz z egzekwowaniem zasad dobrych praktyk;
33.
zwraca uwagę, że problemy związane z pionowymi stosunkami handlowymi wynikają również z selektywnych i wyłącznych zasad dystrybucji w handlu detalicznym towarami markowymi; wzywa zatem Komisję i państwa członkowskie do ochrony praw detalistów i właścicieli sklepów posiadających bardziej ograniczoną siłę przetargową;
34.
uważa, że słabszym uczestnikom rynku, szczególnie rolnikom i innym dostawcom, często trudniej jest zgłaszać przypadki nieuczciwych praktyk handlowych i podkreśla tutaj znaczącą rolę stowarzyszeń, które powinny mieć możliwość zgłaszania skarg w ich imieniu; wzywa Komisję do zbadania potrzeby oraz możliwości powołania i działania rzecznika lub arbitra, badając także, czy taki organ powinien być uprawniony do podjęcia działań z urzędu w przypadku w przypadku popartych dowodami nieuczciwych praktyk handlowych;
35.
wzywa Komisję do przyznania małym dostawcom prawa do zakładania grup producentów bez nakładania na nie kar przez krajowe organy ds. konkurencji, które oceniły znaczenie tych grup wyłącznie w oparciu o produkcję krajową;
36.
wzywa Komisję do egzekwowania obowiązujących przepisów odnoszących się do terytorialnych ograniczeń dotyczących dostaw narzucanych przez dostawców swoim klientom;
37.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również parlamentom i rządom państw członkowskich.
1 Dz.U. C 33 E z 5.2.2013, s. 9.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0239.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0436.
4 Dz.U. C 308 E z 20.10.2011, s. 22.
5 Dz.U. C 184 E z 6.8.2009, s. 23.
6 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0468.
7 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0327.
10 Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64.
11 Dz.U. L 109 z 6.5.2000, s. 29.
12 Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18.
13 Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 21.
14 Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1.
15 Dz.U. L 319 z 5.12.2007, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024