Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski dnia 18 kwietnia 2013 r. do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiej statystyki w dziedzinie demografii (COM(2011)0903 - C7-0518/2011 - 2011/0440(COD)).

Europejska statystyka w dziedzinie demografii ***I

P7_TA(2013)0181

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski dnia 18 kwietnia 2013 r. do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiej statystyki w dziedzinie demografii (COM(2011)0903 - C7-0518/2011 - 2011/0440(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(2016/C 045/37)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2016 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4) Na podstawie art. 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Komisja co trzy lata przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów sprawozdanie w sprawie postępów w urzeczywistnianiu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Opracowanie tych sprawozdań, a także regularne monitorowanie zmian sytuacji demograficznej i ewentualnych przyszłych wyzwań demograficznych w regionach UE, w tym w różnych rodzajach regionów - transgranicznych, metropolitalnych, wiejskich, górskich i wyspiarskich - wymaga rocznych danych dotyczących regionów na poziomie NUTS 3. Ze względu na istnienie znaczących różnic regionalnych w zakresie starzenia się ludności Eurostatowi powierzono zadanie regularnego opracowywania prognoz regionalnych w celu uzupełnienia obrazu demograficznego regionów NUTS 2 w Unii Europejskiej. (4) Na podstawie art. 175 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Komisja co trzy lata przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno- Społecznemu i Komitetowi Regionów sprawozdanie w sprawie postępów w urzeczywistnianiu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Opracowanie tych sprawozdań, a także regularne monitorowanie zmian sytuacji demograficznej i ewentualnych przyszłych wyzwań demograficznych w regionach Unii, w tym w różnych rodzajach regionów - transgranicznych, metropolitalnych, wiejskich, górskich i wyspiarskich - wymaga rocznych danych dotyczących regionów na poziomie NUTS 3. Ze względu na istnienie znaczących różnic regionalnych w zakresie starzenia się ludności Komisji (Eurostatowi) powierzono zadanie regularnego opracowywania prognoz regionalnych w celu uzupełnienia obrazu demograficznego regionów NUTS 2 w Unii Europejskiej.
Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7) Jednym z celów strategii UE w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, zainaugurowanej przez Radę Europejską w Göteborgu w 2001 r. i odnowionej w 2006 r., jest stała poprawa jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń. Sprawozdanie Eurostatu z monitorowania, publikowane co dwa lata, daje obiektywny statystyczny obraz postępu na podstawie unijnego zestawu wskaźników zrównoważonego rozwoju. (7) Jednym z celów strategii UE w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, zainaugurowanej przez Radę Europejską w Göteborgu w 2001 r. i odnowionej w 2006 r., jest stała poprawa jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń. Sprawozdanie Komisji (Eurostatu) z monitorowania, publikowane co dwa lata, daje obiektywny statystyczny obraz postępu na podstawie unijnego zestawu wskaźników zrównoważonego rozwoju.
Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8a) Strategiczny cel platformy działania przyjętej w Pekinie w 1995 r. stanowi ramy odniesienia dla gromadzenia i rozpowszechniania danych segregowanych według kryterium płci, do celów planowania i oceny strategii politycznych.
Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 9

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9) Demograficzne dane statystyczne dotyczące ludności stanowią niezbędny czynnik oszacowania ogólnej liczby ludności w ramach Europejskiego Systemu Rachunków (ESA). (9) Demograficzne dane statystyczne dotyczące ludności stanowią niezbędny czynnik oszacowania ogólnej liczby ludności w ramach Europejskiego Systemu Rachunków (ESA). Aktualizowanie i czyszczenie danych ma znaczenie przy tworzeniu statystyk na poziomie europejskim.
Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 11

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11) Informacje dotyczące demografii powinny być zgodne z odpowiednimi informacjami gromadzonymi na podstawie rozporządzenia (WE) nr 862/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 311/76 w sprawie zestawienia statystyk dotyczących pracowników cudzoziemców oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/ 2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań. (11) Informacje dotyczące demografii powinny być w pełni zgodne z odpowiednimi informacjami gromadzonymi na podstawie rozporządzenia (WE) nr 862/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 311/76 w sprawie zestawienia statystyk dotyczących pracowników cudzoziemców oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 763/ 2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie spisów powszechnych ludności i mieszkań.
Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 13

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(13) Przy opracowywaniu, tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich krajowe i europejskie organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, poddanym przeglądowi i zaktualizowanym przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego w dniu 28 września 2011 r. (13) Przy opracowywaniu, tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich krajowe i europejskie organy statystyczne, a w stosownych przypadkach inne odpowiednie organy krajowe i regionalne, powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, poddanym przeglądowi i zaktualizowanym przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego w dniu 28 września 2011 r.
Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - litera a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(a) "krajowy" ma to samo znaczenie, co w art. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 763/2008, przy czym terytorium określa się w taki sposób, jak w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003 w jego wersji mającej zastosowanie w czasie odniesienia; (a) "krajowy" odnosi się do terytorium państwa członkowskiego w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 w jego wersji mającej zastosowanie w czasie odniesienia;
Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(b) "regionalny" ma to samo znaczenie, co w art. 2 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 763/2008; w przypadku państw niebędących członkami Unii Europejskiej termin ten odnosi się do regionów statystycznych na poziomie 1, 2 lub 3, według uzgodnień pomiędzy tymi państwami a Komisją (Eurostatem), w wersji mającej zastosowanie w czasie odniesienia; (b) "regionalny" oznacza poziom 1 NUTS, poziom 2 NUTS lub poziom 3 NUTS w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 w jego wersji mającej zastosowanie w czasie odniesienia; w przypadku państw niebędących członkami Unii Europejskiej termin ten odnosi się do regionów statystycznych na poziomie 1, 2 lub 3, według uzgodnień pomiędzy tymi państwami a Komisją (Eurostatem), w wersji mającej zastosowanie w czasie odniesienia;
Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - litera c

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(c) "ludność zamieszkująca" oznacza wszystkie osoby mające miejsce zamieszkania w państwie członkowskim w czasie odniesienia; (c) "ludność zamieszkująca" oznacza wszystkie osoby mające miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii w czasie odniesienia;
Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - litera d - wprowadzenie

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(d) "miejsce zamieszkania" ma to samo znaczenie, co w art. 2 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 763/2008. Jedynie następujące osoby uważa się za osoby mające miejsce zamieszkania w danym obszarze geograficznym: (d) "miejsce zamieszkania" oznacza miejsce, w którym osoba zazwyczaj spędza czas przeznaczony na odpoczynek, niezależnie od czasowych nieobecności. Jedynie następujące osoby uważa się za osoby mające miejsce zamieszkania w danym obszarze geograficznym:
Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - litera d - akapit pierwszy a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Jeżeli nie da się ustalić okoliczności opisanych w lit. i) oraz ii), całkowitą liczbę ludności zamieszkującej szacuje się na podstawie liczby ludności zameldowanej, przy wykorzystaniu naukowo popartych dobrze udokumentowanych i powszechnie dostępnych metod estymacji statystycznej, opracowanych pod nadzorem Komisji (Eurostatu).
Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 - litera h

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(h) "dane zatwierdzone" oznaczają dane, które spełniają zestaw kryteriów dotyczących zestawiania danych, z uwzględnieniem wszelkich kontroli jakości danych przeznaczonych do publikacji lub już opublikowanych. (h) "dane zatwierdzone" oznaczają dane statystyczne, które spełniają zestaw kryteriów dotyczących zestawiania danych, z uwzględnieniem wszelkich kontroli jakości danych przeznaczonych do publikacji lub już opublikowanych.
Poprawka 13

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1. Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące ludności, o której mowa w art. 2 lit. c) i d), w czasie odniesienia. Jeśli nie jest możliwe ustalenie okoliczności opisanych w art. 2 lit. d) ppkt (i) i (ii), państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące ludności mającej miejsce zameldowania w czasie odniesienia; w takim wypadku podejmują one proporcjonalne starania w celu obliczenia danych będących możliwie najdokładniejszym przybliżeniem ludności, o której mowa w art. 2 ust. c) i d). 1. Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane statystyczne dotyczące ludności, o której mowa w art. 2 lit. c) i d), w czasie odniesienia. Przekazane dane statystyczne uwzględniają następujące zmienne:
(a) wiek;
(b) płeć;
(c) region zamieszkania.
Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące zdarzeń ruchu naturalnego w czasie odniesienia, niezależnie od miejsca, w którym zdarzenia te nastąpiły. Państwa członkowskie stosują tę samą definicję ludności, co w odniesieniu do danych, o których mowa w ust. 1. 2. Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane dotyczące zdarzeń ruchu naturalnego występujących w czasie odniesienia. Państwa członkowskie stosują tę samą definicję ludności, którą stosują w odniesieniu do danych, o których mowa w ust. 1. Przekazane dane uwzględniają następujące zmienne:
(a) urodzenia żywe według płci, miesiąca urodzenia, kolejności urodzenia, wieku matki, roku urodzenia matki, kraju urodzenia matki, kraju obywatelstwa matki i regionu zamieszkania matki;
(b) zgony według wieku, płci, roku urodzenia, regionu zamieszkania, kraju urodzenia, kraju obywatelstwa i miesiąca zgonu.
Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3. Państwa członkowskie stosują tę samą definicję ludności w odniesieniu do wszystkich poziomów krajowych i regionalnych zdefiniowanych w art. 2 lit. a) i b). 3. Państwa członkowskie stosują tę samą definicję ludności w odniesieniu do wszystkich poziomów określonych w art. 2 lit. a) i b).
Poprawka 16
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - ustęp 3 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
3a. W przypadkach, w których władze regionalne przekazują władzom krajowym dane statystyczne, państwa członkowskie przekazują te dane Komisji (Eurostatowi), aby umożliwić jej uzyskanie bardziej szczegółowego obrazu sytuacji demograficznej w Unii.
Poprawka 17

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
4. Jednolite warunki dotyczące podziału danych, o których mowa w ust. 1 i 2, a także częstotliwości i terminów przekazywania danych oraz ich zmian, przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 9 ust. 2. 4. Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające jednolite warunki podziału danych, o których mowa w ust. 1 i 2, a także częstotliwości i terminów przekazywania danych oraz ich zmian. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 9 ust. 2.
Poprawka 18

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Na potrzeby głosowania większością kwalifikowaną w Radzie państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane o liczbie ludności ogółem na poziomie krajowym w czasie odniesienia, o której mowa w art. 2 lit. c), w ciągu 8 miesięcy od końca roku odniesienia. Na potrzeby niniejszego artykułu państwa członkowskie nie przekazują danych o ludności mającej miejsce zameldowania w czasie odniesienia. Na potrzeby głosowania większością kwalifikowaną w Radzie państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane o liczbie ludności ogółem na poziomie krajowym w czasie odniesienia, o której mowa w art. 2 lit. c), w ciągu 8 miesięcy od końca roku odniesienia.
Poprawka 19

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 5 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1. Czasem odniesienia dla danych dotyczących ludności jest północ dnia 31 grudnia. 1. Czasem odniesienia dla danych dotyczących ludności jest koniec okresu odniesienia (północ dnia 31 grudnia).
Poprawka 22

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 8 - ustęp 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
5. Państwa członkowskie zapewniają zgodność danych dotyczących ludności, wymaganych na podstawie art. 3 niniejszego rozporządzenia, z danymi wymaganymi na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 862/2007. 5. Państwa członkowskie zapewniają zgodność danych dotyczących ludności, wymaganych na podstawie art. 3 niniejszego rozporządzenia, z danymi wymaganymi na podstawie art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 862/2007.
Poprawka 23

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 9 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Artykuł 9a

Klauzula przeglądowa

Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące wykonania niniejszego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2018 r., a następnie co pięć lat. W sprawozdaniu tym Komisja ocenia jakość danych przekazanych przez państwa członkowskie oraz wpływ na określone cele, o których mowa w art. 4. W stosownych przypadkach sprawozdaniu towarzyszą propozycje mające dodatkowo usprawnić funkcjonowanie niniejszego rozporządzenia.

1 Sprawa została odesłana do właściwej Komisji w celu ponownego rozpatrzenia zgodnie z art. 57 ust. 2 akapit drugi (A7-0050/ 2013).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.45.181

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski dnia 18 kwietnia 2013 r. do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiej statystyki w dziedzinie demografii (COM(2011)0903 - C7-0518/2011 - 2011/0440(COD)).
Data aktu: 18/04/2013
Data ogłoszenia: 05/02/2016