Sprawozdanie z postępów Czarnogóry w 2012 r. (2012/2860(RSP)).

Sprawozdanie z postępów Czarnogóry w 2012 r.

P7_TA(2013)0185

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. w sprawie sprawozdania z postępów Czarnogóry w 2012 r. (2012/2860(RSP))

(2016/C 045/09)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony z dnia 29 marca 2010 r. 1 ,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej przyjęte w dniach 19-20 czerwca 2003 r. i załącznik do nich zatytułowany "Agenda z Salonik dla Bałkanów Zachodnich: w kierunku integracji europejskiej",
-
uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 listopada 2010 r. dotyczący opinii Komisji w sprawie wniosku Czarnogóry o członkostwo w Unii Europejskiej (COM(2010)0670),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie postępów osiągniętych przez Czarnogórę we wdrażaniu reform (COM(2012)0222) oraz konkluzje Rady z dnia 26 czerwca 2012 r. zawierające decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Czarnogórą w dniu 29 czerwca 2012 r.,
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 10 października 2012 r. w sprawie sprawozdania z postępów Czarnogóry w 2012 r.(SWD(2012)0331),
-
uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 października 2012 r. w sprawie strategii rozszerzenia i najważniejszych wyzwań na lata 2012-2013 (COM(2012)0600),
-
uwzględniając oświadczenie i zalecenia czwartego i piątego posiedzenia Komisji Parlamentarnej ds. Stabilizacji i Stowarzyszenia Unia Europejska - Czarnogóra z dni 3-4 kwietnia 2012 r. i 28-29 listopada 2012 r.,
-
uwzględniając pierwsze posiedzenie wspólnego komitetu konsultacyjnego społeczeństwa obywatelskiego UE - Czarnogóra z dnia 2 października 2012 r.,
-
uwzględniając zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy w sprawie stosowania przez Czarnogórę Europejskiej karty języków regionalnych lub mniejszościowych, przyjęte przez Komitet Ministrów w dniu 12 września 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie z obserwacji wyborów z dnia 29 listopada 2012 r., przygotowane przez komisję ad hoc Prezydium Rady Europy,
-
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że przywódcy polityczni Czarnogóry otrzymali w wyniku wyborów nowy mandat do realizowania celów negocjacji akcesyjnych;
B.
mając na uwadze, że Czarnogóra dokonała znacznych postępów na drodze do członkowstwa w UE;
C.
mając na uwadze, że w procesie akcesyjnym nadal stwierdza się pewne braki, którym należy zaradzić, zwłaszcza w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej i korupcji na wysokim szczeblu;
D.
mając na uwadze, że proces akcesyjny powinien pozostać siłą napędową dalszych reform; mając na uwadze, że społeczeństwo obywatelskie odgrywa rolę nie do zastąpienia w procesie reform i integracji z UE;
E.
mając na uwadze, że Czarnogóra jest pierwszym krajem, wobec którego jest stosowane nowe podejście negocjacyjne UE, w którym kładzie się większy nacisk na zagadnienia demokratycznych rządów, podstawowych wolności, praworządności, sądownictwa, walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną;
F.
mając na uwadze, że UE uczyniła praworządność głównym elementem procesu rozszerzenia;
G.
mając na uwadze, że Czarnogóra nadal odgrywa ważną rolę w zapewnieniu stabilności tego regionu;

Uwagi ogólne

1.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady o otwarciu negocjacji akcesyjnych z Czarnogórą w dniu 29 czerwca 2012 r.; stwierdza, że decyzja ta stanowi przełomowy krok w procesie przystąpienia tego kraju do UE oraz wyraźne potwierdzenie zaangażowania UE na rzecz europejskiej przyszłości Bałkanów Zachodnich; podkreśla dokonane przez Czarnogórę postępy, które zostały odnotowane przez Komisję w sprawozdaniu z postępów w 2012 r.;
2.
wyraża zadowolenie z pokojowego, wolnego i uczciwego przebiegu przedterminowych wyborów parlamentarnych przeprowadzonych w zgodzie z normami międzynarodowymi; stwierdza, że prawo wyborcze jest zasadniczo zgodne z zaleceniami Komisji Weneckiej i OBWE/ODIHR; podkreśla, że ramy prawne muszą być w pełni zgodne z zaleceniami OBWE/ODIHR, w myśl których na żadnego obywatela nie mogą zostać nałożone nieuzasadnione ograniczenia; apeluje do władz o dalszą poprawę sposobu sporządzania list osób uprawnionych do głosowania, przejrzystości nadzoru nad finansowaniem kampanii oraz o zapewnienie prawidłowego wdrożenia przepisów dotyczących finansowania partii politycznych, między innymi poprzez wyeliminowanie wszelkich form nadużyć, szczególnie w odniesieniu do wykorzystywania środków publicznych do celów politycznych; ponadto nawołuje do odpowiedniego rozpatrywania skarg, aby - zgodnie z zaleceniami OBWE/ODIHR - zwiększyć jeszcze zaufanie społeczeństwa do procesu wyborczego;
3.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie nowego rządu i nawołuje wszystkie siły polityczne, by nadal skupiały się na programie integracji kraju z UE, poprzez konstruktywny dialog i bliską współpracę ze społeczeństwem obywatelskim;
4.
z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie negocjacji z Czarnogórą i jest zdania, że stanowi to również pozytywny sygnał dla innych krajów w regionie; zachęca władze w Podgoricy do kontynuacji procesu reform; przyjmuje także z zadowoleniem nowe podejście negocjacyjne UE, zgodnie z którym kluczowe zagadnienia rozdziałów 23 i 24 będą omawiane na wczesnym etapie negocjacji, co pozwoli skupić się w większym stopniu na praworządności i zarezerwować jak najwięcej czasu na przyjęcie niezbędnych przepisów prawnych, powołanie instytucji oraz zapewnienie dobrych wyników wdrażania tych przepisów; uważa, że należy jak najszybciej otworzyć nowe rozdziały negocjacyjne, pod warunkiem, że utrzymany będzie proces reform i osiągnięte zostaną konkretne rezultaty;
5.
z satysfakcją odnotowuje, że w Czarnogórze dobrze funkcjonuje system wsparcia w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA); zachęca zarówno rząd Czarnogóry, jak i Komisję do uproszczenia procedury administracyjnej przyznawania środków IPA w celu ułatwienia dostępu do niego mniejszym i niescentralizowanym organizacjom obywatelskim, związkom zawodowym i innym beneficjentom;

Kryteria polityczne

6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że kontrolna rola parlamentu czarnogórskiego została dodatkowo wzmocniona dzięki przyjęciu ustawy o dochodzeniach prowadzonych przez parlament, zmianach wprowadzonych do regulaminu parlamentarnego oraz ustawie o poufności danych, a także dzięki rozpoczęciu wdrażania ustawy o kontroli parlamentarnej w sektorze bezpieczeństwa i obrony; podkreśla, że zapewnienie kontroli cywilnej nad wojskiem jest kluczowym elementem reformy demokratycznej; podkreśla potrzebę dalszego zwiększenia uprawnień ustawodawczych oraz częstszych konsultacji ze społeczeństwem obywatelskim; wzywa parlament Czarnogóry, do nieustannej poprawy swoich zadań kontrolnych, szczególnie w zakresie walki z przestępczością zorganizowaną i korupcją; apeluje o bardziej aktywne zaangażowanie parlamentu w negocjacje akcesyjne poprzez dyskusje strategiczne i polityczne, analizę strategii politycznych oraz przegląd prawodawstwa na forum różnych komisji parlamentarnych, aby móc prowadzić rzeczywisty nadzór nad negocjacjami; domaga się silniejszej parlamentarnej kontroli wdrożenia przyjętych przepisów i rezolucji;
7.
apeluje do parlamentu czarnogórskiego o przyjęcie przepisów konstytucyjnych, które zwiększyłyby niezawisłość, uczciwość i odpowiedzialność sądów oraz niezawisłość i autonomię zawodową Rady Sądowniczej i Prokuratorskiej; jest zdania, że potrzebne są dalsze działania w celu zadbania o to, aby mianowanie na stanowiska oraz rozwój kariery zawodowej były uzależnione od zasług danej osoby;
8.
wyraża zadowolenie z przyjęcia środków służących poprawie skuteczności wymiaru sprawiedliwości, w tym zmniejszeniu zaległości w rozpatrywaniu spraw, jest jednak nadal zaniepokojony nadmiernym czasem trwania procedur sądowych oraz niedostateczną infrastrukturą wielu sądów; domaga się, by władze wprowadziły jasne kryteria awansu i oceny pracy sędziów i prokuratorów; apeluje o większą przejrzystość postępowania sądowego i orzeczeń sądów;
9.
jest zaniepokojony brakiem alternatywy dla kary pozbawienia wolności w przypadku dzieci znajdujących się w konflikcie z prawem; wzywa władze do wspierania środków zwiększających możliwości działania osób pracujących z dziećmi, które mają do czynienia z wymiarem sprawiedliwości;
10.
nawołuje do podjęcia dalszych środków w celu stworzenia profesjonalnej, skutecznej, opartej na zasługach i bezstronnej administracji publicznej, która w praktyce powinna stanowić służbę działającą na rzecz obywateli; podkreśla, że należy tego dokonać przy zrównoważonym wykorzystaniu środków finansowych oraz zapewnieniu odpowiednich mechanizmów weryfikacji; wyraża zadowolenie z przedstawienia kompleksowej reformy sektora publicznego zmierzającej do jego racjonalizacji i modernizacji oraz nawołuje do jej realizacji;
11.
nawołuje do zacieśnienia kontaktów między decydentami a społeczeństwem obywatelskim; wyraża zadowolenie z włączenia organizacji pozarządowych w skład grup roboczych zajmujących się negocjacjami akcesyjnymi, aby zapewnić odpowiedzialność za proces akcesyjny i jego przejrzystość; uważa za istotne, by te organizacje pozarządowe były równorzędnymi członkami tych grup roboczych; przyjmuje z zadowoleniem stworzenie nowej rządowej platformy elektronicznej do składania petycji, sprzyjającej demokracji uczestniczącej w kontekście tworzenia polityki oraz e-rządzenia; zachęca Czarnogórę do rozważenia pomysłu utworzenia "komisji krajowej", która składałaby się z parlamentarzystów i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i która stanowiłaby forum konsultacyjne przez cały okres negocjacji; podkreśla, że zarówno na rządzie, jak i parlamencie Czarnogóry spoczywa odpowiedzialność za terminowe informowanie obywateli i społeczeństwa obywatelskiego o postępach w procesie negocjacyjnym;
12.
podkreśla, że Czarnogóra ratyfikowała osiem kluczowych konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) dotyczących praw pracowniczych oraz zmienioną Europejską Kartę Społeczną; zwraca uwagę na ważną rolę dialogu społecznego i zachęca rząd Czarnogóry do przyjmowania coraz bardziej ambitnych celów w Radzie Społecznej i do dalszego jej umacniania; podkreśla znaczenie poprawienia przejrzystości i skuteczności Rady Społecznej; zachęca władze Czarnogóry do zmiany prawa pracy, aby dostosować je do unijnego dorobku prawnego;
13.
jest zaniepokojony, że sytuacja na rynku pracy wciąż jest niekorzystna, a bezrobocie nadal wzrasta i wynosi obecnie 20 %; z zadowoleniem przyjmuje krajową strategię zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich na lata 2012-2015; zachęca władze Czarnogóry do sprawnego wdrożenia tej strategii, wzmocnienia zdolności publicznych służb zatrudnienia oraz intensyfikacji działań na rzecz rozwiązania problemu niskiego wskaźnika aktywności zawodowej i zatrudnienia, a także rozbieżności pomiędzy dostępnymi umiejętnościami i potrzebami;
14.
wyraża ubolewanie, że korupcja jest nadal zjawiskiem powszechnym; zachęca rząd do spójnego wdrażania środków antykorupcyjnych i środków dotyczących konfliktów interesów, w tym nowej ustawy o finansowaniu partii politycznych; uważa, że aby uzyskać wymierne rezultaty, w szczególności w zakresie dochodzeń i wyroków skazujących w sprawach dotyczących korupcji na wysokim szczeblu, niezwykle istotne jest udoskonalenie środków zapobiegawczych i kampanii uświadamiających oraz ochrona obywateli zgłaszających przypadki korupcji; podkreśla, że należy zintensyfikować współpracę różnych organów administracji, zwiększyć potencjał administracyjny organów nadzoru, a także wdrożyć zalecenia Grupy Państw Przeciwko Korupcji (GRECO), aby zwiększyć przejrzystość finansowania partii politycznych i kampanii wyborczych; nawołuje do osiągania wymiernych rezultatów w dochodzeniach w sprawie korupcji na najwyższym szczeblu, w tym do ponownego otwarcia dochodzeń w kontrowersyjnych sprawach dotyczących prywatyzacji;
15.
domaga się, by rząd udoskonalił ramy prawne oraz zwiększył uprawnienia organów odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa w walce z przestępczością zorganizowaną; apeluje o poszerzenie współpracy wewnątrz kraju oraz na szczeblu regionalnym i międzynarodowym, szczególnie w dziedzinie prowadzenia dochodzeń finansowych; popiera środki służące przeciwdziałaniu handlowi ludźmi i zwalczaniu tego procederu, nawołuje jednak do prowadzenia skutecznych dochodzeń i ścigania przestępców, a także wzmocnienia możliwości działania organów ścigania i organów sądowych zajmujących się przypadkami handlu ludźmi, jak również do lepszej identyfikacji i ochrony ofiar, w szczególności dzieci i kobiet;
16.
wzywa rząd i parlament Czarnogóry do przygotowania i przyjęcia - jeszcze przed wyborami prezydenckimi w 2013 r. - nowej ustawy o finansowaniu kampanii wyborczej na urząd prezydenta Czarnogóry, zgodnej z nową ustawą o finansowaniu partii politycznych i międzynarodowymi najlepszymi praktykami innych krajów, aby zapobiec sprzeniewierzeniu funduszy publicznych;
17.
wzywa parlament Czarnogóry do przyjęcia kodeksu postępowania w celu zapobiegania konfliktom interesów oraz do opublikowania informacji w sprawie interesów finansowych posłów;
18.
odnotowuje, że środowisko mediów jest zróżnicowane i dzieli się według klucza politycznego; wzywa właściwe władze do zapewnienia i wspierania pluralizmu mediów oraz wolności wypowiedzi za pośrednictwem mediów wolnych od politycznych i wszelkich innych ingerencji, pamiętając o tym, że ochrona wolności mediów jest podstawową zasadą UE; przypomina o znaczeniu wspierania odpowiedzialnych mediów i niezależności redakcyjnej;
19.
wyraża zadowolenie z postępów w depenalizacji zniesławienia i pomówienia; uważa, iż istotne jest należyte prowadzenie dochodzeń i ściąganie z powodu wszelkich pogróżek i ataków pod adresem dziennikarzy oraz działań wymierzonych w wolność prasy; jest zaniepokojony faktem, że policyjne śledztwa w sprawie szeregu brutalnych ataków na przedstawicieli czarnogórskich mediów oraz mienie należące do tych mediów nie doprowadziły do wydania żadnego ostatecznego wyroku; podkreśla, że należy zapewnić ofiarom zadośćuczynienie; domaga się, by władze zapewniły organom regulacyjnym niezależność, samowystarczalność oraz uprawnienia kontrolne i funkcjonowanie zgodnie z normami UE;
20.
wzywa parlament Czarnogóry do zapewnienia przejrzystości czarnogórskich instytucji, a w szczególności do ujawniania informacji, które mogą ułatwić wykrycie korupcji i przestępczości zorganizowanej, poprzez odpowiednie wdrożenie nowej ustawy o swobodnym dostępie do informacji, zgodnie ze standardami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i najlepszymi praktykami międzynarodowymi;
21.
wyraża zadowolenie z postępów w dziedzinie ochrony i integracji wszystkich mniejszości oraz osób niepełnosprawnych; zwraca jednak uwagę, że należy w szczególności poprawić integrację społeczności romskich, aszkalskich i egipskich, między innymi poprzez wdrożenie stosownych dokumentów politycznych; apeluje do władz o podjęcie dalszych środków w celu zwalczania dyskryminacji, poprawy warunków życia mniejszości, dostępu do ubezpieczeń społecznych, opieki zdrowotnej, edukacji, mieszkań i zatrudnienia oraz zapewnienia im należytego dostępu do usług publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ludności romskiej, aszkalskiej i egipskiej, w tym do zapewnienia wszystkim dzieciom dostępu do edukacji integracyjnej oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i tożsamości mniejszości; potępia ataki fizyczne i werbalne wymierzone w członków społeczności LGBT (lesbijki, geje, osoby biseksualne i transpłciowe) oraz wzywa władze do dołożenia wszelkich starań, aby zapobiec takim atakom; podkreśla, że rząd i wszystkie partie polityczne odpowiadają za podejmowanie proaktywnych działań zmierzających do stworzenia klimatu tolerancji i integracji;
22.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie rządu do walki z dyskryminacją ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową, przejawiające się m.in. w organizacji w marcu 2012 r. konferencji międzynarodowej pod hasłem "Razem przeciwko dyskryminacji", która zgromadziła jednostki rządowe wysokiego szczebla z regionu celem dyskusji nad sytuacją społecznoprawną lesbijek, gejów, osób biseksualnych i transpłciowych; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie ośrodka dla lesbijek, gejów, osób biseksualnych i transpłciowych oraz ma nadzieję, że zostanie mu zapewnione odpowiednie finansowanie; apeluje do rządu o współpracę z organizacjami pozarządowymi, aby zapobiec dalszym atakom i dyskryminacji; oczekuje ścisłej współpracy w tym obszarze; wzywa rząd Czarnogóry do publicznego poparcia planów organizacji parady równości w Podgoricy w 2013 r. oraz do zapewnienia bezpieczeństwa jej uczestnikom;
23.
odnotowuje, że w odniesieniu do praw kobiet i równości płci dokonano jedynie niewielkich postępów; podkreśla problem niedostatecznej reprezentacji kobiet w parlamencie czarnogórskim i na innych stanowiskach decyzyjnych najwyższej rangi oraz na rynku pracy, a także zwraca uwagę na problem częstego lekceważenia praw pracowniczych kobiet, w tym prawa do równego wynagrodzenia; zachęca władze do wzmocnienia organów rządowych i innych organów zajmujących się równością płci poprzez zapewnienie im wystarczających zasobów ludzkich i finansowych;
24.
odnotowuje, że w społeczeństwie wciąż występuje wiele przypadków przemocy domowej wobec kobiet i zachęca władze do wzmożenia wysiłków w celu wdrożenia ram ustawodawczych regulujących ten problem i szerzenia świadomości na jego temat; wyraża zaniepokojenie ubóstwem dzieci oraz faktem, że trzy czwarte ubogich dzieci zamieszkuje odległe obszary wiejskie, w których brak jest dostępu do podstawowych usług; domaga się lepszych usług dla zagrożonych dzieci i rodzin, a także reform wzmacniających odpowiednie działy sektora opieki społecznej;

Kryteria gospodarcze

25.
wyraża uznanie dla Czarnogóry za to, że należy do pionierów reform strukturalnych na Bałkanach Zachodnich oraz że pomimo kryzysu gospodarczego utrzymuje stabilność makroekonomiczną i finansową; zwraca jednak uwagę na pogłębienie się długu publicznego; zachęca rząd do prowadzenia dalszych reform strukturalnych, racjonalizacji wydatków, zwiększenia elastyczności rynku pracy, rozwiązania problemu rosnącego bezrobocia, wsparcia dla tworzenia dobrej jakości miejsc pracy oraz poprawy konkurencyjności, tak by kraj stał się w pełni funkcjonującą gospodarką rynkową, a także do wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP); apeluje do Komisji o udzielenie Czarnogórze pomocy w opracowaniu rozsądnego, zrównoważonego i kompleksowego programu wzrostu gospodarczego, zgodnego ze strategią "Europa 2020";
26.
wzywa władze Czarnogóry do zachowania równowagi między rozwojem gospodarczym a ochroną środowiska; wzywa rząd do zadbania o to, aby prywatyzacja krajowego przedsiębiorstwa energetycznego została przeprowadzona w sposób przejrzysty i aby uzgodnione inwestycje zostały zrealizowane; przypomina również, że należy w szczególności pogodzić rozwój turystyki z ochroną środowiska; apeluje o dalekosiężne planowanie rozwoju turystyki na wybrzeżu oraz o stworzenie silnych mechanizmów przeciwdziałających degradacji środowiska i zapobiegających korupcji w obszarze planowania przestrzennego i budownictwa;
27.
zachęca władze w Podgoricy do wdrożenia przyjętej w lipcu 2012 r. strategii na rzecz wprowadzenia klastrów przemysłowych, która mogłaby poprawić konkurencyjność gospodarki Czarnogóry dzięki wzmocnieniu MŚP, a także zwiększeniu potencjału eksportowego oraz możliwości zatrudnienia;
28.
jest zaniepokojony rozmiarem gospodarki nieformalnej, z którym to problemem trzeba sobie poradzić, aby przyciągnąć inwestycje, wspierać przedsiębiorstwa i skutecznie chronić pracowników;

Zdolność do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa

29.
apeluje do rządu o zwiększenie potencjału instytucjonalnego i administracyjnego instytucji państwowych zajmujących się głównymi obszarami ujętymi w dorobku wspólnotowym oraz o poprawę współpracy i koordynacji międzyinstytucjonalnej, przede wszystkim w celu przyspieszenia przygotowań do zdecentralizowanego zarządzania składnikami Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej w ramach przygotowań do wprowadzenia funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności; nawołuje do dalszych wysiłków na rzecz stworzenia profesjonalnej, skutecznej, opartej na zasługach i bezstronnej administracji publicznej;
30.
zwraca się do władz o podjęcie dodatkowych środków służących dostosowaniu krajowych przepisów do dorobku wspólnotowego w dziedzinie ochrony środowiska i klimatu oraz ich wdrożeniu, a także zwiększeniu potencjału administracyjnego i współpracy międzyinstytucjonalnej w tym zakresie;
31.
podkreśla potrzebę skupienia się na zrównoważonej produkcji energii elektrycznej, godzącej potrzeby rozwoju gospodarczego i ochrony środowiska; z zadowoleniem przyjmuje pewne postępy w dziedzinie energii odnawialnych; apeluje o podjęcie dalszych środków w celu poprawy efektywności energetycznej i zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii;
32.
zachęca do dalszych działań w takich obszarach jak: swobodny przepływ pracowników, swobodny przepływ kapitału, prawo spółek, bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna, podatki, polityka w zakresie przemysłu i przedsiębiorstw oraz przepisy finansowe i budżetowe;

Współpraca regionalna i kwestie dwustronne

33.
podkreśla znaczenie stosunków dobrosąsiedzkich oraz wyraża zadowolenie, że Czarnogóra odgrywa konstruktywną rolę we współpracy regionalnej, a ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje aktywne uczestnictwo tego kraju w szeregu inicjatyw regionalnych w Europie Południowo-Wschodniej; pochwala Czarnogórę za utrzymywanie dobrych stosunków dwustronnych ze wszystkimi krajami sąsiadującymi; wyraża jednak ubolewanie, że nadal pozostaje nieuregulowana kwestia wyznaczenia granic z prawie wszystkimi krajami ościennymi; wzywa do podjęcia starań w celu rozwiązania wszystkich nieuregulowanych jeszcze kwestii w duchu współpracy dobrosąsiedzkiej i podkreśla, że problemy dwustronne powinny zostać uregulowane jeszcze przed przystąpieniem do UE; ponownie wzywa Komisję i Radę do rozpoczęcia opracowywania, w zgodzie z postanowieniami traktatów UE, mechanizmu arbitrażu o ogólnym zastosowaniu z myślą o rozstrzyganiu dwustronnych sporów między krajami ubiegającymi się o członkostwo w UE a jej państwami członkowskimi;
34.
wyraża zadowolenie ze stałej współpracy Czarnogóry w ramach procesu realizacji Deklaracji z Sarajewa w odniesieniu do kwestii uchodźców i osób przesiedlonych, a w szczególności do uzgodnionego regionalnego programu mieszkalnictwa, popartego w kwietniu 2012 r. przez międzynarodową konferencję darczyńców w Sarajewie; podkreśla potrzebę nieustannych wysiłków na rzecz rozwiązania nieuregulowanych kwestii w ramach tego procesu;
35.
z zadowoleniem przyjmuje podpisanie przez Bośnię i Hercegowinę, Chorwację, Czarnogórę i Serbię deklaracji ministerialnej i porozumienia w sprawie regionalnego programu mieszkalnictwa, a także przyznanie środków finansowych na ten program;
36.
apeluje do Czarnogóry o dostosowanie swojego stanowiska na temat Międzynarodowego Trybunału Karnego do wspólnego stanowiska UE w sprawie zachowania integralności statutu rzymskiego;
37.
z zadowoleniem przyjmuje ratyfikację i wejście w życie umowy między UE a Czarnogórą ustanawiającą zasady ogólne udziału Czarnogóry w operacjach zarządzania kryzysowego prowadzonych przez Unię Europejską;

o

o o

38.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządowi i parlamentowi Czarnogóry.
1 Dz.U. L 108 z 29.4.2010, s. 3
2 CM/RecChL (2012)4.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024