Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania dla członków komitetu naukowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) - Ref.: CEI-SCIE-2012.

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania dla członków komitetu naukowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA)

Ref.: CEI-SCIE-2012 1

(2012/C 152/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2012 r.)

1. AGENCJA

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) jest organem doradczym Unii Europejskiej mającym siedzibę w Wiedniu (Austria)(1).

Celem Agencji jest dostarczanie pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych odpowiednim instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym oraz władzom Wspólnoty i jej państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa Unii Europejskiej; wsparcie to służy pełnemu poszanowaniu praw podstawowych przez te instytucje i organy przy podejmowaniu przez nie środków lub określaniu kierunków działań w dziedzinach należących do ich kompetencji(2).

Agencja skupia się na sytuacji w zakresie praw podstawowych w UE i jej 27 państwach członkowskich. Kraje kandydujące oraz państwa, z którymi UE zawarła układ o stabilizacji i stowarzyszeniu, mogą być zaproszone do uczestnictwa. W takiej sytuacji obecnie znajduje się Chorwacja.

Agencja składa się z następujących organów:

zarządu

rady wykonawczej

komitetu naukowego

dyrektora

2. KOMITET NAUKOWY

Niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania skierowane jest do ekspertów, którzy posiadają wymagane doświadczenie w co najmniej jednej z dyscyplin naukowych w dziedzinie praw podstawowych i są zainteresowani członkostwem w komitecie naukowym Agencji.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. (zwanego dalej "rozporządzeniem") ustanawiającego Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwaną dalej "Agencją") zarząd Agencji mianuje komitet naukowy, w którego skład wchodzi jedenaście niezależnych osób o wysokich kompetencjach w dziedzinie praw podstawowych.

Rola komitetu naukowego:

Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia wyżej wspomniany komitet naukowy zapewnia wysoką wartość merytoryczną prac Agencji.

W tym celu dyrektor Agencji angażuje komitet naukowy w prace nad przygotowaniem dokumentów sporządzanych w kontekście zadań powierzonych Agencji zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a)-f) i h) rozporządzenia, a mianowicie w związku z:

gromadzeniem, rejestrowaniem, analizą i rozpowszechnianiem istotnych, obiektywnych, rzetelnych i porównywalnych informacji oraz danych dotyczących praw podstawowych, w tym wyników badań i monitorowania przekazanych przez państwa członkowskie, instytucje Unii Europejskiej oraz organy, biura i agencje Wspólnoty i Unii Europejskiej, ośrodki badawcze, organy krajowe, organizacje pozarządowe, kraje trzecie i organizacje międzynarodowe, a w szczególności właściwe organy Rady Europy,
opracowywaniem metod i standardów w celu poprawy porównywalności, obiektywności i rzetelności danych dotyczących praw podstawowych na szczeblu europejskim, we współpracy z Komisją i państwami członkowskimi,
prowadzeniem badań naukowych i sondaży, wykonywaniem opracowań przygotowawczych i badań wykonalności w zakresie kwestii związanych z prawami podstawowymi,
formułowaniem i publikacją wniosków oraz opinii na temat szczegółowych zagadnień ze sfery praw podstawowych,
publikacją rocznych sprawozdań na temat kwestii praw podstawowych, które objęte są zakresem działania Agencji, zawierających przykłady dobrych praktyk,
publikacją sprawozdań tematycznych opartych na analizach, badaniach i sondażach prowadzonych przez Agencję,
opracowaniem strategii komunikacyjnej oraz propagowaniem dialogu ze społeczeństwem obywatelskim w celu zwiększenia świadomości opinii publicznej w zakresie praw podstawowych oraz aktywnego rozpowszechniania informacji o pracach Agencji.

Funkcjonowanie komitetu naukowego:

W odróżnieniu od zarządu, komitet naukowy jest organem doradczym, który nie jest zaangażowany w administrowanie i kierowanie Agencją. Jednocześnie komitet jest organem roboczym, który uczestniczy w procesach badawczych Agencji. Oznacza to, że od jego członków oczekuje się pełnego zaangażowania, jeśli chodzi o wnoszenie znacznego wkładu czasu i pracy w działania Agencji. Ich wkład ma mieć formę uzasadnionych argumentów dotyczących jakości pracy Agencji, które mogą wymagać szczegółowych opinii pisemnych. Zgodnie z obecnymi metodami pracy(3) poszczególni członkowie komitetu nadzorują co najmniej jeden określony projekt badawczy jako "sprawozdawcy" od samej chwili powstania pomysłu projektu po publikację ostatecznych wyników. Decyzje dotyczące "wartości merytorycznej prac Agencji" są jednak podejmowane wspólnie przez członków komitetu naukowego. Na czele komitetu stoi przewodniczący wybierany przez niego na roczną kadencję(4). Przewodniczącego wspiera sekretariat w ramach operacyjnych służb Agencji.

Skład komitetu naukowego:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia w skład komitetu naukowego wchodzi jedenaście niezależnych osób o wysokich kompetencjach w dziedzinie praw podstawowych. Zarząd mianuje członków komitetu po wystosowaniu zaproszenia do zgłaszania kandydatur i przeprowadzeniu przejrzystej procedury wyboru oraz po konsultacji z odpowiednią komisją Parlamentu Europejskiego(5).

Zarząd Agencji zapewnia równą reprezentację geograficzną mianowanych przez siebie członków komitetu naukowego. Ponadto zarząd dąży do osiągnięcia równowagi płci wśród członków komitetu naukowego. Przywiązuje również należytą uwagę do reprezentacji poszczególnych dyscyplin i specjalizacji naukowych w celu uwzględnienia różnych obszarów określonych w wieloletnich ramach prac Agencji.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia członkowie zarządu Agencji nie mogą być członkami komitetu naukowego.

Członkowie komitetu naukowego powinni być ekspertami w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej związanej z prawami człowieka, między innymi w zakresie:

nauk społecznych; w tym kandydaci z doświadczeniem w dziedzinie metodyki badawczej i transgranicznych badań porównawczych,
prawa, w tym porównawczego prawa konstytucyjnego, prawa UE i prawa międzynarodowego,
nauk politycznych,
statystyki.

Kadencja:

Kadencja członków komitetu naukowego trwa pięć lat. Nie mogą oni zostać mianowani ponownie. Członkowie komitetu naukowego są niezależni i muszą przestrzegać zasad poufności.

Mogą zostać zastąpieni wyłącznie w przypadku, gdy wystąpią z takim wnioskiem albo w razie trwałej niezdolności do wykonywania swoich obowiązków. Jeżeli członek komitetu przestaje spełniać kryteria niezależności, niezwłocznie informuje o tym Komisję i dyrektora agencji. Zarząd może także stwierdzić - na wniosek jednej trzeciej swych członków lub na wniosek Komisji - brak niezależności i odwołać daną osobę. Zarząd mianuje nowego członka komitetu na pozostały okres kadencji zgodnie z procedurą mianowania zwykłych członków. Jeśli pozostały okres kadencji jest krótszy niż dwa lata, mandat nowego członka komitetu może zostać przedłużony na okres pełnej pięcioletniej kadencji. Agencja podaje do wiadomości publicznej i uaktualnia wykaz członków komitetu naukowego na swojej stronie internetowej.

Posiedzenia komitetu naukowego:

Zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia posiedzenia plenarne komitetu naukowego są zwoływane cztery razy w roku. Zwyczajowym miejscem posiedzeń jest siedziba Agencji w Wiedniu, wyjątkowo mogą odbywać się w innych miejscach. Od członków komitetu oczekuje się udziału w tych posiedzeniach i wnoszenia znacznego wkładu czasu i pracy, w tym analizowania i komentowania przedstawionych im materiałów, najlepiej w formie pisemnej i z uzasadnieniem.

Członkom komitetu naukowego przysługuje honorarium w związku z uczestnictwem w pracach komitetu naukowego(6).

3. WYMAGANE KWALIFIKACJE I DOŚWIADCZENIE, KRYTERIA OCENY

A.
Kryteria kwalifikujące

Kandydaci na członków komitetu naukowego muszą spełniać następujące cztery kryteria:

mieć ukończone studia podyplomowe na odpowiednim kierunku lub porównywalne wykształcenie wyższe,
mieć siedmioletnie udokumentowane doświadczenie zawodowe w zagadnieniach z obszaru praw podstawowych w kontekście takich dyscyplin naukowych, jak: nauki społeczne, nauki polityczne, prawo lub statystyka, po uzyskaniu stopnia naukowego określonego powyżej,
mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich UE,
mieć gruntowną znajomość jednego z języków urzędowych UE i zadowalającą znajomość innego języka urzędowego UE(7).
B.
Kryteria wyboru

ZASADNICZE:

W procesie selekcji członków komitetu naukowego bierze się pod uwagę pięć następujących zasadniczych wymagań:

doświadczenie naukowe: doświadczenie w pracy naukowej w dziedzinach objętych mandatem Agencji, w tym publikacje dotyczące tych lub ściśle powiązanych dziedzin,
międzynarodowe doświadczenie porównawcze: duże doświadczenie w pracy nad badaniami lub prowadzeniu badań w co najmniej jednym kraju w dziedzinach ściśle powiązanych z pracą Agencji,
dogłębną wiedzę praktyczną w dziedzinie praw podstawowych: szerokie doświadczenie praktyczne w zakresie prawa, nauk społecznych, polityki lub praktycznego wdrożenia praw podstawowych, takie jak: doświadczenie w zakresie pracy w terenie i analizy danych, udzielanie porad technicznych, wydawania wyroków lub praca dla międzynarodowej organizacji rządowej lub pozarządowej,
wydawanie opinii lub zaleceń: doświadczenie w przygotowywaniu opinii lub zaleceń na poziomie krajowym lub międzynarodowym w odniesieniu do sfery zainteresowań Agencji; mogą mieć one formę wniosków i ustaleń z ważnych badań,
doskonała znajomość naukowego języka angielskiego: doskonała znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie. Językiem roboczym Agencji jest język angielski.

KORZYSTNE:

Spełnianie następujących trzech kryteriów będzie uważane za dodatkowy atut:

zajmowanie - obecnie lub w przeszłości - stałego etatu profesora lub wykładowcy w instytucji akademickiej,
posiadanie stopnia doktora,
posiadanie doświadczenia zawodowego w środowisku multidyscyplinarnym, najlepiej w kontekście międzynarodowym.

W szczególności spełnianie wyżej wymienionych wymagań zasadniczych będzie oceniane według następującej skali punktów za zasługi, faktów i dowodów:

1)
doświadczenie w pracy naukowej (0-30 punktów)
odpowiednie publikacje naukowe - co najmniej 10 wysokiej jakości publikacji,
odpowiednie opinie specjalistyczne, zalecenia lub wnioski przekazane organom publicznym,
odpowiednie projekty badawcze przeprowadzone w różnych państwach członkowskich UE,
odpowiednie nauczanie w różnych państwach członkowskich UE i doświadczenie w przewodniczeniu międzynarodowym konferencjom, w uczestniczeniu w międzynarodowych grupach roboczych i w projektach multidyscyplinarnych.
2)
Międzynarodowe, porównywalne doświadczenie (0-15 punktów)
odpowiednie doświadczenie w pracy w terenie, w tym np. w badaniach międzynarodowych,
odpowiednie doświadczenie w doradztwie w dziedzinie polityki i prawa w kontekście międzynarodowym i transnarodowym,
odpowiednie doświadczenie w porównywaniu systemów politycznych i w porównawczym prawie konstytucyjnym (UE),
3)
Dogłębna wiedza w dziedzinie praw podstawowych w praktyce i w polityce (0-15 punktów)
odpowiednie doświadczenie w administracji publicznej lub polityce, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,
odpowiednie doświadczenie w sądownictwie, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,
odpowiednie doświadczenie w organizacjach pozarządowych, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,
odpowiednie doświadczenie w krajowych organizacjach obrony praw człowieka lub innych organach ochrony praw człowieka na szczeblu krajowym, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,
odpowiednie doświadczenie w dziedzinie praw podstawowych na poziomie międzynarodowym, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych.
4)
Wydane opinie lub zalecenia/wnioski (0-15 punktów)
rozległe doświadczenie w przekładaniu badań naukowych na właściwe zalecenia praktyczne,
rozległe doświadczenie w dostarczaniu organom administracji publicznej i organizacjom pozarządowym spójnych i istotnych dla polityki opinii eksperckich,
rozległe doświadczenie w roli redaktora naukowego,
doświadczenie w przekazywaniu społeczeństwu informacji o prawach podstawowych.
5)
Doskonała znajomość naukowego języka angielskiego (0-10 punktów)
doskonała znajomość naukowego języka angielskiego w piśmie,
rozległe doświadczenie w pisaniu i redagowaniu tekstów naukowych w języku angielskim.

Za kryteria wskazane jako korzystne przyznaje się od 0 do 5 punktów.

Przy wyborze będzie również brana pod uwagę potrzeba zapewnienia równej reprezentacji geograficznej i równowagi płci.

4. SKŁADANIE ZGŁOSZEŃ

Kandydaci są proszeni o składanie zgłoszeń drogą elektroniczną za pośrednictwem witryny internetowej Agencji: http://www.fra.europa.eu

Przyjmowane będą wyłącznie zgłoszenia składane online. Dopuszczone zostaną wyłącznie zgłoszenia zawierające następujące dokumenty:

list motywacyjny (maksymalnie jedna strona),
formularz rejestracyjny dostępny na stronie internetowej Agencji w zakładce dotyczącej niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania,
wykaz publikacji naukowych w formie książek i artykułów prasowych zweryfikowanych przez niezależnych ekspertów oraz streszczenia pięciu artykułów najbardziej związanych z tematyką prac komitetu (trzy streszczenia powinny być w języku angielskim). Na późniejszym etapie selekcji Agencja może zażądać dalszych dokumentów na poparcie kandydatury.

W sprawie wyjaśnień dotyczących niniejszego zaproszenia i procedury składania zgłoszeń można pisać na następujący adres:

selection-scientifi-ccommittee@fra.europa.eu

5. PROCEDURA SELEKCJI, MIANOWANIE I KADENCJA

Kwalifikacja:

Dyrektor Agencji przygotowuje i organizuje prace związane z kwalifikacją członków komitetu naukowego. Przewodniczy komisji prekwalifikacyjnej, złożonej z kierowników jednostek Agencji i osoby wyznaczonej przez Radę Europy. Ponadto w pracach komisji może uczestniczyć dwóch członków zarządu Agencji w charakterze obserwatorów.

Komisja prekwalifikacyjna sprawdza, czy kandydaci spełniają określone wymogi kwalifikacyjne. Niespełnienie jednego z tych wymogów skutkuje wyłączeniem danego kandydata z kolejnych etapów procedury selekcji.

Następnie komisja prekwalifikacyjna ocenia każdą kandydaturę na podstawie kryteriów wyboru. Sporządza "formularz oceny indywidualnej" dla każdego kandydata obejmujący krótki komentarz z podkreśleniem szczególnych atutów i braków danego kandydata.

Dyrektor przedstawia radzie wykonawczej Agencji wyniki procedury prekwalifikacji, w tym informacje o kandydatach, których uznaje się za niespełniających kryteriów kwalifikacji.

Selekcja:

Rada wykonawcza ocenia wszystkich kandydatów na podstawie ustalonych kryteriów wyboru.

W tej ocenie rada wykonawcza bierze pod uwagę:

prace komisji prekwalifikacyjnej,
konieczność, by zakres specjalności członków komitetu naukowego obejmował najistotniejsze dziedziny nauki powiązane z prawami podstawowymi, zgodnie z misją i celami Agencji,
potrzebę zapewnienia równej reprezentacji geograficznej i równowagi płci.

Rada wykonawcza przedkłada zarządowi Agencji listę najlepszych kandydatów. Lista zawiera więcej niż jedenaście, ale mniej niż dwadzieścia dwa nazwiska. W odniesieniu do każdego kandydata lista ta obejmuje również punkty za zasługi i wniosek dotyczący predyspozycji do pełnienia funkcji członka komitetu naukowego.

Przewodniczący rady wykonawczej przedstawia zarządowi wyniki procedury selekcji, w tym spis kandydatów nieuwzględnionych na wyżej wspomnianej liście jako kandydatów, których uznaje się za niespełniających kryteriów kwalifikacji.

Służby operacyjne Agencji zapewniają wsparcie techniczne i logistyczne na potrzeby procedury selekcji.

Mianowanie:

Zarząd Agencji, po konsultacji z właściwą komisją Parlamentu Europejskiego, mianuje członków komitetu naukowego z listy przedłożonej przez radę wykonawczą. Pozostałych kandydatów z listy umieszcza się na liście rezerwowej.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia członków mianuje się na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna.

Lista rezerwowa jest ważna przez okres kadencji mianowanego komitetu naukowego. W przypadku wakatu zarząd mianuje nowego członka z listy rezerwowej. Wakat obsadza się na pozostały okres kadencji komitetu naukowego. Zgodnie jednak z art. 14 ust. 1 rozporządzenia zarząd Agencji ponownie uruchamia procedurę identyczną z procedurą mianowania pierwotnych członków, konsultując się z komisją LIBE Parlamentu Europejskiego. LIBE może podjąć decyzję o podaniu nazwisk i życiorysów kandydatów do wiadomości publicznej.

6. DEKLARACJA O ZAANGAŻOWANIU, BRAKU KONFLIKTU INTERESÓW I POUFNOŚCI

Na członków komitetu naukowego mianuje się konkretne osoby. Członkowie zobowiązują się działać niezależnie od wszelkich wpływów zewnętrznych. Z tego powodu muszą podpisać deklarację o zaangażowaniu i deklarację o braku konfliktu interesów(8).

Wymagana będzie również deklaracja poufności, aby zapewnić zgodność z zasadami poufności przy zajmowaniu się informacjami wyraźnie określonymi przez Agencję jako "zastrzeżone lub poufne"(9).

7. RÓWNOŚĆ SZANS

Agencja zachęca wszystkie osoby spełniające kryteria i zainteresowane członkostwem w komitecie naukowym do składania zgłoszeń.

Agencja stosuje politykę równości szans i gwarantuje, że jej procedury selekcji nie dyskryminują ze względu na płeć, kolor skóry, rasę, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne i inne, przynależność do mniejszości narodowej, status majątkowy, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną lub jakikolwiek inny powód.

8. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Należy mieć na względzie, że Agencja nie będzie zwracać zgłoszeń kandydatom. Dane osobowe wymagane od kandydatów przez Agencję będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Odnosi się to w szczególności do zapewnienia poufnego i bezpiecznego traktowania wymienionych danych.

Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie do celów procedury selekcji. Jeżeli kandydat ma jakiekolwiek pytania dotyczące przetwarzania jego danych osobowych, może je przesłać na poniższy adres:

selection-scientifi-ccommittee@fra.europa.eu

9. TERMIN

Termin składania zgłoszeń upływa w dniu 11 lipca 2012 r. o godzinie 13:00 (czasu lokalnego, GMT +1).

Należy mieć na uwadze, że z uwagi na dużą liczbę przyjmowanych zgłoszeń, kiedy zbliża się termin końcowy ich składania, system może mieć trudności z przetwarzaniem dużych ilości danych. Dlatego zalecamy kandydatom wysyłanie zgłoszeń ze stosownym wyprzedzeniem.

______

(1) Przyjęte przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenie ustanawiające Agencję opublikowano w Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.

(2) Artykuł 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiającego Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

(3) Przyjętymi przez obecny komitet naukowy i podlegającymi zmianom.

(4) Artykuł 19 regulaminu wewnętrznego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

(5) Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych ("LIBE").

(6) Artykuł 24 ust. 1 i art. 25 ust. 1-3 regulaminu wewnętrznego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej; decyzja nr 11FIN 2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie "zasad zwrotu kosztów poniesionych przez członków lub zastępców członków zarządu, członków rady wykonawczej, członków komitetu naukowego, zewnętrznych członków komisji kwalifikacyjnych i ekspertów zaproszonych do udziału w posiedzeniach".

(7) Uwaga: językiem roboczym używanym na wszystkich posiedzeniach i we wszystkich materiałach - w odniesieniu zarówno do Agencji, jak i do członków komitetu naukowego - jest język angielski. Agencja tłumaczy tylko ostateczne wersje swoich materiałów na inne języki urzędowe UE, w związku z czym od kandydatów oczekuje się bardzo wysokiego poziomu znajomości języka angielskiego - w zakresie umiejętności rozumienia tekstu mówionego, czytania i pisania - ponieważ tłumaczenia pisemne i ustne w odniesieniu do prac komitetu nie są możliwe.

(8) Artykuł 27 ust. 1-4 regulaminu wewnętrznego oraz załączniki 2 i 3 do załącznika I.

(9) Artykuł 26 ust. 1-3 regulaminu wewnętrznego oraz załącznik I do załącznika 1.

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 2 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.156.14).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024