Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie przyjęcia przez Litwę euro w dniu 1 stycznia 2015 r. 0324 - C8-0026/2014 - 2014/0170(NLE)).

Przyjęcie przez Litwę euro w dniu 1 stycznia 2015 r. *

P8_TA(2014)0004

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia przez Litwę euro w dniu 1 stycznia 2015 r. (COM(2014)0324 - C8-0026/2014 - 2014/0170(NLE))

(Konsultacja)

(2016/C 224/13)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2014)0324),
-
uwzględniając art. 140 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C8-0026/2014),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji o konwergencji za rok 2014 (COM(2014)0326) oraz sprawozdanie Europejskiego Banku Centralnego o konwergencji z czerwca 2014 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie rozszerzenia strefy euro 1 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie ulepszenia metody konsultacji z Parlamentem w procedurach dotyczących rozszerzenia strefy euro 2 ,
-
uwzględniając art.100 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0001/2014),
A.
mając na uwadze, że pierwsza próba wprowadzenia euro przez Litwę miała miejsce w 2006 r., że w dniu 25 lutego 2013 r. rząd litewski wyznaczył datę wprowadzenia euro na 1 stycznia 2015 r., a w dniu 17 kwietnia 2014 r. parlament litewski (Seimas) zdecydowaną większością głosów przyjął ustawę o przyjęciu przez Litwę euro;
B.
mając na uwadze, że wymogi prawne przystąpienia do strefy euro określone są w art. 140 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz w protokole nr 13 w sprawie kryteriów konwergencji, mając na uwadze, że aby przystąpić do strefy euro, należy spełnić następujące cztery kryteria konwergencji: osiągniecie wysokiego stopnia stabilności cen, stabilna sytuacja finansów publicznych, poszanowanie zwykłych marginesów wahań kursów przewidzianych mechanizmem kursów wymiany walut europejskiego systemu walutowego, a także trwały charakter konwergencji osiągniętej przez państwo członkowskie i jego udziału w mechanizmie kursów wymiany walut, co odzwierciedla się w poziomach długoterminowych stóp procentowych;
C.
mając na uwadze, że na posiedzeniu w dniu 7 kwietnia 2014 r. Komisja Gospodarcza i Monetarna Parlamentu Europejskiego 7. kadencji ogromną większością głosów przyjęła sprawozdanie w sprawie przyjęcia przez Litwę euro, a tym samym poparła przyjęcia przez Litwę euro;
D.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem Europejskiego Banku Centralnego dotyczącym konwergencji, opublikowanym 4 czerwca 2014 r., Litwa spełnia wszystkie kryteria konwergencji;
E.
mając na uwadze, że euro jest walutą UE i że zasadniczo wszystkie państwa członkowskie, które spełniają kryteria konwergencji, muszą przyjąć euro, od czego poczyniono odstępstwo jedynie dla Danii i Zjednoczonego Królestwa;
1.
zatwierdza wniosek Komisji;
2.
popiera przyjęcie przez Litwę euro w dniu 1 stycznia 2015 r.;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według sprawozdania Komisji z konwergencji w roku kończącym się w kwietniu 2014 r. stopa inflacji na Litwie wyniosła 0,6 %, co oznacza spełnienie kryterium konwergencji dotyczącego stabilności cen;
5.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według sprawozdania Komisji z konwergencji w roku referencyjnym 2013 deficyt budżetowy na Litwie wynosił 2,1 %, a dług publiczny wynosił 39,4 % produktu krajowego brutto, co oznacza spełnienie kryterium konwergencji dotyczącego stabilnej sytuacji finansów publicznych;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według sprawozdania Komisji z konwergencji w ciągu dwuletniego okresu oceny nie odnotowano jakichkolwiek napięć wokół kursu wymiany lita do euro, co oznacza spełnienie kryterium konwergencji dotyczącego poszanowania zwykłych marginesów wahań kursów przewidzianych mechanizmem kursów wymiany walut europejskiego systemu walutowego;
7.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że według sprawozdania Komisji z konwergencji w okresie referencyjnym od maja 2013 r. do kwietnia 2014 r. długoterminowe stopy procentowe na Litwie wynosiły średnio 3,6 %, co oznacza spełnienie kryterium konwergencji dotyczącego trwałego jej charakteru;
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie ze sprawozdaniem Komisji z konwergencji ustawodawstwo na Litwie spełnia całkowicie wymóg zgodności określony w art. 131 TFUE;
9.
w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje szczególnie zgodność ustawy o Lietuvos bankas z zasadą niezależności banku centralnego określoną w art. 130 TFUEi odzwierciedloną w art. 7 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego;
10.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do tekstu przyjętego przez Parlament;
11.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszego stanowiska Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu, Eurogrupie i rządom państw członkowskich.
1 Dz.U. C 298 E z 8.12.2006, s. 249.
2 Dz.U. C 146 E z 12.6.2008, s. 251.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.224.40

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie przyjęcia przez Litwę euro w dniu 1 stycznia 2015 r. 0324 - C8-0026/2014 - 2014/0170(NLE)).
Data aktu: 16/07/2014
Data ogłoszenia: 21/06/2016