Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.692 - IBM - usługi serwisowe).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 13 grudnia 2011 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG

(Sprawa COMP/39.692 - IBM - usługi serwisowe)

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 9245)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 18/06)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2012 r.)

Dnia 13 grudnia 2011 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym podaje do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając uzasadniony interes przedsiębiorstw w zakresie ochrony tajemnicy handlowej. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=1_39692

1. WPROWADZENIE

(1)
Decyzja na podstawie art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 skierowana jest do International Business Machines Corporation ("IBM"). Nadaje ona wiążący charakter zobowiązaniom złożonym przez IBM w celu rozwiązania problemów w zakresie konkurencji wskazanych na podstawie dochodzenia Komisji przeprowadzonego na rynku usług serwisowych dotyczących komputerów typu mainframe oraz systemów operacyjnych IBM.

2. OPIS SPRAWY

2.1. Wstępne problemy w zakresie konkurencji

(2)
Komputery typu mainframe to jednostki o ogromnej mocy obliczeniowej wykorzystywane przez duże przedsiębiorstwa i instytucje rządowe na całym świecie do przechowywania i przetwarzania najważniejszych informacji handlowych. Ze względu na ich wysoki stopień niezawodności, dostępności i łatwości serwisowania komputery typu mainframe są powszechnie używane do obsługi kluczowych procesów biznesowych przedsiębiorstw. W celu zapewnienia ciągłości działania sprawny serwis jest zatem niezbędny. Usługi serwisowe dotyczące komputerów typu mainframe oferowane są zarówno przez IBM, jak i przez osoby trzecie świadczące usługi serwisowe ("inni serwisanci").
(3)
Dnia 1 sierpnia 2011 r. Komisja zwróciła się do IBM ze wstępną oceną, w której sformułowała zarzut możliwego nadużycia przez IBM pozycji dominującej na rynku usług serwisowych w odniesieniu do produkowanych przez siebie komputerów typu mainframe i systemów operacyjnych.
(4)
Komisja wstępnie stwierdziła, że IBM prawdopodobnie ma pozycję dominującą na rynku części potrzebnych do świadczenia usług serwisowych dotyczących komputerów IBM typu mainframe oraz że prawdopodobnie narzuciło swoim konkurentom na rynku usług serwisowych nieuzasadnione warunki dostawy niektórych części potrzebnych do serwisu komputerów IBM typu mainframe, przez co osłabiło pozycję konkurencyjną tych podmiotów. Komisja stwierdziła, że takie postępowanie może stanowić domniemaną odmowę świadczenia dostaw wobec konkurencyjnych dostawców usług serwisowych dotyczących komputerów typu mainframe, i tym samym może naruszać art. 102 TFUE.
(5)
Praktyki stosowane przez IBM mogą wpływać na sytuację innych serwisantów, których część prowadzi działalność w różnych państwach członkowskich. Z tego powodu Komisja wyciągnęła wstępny wniosek, zgodnie z którym praktyki budzące zastrzeżenia mogą rzutować na schemat konkurencji na rynku wewnętrznym.

2.2. Zobowiązania

(6)
Dnia 14 września 2011 r. w odpowiedzi na zastrzeżenia Komisji wyrażone we wstępnej ocenie IBM przedstawiło Komisji swoje zobowiązania.
(7)
Dnia 20 września 2011 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano zawiadomienie, w którym streszczono sprawę i podsumowano zaproponowane zobowiązania oraz wezwano zainteresowane osoby trzecie do przedstawienia uwag na ich temat w terminie jednego miesiąca od daty publikacji zawiadomienia.
(8)
Komisja otrzymała w wyznaczonym terminie 7 uwag od zainteresowanych osób trzecich. Komisja poinformowała IBM o tych uwagach i w dniu 24 października 2011 r. IBM przedstawiło zmieniony projekt zobowiązań (z dnia 21 października 2011 r.).
(9)
W dniu 5 grudnia 2011 r. zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących, który wydał przychylną opinię. W tym samym dniu urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające sporządził sprawozdanie końcowe.
(10)
W dniu 13 grudnia 2011 r. decyzją przyjętą na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja nadała zmienionym zobowiązaniom IBM charakter wiążący. IBM zobowiązuje się zapewniać przez pięć lat natychmiastową dostępność najważniejszych części zamiennych i informacji technicznych na uzasadnionych rynkowo i niedyskryminujących warunkach, a także umożliwić osobom trzecim egzekwowanie tych zobowiązań. W załączniku do zobowiązań IBM przedstawiło także szereg standardowych klauzul umownych, szczegółowo opisujących sposób wykonania podjętych zobowiązań. Wszelkie zmiany tych standardowych klauzul będą wymagały uprzedniej zgody Komisji.
(11)
Komisja jest zdania, że zobowiązania te w swym ostatecznym kształcie są wystarczające i niezbędne do rozwiązania problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych w ramach wstępnej oceny, a przy tym ich zakres nie jest nadmiernie szeroki. Zważywszy, że problemy w zakresie konkurencji wynikają z faktu, że IBM prawdopodobnie odmawiało udzielenia należytego dostępu do niektórych części potrzebnych do świadczenia usług serwisowych dotyczących komputerów IBM typu mainframe, Komisja uznaje zmienione zobowiązania za proporcjonalne. W odpowiedzi na wskazane problemy zagwarantowano w nich natychmiastową dostępność dla innych serwisantów, na uzasadnionych rynkowo i niedyskryminujących warunkach, odpowiednich części zamiennych i informacji technicznych niezbędnych do świadczenia przez te podmioty usług serwisowych dotyczących komputerów IBM typu mainframe.

3. WNIOSKI

(12)
Decyzja stanowi, że w świetle zmienionych zobowiązań Komisja nie ma już żadnych podstaw do podejmowania działań i że postępowanie powinno zostać zamknięte, nie naruszając przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.18.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.692 - IBM - usługi serwisowe).
Data aktu: 21/01/2012
Data ogłoszenia: 21/01/2012