Zastosowanie Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej w transporcie (2010/2208(INI)).

Zastosowanie Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej w transporcie

P7_TA(2011)0250

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 czerwca 2011 r. w sprawie zastosowań w transporcie globalnych systemów nawigacji satelitarnej - krótko- i średnioterminowa polityka UE (2010/2208(INI))

(2012/C 380 E/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 czerwca 2010 r. skierowany do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Plan działania w sprawie zastosowań globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS)" (COM(2010)0308),
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 1 października 2010 r. w sprawie tego planu działania (14146/2010),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 października 2010 r. do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowanego "Projekt przewodni strategii Europa 2020: Unia innowacji" (COM(2010)0546),
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 styvznia 2011 r. dotyczące przeglądu śródokresowego europejskich programów nawigacji satelitarnej (COM(2011)0005), w którym stwierdza się, że w celu ukończenia infrastruktury nawigacji satelitarnej konieczne są dodatkowe środki budżetowe,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie dalszej realizacji europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo)(1),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi(2),
uwzględniając zieloną księgę Komisji z dnia 8 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowań nawigacji satelitarnej (COM(2006)0769),
uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 912/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2010 r. ustanawiające Agencję Europejskiego GNSS, uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008(3),
uwzględniając rezolucję z dnia 29 stycznia 2004 r. dotyczącą komunikatu Komisji skierowanego do Parlamentu Europejskiego i Rady na temat stanu zaawansowania programu Galileo(4),
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Transportu i Turystyki oraz opinię Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A7-0084/2011),
A.
mając na uwadze, że zastosowania globalnych systemów nawigacji satelitarnej stanowią obecnie główny i niezbędny element w każdym sektorze transportu oraz mając na uwadze, że ich wydajne i skuteczne wykorzystanie czyni transport bardziej bezpiecznym, przyjaznym środowisku i oszczędnym,
B.
mając na uwadze, że zastosowania w transporcie stanowią 20 % wszystkich ich zastosowań pod względem wielkości i 44 % pod względem wartości, zaś zastosowania dotyczące bezpieczeństwa -głównie w transporcie - stanowią dalsze 5 %,
C.
mając na uwadze, że Unia Europejska nie może bezterminowo polegać na systemach opracowanych pierwotnie w innych celach przez inne kraje w zakresie podstawowej infrastruktury wymaganej do obsługi GNSS,
D.
mając na uwadze, że EGNOS jest autonomicznym systemem uzupełniającym GPS, uzależnionym od dostępności sygnału GPS do obliczeń i korekty; mając na uwadze, że w pełni niezależnym GNSS będzie dopiero Galileo,
E.
mając na uwadze, że europejski system EGNOS został zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu szerokiego i zróżnicowanego, obecnego i przyszłego zapotrzebowania europejskiego i światowego sektora przemysłu na przykład w dziedzinach związanych z bezpieczeństwem i identyfikowalnością transportu, zgodnego z celami nowej, bardziej proaktywnej europejskiej polityki przemysłowej oraz mając na uwadze, że jest on również kompatybilny z GPS i z dużo dokładniejszym systemem Galileo oraz stanowi ich uzupełnienie,
F.
mając na uwadze, że komercyjne zastosowania GNSS i Galileo w transporcie stanowią rosnący segment rynku, który należy w jak najwyższym stopniu zabezpieczyć z korzyścią dla europejskiego przemysłu oraz dla tworzenia wymagających kwalifikacji miejsc pracy,
G.
mając na uwadze, że GNSS będzie odgrywał zasadniczą rolę we wspomaganiu i promowaniu wykorzystywania inteligentnych systemów transportowych (ITS),
H.
mając na uwadze, że rozwój zastosowań i usług GNSS ma podstawowe znaczenie dla zagwarantowania, że inwestycja infrastrukturalna, jaką jest Galileo, będzie w pełni wykorzystywana oraz że system Galileo będzie rozwijany do jego pełnej zdolności,
I.
mając na uwadze, że cele tego sektora mają wpływ na wszystkie strategie polityczne UE oraz że jego rozwój i zastosowanie mają bezpośredni wpływ na realizację strategii UE 2020 oraz na rozwój potencjału europejskiego rynku zastosowań i usług GNSS, co doprowadzi do tworzenia miejsc pracy i zwiększenia europejskiej konkurencyjności,
J.
mając na uwadze dużą europejską wartość dodaną, jaką mają projekty GNSS i Galileo dla europejskiej polityki przemysłowej, oraz konieczność zagwarantowania im sukcesu,
1.
z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji dotyczący planu działania w sprawie zastosowań globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) oraz szereg konkretnych sektorowych, regulacyjnych i horyzontalnych działań w nim zaproponowanych;
2.
zgadza się z Komisją, że ukierunkowany plan działania jest na tym etapie najlepszym wyjściem dla dalszego pobudzenia rozwoju i zastosowań EGNOS i Galileo, zwłaszcza w dziedzinie transportu; podkreśla, że systemy nawigacji satelitarnej powinny gwarantować interoperacyjność między poszczególnymi - w tym konwencjonalnymi - systemami, i powinny ponadto umożliwiać intermodalne wykorzystanie w usługach transportowych pasażerskich i towarowych;
3.
zauważa, że z 15 uporządkowanych według sektorów propozycji w planie działania dziewięć odnosi się bezpośrednio do transportu, a większość pozostałych jest wymagana jako podstawa odpowiednich zastosowań w transporcie;
4.
wzywa Komisję do szybkiej certyfikacji EGNOS dla lotnictwa cywilnego przez właściwy organ;
5.
zgadza się, że podjęcie działań na rzecz propagowania wykorzystania EGNOS i Galileo w lotnictwie cywilnym jest strategicznym wymogiem niezbędnym dla utworzenia SESAR (jednolitego europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym), zwłaszcza jeśli chodzi o jego zastosowanie w procedurach lądowania i na małych lotniskach;
6.
ubolewa, że cała Unia Europejska nie jest obecnie objęta EGNOS, i apeluje o priorytetowe potraktowanie rozszerzenia systemu EGNOS na Europę południową, wschodnią i południowo-wschodnią, aby zapewnić stosowanie systemu w całej Europie we wszystkich branżach transportu oraz podkreśla znaczenie dopilnowania, aby jego zasięgiem objęto zarówno kraje MEDA, jak i Bliskiego Wschodu oraz Afryki;
7.
podkreśla znaczenie GNSS dla rozwijania ITS; podkreśla, że ITS mogą zaoferować bardziej skuteczne, czystsze i bezpieczniejsze rozwiązania transportowe, a właściwa realizacja pewnej liczby usług ITS wymaga pełnej operacyjności systemów GNSS;
8.
zgadza się z poglądem, że EGNOS i Galileo mogą znacząco wpłynąć na zarządzanie ruchem drogowym oraz że w tym sektorze potrzebna jest kampania uświadamiająca w celu zwiększenia wykorzystywania oferowanych przez nie możliwości w zakresie pobierania opłat, eCall, rezerwowania online bezpiecznych parkingów dla ciężarówek i monitorowania w czasie rzeczywistym, aby dzięki temu zwiększyć bezpieczeństwo transportu drogowego i zmniejszyć jego szkodliwy wpływ na środowisko;
9.
apeluje w związku z tym do Komisji o przedstawienie koniecznych wniosków regulacyjnych, które dzięki zaletom GNSS zwiększą bezpieczeństwo we wszystkich formach transportu a zwłaszcza na drogach i wpłyną na lepszą wydajność transportu towarowego;
10.
zwraca się do Komisji o nasilenie współpracy przemysłowej z krajami trzecimi, aby wspierać rozwój i zgodność zastosowań i usług EGNOS i Galileo;
11.
zgadza się, że Komisja powinna starannie rozważyć konieczność zmiany obowiązującego ustawodawstwa w zakresie tachografów cyfrowych, aby zagwarantować odpowiednie korzystanie z możliwości oferowanych przez GNSS w zakresie informacji na temat określania położenia i prędkości;
12.
zgadza się, że GNSS może w istotnej mierze przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa i wydajności transportu morskiego oraz że Komisja powinna podjąć kroki w celu zwiększenia zainteresowania i wiedzy o możliwych zastosowaniach GNSS w sektorze transportu morskiego i śródlądowego i zaakceptowania zastosowań opartych na EGNOS na szczeblu IMO i ICAO;
13.
popiera zamiar zorganizowania przez Komisję kampanii uwrażliwiających skierowanych do poszczególnych podmiotów, dzięki którym przemysł europejski nabierze zaufania do inwestowania w handlowe możliwości unijnych projektów nawigacji satelitarnej;
14.
wzywa Komisję do skutecznego wdrożenia zdecydowanych działań na rzecz kampanii informacyjnych przewidzianych w planie działania w celu uzyskania powszechnego wykorzystywania EGNOSS w Europie we wszystkich obszarach stosowania, zapewniając w ten sposób bardziej kompleksowe podejście;
15.
nalega, aby Komisja zaproponowała, w kontekście procedury budżetowej i przyszłych wieloletnich ram finansowych, kroki w celu zagwarantowania odpowiedniego poziomu finansowania badań i rozwoju GNSS, a także jego wdrożenia; podkreśla, że finansowanie ze środków UE dla transportu jest obecnie niewielkie oraz że dodatkowe środki na GNSS nie powinny zatem pochodzić z cięć w innych priorytetowych dziedzinach wspólnej polityki transportowej; ponawia apel do Komisji o przedstawienie dla tego konkretnego projektu i dla podobnych projektów, takich jak TEN-T, propozycji dotyczącej finansowania wieloletniego, wykraczającego poza wieloletnie ramy finansowe, w celu zagwarantowania stabilności i wiarygodności ram finansowych dla europejskich projektów o bardziej ambitnych celach niż obecne;
16.
zachęca Komisję Europejską do zastanowienia się nad możliwością dodania dochodów pochodzących z działalności komercyjnej Galileo do budżetu UE;
17.
zwraca się do Komisji Europejskiej o dostarczenie Parlamentowi informacji na temat sposobu zapewnienia finansowania rocznych kosztów utrzymania Galileo, kiedy już stanie się operacyjny, szacowanych na 800 mln EUR;
18.
wzywa Komisję do przedstawienia kompleksowej strategii finansowania, która dodatkowo do odpowiedniego wkładu UE i państw członkowskich mogłaby zawierać m.in. skoordynowane zachęty podatkowe, uproszczone procedury ubiegania się o dofinansowanie, a także ustalenia, które kierowałyby kapitał ryzyka do MŚP i ułatwiały rozwój i marketing EGNOSS i Galileo, we współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Europejskim Funduszem Inwestycyjnym;
19.
wzywa Komisję do zagwarantowania, że prawdopodobnie niewydatkowana kwota 100 mln euro ze środków na płatności przeznaczonych na badania w 7. programie ramowym zostanie udostępniona na rozwój zastosowań GNSS;
20.
wzywa Komisję do przeanalizowania, jak uproszczone procedury mogą zagwarantować bardziej wydajny i przejrzysty podział funduszy przeznaczonych na wsparcie badań naukowych w dziedzinie transportu dla wszystkich przy zastosowaniu GNSS, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i kładąc nacisk na MŚP;
21.
zwraca się do Komisji o ułatwienie MŚP dostępu do finansowania europejskiego, by sprzyjać innowacjom związanym z zastosowaniami GNSS, szczególnie w ramach 7. i 8. programu ramowego;
22.
wzywa Komisję do zbadania, jakie problemy dotyczące ochrony danych mogą pojawić się w związku z wykorzystywaniem zastosowań EGNOS oraz do uczynienia wszystkiego, co możliwe, żeby im zaradzić;
23.
zauważa konieczność inwestowania w badania nad zastosowaniami i usługami powiązanymi z GNSS - ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych - co ma decydujące znaczenie dla właściwego rozwoju i wykorzystania usług GNSS;
24.
wzywa Komisję do wspierania inicjatyw na rzecz rozwoju ośrodków usług właściwych dla danych sektorów, w szczególności w odniesieniu do transportu morskiego;
25.
ubolewa, że niedobór funduszy przeznaczonych na badania i innowacje w zakresie zastosowań opartych na EGNOS lub Galileo znacznie opóźnia postęp technologiczny i wzrost potencjału przemysłowego, a także wydajne dla środowiska wdrażanie w Unii Europejskiej i w związku z tym wzywa Komisję do wprowadzenia rozwiązań ułatwiających małym i średnim przedsiębiorstwom dostęp do finansowania;
26.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.
______

(1) Dz.U. L 196 z 24.7.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.

(3) Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 11.

(4) Dz.U. C 96 E z 21.4.2004, s. 128.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024