Zaproszenie do składania kandydatur - Pracownicy kontraktowi w dziedzinie nadzoru i prewencji grupa funkcyjna I (GF I).

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA KANDYDATUR

Pracownicy kontraktowi w dziedzinie nadzoru i prewencji grupa funkcyjna I (GF I) 1

(2012/C 290 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 września 2012 r.)

I.
WSTĘP

Parlament Europejski we współpracy z Europejskim Urzędem Doboru Kadr (EPSO) publikuje niniejsze zaproszenie do składania kandydatur w celu utworzenia bazy kandydatów do wykorzystania w toku rekrutacji na stanowiska pracowników kontraktowych (grupa funkcyjna I) w dziedzinie nadzoru i prewencji.

Pracowników kontraktowych zatrudnia się na warunkach przedstawionych w części IX niniejszego zaproszenia do składania kandydatur.

Warunki pracy tych pracowników określone są w Warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (RAA), z którymi można się zapoznać pod następującym adresem:

http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1962R0031:20100101:PL:PDF

Z bazy danych będzie korzystać Parlament Europejski. Miejsca świadczenia pracy to Bruksela, Strasburg i Luksemburg, w zależności od potrzeb służb instytucji.

Konkursy na pracowników kontraktowych cieszą się zazwyczaj zainteresowaniem wielu wysoko wykwalifikowanych kandydatów, którzy pomyślnie przechodzą procedurę selekcyjną. Dlatego kandydaci muszą być świadomi, że zasób bazy danych może przekroczyć potrzeby instytucji.

Liczb miejsc pracy do obsadzenia do 2014 r. wynosi 425.

Podstawowe wynagrodzenie miesięczne podano w poniższej tabeli (stopnie zaszeregowania od 1 do 3); będzie ono zależne od wykształcenia oraz konkretnego doświadczenia zawodowego kandydatów. Pracownicy kontraktowi zostaną zatrudnieni w grupie funkcyjnej I w stopniu zaszeregowania 1.

Wynagrodzeniu podstawowemu mogą ewentualnie towarzyszyć dodatki i świadczenia przewidziane w RAA.

Wynagrodzenie podlega opodatkowaniu wspólnotowemu i innym potrąceniom przewidzianym w RAA. Jest zwolnione z wszelkich podatków krajowych.

Grupa funkcyjna Wynagrodzenie podstawowe (w EUR)
Min. Maks.
I 1 847,76 2 674,39
II.
OPIS STANOWISKA

GF I - Pracownicy w dziedzinie nadzoru i prewencji

Zadaniem pracownika kontraktowego będzie wspomaganie administratora w zespole złożonym z pracowników zajmujących się nadzorem i prewencją, odpowiedzialnych za stosowanie środków bezpieczeństwa obowiązujących w Parlamencie Europejskim, obsługę recepcji dla posłów, pracowników i osób ich odwiedzających oraz udzielanie im informacji, zgodnie z przepisami dotyczącymi przepustek i pozwoleń na wstęp do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego.

A.
Opis stanowiska

Pracownik kontraktowy będzie pełnić funkcje w zakresie nadzoru, prewencji oraz ochrony osób i mienia w budynkach Parlamentu Europejskiego, pod zwierzchnictwem właściwego urzędnika oraz na podstawie ogólnych wytycznych i decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego.

W szczególności wykonywać będzie następujące zadania:

przepuszczanie osób oraz kontrola osób i przedmiotów za pomocą skanerów i bramek detekcyjnych,
szybkie i skuteczne reagowanie w jednostkowych sytuacjach, w razie potrzeby przez wzrokową identyfikację posłów, pracowników, usługodawców i osób odwiedzających,
obchody kontrolne wewnątrz budynków Parlamentu,
kontrola bezpieczeństwa listów, paczek i dostaw,
wykazywanie wszelkiej inicjatywy koniecznej do zagwarantowania stałej i profesjonalnej obsługi na terenie instytucji,
interweniowanie w razie alertów i alarmów pożarowych zgodnie z procedurami określonymi przez właściwe służby oraz stosowanie podstawowych instrukcji w zakresie zapobiegania pożarom i działań przeciwpożarowych,
udzielanie pierwszej pomocy,
wykonywanie różnych zadań administracyjnych (sporządzanie sprawozdań, klasyfikacja, edycja tekstów, statystyki, kodowanie, archiwizacja i aktualizacja danych).

Parlament Europejski kładzie nacisk na zdolność kandydatów do oceny różnorodnych sytuacji, do szybkiego i spokojnego reagowania na zmiany okoliczności i do skutecznej komunikacji. Kandydaci muszą być zdolni do regularnej intensywnej pracy, indywidualnej lub zespołowej, w środowisku wielokulturowym.

Parlament Europejski wyposaży pracowników nadzoru i prewencji w ubiór służbowy. Ubiór ten będzie oznaczony logo instytucji.

Pracownik kontraktowy może zostać skierowany do pracy na dwie zmiany, trzy zmiany oraz, w razie potrzeby, w nocy lub w weekendy.

III.
ORIENTACYJNY HARMONOGRAM PROCEDURY

Procedurę prowadzić będzie Parlament Europejski we współpracy z EPSO, z pomocą komisji konkursowej złożonej z przedstawicieli Parlamentu Europejskiego.

Orientacyjny harmonogram przedstawia się następująco:

Etap pierwszy - ocena kwalifikacji: listopad-grudzień 2012 r.

Etap drugi - weryfikacja dokumentów: styczeń-marzec 2013 r.

Ogłoszenie wyników: kwiecień 2013 r.

IV.
WARUNKI PRZYJĘCIA KANDYDATURY

W dniu upływu terminu rejestracji elektronicznej kandydaci muszą spełniać następujące warunki:

A.
Warunki ogólne
a)
obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;
b)
korzystanie z pełni praw obywatelskich;
c)
uregulowany stosunek do służby wojskowej;
d)
poziom etyczny wymagany do wypełniania obowiązków na tym stanowisku.
B.
Warunki szczegółowe
I.
Kwalifikacje

Od kandydatów wymaga się pomyślnego ukończenia obowiązkowej nauki szkolnej.

Za atut uznawane będą:

posiadanie świadectwa pracownika wczesnej interwencji szkoły pożarnictwa (lub równorzędnego) i/lub świadectwa kwalifikacji w zakresie pierwszej pomocy wydanego przez właściwy upoważniony organ,
posiadanie krajowego lub europejskiego poświadczenia bezpieczeństwa.
II.
Wymagane doświadczenie zawodowe/umiejętności

Od kandydatów, poza ukończeniem obowiązkowej nauki szkolnej, wymaga się co najmniej dwuletniego doświadczenia zawodowego odpowiadającego charakterowi funkcji w dziedzinie prewencji, bezpieczeństwa publicznego i/lub prywatnego, nadzoru, dozoru, obsługi recepcji lub ochrony osób publicznych.

Za atut uznawane będą:

dwuletnie doświadczenie zdobyte albo w organizacjach europejskich lub międzynarodowych, albo w administracji lub zgromadzeniu parlamentarnym na szczeblu federalnym/krajowym/regionalnym lub lokalnym, albo w firmie świadczącej usługi ochrony,
doświadczenie w posługiwaniu się urządzeniami/instalacjami/materiałami służącymi zapewnianiu bezpieczeństwa (skanery bagażu, bramki detekcyjne, telewizja przemysłowa itp.),
doświadczenie w pracy zespołowej,
doświadczenie zdobyte w środowisku wielokulturowym,
dobra znajomość ogólnych przepisów bezpieczeństwa i przepisów przeciwpożarowych,
dobra znajomość biurowych narzędzi informatycznych (edycja tekstów, poczta elektroniczna, intranet, arkusze kalkulacyjne, kalendarz elektroniczny).
III.
Znajomość języków

Od kandydatów wymaga się pogłębionej znajomości (poziom C1(1)) jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej (język 1 - język główny)(2), a także zadowalającej znajomości (poziom B2) języka angielskiego, francuskiego lub niemieckiego (język 2). Język 2 musi być językiem innym niż język 1.

Podczas rejestracji kandydaci mogą wybrać jako język główny (język 1) tylko jeden z 23 języków urzędowych Unii Europejskiej. Po zatwierdzeniu elektronicznego formularza zgłoszeń nie będzie można zmienić wybranego języka.

IV.
Predyspozycje
dokładność, kreatywność oraz zamiłowanie do pracy w wielokulturowym zespole,
dyspozycyjność i elastyczność,
łatwość w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich i zmysł dyplomacji, kurtuazja, opanowanie i dyskrecja,
zdolność do inicjatywy, wszechstronność i zmysł organizacyjny.
V.
PROCEDURA REJESTRACJI I TERMIN SKŁADANIA KANDYDATUR

Kandydaci muszą zarejestrować się drogą elektroniczną na stronach internetowych EPSO pod następującym adresem: http://europa.eu/epso/apply/today/contract_fr.htm, zgodnie z zamieszczonymi tam instrukcjami, w szczególności ze wskazówkami dotyczącymi rejestracji on-line. Formularz zgłoszenia należy wypełnić w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

Kandydaci powinni dołożyć wszelkich starań, aby dokonać rejestracji elektronicznej w wyznaczonym terminie. Zaleca się, aby nie zwlekać z rejestracją do końca przewidzianego na nią okresu, gdyż wyjątkowe przeciążenie linii lub awaria połączenia internetowego mogą spowodować konieczność ponownej rejestracji elektronicznej, która nie będzie już możliwa po upływie terminu.

Po zatwierdzeniu zgłoszenia nie będzie można go modyfikować, gdyż dane zostaną poddane natychmiastowej analizie przez Parlament Europejski we współpracy z EPSO, w celu organizacji selekcji.

OSTATECZNY TERMIN SKŁADANIA KANDYDATUR (łącznie z zatwierdzeniem):

30 października 2012 r., godz. 12.00 (czas brukselski).

VI.
ETAPY SELEKCJI

Selekcja opiera się na dokumentach.

Selekcja ta odbywa się na podstawie informacji podanych przez kandydata w zakładce "ocena zdolności" w formularzu rejestracyjnym oraz dokumentów dotyczących kandydatury przekazanych komisji konkursowej w wymaganej formie i wymaganym terminie. Selekcja jest dwuetapowa:

A.
Ocena kwalifikacji

Komisja konkursowa dokona najpierw selekcji na podstawie odpowiedzi (tak/nie) wybranych przez kandydatów oraz współczynnika odpowiadającego poszczególnym pytaniom, w skali od 1 do 3 w zależności od wagi przypisanej danemu kryterium.

Następnie komisja konkursowa przeanalizuje szczegółowe odpowiedzi udzielone przez kandydatów (około 1 500), którzy otrzymali najwyższą liczbę punktów w selekcji na podstawie odpowiedzi tak/nie. Przyzna od 0 do 4 punktów za każdą z tych szczegółowych odpowiedzi; punkty zostaną następnie pomnożone przez współczynnik przewidziany dla danego kryterium.

Kandydaci, którzy otrzymają najwięcej punktów w ocenie zdolności, zostaną dopuszczeni do kolejnego etapu procedury. Liczba tych kandydatów będzie wynosić około 1 000.

B.
Weryfikacja dokumentów

Kandydaci dopuszczeni do drugiego etapu zostaną poproszeni o przesłanie pełnej dokumentacji kandydatury, co umożliwi komisji konkursowej weryfikację informacji podanych przy rejestracji. Komisja konkursowa dokona następnie weryfikacji przekazanych dokumentów poświadczających.

Jeżeli na którymkolwiek etapie procedury okaże się, że informacje podane w formularzu rejestracyjnym są nieścisłe, nie są poparte przekazanymi dokumentami lub nie spełniają wszystkich warunków niniejszego ogłoszenia, kandydat zostanie wykluczony z procedury.

VII.
WYNIKI SELEKCJI

Wyniki etapu A zostaną opublikowane na kontach kandydatów na stronach EPSO.

Wyniki etapu B zostaną przesłane kandydatom na adres e-mail podany w zgłoszeniu kandydatury.

VIII.
REJESTRACJA W BAZIE DANYCH

Nazwiska kandydatów, którzy otrzymali najwięcej punktów w ocenie zdolności i którzy spełniają ogólne i szczegółowe warunki określone w części IV pkt A i B niniejszego ogłoszenia, zostaną zarejestrowane w bazie danych. Baza danych zostanie udostępniona Parlamentowi Europejskiemu. Okres ważności bazy danych wynosi trzy lata, licząc od dnia, w którym kandydaci zostaną poinformowani o wynikach.

IX.
EWENTUALNE ZATRUDNIENIE

Rejestracja w bazie danych nie stanowi gwarancji zatrudnienia. Jeżeli zaistnieje możliwość zawarcia umowy, służby Parlamentu Europejskiego skontaktują się z kandydatem w celu przeprowadzenia rozmowy. W trakcie tej rozmowy ocenie poddana zostanie również posiadana przez kandydata znajomość języków (języka głównego i języka 2). W zależności od wyniku rozmowy kandydat może otrzymać oficjalną ofertę pracy.

Umowa zostanie sporządzona zgodnie z art. 3a, 84 i 85 RAA. Przedłużenie umowy na czas nieokreślony będzie możliwe jedynie w przypadku uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa.

X.
PROCEDURY PONOWNEGO ROZPATRZENIA DECYZJI/ODWOŁANIA

Kandydaci, którzy uznają decyzję za krzywdzącą, mogą zwrócić się o jej ponowne rozpatrzenie, wszcząć jedną z procedur odwoławczych lub złożyć skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich(3).

Wnioski o ponowne rozpatrzenie (możliwość ta istnieje jedynie na etapie przyjmowania zgłoszeń)

Należy złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie w formie pisma z uzasadnieniem przesłanego pocztą poleconą na adres:

PARLEMENT EUROPÉEN

Unité concours - MON 02 S 010

Appel à manifestation d'intérêt - Agents contractuels dans le domaine de la surveillance et de la prévention

60 rue Wiertz

1047 Bruxelles/Brussel

Belgique/België

w terminie 10 dni kalendarzowych, licząc od daty publikacji wyniku oceny kwalifikacji na kontach kandydatów na stronach EPSO. Kandydat otrzyma odpowiedź w jak najkrótszym czasie.

Drogi odwoławcze (możliwość ta istnieje na wszystkich etapach procedury)
Złożenie zażalenia na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej na adres:

M. le Secrétaire général

Parlement européen

Bât. Konrad Adenauer

2929 Luxembourg

LUXEMBOURG

Zwraca się uwagę na szeroki zakres uznania przysługujący komisjom konkursowym, które stanowią w pełni niezależnie i których decyzji organ powołujący nie może zmienić. Szeroki zakres uznania komisji konkursowych podlega kontroli jedynie w przypadku oczywistego naruszenia zasad regulujących ich prace. W tym ostatnim przypadku decyzję komisji konkursowej można zaskarżyć bezpośrednio przed Sądem do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej, bez konieczności uprzedniego składania zażalenia w rozumieniu art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego.

Wniesienie odwołania do:

Tribunal de la fonction publique de l'Union européenne

2925 Luxembourg

LUXEMBOURG

na podstawie art. 270 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 91 regulaminu pracowniczego.

Możliwość ta istnieje jedynie w odniesieniu do decyzji podjętych przez komisję konkursową.

Od decyzji administracyjnych odmawiających dopuszczenia i uzasadnionych niezgodnością kandydatury z warunkami udziału w procedurze selekcyjnej wymienionymi w tytule B pkt 1 niniejszego ogłoszenia można odwołać się do Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej jedynie po wcześniejszym złożeniu zażalenia, o którym mowa powyżej.

Wniesienie odwołania do Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej bezwzględnie wymaga udziału adwokata uprawnionego do występowania przed sądem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Terminy określone w art. 90 i 91 regulaminu pracowniczego(4) i przewidziane w przypadku tych dwóch procedur odwoławczych rozpoczynają bieg albo z chwilą przekazania początkowej niekorzystnej decyzji, albo - jedynie w przypadku wniosku o ponowne rozpatrzenie - z chwilą przekazania pierwotnej odpowiedzi komisji konkursowej na tenże wniosek.

Skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich

Należy złożyć skargę na zasadach obwiązujących wszystkich obywateli Unii Europejskiej, na adres:

Médiateur européen

1, avenue du Président Robert Schuman - BP 403

67001 STRASBOURG CEDEX

FRANCE

zgodnie z art. 228 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i na warunkach przewidzianych w decyzji 94/262/EWWiS, WE, Euratom Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Dz.U. L 113 z 4.5.1994).

Zwraca się uwagę kandydatów na fakt, że wniesienie sprawy do Rzecznika Praw Obywatelskich nie wstrzymuje biegu terminu przewidzianego na odwołanie w trybie publicznym w art. 91 regulaminu pracowniczego w przypadku odwołania do Sądu do spraw Służby Publicznej na podstawie art. 270 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

XI.
KONTAKT

Parlament Europejski będzie kontaktował się z Państwem za pośrednictwem konta EPSO lub pocztą elektroniczną. Powinni Państwo śledzić przebieg procedury i regularnie, co najmniej 2 razy w tygodniu, sprawdzać dotyczące Państwa informacje na koncie EPSO. Jeżeli z powodu problemu technicznego zależnego od EPSO nie będą Państwo w stanie sprawdzić tych informacji, powinni Państwo zgłosić to natychmiast EPSO.

Wszelką korespondencję związaną z procedurą prosimy wysyłać na adres e-mail (skrzynka funkcyjna):

ACprevention@ep.europa.eu

Aby zagwarantować jasność i zrozumiałość tekstów o charakterze ogólnym oraz wiadomości adresowanych do kandydatów, wszelka korespondencja między Parlamentem Europejskim a kandydatami będzie prowadzona jedynie w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

XII.
PRZYPADKI WYKLUCZENIA ZWIĄZANE Z REJESTRACJĄ

Parlament Europejski starannie czuwa nad przestrzeganiem zasady równości traktowania. Dlatego jeżeli na jakimkolwiek etapie procedury Parlament Europejski stwierdzi, że utworzyli Państwo kilka kont EPSO bądź złożyli więcej niż jedną kandydaturę do celów tej procedury konkursowej lub też przedstawili Państwo fałszywe oświadczenia, zostaną Państwo wykluczeni z procedury selekcyjnej.

Za wszelkie oszustwo lub próbę oszustwa grożą ewentualne sankcje. W związku z powyższym zwraca się Państwa uwagę na fakt, że w instytucjach zatrudniane są jedynie osoby wykazujące się najwyższą uczciwością.

______

(1) Zob. ramy odniesienia na stronie Europass. Można znaleźć je pod następującym adresem: http://europass.cedefop.europa. eu/fr/resources/european-languag-elevels-cefr

(2) Następujące języki są językami urzędowymi Unii Europejskiej: angielski (EN), bułgarski (BG), czeski (CS), duński (DA), estoński (ET), fiński (FI), francuski (FR), grecki (EL), hiszpański (ES), irlandzki (GA), litewski (LT), łotewski (LV), maltański (MT), niderlandzki (NL), niemiecki (DE), polski (PL), portugalski (PT), rumuński (RO), słowacki (SK), słoweński (SL), szwedzki (SV), węgierski (HU) i włoski (IT).

(3) Złożenie zażalenia, odwołania lub skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie skutkuje przerwaniem prac panelu selekcyjnego.

(4) Zob. rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1), zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 723/2004 (Dz.U. L 124 z 27.4.2004, s. 1), a ostatnio rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1080/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. zmieniającym regulamin pracowniczy urzędników Wspólnot Europejskich i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 311 z 26.11.2010, s. 1).

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 6 października 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.302A.1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024