Sprawozdanie roczne EBC za rok 2009 (2010/2236(INI)).

Sprawozdanie roczne EBC za rok 2009

P7_TA(2010)0425

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie prac Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2009 r. (2010/2236(INI))

(2012/C 99 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r. (umowę o partnerstwie z Kotonu)(1),
uwzględniając Regulamin Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE (WZP), przyjęty w dniu 3 kwietnia 2003 r.(2), zmieniony ostatnio w Port Moresby (PapuaNowa Gwinea) w dniu 28 listopada 2008 r.,
uwzględniając Konsensus europejski w sprawie rozwoju, podpisany w dniu 20 grudnia 2005 r.(3),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju(4),
uwzględniając deklarację z Kigali (Ruanda) przyjętą przez WZP w dniu 22 listopada 2007 r. w sprawie sprzyjających rozwojowi umów o partnerstwie gospodarczym (EPA)(5),
uwzględniając deklarację z Luandy w sprawie drugiego przeglądu umowy o partnerstwie AKP-UE (umowa o partnerstwie z Kotonu) przyjętą przez WZP w Luandzie (Angola) dniu 3 grudnia 2009 r.(6),
uwzględniając komunikat z Georgetown przyjęty dnia 26 lutego 2009 r. w Georgetown (Gujana) na posiedzeniu WZP w regionie Karaibów(7),
uwzględniając komunikat z Wagadugu przyjęty dnia 30 października 2009 r. Wagadugu (Burkina Faso) na posiedzeniu WZP w regionie Afryki Zachodniej(8),
uwzględniając Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej, który podpisano w dniu 18 grudnia 2007 r.(9),
uwzględniając rezolucje przyjęte przez WZP w 2009 r.:
w sprawie wyzwań w zakresie demokratycznego pogodzenia różnorodności etnicznej, kulturowej i religijnej w krajach AKP i UE(10),
w sprawie umów o partnerstwie gospodarczym oraz ich wpływu na kraje AKP(11),
w sprawie społecznych i środowiskowych konsekwencji zmian klimatycznych w krajach AKP(12),
w sprawie roli umowy o partnerstwie z Kotonu w radzeniu sobie z kryzysem żywnościowym i finansowym w krajach AKP(13),
w sprawie ustanowienia i promowania pokoju, bezpieczeństwa, stabilności i zarządzania w Somalii(14),
w sprawie globalnego zarządzania i reformy instytucji międzynarodowych(15),
w sprawie wpływu kryzysu finansowego na kraje AKP(16),
w sprawie integracji społecznej i kulturowej oraz udziału w niej młodzieży(17),
w sprawie zmian klimatu(18),
w sprawie sytuacji na Madagaskarze(19),
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rozwoju (A7-0315/2010),
A.
mając na uwadze, że członkowie WZP wyrazili obawy związane z niedawnym przebiegiem negocjacji EPA podczas regularnych debat w kwietniu 2009 r. w Pradze (Republika Czeska) oraz w grudniu 2009 r. w Luandzie (Angola),
B.
mając na uwadze przyjęcie wspomnianego wyżej rozporządzenia (WE) nr 1905/2006, które przewiduje programy tematyczne mające zastosowanie również do państw AKP, a także program środków towarzyszących na rzecz państw AKP, które podpisały protokół w sprawie cukru,
C.
mając na uwadze zobowiązanie podjęte na sesji WZP w czerwcu 2007 r. w Wiesbaden (Niemcy) przez komisarza odpowiedzialnego za rozwój i pomoc humanitarną do poddania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dotyczących państw AKP (lata 2008-2013) demokratycznej kontroli w parlamentach oraz z zadowoleniem przyjmując wypełnienie tego zobowiązania,
D.
mając na uwadze, że przegląd umowy o partnerstwie z Kotonu w 2010 r. dostarcza znakomitej okazji do wzmocnienia roli WZP i jego wymiaru regionalnego, a także do zwiększenia kontroli parlamentarnej w regionach AKP,
E.
mając na uwadze dwa w znacznej mierze udane posiedzenia regionalne WZP z 2009 r. w Gujanie i Burkina Faso, w wyniku których przyjęto komunikaty z Georgetown i Wagadugu, o których mowa powyżej,
F.
mając na uwadze, że sytuacja w Nigrze, Gwinei i na Madagaskarze pogorszyła się w 2009 r., prowadząc do zniesienia demokracji parlamentarnej w tych trzech krajach oraz ograniczenia statusu ich przedstawicieli do rangi obserwatorów na 18. sesji WZP w Luandzie,
G.
mając na uwadze, że konflikt toczący się obecnie w Demokratycznej Republice Konga doprowadził do poważnego i wielokrotnego naruszenia praw człowieka; mając na uwadze, że potrzebna jest skuteczna pomoc humanitarna i większe zaangażowanie wspólnoty międzynarodowej,
H.
mając na uwadze prace Parlamentu Panafrykańskiego i ustanowienie oficjalnych stosunków między nim a Parlamentem Europejskim, jak również stworzenie międzyparlamentarnej delegacji Parlamentu Europejskiego ds. stosunków z Parlamentem Panafrykańskim,
1.
z zadowoleniem przyjmuje dalsze zapewnianie ze strony WZP w 2009 r. ram dla otwartego, demokratycznego i pogłębionego dialogu na temat negocjacji pomiędzy UE a państwami AKP i nawołuje do zacieśnienia dialogu politycznego;
2.
z zadowoleniem przyjmuje pozytywną odpowiedź nowego komisarza ds. handlu na wniosek niektórych krajów i regionów AKP o ponowne rozpatrzenie spornych kwestii poruszonych w negocjacjach w sprawie EPA, zgodnie z oświadczeniami przewodniczącego Komisji Europejskiej; podkreśla potrzebę uważnego monitorowania przez Parlament negocjacji i wdrażania EPA;
3.
podkreśla w szczególności kluczową rolę parlamentów państw AKP, a także władz lokalnych i organizacji pozarządowych w monitorowaniu i zarządzaniu krajowymi i regionalnymi dokumentami strategicznymi oraz w wykorzystaniu środków z EFR, i nawołuje Komisję, by zapewniła ich udział; podkreśla również potrzebę ścisłego nadzoru parlamentarnego podczas wdrażania EPA;
4.
wzywa parlamenty państw AKP do tego, by wymogły na rządach państw AKP i Komisji włączenie ich do procesu przygotowującego i wdrażającego krajowe i regionalne dokumenty strategiczne dotyczące współpracy pomiędzy UE a państwami AKP (lata 2008-2013) oraz by zapewniły ich pełny udział w negocjacjach dotyczących EPA;
5.
wzywa Komisję do dostarczania wszelkich dostępnych informacji parlamentom państw AKP oraz do wspomagania ich w działalności związanej z demokratyczną kontrolą, w szczególności poprzez wspieranie ich kompetencji, zwłaszcza podczas negocjowania i wdrażania EPA;
6.
wskazuje na zaniepokojenie WZP w związku z reperkusjami aktualnego kryzysu finansowego, na przyjęcie wspomnianej wyżej deklaracji z Luandy w sprawie skutków światowego kryzysu finansowego w państwach AKP i na rezolucje w sprawie wpływu kryzysu i reagowania na kryzys w państwach AKP; zachęca WZP do dalszej pracy w tej dziedzinie i do rozważenia dodatkowych i innowacyjnych źródeł finansowania rozwoju, takich jak podatek od międzynarodowych transakcji finansowych; ponadto wzywa WZP do zajęcia się kwestią likwidacji rajów podatkowych;
7.
wyraża zadowolenie ze zobowiązania podjętego na wspomnianej wyżej sesji WZP w Kigali przez poprzedniego komisarza odpowiedzialnego za rozwój i pomoc humanitarną do poddania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dotyczących państw AKP (lata 2008-2013) demokratycznej kontroli parlamentarnej; podobnie wyraża zadowolenie z pracy wykonanej już przez niektóre parlamenty AKP w zakresie rozpatrywania takich dokumentów, a także z prowadzonej przez WZP kontroli regionalnych dokumentów strategicznych jeszcze przed przeglądem śródokresowym, oraz wzywa do należytego uwzględnienia tego wkładu pracy;
8.
przypomina w związku z tym o potrzebie ścisłego włączenia parlamentów do procesu demokratycznego i krajowych strategii rozwoju; podkreśla ich zasadniczą rolę we wprowadzaniu, kontynuowaniu i kontrolowaniu strategii politycznych w zakresie rozwoju;
9.
podtrzymuje swoje stanowisko, zgodnie z którym Europejski Fundusz Rozwoju (EFR) powinien zostać włączony do budżetu UE w celu zwiększenia spójności, przejrzystości i skuteczności polityki współpracy na rzecz rozwoju oraz zagwarantowania demokratycznej kontroli; zwraca uwagę, że włączenie EFR do budżetu UE stanowi również właściwą odpowiedź na trudności z wykonaniem i ratyfikacją kolejnych EFR;
10.
wzywa parlamenty do sprawowania ścisłej kontroli parlamentarnej w zakresie EFR; podkreśla uprzywilejowaną pozycję WZP w tej debacie i wzywa WZP oraz parlamenty państw AKP do aktywnego w niej uczestniczenia, zwłaszcza w ramach ratyfikacji zmienionej umowy o partnerstwie z Kotonu;
11.
z zadowoleniem zauważa coraz bardziej parlamentarny i tym samym polityczny charakter WZP, a także wzrost zaangażowania jego członków i jakości debat, co wnosi decydujący wkład w partnerstwo AKP-UE;
12.
uważa, że deklaracja w sprawie sytuacji w Nigrze złożona w dniu 2 grudnia 2009 r. w Luandzie przez współprzewodniczących WZP i wspomniana rezolucja w sprawie sytuacji na Madagaskarze są znaczącymi przykładami owego wzmocnionego dialogu;
13.
nawołuje państwa WZP do dalszego śledzenia sytuacji w Sudanie, na Madagaskarze, w Nigrze i w Gwinei Konakry;
14.
wzywa Wspólne Zgromadzenie Parlamentarne do dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji w Somalii, która stanowi zagrożenie dla życia narodu somalijskiego, zagraża bezpieczeństwu w regionie, oraz wzywa UE do podtrzymania zobowiązań na rzecz wspierania praworządności, na rzecz przywrócenia stabilności w regionie i na rzecz walki z piractwem;
15.
wzywa WZP do dalszego przyłączania się do wysiłków na rzecz informowania wspólnoty międzynarodowej o konfliktach toczących się na wschodzie Demokratycznej Republiki Konga oraz do wspierania negocjacji w sprawie politycznego rozwiązania kryzysu i wszelkich działań zaproponowanych w ramach wynegocjowanego rozwiązania;
16.
wzywa WZP do kontynuowania i zacieśnienia dialogu z Parlamentem Panafrykańskim i z parlamentami organizacji regionalnych ze względu na znaczenie integracji regionalnej dla pokoju i rozwoju państw AKP;
17.
wyraża ubolewanie, że podczas opracowywania wspólnej strategii UE-Afryka nie zasięgnięto w sposób wystarczający opinii WZP, oraz ma nadzieję, że WZP będzie aktywnie uczestniczyć w procesie wdrażania tej strategii;
18.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że 2009 r. miały miejsce kolejne posiedzenia regionalne, przewidziane w umowie o partnerstwie z Kotonu i Regulaminie WZP; uważa, że posiedzenia te umożliwiają faktyczną wymianę poglądów na temat zagadnień dotyczących regionu, w tym zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania, spójności regionalnej, praw człowieka, kwestii środowiskowych i negocjacji dotyczących EPA; wyraża uznanie dla organizatorów dwóch wyjątkowo owocnych posiedzeń w Gujanie i Burkina Faso;
19.
wzywa WZP, aby zapewniło ścisłe monitorowanie negocjacji dotyczących EPA w czasie swoich posiedzeń regionalnych;
20.
z żalem zauważa, że Rada zignorowała ponawiane apele Parlamentu Europejskiego - szczególnie podczas spotkania WZP w Luandzie - o wprowadzenie silniejszej klauzuli antydyskryminacyjnej w ramach przeglądu umowy z Kotonu;
21.
przypomina o zasadzie powszechnego charakteru praw człowieka i niedyskryminacji, na podstawie której to zasady należy wzmocnić prawowite demokratyczne sprawowanie rządów i dialog polityczny w ramach WZP;
22.
zachęca WZP do wzmocnienia roli jego Komisji Spraw Politycznych, tak by Zgromadzenie stało się prawdziwym forum dyskusji w ramach partnerstwa AKP-UE dotyczącej poszanowania praw człowieka, demokratyzacji społeczeństwa, zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania;
23.
wyraża również zadowolenie z przyjętego w Luandzie sprawozdania Komisji Spraw Politycznych WZP na temat dobrych rządów, w którym wezwano do przeprowadzenia obszernych reform w światowych instytucjach finansowych;
24.
odnotowuje, że Komisja Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Handlu WZP zamierza nadal pracować nad EPA i nad sposobami wyjścia z kryzysu;
25.
zwraca uwagę na prace Komisji WZP ds. Społecznych i Ochrony Środowiska Naturalnego nad sprawozdaniem dotyczącym pracy dzieci i jej zamiar przeprowadzenia analizy i debaty dotyczącej sytuacji środowiskowej i socjalnej w krajach AKP;
26.
przyjmuje także z zadowoleniem sprawozdania i rezolucje w sprawie zmian klimatu przyjęte w 2009 r., które sprawiły, że głos WZP był słyszany na szczycie kopenhaskim;
27.
z satysfakcją odnotowuje rosnący udział podmiotów niepaństwowych w sesjach WZP, co było widoczne podczas debaty, która doprowadziła do wyżej wymienionej deklaracji z Port Moresby w sprawie aktualnego kryzysu światowego, oraz w ramach sprawozdania partnerów gospodarczych i społecznych w sprawie EPA, które przedstawiono podczas WZP, które odbyło się w Lublanie;
28.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Radzie AKP, Prezydium WZP, jak również rządom i parlamentom Republiki Czeskiej i Angoli.
______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(2) Dz.U. C 231 z 26.9.2003, s. 68.

(3) Dz.U. C 46 z 24.2.2006, s. 1.

(4) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41 (zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 960/2009 z dnia 14.10.2009 r., Dz.U. L 270 z 15.10.2009, s. 8).

(5) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, s. 44.

(6) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 43.

(7) AP/100.509.

(8) AP/100.607.

(9) Wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej, zatytułowane: "Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej" (Dz.U. C 25 z 30.1.2008, s. 1).

(10) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 19.

(11) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 24.

(12) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 31.

(13) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 38.

(14) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 43.

(15) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 20.

(16) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 24.

(17) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 29.

(18) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 36.

(19) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 40.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024