Czternaste sprawozdanie roczne sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

CZTERNASTE SPRAWOZDANIE ROCZNE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZiB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI WYWOZU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO

(2012/C 386/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2012 r.)

WPROWADZENIE

Niniejsze sprawozdanie dotyczy działań podjętych przez UE i jej państwa członkowskie w ramach wdrażania wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB(1) w latach 2011 i 2012. Jeśli chodzi o dane dotyczące wywozu broni konwencjonalnej, sprawozdanie obejmuje rok kalendarzowy 2011.

W latach 2011 i 2012 UE i jej państwa członkowskie kontynuowały wdrażanie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które zastąpiło w 2008 r. Kodeks postępowania w sprawie wywozu uzbrojenia obowiązujący od czerwca 1998 r. Zgodnie z art. 15 wspólnego stanowiska powinno ono zostać poddane przeglądowi w trzy lata po jego przyjęciu. Na tej podstawie Grupa Robocza Rady UE ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) rozpoczęła w drugiej połowie 2011 roku prace przygotowawcze do przeglądu. W ostatnich miesiącach przeprowadzono pogłębioną analizę przepisów i realizacji wspólnego stanowiska i potwierdzono, że przepisy wspólnego stanowiska, a także instrumenty, które ono przewiduje, nadal są właściwe do osiągania celów wyznaczonych przez Radę w 2008 r. oraz że w dalszym ciągu stanowią solidną podstawę koordynowania polityk państw członkowskich w zakresie wywozu broni. Rada będzie w nadchodzących miesiącach nadal pracować nad sposobami lepszej realizacji wspólnego stanowiska. Wstępne wyniki przeglądu mają zostać przedstawione w konkluzjach Rady przed końcem 2012 r.

Następujące państwa trzecie oficjalnie spełniły kryteria określone we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB i dostosowały się do zawartych w nim zasad: Bośnia i Hercegowina, była jugosłowiańska republika Macedonii, Chorwacja, Czarnogóra, Islandia, Kanada i Norwegia. W 2011 r. COARM przygotowała

specjalny system wymiany informacji między UE a niektórymi państwami trzecimi wdrażającymi wspólne stanowisko.

W kontekście decyzji Rady 2009/1012/WPZiB z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB(2) w latach 2011 i 2012 przeprowadzono w wybranych państwach trzecich działania służące upowszechnieniu skutecznych krajowych systemów kontroli wywozu uzbrojenia.

UE i jej państwa członkowskie nadal odgrywały wiodącą rolę w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią, dokładnie przygotowując się do mającej miejsce w lipcu 2012 r. konferencji ONZ w sprawie traktatu o handlu bronią i do wszystkich posiedzeń komitetu przygotowawczego, które odbyły się w latach 2011 i 2012, oraz aktywnie w tych posiedzeniach uczestnicząc. UE pozostaje zaangażowana w szybkie i skuteczne zakończenie procesu negocjacji traktatu o handlu bronią na początku 2013 roku. Wysiłki UE koncentrowały się również na działaniach informacyjnych w państwach trzecich, w formie konsultacji dwustronnych oraz regionalnych imprez informacyjnych organizowanych w ramach decyzji Rady 2010/336/WPZiB(3).

I.
WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZiB
1.
Włączenie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB do ustawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych

Państwa członkowskie powinny włączyć przepisy wspólnego stanowiska do swoich krajowych systemów kontroli wywozu.

Wspólne stanowisko jest przekształceniem Kodeksu postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia, który zastąpiło w grudniu 2008 r.

Wspólne stanowisko obejmuje między innymi rozszerzenie zakresu kontroli na pośrednictwo, transakcje tranzytowe oraz na przekazywanie technologii w formie niematerialnej; przewiduje ponadto wzmocnione procedury służące harmonizacji polityk wywozu stosowanych przez państwa członkowskie.

Na państwach członkowskich spoczywa wymóg pełnego włączenia przedmiotowego wspólnego stanowiska do ustawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych. Sytuację w zakresie krajowej transpozycji wspólnego stanowiska do systemów kontroli wywozu uzbrojenia istniejących w państwach członkowskich przedstawiono w załączonej tabeli C.

2.
Podręcznik użytkownika

Podręcznik użytkownika jest niezbędnym instrumentem podsumowującym uzgodnione wytyczne w zakresie stosowania przepisów operacyjnych wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB i interpretacji kryteriów w nim zawartych. Mowa o nim w art. 13 wspólnego stanowiska.

Podręcznik został przygotowany przez Grupę Roboczą Rady ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) i jest aktualizowany, gdy zajdzie taka potrzeba. Jest on przeznaczony przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz, a zatem przyczynia się znacznie, w sposób praktyczny, do zapewnienia zbieżności polityk i procedur państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Podręcznik jest dokumentem publicznym, który jest dostępny na stronie internetowej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych(4).

Podręcznik użytkownika zawiera rozdziały poświęcone między innymi następującym zagadnieniom:

a)
Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Powiadomienia o odmowie i konsultacje dwustronne nadal mają miejsce niemal codziennie za pośrednictwem unijnego systemu elektronicznego COREU. Informacje są dystrybuowane bez opóźnień, co zapewnia przejrzystość polityk w zakresie wywozu uzbrojenia prowadzonych przez państwa członkowskie wobec określonych państw stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec użytkowników końcowych.

Powiadomienia o odmowie, jak również wyniki konsultacji dwustronnych, są umieszczane w centralnej elektronicznej bazie decyzji odmownych prowadzonej przez UE. Baza, którą zarządza Europejska Służba Działań Zewnętrznych, jest systemem dynamicznym odzwierciedlającym politykę państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu uzbrojenia. Liczba zgłoszonych w 2011 r. decyzji odmownych w podziale na państwa przeznaczenia i na kategorie wykazu uzbrojenia została wskazana w wierszu d) tabel znajdujących się w tabeli AI (załączonej do niniejszego sprawozdania); liczba konsultacji wysłanych i otrzymanych przez każde państwo członkowskie oraz liczba konsultacji w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach BI oraz BII.

b)
Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów

Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB zostały opracowane przez grupę roboczą COARM na podstawie najlepszych praktyk krajowych i z uwzględnieniem informacji otrzymanych od zainteresowanych stron.

Najlepsze praktyki mają służyć zapewnieniu większej spójności wśród państw członkowskich pod względem stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu między innymi określono czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Najlepsze praktyki przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz i innych urzędników pracujących w departamentach i agencjach rządowych. Proces decyzyjny powinien opierać się na wiedzy tych urzędników o kwestiach regionalnych, prawnych (np. prawo dotyczące praw człowieka, międzynarodowe prawo publiczne), technicznych, dotyczących rozwoju oraz bezpieczeństwa i wojskowości.

3.
Przegląd wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB

Zgodnie z art. 15 wspólnego stanowiska powinno ono zostać poddane przeglądowi w trzy lata po jego przyjęciu. Na tej podstawie Grupa Robocza Rady UE ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) rozpoczęła w drugiej połowie 2011 r. prace przygotowawcze do przeglądu, a w 2012 r. przeprowadzono pogłębioną analizę przepisów wspólnego stanowiska. Dzięki zorganizowaniu serii spotkań na ten temat zapewniono zaangażowanie w proces właściwych stron, takich jak Parlament Europejski i społeczeństwo obywatelskie.

Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że wspólne stanowisko i instrumenty, które ono przewiduje, nadal są właściwe do osiągania celów wyznaczonych przez Radę w 2008 r. oraz że w dalszym ciągu stanowią solidną podstawę koordynowania polityk państw członkowskich w zakresie wywozu uzbrojenia. Wstępne wyniki procesu przeglądu mają zostać przedstawione w konkluzjach Rady przed końcem 2012 r.

Jednocześnie okazało się, że można osiągnąć dalsze postępy w realizacji wspólnego stanowiska i w zapewnianiu maksymalnej spójności między państwami członkowskimi w zakresie wywozu broni konwencjonalnej. W tym celu Rada będzie nadal w nadchodzących miesiącach pracować nad sposobami lepszej realizacji wspólnego stanowiska.

4.
Współpraca zewnętrzna

Artykuł 11 wspólnego stanowiska wzywa państwa członkowskie, aby "dołożyły wszelkich starań w celu zachęcenia innych państw dokonujących wywozu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów tego wspólnego stanowiska". Skoordynowana współpraca zewnętrzna państw członkowskich i UE kontynuowana była w 2011 i 2012 r. do chwili obecnej (zob. tabela D załączona do niniejszego dokumentu).

Na mocy decyzji 2009/1012/WPZiB przydzielono środki finansowe na zorganizowanie pięciu regionalnych seminariów informacyjnych i czterech wymian personelu, skierowanych do państw trzecich, które ściśle współpracują z UE. Za stronę techniczną wdrażania odpowiada niemiecki Federalny Urząd ds. Ekonomii i Kontroli Wywozu (BAFA).

W roku 2011 zorganizowano czwarte i piąte seminarium przewidziane w decyzji 2009/1012/WPZiB; odbyły się one odpowiednio w Podgoricy (Czarnogóra) w maju 2011 r. dla państw Bałkanów Zachodnich (Albanii, Bośni i Hercegowiny, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Chorwacji, Czarnogóry i Serbii) i w Kijowie (Ukraina) w listopadzie 2011 r. dla państw z Europy Wschodniej i Kaukazu będących partnerami w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy).

Jeśli chodzi o wymiany personelu przewidziane w przedmiotowej decyzji Rady, w czerwcu 2011 r. Węgry gościły chorwackich urzędników zajmujących się kontrolą wywozu uzbrojenia, a w październiku 2011 r. Portugalia zorganizowała wizytę studyjną dla urzędników z byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i z Czarnogóry. W listopadzie 2011 r. Polska była gospodarzem wizyt studyjnych dla personelu zajmującego się kontrolą wywozu uzbrojenia z byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii, Chorwacji i Czarnogóry. Ponadto w styczniu 2012 r. Republika Czeska zorganizowała wizyty studyjne dla urzędników z Chorwacji, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i Czarnogóry. Dzięki tym wymianom personelu urzędnicy z krajów kandydujących do UE mogli skorzystać z doświadczeń państw członkowskich w zakresie bieżącego zajmowania się kwestiami celnymi dotyczącymi wywozu uzbrojenia, kontrolą pośrednictwa i tranzytu, sprawozdawczością oraz przejrzystością, a także wewnętrznymi programami przestrzegania przepisów przez eksporterów i wdrażaniem w kraju sankcji międzynarodowych i unijnych.

W drugiej połowie 2012 r. rozpoczęto prace nad przygotowaniem do przyjęcia nowej decyzji Rady w sprawie działań informacyjnych propagujących kontrolę wywozu uzbrojenia oraz zasady i kryteria wspólnego stanowiska wśród państw trzecich.

5.
Spotkania w ramach dialogu politycznego

W ramach dialogu politycznego po dwa razy w latach 2011 i 2012 zorganizowano spotkania dotyczące kwestii kontroli wywozu uzbrojenia z Norwegią, Kanadą, Ukrainą, Stanami Zjednoczonymi i Federacją Rosyjską, a w 2012 r. - po raz pierwszy - z Serbią.

Taki dialog polityczny zapewnił forum owocnych dyskusji na temat kwestii leżących we wspólnym interesie, takich jak polityki wywozu wobec określonych miejsc przeznaczenia, kwestie zgodności i kontroli oraz proces przygotowywania traktatu o handlu bronią.

6.
Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej ma status zobowiązania w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Jest on także załączony do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie(5), gdzie określa zakres produktów związanych z obronnością.

W dniu 27 lutego 2012 r. Rada przyjęła zaktualizowaną wersję wykazu, w której uwzględniono zmiany w wykazie uzbrojenia zawartym w porozumieniu z Wassenaar uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia z Wassenaar w 2011 r. Zaktualizowana wersja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 85 z dnia 22 marca 2012 r., s. 1.

7.
Pośrednictwo w handlu bronią

Rada uzgodniła, że obowiązki dotyczące wymiany informacji określone we wspólnym stanowisku Rady 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią(6) należy realizować za pomocą mechanizmu ustanowionego we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB państwa członkowskie dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany informacji dotyczących przyznanych zezwoleń na prowadzenie pośrednictwa oraz decyzji odmownych. Ponadto zgodnie z art. 4 i 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB te państwa członkowskie, które nakładają na pośredników obowiązek uzyskania pisemnego zezwolenia na prowadzenie pośrednictwa lub prowadzą rejestr pośredników w handlu bronią, dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany odnośnych informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników. Informacje dotyczące zezwoleń oraz decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich UE znajdują się w załączonej tabeli AIII.

Szczegółowe informacje dotyczące krajowego wdrażania wspólnego stanowiska w sprawie pośrednictwa lub szczegółowe informacje dotyczące aktualnej sytuacji w zakresie tego wdrażania - w przypadku tych państw członkowskich, które dotąd nie wdrożyły w pełni tego wspólnego stanowiska, przedstawiono w załączonej tabeli C.

8.
Wewnątrzunijne transfery związane z obronnością

Dyrektywa 2009/43/WE upraszczająca wewnątrzunijne transfery związane z obronnością przewiduje, że państwa członkowskie przyjmują i publikują, nie później niż dnia 30 czerwca 2011 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do spełnienia jej wymogów. Państwa członkowskie muszą rozpocząć stosowanie przyjętych środków dnia 30 czerwca 2012 r. Od czasu przyjęcia dyrektywy w 2009 r. państwa członkowskie prowadzą - na forum komitetu, któremu przewodniczy Komisja - rozmowy o najlepszym sposobie rozwiązywania problemów dotyczących transpozycji dyrektywy do ich przepisów krajowych. W oparciu o wkład tego komitetu Komisja przyjęła dnia 11 stycznia 2011 r. zalecenie(7) w sprawie certyfikacji przedsiębiorstw sektora obronności na mocy art. 9 dyrektywy 2009/43/WE. Załącznik do tej dyrektywy, który określa zakres objętych nią produktów związanych z obronnością, został zmieniony zgodnie z uaktualnieniami wspólnego wykazu uzbrojenia UE przez dyrektywy Komisji 2010/80/UE(8) i 2012/10/UE(9), a kolejne uaktualnienie powinno mieć miejsce przed końcem 2012 r.

9.
Dialog z Parlamentem Europejskim i organizacjami pozarządowymi

Po czasowym zawieszeniu spotkań z Parlamentem Europejskim w oczekiwaniu na ustanowienie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych dialog między grupą roboczą COARM a Parlamentem Europejskim wznowiono dnia 5 grudnia 2011 r.; pierwszym wydarzeniem było wysłuchanie przewodniczącego COARM przed Podkomisją Bezpieczeństwa i Obrony.

Zgodnie ze stosowaną poprzednio praktyką posiedzenia COARM z organizacjami pozarządowymi były organizowane w okresie 2011-2012 co sześć miesięcy.

II.
TRAKTAT O HANDLU BRONIĄ (ATT)
1.
Wkład w sesje komitetu przygotowawczego

Uzyskanie prawnie wiążącego i mocnego traktatu o handlu bronią (ATT) jest jednym z najwyższych priorytetów polityki zagranicznej Unii Europejskiej. Traktat o handlu bronią może wnieść znaczny wkład w uregulowanie międzynarodowego handlu bronią, sprawiając, że stanie się on bardziej przejrzysty i bardziej odpowiedzialny przez ustalenie wspólnych, wysokich międzynarodowych standardów. Proces negocjacji traktatu osiągnął kluczowy etap wraz ze zwołaniem w lipcu 2012 r. konferencji ONZ upoważnionej do negocjowania traktatu.

W okresie 2011-2012 Unia Europejska i jej państwa członkowskie ściśle wspierały prowadzony przez ONZ proces negocjacji traktatu o handlu bronią i brały w nim udział. W ramach przygotowań do posiedzeń komitetu przygotowawczego ds. traktatu o handlu bronią (w lutym i lipcu 2011 r. oraz w lutym 2012 r.), a także do konferencji ONZ w lipcu 2012 r. utworzona w ramach grupy roboczej COARM specjalna podgrupa spotykała się regularnie, aby dzielić się opiniami i koordynować stanowiska, umożliwiając tym samym UE dalszy bardzo aktywny i widoczny udział w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią. Na podstawie skoordynowanych stanowisk UE Unia Europejska i jej państwa członkowskie prowadziły również szerokie konsultacje z państwami trzecimi, a w szczególności z głównymi państwami produkującymi broń, i z przewodniczącym konferencji ONZ, ambasadorem Robertem Garcíą Moritánem.

Uznając, że podczas konferencji ONZ osiągnięto znaczne postępy, UE wyraża jednak żal z powodu niemożliwości osiągnięcia porozumienia w sprawie ostatecznego tekstu traktatu. Prowadzone będą dalsze intensywne prace na rzecz szybkiego i skutecznego zakończenia procesu negocjacyjnego na końcowym posiedzeniu konferencji ONZ na początku 2013 r., na którym zamknięte zostaną negocjacje prowadzone na podstawie projektu traktatu z dnia 26 lipca 2012 r.

2.
Współpraca zewnętrzna w kontekście decyzji Rady 2010/336/WPZiB z dnia 14 czerwca 2010 r. w sprawie działań UE wspierających traktat o handlu bronią

Od roku 2009 UE jest szczególnie aktywna we wspieraniu procesu przygotowania traktatu o handlu bronią wśród państw trzecich, aby zwiększyć udział w konsultacjach w ramach ONZ i polepszyć rozumienie różnych aspektów przyszłego traktatu przez wszystkie państwa członkowskie ONZ.

Na podstawie wyników osiągniętych podczas pierwszego cyklu działań z zakresu współpracy zewnętrznej, podjętych na mocy decyzji Rady 2009/42/WPZiB(10), UE postanowiła wzmóc wysiłki na rzecz zwiększenia udziału w procesie przygotowywania traktatu o handlu bronią oraz jego lepszego zrozumienia i przyjęła w tym celu decyzję 2010/336/WPZiB.

W latach 2011 i 2012 zorganizowano seminaria z zakresu współpracy zewnętrznej w ramach decyzji Rady z 2010 r.: w Casablance w Maroku (luty 2011 r.) dla państw Afryki Północnej, Zachodniej i Środkowej, w Montevideo w Urugwaju (kwiecień 2011 r.) dla państw Ameryki Południowej i Karaibów, na Bali w Indonezji (czerwiec 2011 r.) dla państw Azji Wschodniej i Pacyfiku, w Nairobi w Kenii (luty 2012 r.) dla państw Afryki Południowej i Wschodniej, w Bejrucie w Libanie (marzec 2012 r.) dla państw Bliskiego Wschodu oraz w Belgradzie w Serbii (kwiecień 2012 r.) dla państw Europy i Kaukazu.

Zorganizowano również imprezy towarzyszące przy okazji posiedzeń komitetu przygotowawczego traktatu o handlu bronią, które odbyły się w Nowym Jorku w lutym i lipcu 2011 r., a także przy okazji 66. posiedzenia Pierwszego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego ONZ w październiku 2011 r. Ostatnia impreza miała miejsce w Nowym Jorku w lipcu 2012 r. przy okazji konferencji ONZ w sprawie traktatu o handlu bronią.

III.
PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Wraz z przyjęciem prawnie wiążącego wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określono podstawowe elementy wspólnego podejścia państw członkowskich do kontroli wywozu broni konwencjonalnej. Pomimo postępu polegającego na przyjęciu wspólnego stanowiska nadal pozostaje wiele do zrobienia, w szczególności w dziedzinach, którymi nie zajmowano się w przeszłości lub które wymagają dalszych prac w celu skonsolidowania i rozwijania dotychczasowych osiągnięć. Przegląd wspólnego stanowiska, na mocy jego art. 15, umożliwił dotychczas określenie obszarów, w których pełen potencjał tekstu wspólnego stanowiska mógłby być lepiej wykorzystywany na szczeblu realizacji.

Priorytetowe wytyczne na najbliższą przyszłość są następujące:

1.
zakończyć przegląd wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB i zająć się obszarami, w których - zgodnie z wynikami analizy - można dokonać ulepszeń, tak by realizacja wspólnego stanowiska była skuteczniejsza;
2.
odpowiednio zaktualizować podręcznik użytkownika i wspólny wykaz uzbrojenia UE, w tym w świetle wyników przeglądu wspólnego stanowiska;
3.
dopilnować, by te państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, przyjęły odpowiednie krajowe przepisy wykonawcze lub administracyjne w celu pełnego wdrożenia:
wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią,
wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady regulujące kontrolę wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego;
4.
kontynuować koordynację na szczeblu UE oraz zapewnić wkład w proces negocjacyjny traktatu o handlu bronią, tak by szybko i skutecznie zakończyć negocjacje w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych;
5.
nadal prowadzić w ramach COARM działania z zakresu współpracy zewnętrznej, aby propagować zasady i kryteria zawarte we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB, uwzględniając wyniki oceny realizacji decyzji 2009/1012/WPZiB;
6.
kontynuować rozwijanie wymiany informacji i najlepszych praktyk z państwami trzecimi dostosowującymi się do wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, konsultując się z właściwymi podmiotami;
7.
kontynuować dialog z Parlamentem Europejskim oraz dalej rozwijać stosunki ze społeczeństwem obywatelskim i z przemysłem;
8.
zapewnić szybkie sfinalizowanie i opublikowanie 15. rocznego sprawozdania UE dotyczącego wywozu uzbrojenia.
______

(1) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99.

(2) Dz.U. L 348 z 29.12.2009, s. 16.

(3) Dz.U. L 152 z 18.6.2010, s. 14.

(4)http://www.eeas.europa.eu/non-proliferatio-nand-disarmament/arms-expor-tcontrol/index_en.htm

(5) Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1.

(6) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79.

(7) Dz.U. L 11 z 15.1.2011, s. 62.

(8) Dz.U. L 308 z 24.11.2010, s. 11.

(9) Dz.U. L 85 z 24.3.2012, s. 3.

(10) Dz.U. L 17 z 22.1.2009, s. 39.

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024