Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Agencji

(2014/C 442/40)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwana dalej "Agencją", inaczej "EU-OSHA") z siedzibą w Bilbao została ustanowiona rozporządzeniem Rady (WE) nr 2062/94 1 . Zadaniem Agencji jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, wspieranie właściwych organów krajowych i unijnych przy określaniu i wdrażaniu polityk oraz informowanie o działaniach prewencyjnych 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:

a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r.; jak również

b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 99 % wobec 95 % w 2012 r. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był jednak wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 601 426 euro (30 %), i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 3 693 549 euro (46 %).
12.
W tytule II było to spowodowane dokonanym zgodnie z planem pod koniec roku zakupem towarów i usług w związku z przeprowadzką Agencji do nowej siedziby oraz w związku z przedłużeniem rocznych umów w dziedzinie informatyki. W tytule III wysoki poziom planowych przeniesień wynikał przede wszystkim z wieloletniego charakteru dużych projektów rozpoczętych w 2013 r., takich jak np. europejskie badanie przedsiębiorstw na temat nowych i pojawiających się zagrożeń (ESENER II).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 1 lipca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2011 Wysoki wskaźnik umorzeń środków wskazuje na trudności w realizowaniu działań przewidzianych w rocznym programie prac oraz stosowaniu budżetowej zasady jednoroczności. zrealizowane
2011 W przeciwieństwie do dwóch innych Europejskich Agencji mających siedzibę w Hiszpanii (OHIM w Alicante i CFCA w Vigo), nie zawarto umowy dotyczącej siedziby. zrealizowane
2012 Budżet Agencji na 2012 r. wyniósł 15,3 mln euro, z czego 3,2 mln euro (22 %) przeniesiono na rok 2013. Poziom przeniesień na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II (infrastruktura), gdzie wyniósł 36 %, i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 33 %. W przypadku tytułu II było to spowodowane głównie przedłużeniem rocznych umów w dziedzinie informatyki, zawartych zgodnie z planem w czwartym kwartale 2012 r. W tytule III wysoki poziom przeniesień jest związany z wieloletnim charakterem dużych projektów oraz z opóźnieniami w przyznaniu określonych zamówień. Opóźnienia te wynikają głównie ze zdecentralizowanej organizacji postępowań o udzielenie zamówienia, która uniemożliwia skuteczne monitorowanie realizacji planu zamówień. w trakcie realizacji
2012 W tytule I zanotowano w 2012 r. wysoki wskaźnik anulowania środków (9,5 %, tj. 0,5 mln euro). Było to następstwem głównie zamrożenia procedur naboru oraz niewypłacenia przewidywanej podwyżki wynagrodzeń. zrealizowane

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (Bilbao) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 151 i 153 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Art. 151

Unia i państwa członkowskie (...) mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu.

Art. 153

Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 151, Unia wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich w następujących dziedzinach:

a) polepszania w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników;

b) warunków pracy; [...]

e) informacji i konsultacji z pracownikami;

[...]

h) integracji osób wykluczonych z rynku pracy, bez uszczerbku dla artykułu 166;

i) równości mężczyzn i kobiet w odniesieniu do ich szans na rynku pracy i traktowania w pracy;

j) zwalczania wykluczenia społecznego;

[...].

Kompetencje Agencji

(rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94)

Cele

W celu poprawy środowiska pracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, zgodnie z postanowieniami Traktatu i kolejnymi strategiami oraz programami działań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, zadaniem Agencji jest zapewnienie organom Unii, państwom członkowskim, partnerom społecznym i wszystkim podmiotom zaangażowanym w tej dziedzinie, informacji technicznych, naukowych i gospodarczych do wykorzystania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy (art. 2).

Zadania

- gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych, a także informacji o badaniach,

- wspieranie współpracy i wymiany informacji, łącznie z informacjami o programach szkoleniowych,

- zapewnianie instytucjom Unii i państwom członkowskim informacji potrzebnych im do opracowywania i realizacji polityki, w szczególności w zakresie wpływu na małe i średnie przedsiębiorstwa,

- udostępnianie informacji na temat działań prewencyjnych,

- przyczynianie się do rozwoju strategii i unijnych programów działań,

- utworzenie sieci złożonej z krajowych punktów centralnych.

Zarządzanie Rada Zarządzająca

- po jednym przedstawicielu rządu każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracodawców z każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracowników z każdego państwa członkowskiego,

- trzech przedstawicieli Komisji,

- członkowie i ich zastępcy z pierwszych trzech kategorii są mianowani spośród członków i zastępców członków Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy.

Biuro Rady Zarządzającej

- przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących Rady Zarządzającej,

- koordynatorzy z każdej z trzech grup interesów,

- po jednym dodatkowym członku z każdej z grup oraz z Komisji.

Dyrektor

jest mianowany przez Radę Zarządzającą na podstawie krótkiej listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

Komitety

Obowiązkowa konsultacja z Komisją Europejską oraz Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w zakresie programu prac i budżetu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2013 (2012) Budżet

17,5 (16,9) mln euro, w tym:

- dotacja Unii, DG ds. Zatrudnienia: 86,3 % (89,0 %)

- inna dotacja Unii, DG ds. Zatrudnienia: 9,4 % (5,9 %)

- inna dotacja Unii, DG ds. Rozszerzenia: 3,2 % (3,9 %)

- inne: 1,0 % (1,2 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

44 (44) stanowiska w planie zatrudnienia, w tym 42 (42) obsadzone. Inni pracownicy:

- oddelegowani eksperci krajowi: 0 (0)

- pracownicy kontraktowi: 24 (24)

- personel lokalny: 1 (1) Pracownicy ogółem: 67 (67), w tym wykonujący zadania:

- operacyjne: 48 (48)

- administracyjne: 10 (10)

- mieszane: 9 (9)

Produkty i usługi w roku 2013

(gromadzenie i analiza informacji)

DZIAŁANIA PREWENCYJNE I BADANIA NAUKOWE
Cel szczegółowy 1: Dostarczenie podstawy do określania priorytetów badań i działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) poprzez identyfikowanie i monitorowanie tendencji oraz prognozowanie nowych i pojawiających się zagrożeń związanych z BHP w ramach rozległego, perspektywicznego badania
W dniu 3 czerwca, z okazji europejskiego Zielonego Tygodnia, ukazały się dwa wydawnictwa z serii E-fakty: o BHP w budynkach ekologicznych oraz o BHP i produkcji energii słonecznej na skalę indywidualną, wraz z dołączonymi do nich listami kontrolnymi do identyfikacji zagrożeń. Towarzyszył im promocyjny zwiastun internetowy. Są one dostępne na nowej podstronie internetowej poświęconej tematyce BHP w zielonych miejscach pracy, utworzonej w trakcie minionego roku. Na początku czerwca opublikowano niemiecką, hiszpańską, włoską i polską wersję streszczenia wyników projektu zatytułowanego "Zielone miejsca pracy a bezpieczeństwo i higiena pracy: przewidywanie nowych i pojawiających się zagrożeń związanych z najnowszymi technologiami". Francuska wersja streszczenia pojawiła się w pierwszych dniach października.

W dniach 12-13 listopada zorganizowano, wraz z krajowymi punktami centralnymi, warsztaty na temat prognozowania służące upowszechnianiu scenariuszy i ustaleń dotyczących prognoz. Miały one na celu pokazanie sposobu stosowania scenariuszy i zachęcenie do ich stosowania przy podejmowaniu decyzji, a także propagowanie polityki prognozowania dotyczącego zielonych miejsc pracy.

Powstał projekt raportu z badania stanu kultury BHP pt.: "Current and emerging issues in the health care sector, including community and home care" (Bieżące i wyłaniające się problemy w sektorze opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem opieki społecznej i domowej).

Cel szczegółowy 2: Dostarczenie wkładu w bardziej ukierunkowane badania naukowe i działania zapobiegawcze poprzez przegląd i analizę badań na temat czynników ryzyka i wyników zdrowotnych
Centrum tematyczne przekazało projekt raportu na temat występowania nowotworów związanych z pracą zawodową i czynników zwiększających ryzyko zachorowania na raka opracowany po warsztatach na ten temat przeprowadzonych w 2012 r.

W dniu 24 czerwca ukazały się trzy wydawnictwa z serii E-fakty na temat BHP i nanomateriałów (Tools for the management of nanomaterials in the workplace and prevention - Narzędzia do zarządzania nanomateriałami w miejscu pracy i działania prewencyjne; Nanomaterials in the health care sector, OSH risks and prevention - Nanomateriały w sektorze opieki zdrowotnej, zagrożenia w zakresie BHP i działania zapobiegawcze; Nanomaterials and maintenance: OSH risks and prevention - Nanomateriały i obsługa techniczna: zagrożenia w zakresie BHP i działania zapobiegawcze), odbyła się ich promocja, a także ruszyła nowa podstrona internetowa na temat zarządzania nanomateriałami w miejscu pracy. Są na niej dostępne wszystkie materiały informacyjne Agencji na temat BHP i nanomateria-łów.

Opublikowano sprawozdanie na temat pracy kobiet. Jest w nim mowa o tendencjach w zatrudnieniu i ich wpływie na BHP kobiet (z uwzględnieniem najnowszych tendencji), o statystykach dotyczących BHP, o związanych z pracą chorobach nowotworowych u kobiet (w tym o związku systemu pracy zmianowej z rakiem piersi), zaburzeniach układu mięśniowo-szkieletowego i stresie oraz o przemocy i nękaniu w zawodach związanych ze świadczeniem usług. W sprawozdaniu przedstawiono też stan badań na temat BHP wśród kobiet wykonujących pracę nierejestrowaną, a także na temat niepełnosprawności i rehabilitacji kobiet w pracy. Znalazły się w nim wybrane przykłady włączania problematyki płci do polityki Agencji, pochodzące z trzech państw członkowskich. Sprawozdanie ma stanowić uzupełnienie opracowanego przez Agencję studium przypadku na temat ostatnich inicjatyw w tym zakresie, które zostanie opublikowane w 2014 r.

Cel szczegółowy 3: Wspieranie określania priorytetów badań i działań z zakresu BHP poprzez zapewnienie przeglądu BHP w Europie na podstawie danych historycznych i bieżących
We wrześniu przekazano sprawozdanie końcowe z projektu "Ocena kosztów braku zasad BHP na poziomie makro". Celem projektu była ocena różnych metodyk szacowania kosztów braku zasad BHP lub złej jakości tych zasad na poziomie makro w celu lepszego zrozumienia, jakie przesłanki stoją za różnymi szacunkami, oraz poznania kosztów gospodarczych złej jakości tych zasad. Celem projektu było także dostarczenie informacji pomocniczych decydentom na poziomie krajowym i europejskim; stworzenie solidnych podstaw do dyskusji na temat kluczowych zagadnień w tym zakresie; oraz promocja i wspieranie dalszych badań naukowych.
Cel szczegółowy 4: Stymulowanie debaty na temat ustaleń obserwatorium i zapewnienie ich przydatności poprzez dyskusje i konsolidację z grupami docelowymi i beneficjentami
Na spotkaniu uczestników projektu COST-MODERNET, które miało miejsce w dniu 16 października w Paryżu, Agencja przedstawiła swoje podejście do pojawiających się zagrożeń i występowania chorób związanych z pracą. Na kongresie A+A, który odbył się w dniu 6 listopada w Düsseldorfie, przeprowadzono warsztaty zorganizowane wspólnie przez Agencję i niemiecką Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Cel szczegółowy 5: Pomoc decydentom politycznym i podmiotom udzielającym informacji na temat BHP w udzielaniu większego wsparcia przedsiębiorstwom poprzez przeprowadzanie sondaży w celu zgromadzenia informacji w czasie rzeczywistym na temat zarządzania BHP i głównych pojawiających się zagrożeń z zakresu BHP
Wszystkie projekty sprawozdań (podsumowującego sprawozdania przeglądowego, krajowego sprawozdania przeglądowego oraz sprawozdania dotyczącego wniosków merytorycznych) na temat oceny jakościowej przeprowadzonej po badaniu nowych i pojawiających się zagrożeń ESENER zostały przygotowane do publikacji.

We wrześniu opublikowano sprawozdanie pt. "Analysis of the determinants of workplace occupational safety and health practice in a selection of EU Member States (Report and summary in several languages)" (Analiza czynników dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa i zdrowia w pracy w wybranych państwach członkowskich UE - sprawozdanie i streszczenie w kilku językach).

Przygotowania do badania ESENER II, w tym kognitywne testy wstępne, odbyły się zgodnie z planem. Badania terenowe są zaplanowane na 2014 r., pierwsze wyniki badania mają być dostępne pod koniec 2014 r., a pierwsze publikacje mają się pojawić na początku 2015 r.

Cel szczegółowy 6: Dążenie do bieżącego konsensusu w zakresie priorytetów badawczych dotyczących BHP i zachęcanie krajowych instytutów badawczych z dziedziny BHP do ustalenia wspólnych priorytetów i wymiany wyników oraz promowanie włączania wymogów BHP do programów badawczych
W czerwcu na stronie internetowej Agencji opublikowano i promowano sprawozdanie na temat priorytetów badawczych w zakresie BHP na lata 2013- 2020 wraz z informacjami zwrotnymi z punktów centralnych i od uczestników seminariów. W ramach działań następczych podjętych na podstawie wniosków ze sprawozdania w dniach 9-10 października zorganizowano seminarium na wysokim szczeblu w celu przedyskutowania i zatwierdzenia priorytetów wskazanych w sprawozdaniu oraz sposobów wsparcia koordynacji badań w dziedzinie BHP. Na seminarium zebrali się przedstawiciele organów finansujących naukę i instytutów badawczych oraz decydenci działający na szczeblu krajowym i europejskim.

INFORMACJE NA TEMAT ŚRODOWISKA PRACY: DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ NA TEMAT DOBRYCH PRAKTYK NA POZIOMIE MIEJSC PRACY

Cel szczegółowy 1: Opracowanie użytecznych, praktycznych i wysokiej jakości produktów informacyjnych w celu wspierania kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy
Kampanie na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2012-2013: "Partnerstwo dla prewencji"

W dniach 11-12 listopada miały miejsce ceremonia podsumowująca oraz szczyt wieńczący kampanię "Partnerstwo dla prewencji". W ramach tej ceremonii przeprowadzono trzy równoległe warsztaty przybliżające uczestnikom Konkurs Dobrych Praktyk, program analizy benchmarkingowej przeprowadzonej wśród partnerów kampanii oraz aspekty marketingowe kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2012-2013.

Kampanie na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2014-2015: "Stres w pracy? Nie, dziękuję!"

Wykonawca aplikacji przedstawił pierwsze sprawozdanie okresowe pt. "Stress and psychosocial risk management - portable application for micro and small enterprises" (Zarządzanie stresem zawodowym i innymi zagrożeniami psychospołecznymi - aplikacja na urządzenia mobilne dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw). W sprawozdaniu, zgodnie z wymogami, znalazło się zestawienie głównych elementów aplikacji oraz protokół ustaleń, w którym opisano aspekty techniczne.

Trwa proces wewnętrznej weryfikacji i redakcji ostatecznego projektu sprawozdania "Costs of stress and psychosocial risks at work" (Koszty stresu i zagrożeń psychospołecznych w pracy).

Powstał ostateczny projekt sprawozdania o zagrożeniach psychospołecznych opracowanego wspólnie przez Agencję i Eurofund.

Cel szczegółowy 2: Wzmocnienie środków zapobiegawczych poprzez zapewnienie użytecznych i praktycznych informacji na temat dobrych praktyk dotyczących priorytetowych sektorów i tematów
Celem projektu "Bezpieczniejsze i zdrowsze warunki pracy dla osób w każdym wieku - bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) w kontekście starzenia się siły roboczej" jest ustalenie, jakie podstawowe warunki dotyczące BHP muszą być spełnione, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom w starszym wieku i lepszą ochronę wszystkim pracownikom w ciągu całego życia zawodowego.

Umowa o realizacji została podpisana w czerwcu, spotkanie inaugurujące odbyło się 10 czerwca w Brukseli. W następstwie spotkania wykonawca projektu przygotował sprawozdanie wstępne i zweryfikował harmonogram całego projektu. Pod koniec lipca Agencja otrzymała pierwsze sprawozdanie z postępu prac, na początku października wykonawca przedstawił okresowe wykazy prac według krajów i długą listę przykładów dobrych praktyk. Trwające pół dnia spotkanie na temat postępu prac odbyło się 2 grudnia w Parlamencie Europejskim.

Opublikowano wydanie z serii E-faktów na temat substancji niebezpiecznych i skutecznej komunikacji w miejscu pracy, uzupełniające materiały wydane w 2012 r. (film z serii Napo, wykaz najczęściej zadawanych pytań, prezentacje w programie Powerpoint, sekcje na stronie internetowej dotyczące rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH); klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP); oraz linki dotyczące BHP). Znajdują się w nim wskazówki dotyczące skutecznego porozumiewania się w miejscu pracy na temat substancji niebezpiecznych, w tym na temat używania kart charakterystyki, a także lista źródeł, z których można czerpać dalsze informacje.

Wyniki ankiety przeprowadzonej w 2012 r. przez punkty centralne na temat inicjatyw krajowych w zakresie współpracy pomiędzy organami odpowiedzialnymi za REACH i BHP zostały udostępnione Komitetowi Starszych Inspektorów Pracy (SLIC) Chemex, aby mógł on opracować wytyczne dotyczące inspekcji pracy na temat powiązań między organami REACH a BHP.

Cel szczegółowy 3: Wspieranie środków zapobiegawczych poprzez zapewnienie ciągłej adekwatności istniejących produktów informacyjnych
Sekcja strony internetowej dotycząca aktów prawnych była stale aktualizowana na mocy umowy z centrum tematycznym. Najnowsza opublikowana informacja dotyczy dyrektywy 2013/35/UE w sprawie pól elektromagnetycznych.
Cel szczegółowy 4: Ulepszenie wdrożenia i poprawa jakości ocen ryzyka w mikroprzedsiębiorstwach i małych przedsiębiorstwach (1-49 pracowników) poprzez zwiększoną świadomość potrzeby przeprowadzenia oceny ryzyka i sposobu jej przeprowadzenia
Agencja kontynuowała prace nad projektem narzędzia interaktywnej oceny ryzyka online (OiRA) na poziomie UE i państw członkowskich. W 2013 r. podstawowa wersja oprogramowania była prawie ukończona. Opracowano pewną liczbę nowych funkcji, lepiej dopasowanych do potrzeb określonych przez partnerów OiRA. Agencja wykazała bardzo dużą aktywność w promowaniu i rozwijaniu społeczności związanej z OiRA, w konsekwencji czego narzędzia zostały wprowadzone do użytku na dużą skalę na poziomie krajowymi i na poziomie UE poprzez branżowe komitety dialogu społecznego.

Budowanie sieci i koordynacja

Dalszy rozwój sieci punktów centralnych, zarządzanie Agencją i relacje z organizacjami europejskimi i międzynarodowymi.

Zwiększanie zdolności instytucjonalnych w państwach kandydujących i potencjalnie kandydujących do UE (fundusze celowe).

Koordynacja programowania i oceny.

KOMUNIKACJA, KAMPANIE I UPOWSZECHNIANIE

Cel szczegółowy 1: Podniesienie poziomu świadomości kluczowych grup docelowych co do znaczenia współpracy w zakresie prewencji ryzyka poprzez organizację zdecentralizowanej kampanii ogólnoeuropejskiej
W 2013 r. tematem kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy realizowanej przez Agencję w latach 2012-2013 było "Partnerstwo dla prewencji".

Przewodnie imprezy kampanii, w tym uroczystość rozdania nagród w europejskim Konkursie Dobrych Praktyk i szczyt wieńczący kampanię, zostały zorganizowane we współpracy z państwami, które właśnie sprawowały prezydencję w UE.

Związane z kampanią publikacje prasowe, działania medialne i działania w zakresie PR realizowano na poziomie krajowym i unijnym. Agencja wspierała też nadal swoją sieć krajowych punktów centralnych poprzez realizację europejskiej kampanii na temat programu pomocy (European Campaign Assistance Programme - ECAP), na którą składały się seminaria, konferencje, działania medialne i wydanie materiałów promujących kampanię w 24 językach.

Program partnerstwa w ramach kampanii, obejmujący aktywne zaangażowanie partnerów, organizację spotkań i dostarczanie materiałów promocyjnych, stanowił dodatkowy ważny aspekt kampanii, a dzięki uruchomieniu zestawu narzędzi online każdy, kto chciałby przeprowadzić kampanię podnoszącą poziom wiedzy na temat BHP, miał dostęp do praktycznych wskazówek i porad.

Działania przygotowawcze w ramach kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy na lata 2014-2015 objęły opracowanie planu kampanii, grafiki oraz podstawowych materiałów promocyjnych (w tym film z serii Napo).

Rozpoczęto także prace nad niezależną, zewnętrzną oceną kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy w latach 2012-2013.
Cel szczegółowy 2: Utrzymanie statusu Agencji, w tym jej strony internetowej, jako podstawowego źródła informacji na temat BHP poprzez wykorzystywanie właściwych narzędzi i kanałów komunikacji w celu dotarcia do zamierzonych grup docelowych
Przeprowadzono działania w zakresie badań i rozwoju w celu wsparcia realizacji nowej strategii on-line Agencji oraz przekształcenia obecności Agencji w przestrzeni wirtualnej w 2014 r. Równocześnie Agencja stworzyła i opublikowała wiele materiałów internetowych oraz prowadziła liczne działania promocyjne w przestrzeni internetowej, także skierowane do mediów społecznościowych.

W minionym roku zorganizowano szereg działań z zakresu podnoszenia poziomu świadomości oraz współpracy informacyjnej, w tym dotyczących wzmocnienia relacji z Europejską Siecią Przedsiębiorczości (EEN).

Zgodnie z programem na 2013 r. wydano liczne publikacje w wielu urzędowych językach UE.

Nastąpiła dalsza rozbudowa strony internetowej i narzędzi OiRA oraz strony i narzędzi kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy.

Cel szczegółowy 3: Skuteczne upowszechnianie informacji Agencji wśród zamierzonych grup docelowych poprzez działania o charakterze medialnym i działania PR, imprezy i wystawy
Zorganizowano liczne działania o charakterze prasowym i działania z zakresu PR, takie jak publikacja informacji i artykułów prasowych oraz organizacja konferencji prasowych w celu upowszechniania między innymi: wyników trzeciego sondażu opinii publicznej dotyczącego BHP; projektu prognozującego dotyczącego "zielonych miejsc pracy"; rozporządzenia CLP; projektów informacyjnych dotyczących analiz wtórnych przeprowadzonych na podstawie badania ESENER i makroekonomicznych kosztów BHP; publikacji na temat czynników rakotwórczych.

Skutecznie wdrożono strategię rozpowszechniania wśród nauczycieli pakietu pomocy naukowych on-line w ramach projektu "Napo dla nauczycieli". Kontynuowano opracowywanie strategii promocyjnej i strategii rekrutacji autorów do portalu OSHwiki oraz strategii promocyjnej i strategii rekrutacji specjalistów pracujących nad narzędziem OiRA.

Prezentacje Agencji i aktywny udział w wybranych konferencjach i wystawach europejskich i międzynarodowych polegający na wystąpieniach mówców, prezentacji stoisk lub publikacji Agencji.

Sprawozdanie roczne na 2012 r. i inne publikacje (sprawozdania, zestawienia informacyjne, DVD z filmem Napo itp.) oraz materiały promocyjne były rozpowszechniane w całej Europie i poza nią w celu dotarcia do odbiorców docelowych.

Prowadzono działania wspólne z państwami sprawującymi prezydencję w Radzie UE (Irlandią i Litwą) w celu promowania wiedzy na temat BHP w programach prezydencji.

Źródło: załącznik przekazany przez Agencję.
ODPOWIEDŹ AGENCJI

Agencja potwierdza, że wysoki poziom przeniesienia zaciągniętych zobowiązań wynika z przyczyn wskazanych w sprawozdaniu przez Trybunał.

1 Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 (Dz. U. L 184 z 15.7.2005, s. 5).
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024