Wytyczne dotyczące polityki zatrudnienia.

Wytyczne dotyczące polityki zatrudnienia

P6_TA(2009)0122

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich w latach 2008-2010

(2010/C 87 E/17)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając swoje stanowisko z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie polityki zatrudnienia na lata 2008-2010(1),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie europejskiego planu naprawy gospodarczej (COM(2008)0800),

– uwzględniając decyzję Rady 2008/618/WE z dnia 15 lipca 2008 r. w sprawie wytycznych dla polityki zatrudnienia państw członkowskich(2),

– uwzględniając wniosek Komisji z dnia 28 stycznia 2009 r. dotyczący decyzji Rady w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich (COM(2008)0869),

– uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dni 11 i 12 grudnia 2008 r. określające ramy działania UE w celu uniknięcia recesji oraz utrzymania działalności gospodarczej i zatrudnienia,

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 października 2008 r. w sprawie propagowania integracji społecznej i walki z ubóstwem, w tym ubóstwem dzieci, w Unii Europejskiej(3),

– uwzględniając art. 103 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że istnieje silny związek między wzrostem gospodarczym, zatrudnieniem, walką z ubóstwem oraz integracją społeczną,

B. mając na uwadze, że obecny kryzys gospodarczy wiąże się z bezprecedensowymi wyzwaniami w związku z rosnącym bezrobociem i wykluczeniem społecznym, mając również na uwadze, że ocenia się iż sytuacja gospodarcza Unii Europejskiej ulegnie dalszemu pogorszeniu, co spowoduje zmniejszenie lub nawet negatywny wzrost zatrudnienia i zwiększone bezrobocie w Unii w 2009 r.,

C. mając na uwadze, że europejska strategia zatrudnienia i polityka zatrudnienia są podstawowymi instrumentami w ramach strategii lizbońskiej mającymi na celu sprostanie wyzwaniom na rynku pracy,

D. mając na uwadze, że Unia oraz państwa członkowskie są współodpowiedzialne za podjęcie działań w związku z wyzwaniami, możliwościami i niepewnością obywateli w odniesieniu do globalizacji;

E. mając na uwadze, że światowy kryzys finansowy i gospodarczy wymaga od Unii zdecydowanej i skoordynowanej reakcji mającej na celu uniknięcie utraty miejsc pracy, wspieranie odpowiedniego wynagrodzenia obywateli i zapobieganie recesji oraz przekształcenie wyzwań związanych z zatrudnieniem w możliwości,

F. mając na uwadze, że w związku z tym należy niezwłocznie podwoić wysiłki na wszystkich szczeblach zarządzania, z udziałem partnerów społecznych i innych zainteresowanych podmiotów, na rzecz inwestowania w ludzi i modernizacji rynków pracy, w szczególności z zastosowaniem zasady flexicurity, konsultując się z partnerami społecznymi, zgodnie ze krajową praktyką i zwyczajami,

Kwestie ogólne: odnowa gospodarcza i wytyczne polityki zatrudnienia

1. jest zdania, że w obliczu głębokiej recesji światowej oraz przewidywanego wzrostu bezrobocia o co najmniej trzy i pół miliona osób w UE do końca 2009 r. zasadnicze cele polityki zatrudnienia dla Unii i jej państw członkowskich muszą obejmować: ocalenie jak największej ilości opłacalnych miejsc pracy przed krótkoterminowym spadkiem popytu, wspieranie tworzenia miejsc pracy, a także wzmacnianie siły nabywczej bezrobotnych pracowników oraz ich zdolności do szybkiego ponownego podjęcia zatrudnienia; wzywa Komisję, aby dała państwom członkowskim jasny sygnał, iż należy w tym duchu wprowadzać wytyczne w sprawie polityki zatrudnienia oraz traktować zatrudnienie jako kwestię priorytetową, przedkładając na wiosennym szczycie w 2009 r. wnioski dotyczące europejskiej inicjatywy na rzecz zatrudnienia, obejmującej skoordynowane działania państw członkowskich w celu ochrony zatrudnienia i tworzenia nowych miejsc pracy;

2. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji w sprawie europejskiego planu naprawy gospodarczej oraz położenie w nim nacisku na połączenie między krótkoterminowym bodźcem fiskalnym a długoterminową strategią lizbońską i zintegrowanymi wytycznymi; w tym kontekście podkreśla znaczenie zagwarantowania, że wszelkie krótkoterminowe działania podjęte przez państwa członkowskie w celu naprawy gospodarki przyczynią się do osiągnięcia wspólnie ustalonych celów;

3. zwraca uwagę, że głównym problemem w czasie obecnego kryzysu jest to, że instrumenty europejskiej polityki gospodarczej nie są jeszcze na tyle rozwinięte, aby skutecznie sprostać nadchodzącym wyzwaniom; dlatego domaga się przeglądu i aktualizacji niezbędnych instrumentów polityki, w szczególności zintegrowanych wytycznych, paktu na rzecz stabilności i wzrostu oraz strategii zrównoważonego rozwoju, aby zintegrować je w ramach nowego porozumienia na rzecz inteligentnego wzrostu w Unii Europejskiej;

4. podkreśla konieczność zmiany zintegrowanych wytycznych w świetle pogorszenia się koniunktury gospodarczej i wzywa Radę do wyrażenia zgody na zastosowanie krótkoterminowych środków w celu zabezpieczenia wskaźnika zatrudnienia z 2008 r. i dokonania inwestycji w walkę ze zmianami klimatycznymi, oraz do wezwania państw członkowskich i partnerów społecznych, aby zgodnie z praktyką krajową zagwarantowały wystarczające dochody, ze szczególnym uwzględnieniem najbardziej narażonych grup społeczeństwa; oczekuje, że Komisja uruchomi inicjatywy i przedstawi wnioski dotyczące tych celów na czas przed zbliżającym się wiosennym szczytem Rady Europejskiej;

5. przypomina, że skoordynowane inwestowanie państw członkowskich w pięć filarów strategii lizbońskiej - badania, edukację, aktywną politykę rynku pracy, opiekę przedszkolną i zachęty do prywatnych inwestycji - musi stanowić kluczowy element polityki zatrudnienia oraz że infrastrukturę opieki nad dziećmi należy postrzegać jako jeden z warunków wstępnych zwiększenia udziału w rynku pracy, w szczególności kobiet; zachęca państwa członkowskie do uwzględniania tych wspólnych zasad podczas konsultacji dotyczących krajowych programów reform z partnerami społecznymi;

Wytyczne w dziedzinie zatrudnienia na lata 2008-2010: pilna potrzeba ich rygorystycznego wdrażania

6. uważa, że przy wdrażaniu wytycznych państwa członkowskie muszą:

– uwzględniać wymogi związane ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewnianiem odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczaniem wykluczenia społecznego, a także z wysokim poziomem kształcenia, szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego, a ponadto

– dążyć do zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną;

7. uważa, że państwa członkowskie muszą zapewnić ściślejsze współdziałanie między wytycznymi a otwartą metodą koordynacji w zakresie ochrony socjalnej i integracji społecznej;

8. uważa, że państwa członkowskie, we współpracy z partnerami społecznymi i zgodnie z krajowymi tradycjami poszczególnych państw członkowskich, muszą badać sposoby poprawy zgodności ich prawodawstwa z przepisami i zasadami europejskiego prawa socjalnego, porozumieniami między partnerami społecznymi i podstawowymi zasadami równego traktowania i niedyskryminacji oraz ich wdrażania, a także sporządzają na ten temat sprawozdania w krajowych programach reform;

9. ponownie zwraca uwagę na znaczenie wykorzystania koncepcji flexecurity w wytycznej 21 w celu stworzenia pomostu między różnymi formami zatrudnienia oraz podkreśla, że wymaga to wysokiego poziomu ochrony w ramach programów ubezpieczeń społecznych oraz aktywnej polityki w zakresie rynku pracy;

10. w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie Komisji, że niezbędne jest wzmocnienie programów aktywizacyjnych, w szczególności dla pracowników o niskich kwalifikacjach, wzmocnione subsydiowanie zatrudnienia oraz krótkie kursy szkoleniowe dla grup znajdujących się w trudnej sytuacji oraz najbardziej narażonych na bezrobocie długotrwałe, zapewnienie szkolenia i przekwalifikowania oraz zdobywania nowych umiejętności w sektorach w mniejszym stopniu dotkniętych przez kryzys, zagwarantowanie odpowiedniej ochrony socjalnej zapewniającej bezpieczeństwo dochodów oraz powzięcie kluczowego zobowiązania do dialogu społecznego oraz włączenia partnerów społecznych;

11. podkreśla znaczenie ukierunkowanego działania na rzecz najbardziej narażonych grup w czasie wysokiego bezrobocia, a w szczególności ukierunkowanego działania w odniesieniu do przez dłuższy czas przebywających na bezrobociu grup osób niepełnosprawnych oraz imigrantów;

12. uważa, że w obliczu rozmiaru kryzysu gospodarczego Komisja musi być przygotowana do przedsięwzięcia nadzwyczajnych środków, łącznie z rozszerzeniem dostępu do Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF), które muszą być odpowiednie dla wspierania pracowników w większym zakresie, w tym pracowników, którzy utracili pracę, oraz tymczasowym przeznaczeniem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) na wspieranie instrumentów ochrony zatrudnienia poprzez programy szkoleń;

13. uważa, że kryzys gospodarczy wymaga wzmocnienia działań UE dla potrzeb restrukturyzacji, w szczególności wzmocnienia prawa do informacji i konsultacji;

14. uważa, że następna reforma funduszy strukturalnych UE powinna dążyć do skoncentrowania celów funduszy w większym stopniu na utworzeniu trwałego, wysokiej jakości zatrudnienia;

15. podkreśla ponadto znaczenie edukacji, nie tylko dla zwiększenia szans na zatrudnienie lecz również, aby zwiększyć mobilność pracowników, co jest istotne dla funkcjonowania wewnętrznego rynku; podkreśla zatem znaczenie potwierdzenia formalnie i nieformalnie zdobytych umiejętności;

16. podkreśla znaczenie wytycznej 23 oraz znacznych inwestycji w programy uczenia się przez całe życie w celu zmniejszenia wskaźnika bezrobocia oraz osiągnięcia celu tworzenia lepszych miejsc pracy w Europie; w tym kontekście podkreśla potrzebę zapewnienia wszystkim obywatelom równego dostępu do programów uczenia się przez całe życie oraz szans udziału w nich, z poświęceniem szczególnej uwagi grupom najbardziej narażonym; podkreśla, że EFS i EGF powinny być bezzwłocznie wykorzystane do finansowania takich działań;

17. wyraża ubolewanie z powodu faktu, że osoby o najniższym poziomie wykształcenia podstawowego, ludzie starsi, osoby zamieszkałe na obszarach wiejskich oraz osoby niepełnosprawne, niezależnie od kraju, mają najmniejsze szanse na udział w edukacji, szkoleniach i programach uczenia się przez całe życie;

18. podkreśla, że polepszenie systemów nauczania dla dorosłych jest niezbędne dla zwiększenia udziału, a środki promowania skutecznych systemów obejmują dostępność placówek szkolnych oraz lokalnych placówek opieki nad dziećmi, usługi nauczania otwartego i nauczania na odległość na trudno dostępnych obszarach, informowanie i poradnictwo, dostosowane do potrzeb programy i elastyczne warunki uczenia się;

19. przypomina, że wskaźnik bezrobocia wśród młodych ludzi w Europie jest nadal zbyt wysoki; przypomina również, że doświadczenie z wcześniejszego kryzysu gospodarczego pokazuje, że w przypadku młodych dorosłych, którzy stają się bezrobotni po ukończeniu edukacji znacznie zmniejsza się umiejętność zaistnienia na rynku pracy; podkreśla zatem znaczenie wypełnienia wytycznej 18 przez wszystkie państwa członkowskie, tak aby każda młoda osoba po ukończeniu szkoły otrzymała w ciągu czterech miesięcy pracę, staż, dodatkowe szkolenie lub aby podjęto inne działania na rzecz zatrudnienia tych osób;

20. wzywa do podjęcia zdecydowanych działań w celu rozwiązania problemu niskiego uczestnictwa kobiet w rynku pracy; przypomina, że wskaźnik zatrudnienia kobiet ogólnie jest niższy oraz że kobiety częściej niż mężczyźni wykonują pracę na część etatu; podkreśla zatem znaczenie polityki równego podziału odpowiedzialności między mężczyzn i kobiety; aby tego dokonać wzywa państwa członkowskie do pilnego wypełnienia ich zobowiązań wynikających z celów wyznaczonych w Barcelonie;

21. z zaniepokojeniem dostrzega, że zatrudnienie na część etatu, w przypadku którego większość pracowników to kobiety, jest szczególnie zależne od kryzysu gospodarczego;

22. uważa, że w czasach wysokiego bezrobocia istnieje oczywiste ryzyko, że ucierpi spójność regionalna i społeczna, a zatem podkreśla znaczenie wytycznej 17 dotyczącej wdrożenia spójności społecznej i terytorialnej dla uniknięcia problemów w tej dziedzinie; w związku z tym wzywa państwa członkowskie do wpierania aktywnej integracji społecznej wszystkich osób w celu zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego poprzez zapewnienie przyzwoitego dochodu i wysokiej jakości usług socjalnych wraz z dostępem do rynku pracy poprzez stworzenie możliwości zatrudnienia i początkowe lub ustawiczne szkolenie zawodowe;

23. podkreśla znaczenie inwestycji w sektor opieki społecznej, szczególnie w okresie kryzysu gospodarczego; uważa, że jest to sektor, do którego należy duża liczba ważnych usług użyteczności publicznej i który zatrudnia duży odsetek społeczeństwa; podkreśla, że sektor opieki społecznej powinien być utrzymany, aby zapobiec zmniejszeniu jakości usług użyteczności publicznej i wzrostowi bezrobocia;

24. zauważa z ubolewaniem, że istnieje możliwość, iż w okresie kryzysu gospodarczego niektóre przedsiębiorstwa będą wywierać presję na wynagrodzenia, jako dobrowolną alternatywę dla zwolnień; podkreśla jednak, aby nie dopuścić by kryzys wywarł ogólny negatywny wpływ na wysokość wynagrodzeń; uważa, że istotne jest aby:

– każde państwo członkowskie, zgodnie z krajową tradycją i praktyką, przygotowałopolitykę konkurencji wykluczającą głodowe pensje;

– układy zbiorowe miały większy zakres,

– hierarchia układów zbiorowych była respektowana,

– wynagrodzenia i warunki pracy, zgodnie z ustaleniami układów zbiorowych lub przepisów prawa pracy były przestrzegane i egzekwowane w praktyce,

Potrzeba skoordynowanego działania w odpowiedzi na kryzys gospodarczy

25. podkreśla znaczenie konstruktywnych i skoordynowanych inwestycji w państwach członkowskich, w tym inwestycji w infrastrukturę produkcyjną, edukację i zmiany klimatyczne, aby osiągnąć cel zwiększenia poziomu zatrudnienia, przyczynić się do tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy i zagwarantować spójność społeczną; w tym kontekście podkreśla znaczenie wsparcia UE dla rozwoju nowoczesnego i zrównoważonego przemysłu;

26. podkreśla znaczenie nie tylko tworzenia dodatkowych miejsc pracy, lecz również utrzymania i poprawy jakości dostępnych obecnie miejsc pracy;

27. wzywa państwa członkowskie do dalszego promowania odpowiedzialności i w stosownych przypadkach zwiększenia udziału wszystkich zainteresowanych stron, w tym partnerów społecznych i innych zainteresowanych podmiotów w celu skutecznego wdrażania wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia;

*

**

28. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Komitetowi Regionów oraz Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu.

______

(1) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0207.

(2) Dz.U. L 198 z 26.7.2008, s. 47.

(3) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0467.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024