Obawy europejskich obywateli i przedsiębiorstw w związku z funkcjonowaniem jednolitego rynku (2012/2044 (INI)).

Obawy europejskich obywateli i przedsiębiorstw w związku z funkcjonowaniem jednolitego rynku

P7_TA(2012)0395

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2012 r. w sprawie dwudziestu głównych obaw europejskich obywateli i przedsiębiorstw związanych z jednolitym rynkiem (2012/2044 (INI))

(2014/C 72 E/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając dokument roboczy Komisji pt. "Jednolity rynek z perspektywy obywateli - dwadzieścia głównych obaw obywateli i przedsiębiorców" (SEC(2011)1003),
uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Akt o jednolitym rynku. Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania. Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego" (COM(2011)0206),
uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "W kierunku Aktu o jednolitym rynku. W stronę społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności: 50 propozycji na rzecz wspólnej poprawy rynku pracy, przedsiębiorczości i wymiany" (COM(2010)0608),
uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010)2020),
uwzględniając komunikat Komisji pt. "Jednolity rynek Europy XXI wieku" (COM(2007)0724) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji pt. "Jednolity rynek: przegląd osiągnięć" (SEC(2007)1521),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 września 2007 r. w sprawie przeglądu jednolitego rynku 1 oraz dokument roboczy służb Komisji zatytułowany "Przegląd jednolitego rynku: rok później (SEC(2008)3064),
uwzględniając komunikat Komisji pt. "Inteligentne regulacje w Unii Europejskiej" (COM(2010)0543),
uwzględniając 27. sprawozdanie roczne Komisji z kontroli stosowania prawa UE (COM(2010)0538) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji zatytułowany "Sytuacja w poszczególnych sektorach" (SEC(2010)1143),
uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Skuteczna Europa - stosowanie prawa wspólnotowego" (COM(2007)0502),
uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie środków na rzecz poprawy funkcjonowania jednolitego rynku 2 ,
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Aktu o jednolitym rynku,
uwzględniając sprawozdanie prof. Maria Montiego dla Komisji dotyczące ożywienia jednolitego rynku,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 maja 2010 r. w sprawie przybliżenia jednolitego rynku konsumentom i obywatelom 3 ,
uwzględniając tabelę wyników rynku wewnętrznego nr 21 (2010 r.) oraz swoje rezolucje z dni 9 marca 2010 r. 4 i 23 września 2008 r. 5 w sprawie tabeli wyników rynku wewnętrznego,
uwzględniając art. 258-260 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
uwzględniając art. 7, 10 i 15 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów oraz opinie Komisji Gospodarczej i Monetarnej, Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, Komisji Transportu i Turystyki, Komisji Prawnej i Komisji Petycji (A7-0310/2012),
A.
mając na uwadze, że w dokumencie "Jednolity rynek z perspektywy obywateli - dwadzieścia głównych obaw obywateli i przedsiębiorców" potwierdzono, że nadal istnieją rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami dotyczącymi jednolitego rynku, a jego rzeczywistością;
B.
mając na uwadze, że istnieje wciąż zbyt wiele przeszkód, które utrudniają Europejczykom uzyskiwanie pełnych korzyści w związku z istnieniem jednolitego rynku, co hamuje kształtowanie poczucia przynależności do tej samej wspólnoty; mając na uwadze, że należy pilnie usunąć te przeszkody, tak aby umożliwić Europejczykom pełne korzystanie z ich prawa do swobodnego przemieszczania się, a także z pozytywnych aspektów związanych z członkostwem w Unii Europejskiej;
C.
mając na uwadze, że usunięcie przeszkód oraz odnowienie jednolitego rynku ma znaczenie podstawowe w czasie obecnego kryzysu gospodarczego, finansowego i społecznego panującego w Europie i może przyczynić się do innowacji, wzrostu gospodarczego, promocji konkurencyjności, tworzenia miejsc pracy, jak również wzrostu zaufania do rynku, a także mając na uwadze, że pogłębienie jednolitego rynku przyniesie korzyści wszystkim obywatelom europejskim, przyczyniając się do spójności terytorialnej, gospodarczej i społecznej Unii Europejskiej;
D.
mając na uwadze, że jednolity rynek jest podstawowym elementem w kontekście realizacji celów strategii "Europa 2020", a także celów polegających na zapewnieniu inteligentnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu; mając na uwadze, że aby jednolity rynek mógł zostać odnowiony, nowy model myśli politycznej będzie musiał koncentrować się na obywatelach, konsumentach i przedsiębiorstwach, a szczególnie na MŚP;
E.
mając na uwadze, że obywatele europejscy napotykają różnorodne trudności, skomplikowane oraz dyskryminujące wymogi nakładane przez instytucje bankowe w zakresie otwierania rachunku, w związku z czym 30 milionów obywateli europejskich nie posiada rachunku bankowego, co stanowi przeszkodę w mobilności; mając na uwadze, że według danych Eurobarometru 29 % zapytanych konsumentów napotyka trudności w porównaniu różnych ofert dotyczących ich rachunku bieżącego i nie jest w stanie wybrać takiego rodzaju rachunku, który będzie najlepiej dostosowany do ich potrzeb;
F.
mając na uwadze, że blisko 30 % obywateli europejskich nie wie, że ma prawo do opieki zdrowotnej za granicą oraz do otrzymania zwrotu jej kosztów; mając na uwadze, że zaledwie jeden na trzech obywateli europejskich wie, że podczas przemieszczania się za granicę należy mieć ze sobą europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, i że karta ta jest nieodzowna w przypadku krótkotrwałych pobytów takich jak wakacje, podróże służbowe lub na okresy studiowania w innym kraju;
G.
mając na uwadze, że swobodny przepływ towarów jest kamieniem węgielnym UE i że Unia wprowadziła jednolity system homologacji typu i ujednoliciła świadectwa rejestracji pojazdów silnikowych; mając w związku z tym na uwadze, że bardzo uprościło to zakup pojazdu w innym państwie członkowskim lub jego transfer do innego państwa członkowskiego; mając na uwadze, że obywatele europejscy osiedlający się w innym państwie członkowskim, do którego chcą zabrać swój samochód, napotykają uciążliwe i złożone procedury, w ramach których wymaga się od nich przedłożenia dokumentów nieistniejących w ich własnym państwie członkowskim, jak również wniesienia dodatkowych opłat; mając na uwadze, że obywatele europejscy, którzy chcą kupić pojazd w innym państwie członkowskim, stają wobec podobnych trudności; mając jednak na uwadze, że do Parlamentu wpływają liczne skargi obywateli, którzy często borykają się z kłopotliwymi formalnościami związanymi bardzo często z ponowną rejestracją pojazdu w innym państwie członkowskim oraz ze związanymi z tym dodatkowymi kosztami; mając jednocześnie na uwadze, że Unia i państwa członkowskie muszą zadbać o to, aby nie dochodziło do ponownej rejestracji kradzionych pojazdów z fałszywymi świadectwami rejestracji;
H.
mając na uwadze, że unijne przepisy dotyczące praw pasażerów zapewniają minimalny poziom ochrony obywateli, co ułatwia mobilność i integrację społeczną; mając na uwadze, że przepisy te przyczyniają się do utworzenia równych warunków działania dla przewoźników zarówno w poszczególnych środkach transportu jak i przekrojowo; mając na uwadze, że unijne ramy prawne ochrony praw pasażerów powinny gwarantować minimalne standardy ochrony konsumenta, pozwalające oprzeć się zmianom praktyk handlowych takich jak dodatkowe opłaty, a także obejmujące przypadki niewypłacalności lub upadłości linii lotniczych; mając na uwadze, że Unia musi zareagować na nowe multimodalne sposoby przemieszczania się;
I.
mając na uwadze, że usunięcie barier regulacyjnych i fizycznych dla utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, szczególnie w przypadku transportu towarowego, stymulowałoby wzrost gospodarczy na jednolitym rynku;
J.
mając na uwadze, że 62 % konsumentów europejskich chciałoby zmienić dostawcę energii i przejść na tańszą taryfę, jednak ich wolność wyboru jest ograniczona ze względu na brak przejrzystych i porównywalnych informacji oraz przeszkody w rozwiązaniu ich istniejących umów o dostawę energii; mając na uwadze, że zmiany te oznaczałyby oszczędności na poziomie 100 EUR na klienta, innymi słowy 13 mld EUR euro w całej Europie;
K.
mając na uwadze, że pogłębienie jednolitego rynku w dziedzinie usług telefonii komórkowej, szczególnie w odniesieniu do roamingu, byłoby bardzo pożądane z punktu widzenia obywateli europejskich;
L.
mając na uwadze, że 26 % ankietowanych konsumentów europejskich doświadczyło problemów z dostawą usług internetowych; mając na uwadze, że proces zmiany jednego dostawcy usług internetowych na innego jest skomplikowany i drogi, zaś konsumenci często mają do czynienia z usługą złej jakości oraz niespójnym egzekwowaniem przepisów krajowych;
M.
mając na uwadze, że brak informacji na temat praw konsumentów, niewłaściwe stosowanie prawodawstwa oraz trudności w rozstrzyganiu sporów w przypadku zakupów transgranicznych doprowadziły do utraty zaufania konsumentów do zakupów online, w związku z czym UE nie ma rynku cyfrowego z prawdziwego zdarzenia, służącego obywatelom i przedsiębiorstwom; mając na uwadze, że zgodnie z danymi Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) większość skarg składanych przez konsumentów (59 %) dotyczy zakupów dokonywanych w internecie;
N.
mając na uwadze, że przedsiębiorstwa nadal napotykają problemy w dostępie do zamówień publicznych w innych państwach członkowskich, zarówno jako wykonawcy, jak i podwykonawcy, z powodu zróżnicowanych praktyk krajowych przy zamówieniach publicznych oraz ze względu na skomplikowane wymogi administracyjne w niektórych państwach członkowskich, a także z powodu barier językowych;
O.
mając na uwadze, że poprawa dostępu MŚP do finansowania w obecnym kontekście gospodarczym ma duże znaczenie zarówno dla przetrwania i rozwoju tych przedsiębiorstw, jak i ogólnie dla umocnienia przedsiębiorczości i rozwoju w Europie;
P.
mając na uwadze, że należy zwrócić szczególną uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych, aby mogły one w jak największym stopniu korzystać z jednolitego rynku, poprzez podjęcie działań służących zapewnieniu, że nowe treści elektroniczne są w pełni dostępne również dla osób niepełnosprawnych, zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi dotyczącymi dostępności treści internetowych 6 oraz z Konwencją ONZ w sprawie praw osób niepełnosprawnych, które określają obowiązki w zakresie dostępności 7 ;

I.

 Wstęp

1.
z zadowoleniem przyjmuje przedłożenie przez Komisję dokumentu roboczego pt. "Jednolity rynek z perspektywy obywateli - dwadzieścia głównych obaw obywateli i przedsiębiorców" w związku z rezolucją PE z dnia 20 maja 2010 r. w sprawie przybliżenia jednolitego rynku konsumentom i obywatelom;
2.
gratuluje Komisji tej znaczącej inicjatywy dotyczącej trudności i obaw europejskich obywateli i przedsiębiorstw związanych z wykonywaniem praw nadanych im przez Unię Europejską; uważa jednak, że dokument roboczy mógł być bardziej wnikliwy;
3.
jest przekonany, że urzeczywistnienie rynku wewnętrznego jest niezbędne do osiągnięcia pomyślności gospodarczej i społecznej obywateli UE; wzywa Komisję do przedstawienia konkretnych działań i możliwych do wdrożenia propozycji rozwiązania kwestii określonych jako dwadzieścia głównych obaw obywateli;
4.
jest przekonany, że w dzisiejszych czasach głębokiego kryzysu finansowego UE powinna zwiększyć starania na rzecz wyeliminowania barier dla sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku, zwłaszcza w obszarach, które mogą działać jako napęd trwałego wzrostu, np. przedsiębiorstw transgranicznych i ich działalności, świadczenia usług, mobilności, dostępu do finansowania i wiedzy finansowej;
5.
uznaje, że większa mobilność wykwalifikowanej siły roboczej może przyczynić się do uczynienia Europy bardziej konkurencyjną; uważa, że potrzebne do tego jest przyjęcie nowoczesnego modelu w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych, poprzez wykorzystanie mechanizmu ostrzegawczego w ramach systemu wymiany informacji na jednolitym rynku (IMI);
6.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie europejskiej legitymacji zawodowej wspieranej przez system wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), przy czym kryteria przyznawania takiej karty są obecnie poddawane ocenie w celu ułatwienia procedur administracyjnych i dobrowolnej mobilności transgranicznej w UE; uważa ponadto, że IMI będzie w stanie doprowadzić do przyspieszonej współpracy między państwem członkowskim pochodzenia a państwem przyjmującym, tym samym pomagając w rozwiązaniu kwestii nieustannych rozbieżności na rynku pracy w UE;
7.
podkreśla, że przemieszczanie się pracowników pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi musi być dobrowolne i zawsze iść w parze z pełnym poszanowaniem praw pracowniczych;
8.
wyraża zaniepokojenie w związku z powstawaniem agencji pracy, których działalność prowadzi do obejścia prawa i które uczestniczą w procesie wykorzystywania pracowników w całej UE, naruszając tym samym dobrze funkcjonującą swobodę przemieszczania się pracowników; wzywa Komisję i Radę do opracowania planu działania w celu podjęcia tej kwestii, na przykład poprzez lepszą współpracę między krajowymi inspekcjami pracy;
9.
podkreśla pilną potrzebę zwiększenia wiedzy obywateli w zakresie opodatkowania w UE oraz ograniczenia przeszkód podatkowych dla pracowników i pracodawców transgranicznych w celu wsparcia mobilności obywateli i propagowania transgranicznych inicjatyw biznesowych, przy jednoczesnej walce z uchylaniem się od opodatkowania i oszustwami podatkowymi;
10.
podkreśla w związku z tym potrzebę przyjęcia społecznie uzasadnionej polityki fiskalnej odgrywającej redystrybucyjną rolę ukierunkowaną na osiąganie wzrostu, która będzie w stanie rozwiązywać poważne problemy związane z konkurencją fiskalną, skuteczną kontrolą, opodatkowaniem zagranicznych spółek oraz likwidacją rajów podatkowych, które rozkwitają w UE;
11.
zwraca się do Komisji Europejskiej o wzmocnienie programów, które przyczyniają się do zwiększenia przedsiębiorczości, internacjonalizacji, a także konkurencyjności europejskich MŚP, będących kluczowym elementem gospodarki europejskiej;
12.
apeluje do Komisji o zachęcanie MŚP do zatrudniania osób młodych oraz o wzmocnienie programów mobilności, które zachęcają osoby młode do rozwijania swych kwalifikacji, a tym samym uczynienie ich bardziej zdolnymi do zatrudnienia, tak aby umożliwić wejście na rynek pracy;
13.
z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe inicjatywy ustawodawcze mające na celu stworzenie w pełni zintegrowanego jednolitego rynku, aby zwiększyć konkurencję i wydajność oraz zapewnić europejskim konsumentom więcej możliwości wyboru;
14.
podkreśla rolę internetu w skuteczności przedsiębiorstw oraz szybko zwiększającą się rolę e-handlu w tworzeniu nowych rynków, wzrostu i nowych możliwości dla przedsiębiorstw; podkreśla konieczność zapewnienia w pełni działających systemów ADR i ODR oraz wzmocnienia zaufania konsumentów i przedsiębiorstw do rynku cyfrowego; wzywa do uproszczenia systemów licencjonowania, stworzenia skutecznych ram prawnych dla praw autorskich oraz podjęcia działań zapobiegających fałszowaniu marek i produktów;
15.
przypomina, że art. 194 TFUE stanowi, iż unijna polityka energetyczna jest prowadzona w duchu solidarności między państwami członkowskimi; podkreśla, że przy urzeczywistnianiu wewnętrznego rynku energii należy wziąć pod uwagę społeczno-gospodarcze różnice strukturalne między regionami europejskimi oraz nie powinno się nakładać na państwa członkowskie obciążeń;
16.
zauważa, że dzięki przyjęciu w 2011 r. przepisów dotyczących praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym Unia posiada teraz pełny i zintegrowany zbiór przepisów dotyczących podstawowych praw przysługujących pasażerom, które obejmują wszystkie środki transportu;
17.
jest zdania, że głównym celem unijnego sektora bankowego powinno być zapewnienie kapitału gospodarce realnej, co jest jednym z warunków wstępnych dla rozwoju jednolitego rynku opartego na wiedzy, który sprzyjałby wzrostowi, konkurencji i tworzeniu miejsc pracy;
18.
z zadowoleniem przyjmuje reformę zamówień publicznych zaproponowaną przez Komisję i sądzi, że określenie wspólnych zasad na szczeblu UE oraz elastyczne, jasne i proste zasady zamówień publicznych umożliwiłyby firmom, a przede wszystkim MŚP, lepsze wykorzystanie możliwości stwarzanych przez transgraniczne zamówienia publiczne; podkreśla, że konieczne jest utworzenie na szczeblu UE systemu elektronicznych zamówień publicznych, który zapewniłby większą przejrzystość i konkurencyjność oraz umożliwiłby bardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych;
19.
wyraża ubolewanie z powodu tego, że przyjęcie wniosku ustawodawczego mającego na celu zapewnienie do 2015 r. pełnej dostępności stron internetowych sektora publicznego zostało opóźnione; z zadowoleniem przyjmuje plan działania na rzecz włączenia cyfrowego oraz wzywa do realizacji inicjatywy dostępności sieci (WAI) i do stosowania wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych (WCAG) dla portali administracji elektronicznej;
20.
podkreśla znaczenie rozwoju norm europejskich, które są absolutnie niezbędne zarówno do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego, jak i do zwiększenia konkurencyjności UE na arenie międzynarodowej; zwraca się do Komisji, aby zapewniła łatwiejszy dostęp do europejskich norm dla MŚP i mikroprzedsiębiorstw;
21.
podkreśla, że źródłem wielkich trudności we właściwym funkcjonowaniu rynku wewnętrznego UE, a zwłaszcza w zakresie świadczenia usług transgranicznych, pozostają różnice w przepisach dotyczących podpisu elektronicznego w państwach członkowskich; uważa, że konieczne jest stworzenie jednolitego systemu honorowania podpisu elektronicznego w całej UE;
22.
podkreśla znaczenie fakturowania elektronicznego dla zapewnienia pewności prawa, przejrzystego środowiska technicznego oraz otwartych i interoperacyjnych rozwiązań opartych o wymogi prawne, rodzajów transakcji handlowych oraz wspólnych norm technicznych w celu ułatwienia ich szeroko zakrojonego przyjęcia;
23.
podkreśla, że wszyscy obywatele UE, którzy nie mają konta bankowego w państwie członkowskim, w którym się o to ubiegają, powinni mieć dostęp do podstawowych usług bankowych; jest w tym względzie zdania, że podstawowe usługi bankowe ułatwiają dostęp konsumentom o niskich dochodach do podstawowych instrumentów płatniczych umożliwiających wpłacanie, przekazywanie i wypłacanie środków pieniężnych w ramach jednolitego rynku, zwłaszcza w przypadku osób dojeżdżających do pracy w innym państwie członkowskim; wzywa w związku z tym Komisję do złożenia wniosku ustawodawczego, którego celem będzie wdrożenie w całej Unii przyjaznych klientom procedur otwierania rachunków bankowych;
24.
wyraża zaniepokojenie tym, że problem podwójnego opodatkowania często dotyka obywateli Unii, którzy otrzymują spadek lub przechodzą na emeryturę za granicą bądź przekazują za granicę kapitał; wzywa do zwiększenia starań na rzecz poprawy tej sytuacji; ubolewa nad tym, że Komisja wydała jedynie zalecenie dotyczące podatku od spadku; pilnie wzywa do przeglądu dyrektywy w sprawie funduszy emerytalnych;
25.
ponawia swoje wezwanie Komisji do przeprowadzenia oceny różnych zasad stosowanych w przypadku funduszy emerytalnych oraz konieczność poprawy możliwości przenoszenia świadczeń emerytalnych, a w szczególności emerytur pracowniczych przy zmianie pracodawcy i przemieszczaniu się z jednego państwa członkowskiego do drugiego; pilnie wzywa do przeglądu dyrektywy w sprawie funduszy emerytalnych;
26.
podkreśla konieczność zintensyfikowania przez instytucje europejskie i państwa członkowskie wysiłków na rzecz utworzenia bardziej sprawiedliwego, funkcjonalnego, konkurencyjnego i efektywnego jednolitego rynku;

II.

 Zarządzanie

27.
podkreśla konieczność pogłębienia, bez wprowadzania jednocześnie nadmiernej regulacji, podejścia całościowego do jednolitego rynku, skoncentrowanego na praktycznych i pożytecznych rozwiązaniach dla obywateli, konsumentów oraz MŚP, aby mogły w pełni wykorzystać jego zalety;
28.
potwierdza konieczność wzmocnienia współpracy i interakcji pomiędzy Parlamentem, Radą, Komisją i państwami członkowskimi w taki sposób, aby obywatele mieli większy wpływ na główne projekty oraz codzienne funkcjonowanie UE, zaś działania UE, jeśli ich podjęcie uzna się za wskazane, były ukierunkowane i przydatne; podkreśla, że dialog ze społeczeństwem obywatelskim ma kluczowe znaczenie dla przywrócenia zaufania do jednolitego rynku;
29.
uznaje, że z punktu widzenia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego ważna jest też ochrona praw socjalnych i przypomina o zaleceniach sformułowanych przez prof. Montiego w jego sprawozdaniu dla Komisji, w którym stwierdza on, że "należy poświęcić większą uwagę wymiarowi społecznemu rynku wewnętrznego, spełniając obietnice w zakresie rzeczywistych 'ocen skutków społecznych' bazujących na rozwijaniu bardziej wyszukanych metodyk i zaawansowanych danych statystycznych";
30.
wzywa państwa członkowskie do zmodernizowania ich administracji publicznych, uproszczenia ram regulacyjnych oraz zachęcania do stosowania usług elektronicznych takich jak administracja elektroniczna;
31.
zachęca państwa członkowskie do wymiany dobrych praktyk, aby doprowadzić do jednolitego stosowania prawodawstwa europejskiego;
32.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji w sprawie ulepszenia jej baz danych dotyczących zarządzania przypadkami związanymi z zastosowaniem prawa w UE 8 ;
33.
wzywa Komisję do rozwoju portalu "Twoja Europa" i przekształcenia go w prawdziwy cyfrowy pojedynczy punkt kontaktowy dostarczający obywatelom i przedsiębiorstwom informacji na temat jednolitego rynku; wzywa państwa członkowskie do jak najszybszego uzupełnienia brakujących informacji krajowych na stronie "Twoja Europa", do zamieszczania większej liczby linków do swoich odnośnych krajowych portali rządowych w różnych zakładkach na tej stronie internetowej, jak również do utworzenia odniesień do strony "Twoja Europa" na portalach odpowiednich organów administracji krajowej i lokalnej, tak aby ułatwiać dostęp dla obywateli;
34.
podkreśla przydatność strony "Twoja Europa - Porady", umożliwiającej obywatelom uzyskanie bezpłatnego dostępu do spersonalizowanych informacji; apeluje do Komisji i państw członkowskich o podjęcie działań w celu znacznego zwiększenia znajomości serwisu telefonicznego "Europe Direct" wśród obywateli;
35.
z zadowoleniem przyjmuje pozytywną rolę, jaką odgrywają SOLVIT, "Twoja Europa - Porady", Europejska Sieć Przedsiębiorczości, Europejskie Centra Konsumenckie, Europejskie Centrum Kontaktu Bezpośredniego oraz Europejskie Służby Zatrudnienia w udzielaniu informacji i pomocy obywatelom, konsumentom i przedsiębiorcom na rynku wewnętrznym; wzywa Komisję do znalezienia sposobów na poprawę koordynacji tych usług i unikanie powielania działań i zasobów;
36.
wzywa Komisję do podjęcia wszelkich starań na rzecz utworzenia stale dostępnego pojedynczego punktu kontaktowego dla obywateli i konsumentów przy jej przedstawicielstwach w każdym państwie członkowskim; uważa, że te punkty kontaktowe powinny prowadzić działalność w ścisłej współpracy z biurami informacyjnymi Parlamentu w celu zapewnienia usług kompleksowego pojedynczego punktu kontaktowego dla wszystkich obywateli; jest zdania, że utworzenie takiego punktu kontaktowego w każdym państwie członkowskim rzeczywiście sprawi, że rynek wewnętrzny stanie się bardziej dostępny i zapewni skuteczniejszą i bardziej przyjazną interesantom służbę, która nie tylko będzie udzielała informacji, lecz także objaśniała obywatelom w łatwo zrozumiały sposób istotę konkretnych możliwości oferowanych przez rynek wewnętrzny; uważa, że mogłoby to zapobiec dezorientacji wśród zwykłych obywateli, konsumentów i przedsiębiorców;
37.
zwraca się do Komisji z wnioskiem, aby w ramach strategii rozszerzenia zakresu systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym dokonała analizy rozwoju władz lokalnych i regionalnych; zwraca się do państw członkowskich o zwiększenie wśród różnych organów ich administracji wiedzy na temat ich zobowiązań w związku ze stosowaniem IMI oraz o zapewnienie, by urzędnicy posiadali odpowiednie wyszkolenie;
38.
podkreśla, że trzy luki leżą u podstaw obaw obywateli dotyczących funkcjonowania jednolitego rynku, tj. brak informacji, luki w zakresie stosowania oraz luki prawne; uważa, że należy podjąć równoczesne działania w celu wyeliminowania tych trzech luk, aby dokonać optymalizacji funkcjonowania jednolitego rynku;
39.
podkreśla znaczenie MŚP dla gospodarki europejskiej oraz apeluje do Komisji, aby wraz z państwami członkowskimi udoskonaliła "test MŚP", tak aby zapewnić jego konsekwentne i spójne stosowanie we wszystkich odnośnych obszarach polityki i uwzględnienie w ramach ogólnej oceny wniosków, w celu zredukowania biurokracji oraz obciążeń administracyjnych, jakie hamują rozwój MŚP pod względem tworzenia klimatu bardziej sprzyjającego przedsiębiorstwom, który wspiera ducha przedsiębiorczości, innowacje, inwestycje, wzrost i tworzenie miejsc pracy; wzywa Komisję do dokonania przeglądu wszystkich dyrektyw i rozporządzeń, które mają negatywny wpływ na MŚP oraz do przedłożenia do czerwca 2013 r. sprawozdania wraz z zaleceniami;
40.
przypomina o decyzji Parlamentu, w której wzywa się wszystkie komisje parlamentarne do stosowania zasad "testu MŚP" wobec wszystkich sprawozdań ustawodawczych po ich przegłosowaniu przez daną komisję oraz w momencie poddawania ich pod głosowanie na posiedzeniu plenarnym i podkreśla potrzebę szybkiego wdrożenia tej decyzji;
41.
uważa, że ścisłe przestrzeganie zasady "najpierw myśl na małą skalę" zagwarantowałoby, że w przyszłości prawodawstwo nie przyniesie więcej trudności i rozczarowań obywatelom i przedsiębiorstwom na jednolitym rynku;
42.
podkreśla, że Komisja powinna zintensyfikować swoje wysiłki i skoncentrować się na wpływie rozporządzeń i dyrektyw na przemysł, MŚP i mikroprzedsiębiorstwa, ustanawiając cele w zakresie lepszego stanowienia prawa; podkreśla w szczególności potrzebę kontynuowania po 2012 r. programu redukcji obciążeń o bardziej ambitnym i poszerzonym zakresie oraz wprowadzenia mechanizmu kompensacji obciążeń regulacyjnych;
43.
wzywa Komisję do umocnienia zobowiązań w kwestii przeprowadzania, przed rozpoczęciem prac nad projektami wniosków, oceny, czy występuje rzeczywista wartość dodana działań na szczeblu UE;
44.
z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji o zainicjowaniu programu, którego celem jest usunięcie obciążeń kosztowych po stronie MŚP, przy założeniu że mikroprzedsiębiorstwa zostaną wyłączone z zakresu obciążających przepisów (chyba że ich włączenie zostanie wyraźnie przewidziane);

III.

 Informacja i komunikacja

45.
przypomina, że istnieje brak w zakresie informacji o jednolitym rynku, co często prowadzi do tego, że obywatele i przedsiębiorcy nie znają lub nie rozumieją swoich praw i obowiązków ani nie wiedzą, w jaki sposób uzyskać niezbędne odpowiedzi lub pomoc; podkreśla potrzebę opracowywania informacji, które uwzględniają szczególne cechy najbardziej narażonych grup konsumentów;
46.
podkreśla, że jest równie ważne, by obywatele mogli zgłaszać swoje obawy dotyczące rynku wewnętrznego i przekazywać swoje sugestie w taki sposób, by ich głos stał się skuteczniej słyszalny zarówno w Komisji, jak i w Parlamencie;
47.
wzywa Komisję do wykorzystania wszelkich dostępnych zasobów technologicznych w celu zainicjowania dialogu z obywatelami na temat jednolitego rynku poprzez przeprowadzenie interaktywnych kampanii informacyjnych ukierunkowanych przede wszystkim na 20 głównych obaw, mających na celu zapoznanie obywateli i przedsiębiorstw z korzyściami wynikającymi z jednolitego rynku, praktycznymi i konkretnymi rozwiązaniami ich codziennych problemów, jak również z przysługującymi im prawami, oraz zachęcenie ich do udziału w budowaniu konkurencyjnego, sprawiedliwego i zrównoważonego rynku, jednocześnie poświęcając szczególną uwagę wzmocnieniu pojedynczych punktów kontaktowych (PSC);
48.
z zadowoleniem przyjmuje działalność pojedynczych punktów kontaktowych (PSC), których rolą jest ułatwianie dostępu do informacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w państwach członkowskich, umożliwiając dopełnienie wszystkich formalności i wymogów administracyjnych związanych z zakładaniem lub rozwojem przedsiębiorstwa za granicą w pojedynczym krajowym punkcie kontaktowym;
49.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dołożyły wszelkich starań w celu opracowania użytecznych strategii komunikacji i mechanizmów informowania o kwestiach dotyczących korzystania przez obywateli z praw i świadczeń socjalnych w całej UE;
50.
podkreśla znaczenie zaangażowania władz i organizacji lokalnych i regionalnych, jak również społeczeństwa obywatelskiego w kampanie informacyjne, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności przeprowadzenia kampanii informacyjnych w szkołach i na uczelniach w celu włączenia nowego pokolenia i przygotowania go do bardziej aktywnego obywatelstwa europejskiego;
51.
jest przekonany, że zaufanie konsumentów do dobrze funkcjonującego rynku usług finansowych wspiera w dłuższej perspektywie stabilność finansową, wzrost, efektywność i innowacje; podkreśla w związku z tym potrzebę dopilnowania tego, aby konsumenci mieli w tym sektorze lepszy dostęp do informacji i niezależnych doradców oraz aby unikano konfliktów interesów;
52.
zwraca uwagę na fakt, że pomiędzy fakturami za energię wystawianymi przez różnych dostawców istnieją znaczące różnice pod względem liczby i jakości informacji podawanych europejskim odbiorcom energii; podkreśla, że niezbędne jest zapewnienie odbiorcom we właściwym czasie odpowiednich informacji dotyczących zużycia i cen energii, dzięki którym będą w stanie dowolnie wybrać dostawcę energii;
53.
zachęca do tworzenia jednolitej metodologii oraz jednolitego, kompleksowego i prostego w stosowaniu formatu faktur za energię, określającego minimalną liczbę informacji, którą dostawcy muszą w nich uwzględnić, aby umożliwić konsumentom zrozumienie treści rachunków za energię w dowolnym państwie UE, a tym samym umożliwić im bardziej ekonomiczne i efektywne wykorzystanie energii;
54.
apeluje do państw członkowskich o wyposażenie krajowych organów regulacyjnych w uprawnienia i zasoby niezbędne do wykonywania ich obowiązków, np. monitorowania i właściwego rozpatrywania skarg klientów; zwraca się do Komisji i Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki o zaproponowanie zaleceń służących wzmocnieniu uprawnień nadzorczych krajowych organów regulacyjnych; wzywa Komisję do sprzyjania usprawnieniu koordynacji oraz wymianie najlepszych praktyk i informacji między krajowymi organami regulacyjnymi oraz między właściwymi władzami krajowymi i europejskimi;
55.
apeluje do Komisji, aby razem z państwami członkowskimi stworzyła prawdziwy i konkurencyjny jednolity rynek cyfrowy, służący europejskim konsumentom i przedsiębiorcom, zwłaszcza MŚP; przypomina, że istnienie rzeczywistego europejskiego jednolitego rynku cyfrowego przyniesie profity społeczno-gospodarcze z korzyścią ogólnie dla konsumentów europejskich, a w szczególności dla mieszkańców oddalonych i słabiej dostępnych regionów oraz dla osób niepełnosprawnych, jak również dla przedsiębiorstw w UE, a szczególnie MŚP, które zyskają dzięki temu dostęp do nowych rynków;
56.
podkreśla, że w celu utworzenia rzeczywistego europejskiego jednolitego rynku cyfrowego należy zwiększyć zaufanie i bezpieczeństwo konsumentów, zapewniając ochronę danych konsumentów o charakterze osobowym oraz niezawodność podpisu elektronicznego, a także umacniając mechanizmy rozstrzygania sporów, jak również zaufanie i bezpieczeństwo w odniesieniu do stosowanych środków płatności;
57.
przypomina o konieczności uzupełnienia istniejących luk prawnych w dziedzinie umów oraz przyjęcia skutecznych instrumentów usuwania barier związanych z rozbieżnościami w prawie umów, które są powodem tworzenia barier handlowych, dodatkowych kosztów transakcyjnych i braku pewności prawa po stronie przedsiębiorstw, co sprawia, że konsumenci stają się nieufni wobec jednolitego rynku;
58.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do podjęcia odpowiednich działań w celu zapewnienia wszystkim obywatelom pełnych informacji o prawach przysługującym im z tytułu posiadania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz o istniejących zobowiązaniach finansowych dotyczących korzystania z usług i opieki zdrowotnej w innych państwach członkowskich; podkreśla, że informacje te muszą być zrozumiałe i łatwo dostępne (również w formie elektronicznej) oraz że należy zapewnić dostęp do nich osobom niepełnosprawnym;
59.
wzywa Komisję do dopilnowania, by wszystkim obywatelom uprawnionym do EKUZ wydawano tę kartę na żądanie oraz by wszelkie błędy w stosowaniu przepisów były bezzwłocznie korygowane; wzywa państwa członkowskie do przekazywania informacji na temat wszelkich ubezpieczeń dodatkowych bądź innych działań, które w przypadku obywateli mogą się okazać niezbędne do uzyskania za granicą uprawnień do takiej samej opieki zdrowotnej, jaką zapewnia im się w ich własnym kraju;
60.
zwraca się do państw członkowskich o uproszczenie i przyspieszenie procedur administracyjnych dotyczących zwrotu kosztów leczenia za granicą oraz o dopilnowanie, by w ramach ich systemów ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych podjęto wszelkie niezbędne działania mające na celu zapewnienie mobilnym obywatelom wystarczającej ochrony;
61.
podkreśla, że urzędnikom i innym pracownikom organów administracji regionalnej i lokalnej brakuje informacji na temat możliwości istniejących w zakresie mobilności europejskiej i międzynarodowej; wskazuje, że mobilność europejska i międzynarodowa urzędników i innych pracowników pomoże w powstaniu w państwach członkowskich bardziej nowoczesnych i skutecznych organów administracji, co ma zasadnicze znaczenie w kontekście wdrażania dorobku prawnego UE, umożliwiając wymianę najlepszych wzorców;

IV.

 Prawodawstwo/ transpozycja

62.
podkreśla, że sukces prawa UE zawsze zależy od tego, czy jest ono stosowane i wdrażane w rozsądnych terminach do krajowego ustawodawstwa państw członkowskich; jest zdania, że istotna jest regularna, staranna i skuteczna kontrola w tym obszarze oraz wzywa Komisję, by interweniowała w przypadkach niedociągnięć we wdrażaniu oraz nadal ściśle współpracowała z Parlamentem w tym zakresie;
63.
uznaje, że mimo iż liczba postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wszczynanych przez Komisję Europejską zmniejszyła się, z końcem 2010 roku wciąż toczyło się około 2100 postępowań;
64.
zwraca uwagę na dużą liczbę petycji otrzymanych przez Komisję Petycji Parlamentu dotyczących problemów, które obywatele napotykają na rynku wewnętrznym, zwłaszcza w odniesieniu do nieprawidłowej transpozycji lub nieprawidłowego wdrażania prawa UE; wzywa Komisję do uwzględnienia w jej sprawozdaniu wniosków i rezultatów petycji złożonych w tej komisji parlamentarnej; podkreśla, że proces rozpatrywania petycji musi być lepiej wykorzystywany w celu usprawnienia procesów legislacyjnych UE, zwłaszcza w odniesieniu do środków ustawodawczych usuwających bariery w handlu transgranicznym i środków w zakresie egzekwowania praw człowieka;
65.
apeluje do państw członkowskich o zagwarantowanie poprawnej i terminowej transpozycji przepisów prawa dotyczących rynku wewnętrznego oraz o zmniejszenie liczby przypadków ich naruszania; wzywa je, by w ramach krajowego procesu ustawodawczego wprowadziły "test jednolitego rynku", mając na uwadze wpływ ich przepisów na obywateli i przedsiębiorstwa na rynku wewnętrznym;
66.
podkreśla, że procedury transgranicznego odzyskiwania podatku VAT powinny być mniej zbiurokratyzowane i uciążliwe dla przedsiębiorstw; podkreśla, że należy też zwiększyć dostęp do transgranicznego finansowania kapitałem wysokiego ryzyka; ze względu na stwierdzone na jednolitym rynku luki ustawodawcze i luki we wdrażaniu wzywa Komisję i państwa członkowskie do intensyfikacji ich wysiłków mających na celu skuteczne wdrażanie właściwych przepisów prawa, szczególnie tych, które dotyczą kwestii z zakresu ochrony socjalnej;
67.
wzywa Komisję, by w ramach wszczynania procedur w związku z niewłaściwą transpozycją lub brakiem transpozycji prawodawstwa UE uwzględniała odniesienia do danego sektora działalności oraz wpływu na jednolity rynek;
68.
nalega, by w kwestii postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego Komisja w pełni korzystała ze zmian wprowadzonych artykułem 260 TFUE;
69.
popiera starania Komisji zmierzające do uproszczenia transgranicznego transferu pojazdów i wzywa państwa członkowskie do pełnego wdrożenia zasad prawa unijnego dotyczących rejestracji pojazdów w innym państwie członkowskim; przypomina w związku z tym, że pojazdy (w tym pojazdy z kierownicą po prawej stronie), które spełniają wymogi w zakresie unijnej homologacji typu, powinny móc być rejestrowane w państwach członkowskich i wzywa Komisję do zwiększenia bezpieczeństwa zharmonizowanych dowodów rejestracyjnych pojazdów, aby zmniejszyć do minimum ryzyko ponownej rejestracji kradzionych pojazdów z fałszywymi dowodami rejestracyjnymi świadectwami rejestracji;
70.
wzywa Komisję do stosowania polityki "zerowej tolerancji" w stosunku do wszelkich przepisów i praktyk o charakterze dyskryminacyjnym w państwach członkowskich w dziedzinie zatrudnienia, sprzecznych z prawem UE, oraz do niezwłocznego rozpoczęcia odpowiednich procedur na wypadek nieprzestrzegania tej zasady; wzywa również Komisję, aby nie tolerowała żadnych innych dyskryminacyjnych lub przesadzonych praktyk, kontroli lub wymagań utrudniających europejskim pracownikom i pracodawcom egzekwowanie praw przysługujących im na mocy ustawodawstwa UE;
71.
przypomina, że swoboda przepływu pracowników jest podstawowym prawem, z którego pracownicy muszą być w stanie korzystać bez dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między pracownikami państw członkowskich w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i innych warunków pracy; uważa, że aby zapewnić tę swobodę, pracownicy powinni być należycie informowani, należy ustanowić odpowiednie mechanizmy dochodzenia sprawiedliwości, a wszystkie państwa członkowskie powinny ściśle wdrażać odnośne przepisy UE;
72.
wzywa Komisję do starannego monitorowania zarówno transpozycji, jak i skutecznego wdrażania dyrektywy 2000/78/WE w państwach członkowskich oraz do podejmowania działań w przypadku zaobserwowania uchybień; wzywa państwa członkowskie i Radę do nadania priorytetu kwestii pilnego przyjęcia wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną;
73.
podkreśla konieczność poprawy warunków pracy i zapewnienia odpowiedniej ochrony, bez jakiejkolwiek formy dyskryminacji, pracowników delegowanych w UE; apeluje o działania usprawniające proces wdrażania i stosowania dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników, w ścisłej współpracy z partnerami społecznymi; z zadowoleniem odnosi się do wniosków, do jakich w kwestii tej doszło Forum Jednolitego Rynku;
74.
przypomina, że obowiązujące prawodawstwo UE chroni prawa konsumentów i kładzie solidne podwaliny pod konkurencyjny europejski rynek energii, jednak nie zostało ono jeszcze właściwie przeniesione do ustawodawstwa krajowego w niektórych państwach członkowskich;
75.
wzywa wszystkie państwa członkowskie do pełnego wdrożenia trzeciego pakietu energetycznego i innych związanych z nim przepisów UE w ustalonych terminach; zwraca się do Komisji o intensywne monitorowanie transpozycji przedmiotowych przepisów;
76.
wzywa Komisję do dalszego propagowania najlepszych praktyk w zakresie transpozycji prawa dotyczącego rynku wewnętrznego;
77.
podkreśla, że spójne i jednolite wdrożenie i stosowanie zasad ochrony pasażera w całej Unii ma kluczowe znaczenie dla podróżujących obywateli, w tym osób o ograniczonych możliwościach przemieszczania się, a także dla zapewnienia przewoźnikom równych warunków działania; stwierdza, że osoby niepełnosprawne bardzo często napotykają podczas podróży przeszkody i bariery, które uniemożliwiają im korzystanie z wielu udogodnień wspólnego jednolitego rynku; wzywa Komisję do zwrócenia większej uwagi na ten aspekt w kontekście praw pasażerów;
78.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do zadbania o prawidłowe wdrożenie przepisów dotyczących praw pasażerów, do zadbania o to, aby obywatele Europy znali prawa pasażerów w UE oraz przede wszystkim o to, aby przepisy te były przestrzegane;
79.
podkreśla potrzebę zaradzenia problemom napotykanym przez obywateli i przedsiębiorstwa; zwraca uwagę, że pomimo bardzo niewielkiej liczby dowodów przedstawionych w dokumencie roboczym wiele dostrzeżonych obszarów problemowych poddano ostatnio ocenie skutków, a Komisja przedstawiła wnioski w ich sprawie; zdecydowanie uważa, że tam, gdzie proponuje się działanie, Komisja musi przedstawić niezawodne i decydujące dowody na korzyść opcji wybranej w projekcie aktu prawnego; wzywa Parlament do pełnego rozważenia przy rozpatrywaniu projektów wniosków tego, czy przedstawione przez Komisję oceny skutków są dokładne i przekonujące, tak aby przyjęte akty prawne spełniały potrzeby obywateli oraz przedsiębiorców;
80.
uznaje, że ważna jest wymiana informacji oraz wspieranie współpracy pomiędzy systemami krajowymi i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte niedawno wzajemne połączenie rejestrów przedsiębiorstw 9 ; nadal domaga się transgranicznej współpracy administracyjnej i lepszej integracji poprzez platformy centralne; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy Komisji w tym zakresie, takie jak np. inicjatywy na rzecz rozwoju systemów przekazywania drogą elektroniczną danych dotyczących zabezpieczenia społecznego pomiędzy krajowymi systemami zabezpieczenia społecznego;
81.
podkreśla, że transgraniczne wykonywanie i uznawanie decyzji oraz skutków prawnych dokumentów ma kluczowe znaczenie dla mobilności na rynku wewnętrznym; wyraża nadzieję na rychłe stosowanie rozporządzenia dotyczącego prawa spadkowego we wszystkich państwach członkowskich UE; wzywa Komisję - w oparciu o zieloną księgę z roku 2010 10 oraz konsultacje z roku 2011 - do kontynuacji prac w sprawie uznawania skutków prawnych dokumentów informujących o stanie cywilnym i z zainteresowaniem przygląda się wnioskom ustawodawczym przewidzianym na rok 2013;
82.
przypomina o celu, jakim jest tworzenie lepszego prawa, i uważa, że Komisja Europejska, Parlament Europejski i Rada powinny zwiększyć wysiłki mające na celu ulepszenie strategii opracowywania inteligentnych regulacji;
83.
uznaje wykazane zaangażowanie na rzecz zaradzenia obciążeniom regulacyjnym; w związku z tym przypomina o wcześniejszym zobowiązaniu Parlamentu do wymagania od Komisji, aby przy składaniu wniosków w sprawie nowych aktów prawnych określała równoważne koszty; ponadto przypomina o prośbie Parlamentu, by program na rzecz zmniejszania obciążenia administracyjnego został rozszerzony i rozwinięty, i dlatego oczekuje wniosków dotyczących zmniejszenia obciążenia administracyjnego i utrudnień regulacyjnych, ponieważ stanowiłoby to odpowiedź na wiele głównych problemów obywateli i przedsiębiorstw związanych z jednolitym rynkiem;
84.
podkreśla, że pomimo uproszczenia prawodawstwa i ograniczenia obciążeń administracyjnych oraz wykorzystywania swobód dostępnych w ramach rynku wewnętrznego przez przedsiębiorstwa należy ogólnie zapewnić przepisy w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia, które będą chronić konsumentów i pracowników;
85.
wzywa Komisję do poddawania wszelkich nowych przepisów europejskich "testowi handlu elektronicznego";

V.

 Propozycje

86.
domaga się od Komisji prześledzenia dwudziestu głównych obaw obywateli i przedsiębiorców w kontekście dokumentu o jednolitym rynku z perspektywy obywateli po okresie dwóch lat oraz do ich aktualizacji; wzywa też Komisję do sporządzenia tabeli dla każdej z zaakcentowanych obaw i do wskazania, które podmioty są odpowiedzialne za wyeliminowanie każdej z dostrzeżonych pierwotnych przyczyn;
87.
wzywa Komisję do wskazania w przyszłych sprawozdaniach odpowiednich działań, za które jest wyraźnie odpowiedzialna, takich jak podejmowanie terminowych i stosownych działań w przypadku niewłaściwej transpozycji przepisów UE przez państwa członkowskie, dbanie o prawidłowe wdrażanie prawa UE oraz zmiana niewłaściwych przepisów;
88.
wzywa komisję do przedstawienia w drugim półroczu 2012 roku dokumentu w sprawie nowych dwunastu dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania - "Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego";
89.
zachęca Komisję i państwa członkowskie do tego, by podczas Europejskiego Roku Obywateli 2013 ukierunkowały swoje kampanie informacyjne na te obawy, które dotyczą praw wynikających z obywatelstwa UE, ponieważ zgodnie z metodologią selekcji zastosowaną w sprawozdaniu to właśnie one trafnie wskazują, jakie sprawy są najistotniejsze dla obywateli UE w codziennym funkcjonowaniu w ramach rynku wewnętrznego;
90.
wzywa Komisję do znalezienia sposobów na połączenie w przyszłości sprawozdania UE w sprawie obywatelstwa ze sprawozdaniem pt. "Jednolity rynek z punktu widzenia obywateli", aby uniknąć powielania i niejasności oraz zapobiegać ryzyku oddzielenia problemów od rozwiązań.
91.
wzywa Komisję razem z państwami członkowskimi, władzami regionalnymi, lokalnymi oraz przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego do okresowego prowadzenia europejskich kampanii informacyjnych w mediach krajowych, regionalnych i lokalnych, a także kampanii interaktywnych, wzmacniających dialog z obywatelami na temat korzyści płynących z jednolitego rynku, ich praw i obowiązków, jak również na temat miejsc, w których można uzyskać informacje lub pomoc w rozwiązywaniu problemów; wzywa Komisję do monitorowania i kontrolowania skuteczności i powodzenia tych kampanii informacyjnych;
92.
apeluje do Komisji o zagwarantowanie skutecznego wzajemnego powiązania między istniejącymi instrumentami, takimi jak SOLVIT, tabela wyników rynku wewnętrznego, system wymiany informacji na rynku wewnętrznym, "Twoja Europa - Porady" i "Twoja Europa", aby umożliwić monitorowanie właściwej i terminowej transpozycji dyrektyw UE;
93.
podkreśla potrzebę wspierania systemu EURES oraz tworzenia sieci jego efektywnych powiązań z krajowymi systemami zatrudnienia, co stanowi jeden ze sposobów zwalczania bezrobocia w UE oraz rozwiązania problemu niemożności obsadzenia stanowisk ze względu na brak kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach;
94.
wzywa Komisję do przeprowadzenia oceny obszarów, w których regulacje wspólnotowe zapewniają jednocześnie osiągnięcie celu uproszczonego i bezpośredniego zastosowania przez państwa członkowskie, oraz celów jednolitego rynku;
95.
wzywa Komisję do propagowania pilnych działań mających na celu zniesienie istniejących w Unii różnic w zakresie infrastruktury energetycznej, które stanowią przeszkodę dla urzeczywistnienia wewnętrznego rynku energii oraz osiągnięcia celów strategii "Europa 2020";
96.
zobowiązuje państwa członkowskie do wykorzystania narzędzi ICT w celu zwiększenia przejrzystości i odpowiedzialności, ograniczenia obciążeń administracyjnych, ulepszenia procesów administracyjnych, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, ochrony środków publicznych oraz przyczynienia się do budowy demokracji uczestniczącej, z jednoczesnym zwiększeniem wiarygodności i podniesieniem poziomu zaufania;
97.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, by stosując się do rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i art. 153 TFUE, przeprowadziły ekspertyzy, w celu zapewnienia ciągłości zabezpieczenia społecznego mobilnych obywateli w UE, a także traktowania ich na równi z obywatelami danego państwa, i aby wzięły też pod uwagę opcjonalny, dobrowolny, uzupełniający w stosunku do systemu ogólnego i przenoszalny system zabezpieczenia społecznego na szczeblu europejskim, żeby ustanowić ściślejszą współpracę w dziedzinie polityki społecznej; poprzednie koncepcje dotyczące 28. reżimu systemów zabezpieczenia społecznego należy zaktualizować i uwzględnić w tych ekspertyzach;
98.
apeluje do państw członkowskich o podjęcie wszystkich koniecznych działań, aby uprościć skomplikowane krajowe procedury administracyjne i zapewnić pracownikom, pracodawcom i innym stronom zaangażowanym w transgraniczny stosunek pracy dostępność wszelkich niezbędnych informacji na temat praw i obowiązków związanych z ich zatrudnieniem, w szczególności prawa do zabezpieczenia społecznego, a także na temat przepisów dotyczących ochrony bezrobotnych, opieki zdrowotnej i przepisów podatkowych; uważa, że informacje te muszą być dostępne w miarę możliwości w formie elektronicznej przed doświadczeniem mobilności, w jego trakcie i po nim;
99.
nalega, by Komisja utworzyła na szczeblu UE centralny punkt koordynacji, tak aby rejestrować problemy pracowników mobilnych, pracodawców oraz innych zainteresowanych stron i opracowywać rozwiązania w relacjach między państwami członkowskimi, a także zapobiegać problemom związanym ze stosunkiem pracy niestacjonarnej, w tym z delegowaniem pracowników;
100.
wzywa państwa członkowskie, by traktowały członków rodziny obywatela Unii pochodzących spoza UE jako klientów działających w dobrej wierze na wszystkich etapach procedur administracyjnych, którym muszą oni podlegać;
101.
wzywa państwa członkowskie do stworzenia dla wszystkich mobilnych osób w UE pojedynczych punktów kontaktowych umożliwiających im załatwienie spraw administracyjnych związanych z pracą i życiem rodzinnym z jednego miejsca w państwie przyjmującym oraz uzyskanie informacji na temat ich praw i obowiązków, w tym także możliwości przeprowadzania procedur administracyjnych i zarządzania nimi za pośrednictwem internetu, żeby usprawnić skuteczne wykonywanie praw przez obywateli przemieszczających się w UE;
102.
wzywa Komisję do zapewnienia wszystkim obywatelom Unii Europejskiej dostępu do podstawowego rachunku płatniczego po rozsądnej cenie, w celu zwiększenia mobilności;
103.
z zadowoleniem przyjmuje wnioski Komisji w sprawie ułatwienia dostępu do transgranicznej opieki zdrowotnej; nalega, by Komisja i państwa członkowskie zapewniły szybkie i skuteczne wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, uwzględniając w należyty sposób zasady uniwersalności, dostępu do opieki dobrej jakości, równości i solidarności; wzywa ponadto Komisję i państwa członkowskie do kontynuacji działań ukierunkowanych na realizację celu szerokiego rozpowszechnienia do 2020 r. usług z zakresu telemedycyny i e-zdrowia; wspiera też projekty pilotażowe mające na celu zapewnienie obywatelom UE bezpiecznego dostępu internetowego do dotyczących ich danych (dane pacjentów) oraz zapewnienie interoperacyjności rejestrów pacjentów i tym samym zagwarantowanie im ciągłości opieki;
104.
wzywa Komisję do przedstawienia wniosku ustawodawczego w sprawie badań technicznych pojazdów silnikowych z myślą o zmniejszeniu obciążenia administracyjnego dla obywateli i sektora przemysłowego, dalszym dynamicznym rozwoju metod i treści badań przy jednoczesnym zapewnieniu jak najwyższego stopnia bezpieczeństwa na drogach;
105.
domaga się wzajemnego uznawania kontroli technicznych przez państwa członkowskie w przypadku transgranicznego transferu pojazdów w oparciu o wspólne definicje i porównywalne standardy badań; proponuje utworzenie europejskiej bazy danych, w której scentralizowano by dane techniczne wszystkich pojazdów, aby zapewnić porównywalność w skali europejskiej oraz ułatwić transgraniczną rejestrację pojazdów; wzywa państwa członkowskie do utrzymania jak najniższych kosztów ponoszonych przez obywateli w przypadku transgranicznej rejestracji pojazdu w innym państwie członkowskim oraz do ograniczenia zbędnych kosztów dzięki wspólnotowemu podejściu;
106.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do ściślejszego stosowania interoperacyjności między krajowymi transportowymi usługami, produktami i systemami, takimi jak te podlegające regulacjom UE dotyczącym systemów opłat drogowych i ERTMS, a także do wdrożenia europejskiego zintegrowanego systemu informacji, ustalania cen i sprzedaży biletów w dziedzinie przemieszczania się środkami transportu publicznego i intermodalnego;
107.
apeluje do Komisji o ułatwienie dostępu do instrumentów mikrofinansowych służących tworzeniu i rozwijaniu małych przedsiębiorstw, zwłaszcza w przypadku tych, które mają prowadzić działalność transgraniczną;
108.
wzywa państwa członkowskie i Komisję do ułatwienia inwestowania w innowacyjne przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność poprzez usunięcie przeszkód utrudniających rozwój ogólnounijnego rynku wysokiego ryzyka;
109.
wzywa państwa członkowskie do uproszczenia i usprawnienia dostępu do informacji za pomocą wykorzystania istniejących struktur i nowo utworzonych pojedynczych punktów kontaktowych, które umożliwiają MŚP ubieganie się o wsparcie finansowe ze środków europejskich, krajowych i lokalnych, z uwzględnieniem tego, że pojedyncze punkty kontaktowe wnoszą większą wartość dodaną, jeśli są tworzone na koszt istniejącej administracji i dzięki temu nie obciążają dodatkowo podatników; podkreśla znaczenie pojedynczych punktów kontaktowych jako punktów początkowych odgrywających zasadniczą rolę w przyciąganiu i umożliwianiu realizacji prywatnych inwestycji w dziedzinie badań i energii oraz wzywa Komisję do wzmocnienia działań na rzecz dalszego uproszczenia i zwiększenia przejrzystości europejskich, krajowych i lokalnych ram finansowych; wzywa państwa członkowskie do ułatwienia MŚP dostępu do środków finansowych poprzez uproszczenie przepisów dotyczących przekazywania danych oraz do promowania internetowych repozytoriów danych w odniesieniu do certyfikatów i innych dokumentów pomocniczych;
110.
wzywa państwa członkowskie i Komisję do zapewnienia umów umożliwiających MŚP prowadzenie działalności w całej Europie i komercjalizację ich pomysłów poprzez przyznanie im lepszego dostępu do rynków i ograniczenie biurokracji;
111.
wzywa Komisję do przedłożenia wniosku ustawodawczego na rzecz lepszej ochrony pasażerów w przypadku niewypłacalności linii lotniczych, np. poprzez obowiązkowe ubezpieczenie dla linii lotniczych lub utworzenie funduszu gwarancyjnego;
112.
zwraca uwagę na to, że pasażerom nadal trudno jest zarezerwować i kupić bilety na podróże multimodalne na terytorium UE i wzywa Komisję, państwa członkowskie oraz przedsiębiorstwa sektora transportu do podjęcia działań w celu utworzenia zintegrowanego, multimodalnego systemu sprzedaży i rezerwacji biletów;
113.
wzywa Komisję Europejską do przedstawienia wniosku w sprawie praw pasażerów korzystających z kilku środków transportu, tak aby przepisy prawne nadążały za zmianami multimodalnych sposobów przemieszczania się.
114.
apeluje do Komisji o przeformułowanie systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI) poprzez rozszerzenie zakresu i ulepszenie funkcjonowania współpracy administracyjnej, a także o ponowne przemyślenie koncepcji programu SOLVIT oraz nadanie mu nowych ram i przyznanie odpowiednich środków, szczególnie w dziedzinie zasobów ludzkich, aby umożliwić im wykonywanie w pełni satysfakcjonującej obsługi przekazywanych do nich wniosków;
115.
ponawia swój apel skierowany do państw członkowskich o lepsze nauczanie języków w jak najmłodszym wieku, wprowadzenie systemu uznawania kształcenia formalnego i nieformalnego, w tym uczenia się przez całe życie, oraz kompetencji uzyskanych w innym państwie członkowskim, a także o zapewnienie lepszej koordynacji kształcenia z potrzebami rynku pracy, tak aby stworzyć w przyszłości siłę roboczą z porównywalnymi kwalifikacjami, co może być korzystne dla europejskiego rynku pracy i przyczynić się do zwiększenia poziomów produktywności; podkreśla też potrzebę kontynuowania wysiłków na rzecz równoważności krajowych systemów certyfikacji w oparciu o europejskie ramy kwalifikacji;
116.
uważa, że instytucje oświatowe powinny określać w załączniku do wydawanych przez siebie dyplomów, w jaki sposób ich dyplomy krajowe można porównać i ocenić, odnosząc się do dyplomów wydanych w innych państwach członkowskich, szczególnie w krajach sąsiednich;
117.
wskazuje na sukces procedury automatycznego uznawania zapisanej w dyrektywie 2005/36/WE z sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych i wzywa do przeprowadzenia oceny możliwości poszerzenia jej o kolejne zawody;
118.
zwraca się do państw członkowskich o podjęcie niezbędnych działań w celu oceny funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, a także sposobu wykorzystania kwot przyznanych na programy dotyczące kształcenia zawodowego, tak aby dalej wspierać MŚP;
119.
zauważa pozytywne doświadczenia niektórych państw członkowskich, w których wymogi wobec spółek energetycznych odnośnie do oszczędzania energii spowodowały szereg pozytywnych następstw, w tym rozpowszechnianie przez przemysł inteligentnych systemów energetycznych z korzyścią dla konsumentów;
120.
wzywa Komisję do dokonania oceny możliwości ustanowienia europejskiego programu wymiany urzędników i innych pracowników organów regionalnych i lokalnych;

*

**

121.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. C 187 E z 27.7.2008, s. 80.
2 Dz.U. L 176 z 7.7.2009, s. 17.
3 Dz.U. C 161 E z 31.5.2011, s. 84.
4 Dz.U. C 349 E z 22.12.2010, s. 25.
5 Dz.U. C 8 E z 14.1.2010, s. 7.
6 Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych (WCAG) 2.0. - http://www.w3.org/TR/WCAG20/
8 CHAP - system rejestracji skarg i dochodzeń publicznych;

EU Pilot - rozwiązywanie problemów z państwami członkowskimi;

NIF - baza danych na potrzeby rejestracji przypadków braku komunikacji.

9 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2012 r., teksty przyjęte P7_TA(2012)0033.
10 COM(2010)0747.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024