TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ |
POPRAWKA |
Poprawka 1 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 9 a preambuły (nowy)
|
|
(9a) Aby odpowiednio stosować i sprawdzać różne systemy opodatkowania państw członkowskich, należy posiadać odpowiednie informacje na temat działalności podlegającej opodatkowaniu prowadzonej w innych państwach członkowskich. Wśród różnych metod automatyczna wymiana danych stanowi najskuteczniejszy sposób przekazywania bieżących informacji w celu odpowiedniego opodatkowania, w szczególności w przypadkach transgranicznych. Aby taki sposób automatycznej wymiany informacji był skuteczny, należy określić kategorie i zakresy jej obowiązkowego stosowania. Ponadto należy umożliwić ustanowienie podwójnego ograniczenia w zależności od kategorii, odnośnie do których przekazywane są informacje, i/lub kwoty, od której uruchamiany jest mechanizm. |
Poprawka 2 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 10 preambuły
|
(10) Państwa członkowskie powinny automatycznie przekazywać wszelkie informacje, jeżeli państwo członkowskie ma powody sądzić, że w innym państwie członkowskim doszło do naruszenia lub mogło dojść do naruszenia przepisów podatkowych, jeżeli w innym państwie członkowskim istnieje ryzyko nieprawidłowego opodatkowania lub jeżeli w innym państwie członkowskim z jakiegokolwiek powodu wystąpiło lub może wystąpić uniknięcie bądź uchylenie się od zapłaty podatku, a w szczególności jeżeli ma miejsce fikcyjny transfer zysków między przedsiębiorstwami w różnych państwach członkowskich lub gdy tego rodzaje transakcje między przedsiębiorstwami w dwóch państwach członkowskich są dokonywane poprzez kraj trzeci w celu uzyskania korzyści podatkowych. |
(10) Państwa członkowskie powinny automatycznie przekazywać wszelkie informacje, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony prywatności klientów, jeżeli państwo członkowskie ma powody sądzić, że w innym państwie członkowskim doszło do naruszenia lub mogło dojść do naruszenia przepisów podatkowych, jeżeli w innym państwie członkowskim istnieje ryzyko nieprawidłowego opodatkowania lub jeżeli w innym państwie członkowskim z jakiegokolwiek powodu wystąpiło lub może wystąpić uniknięcie bądź uchylenie się od zapłaty podatku, a w szczególności jeżeli ma miejsce fikcyjny transfer zysków między przedsiębiorstwami w różnych państwach członkowskich lub gdy tego rodzaje transakcje między przedsiębiorstwami w dwóch państwach członkowskich są dokonywane poprzez kraj trzeci w celu uzyskania korzyści podatkowych. |
Poprawka 3 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 11 a preambuły (nowy)
|
|
(11a) Takie informacje należy również chronić zgodnie z dyrektywą 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1) oraz zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe oraz swobodnego przepływu takich danych.(2) Państwa członkowskie i Komisja powinny przestrzegać zobowiązań dotyczących przejrzystości i informacji na temat zainteresowanych stron w przypadkach dotyczących odzyskiwania danych osobowych. Należy zapewnić odpowiedni poziom ochrony, ograniczony okres przechowywania oraz odpowiedzialność instytucji lub organu przechowującego dane. ______
(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(2) Dz.U. L 8 z 12.1.01, s. 1.
|
Poprawka 29 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 11 b preambuły (nowy
|
|
(11b) W przypadkach określonych w punktach 9, 10 i 11 preambuły przewidziana możliwość wymiany informacji nie powinna skutkować nałożeniem na osoby lub przedsiębiorstwa dodatkowych obowiązków w zakresie sprawozdawczości; |
Poprawka 4 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 12 preambuły
|
|
(12) Istotne jest, by urzędnicy administracji podatkowej jednego państwa członkowskiego mieli prawo przebywać na terytorium innego państwa członkowskiego i wykonywać uprawnienia dochodzeniowe przyznane urzędnikom współpracującego państwa członkowskiego. |
(12) W celu zacieśnienia współpracę między administracją podatkową państw członkowskich istotne jest, by urzędnicy administracji podatkowej jednego państwa członkowskiego mieli prawo przebywać na terytorium innego państwa członkowskiego. |
Poprawka 5 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 17 a preambuły (nowy)
|
|
|
(17a) Aby zwiększyć możliwość stosowania niniejszej dyrektywy i jej skuteczność, należy ustanowić taki sam obowiązek zarówno w zakresie przekazywania informacji już dostępnych przez organy współpracujące, jak i w zakresie prowadzenia postępowań administracyjnych niezbędnych do uzyskania takich informacji. |
Poprawka 6 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 19 preambuły
|
(19) Państwo członkowskie nie powinno jednak odmówić przekazania informacji dlatego, że nie ma w tym własnego interesu lub dlatego, że informacje dotyczące osoby zamieszkałej w innym państwie członkowskim znajdują się w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej, pełnomocnika lub osoby działającej w charakterze agenta lub powiernika, lub też dlatego, że dotyczą one praw własnościowych osób. |
(19) Państwo członkowskie nie powinno jednak odmówić przekazania informacji dlatego, że nie ma w tym własnego interesu lub dlatego, że informacje znajdują się w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej, pełnomocnika lub osoby działającej w charakterze agenta lub powiernika, lub też dlatego, że dotyczą one praw własnościowych osób. |
Poprawka 7 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 20 preambuły
|
(20) Należy również wskazać, że jeżeli państwo członkowskie zapewnia krajowi trzeciemu szersze możliwości współpracy niż przewidziane w niniejszej dyrektywie, to nie powinno odmawiać tego rodzaju szerszej współpracy innym państwom członkowskim. |
(20) Należy również wskazać, że jeżeli państwo członkowskie zapewnia krajowi trzeciemu szersze możliwości współpracy niż przewidziane w niniejszej dyrektywie, to nie powinno odmawiać tego rodzaju szerszej współpracy innym państwom członkowskim. Każde przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego powinno być zgodne z dyrektywą 95/46/ WE. |
Poprawka 8 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 22 preambuły
|
(22) Należy dokonać oceny skuteczności współpracy administracyjnej, w szczególności na podstawie statystyk |
(22) W celu umocnienia i pogłębienia współpracy administracyjnej, należy dokonać oceny skuteczności stosowania niniejszej dyrektywy, w szczególności na podstawie statystyk.Należy również wprowadzić monitorowanie przypadków, w których państwa członkowskie odmówiły przekazania informacji lub wszczęcia postępowania administracyjnego. |
Poprawka 9 Wniosek dotyczący dyrektywy
Punkt 23 a preambuły (nowy)
|
|
(23a) Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do usprawnień technicznych dotyczących kategorii dochodów i kapitału podlegających automatycznej wymianie informacji oraz dotyczących progów dochodu, powyżej których wymiana informacji jest obowiązkowa. Ze względu na szczególny charakter współpracy administracyjnej uprawnienie to powinno obowiązywać przez czas nieokreślony. |
Poprawka 10 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 3 - punkt 6 - litera d)
|
(d) wszystkie porozumienia prawne, w tym partnerstwa i trusty, których dochody lub kapitał podlegają jakiemukolwiek z podatków objętych niniejszą dyrektywą; |
(d) wszelkie inne instrumenty lub porozumienia prawne, niezależnie od ich charakteru lub postaci, posiadające osobowość prawną lub nie, posiadające aktywa, łącznie z pochodzącymi z nich dochodami, i zarządzające nimi, które podlegają jakiemukolwiek podatkowi objętemu niniejszą dyrektywą; |
Poprawka 11 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 3 - ustęp 8
|
8. "drogą elektroniczną" oznacza przy użyciu sprzętu elektronicznego do przetwarzania (w tym kompresji cyfrowej) oraz przechowywania danych, z wykorzystaniem transmisji radiowej, technologii optycznych lub innych środków elektromagnetycznych |
8. "drogą elektroniczną" oznacza przy użyciu sprzętu elektronicznego do przetwarzania (w tym kompresji cyfrowej) oraz przechowywania danych, z wykorzystaniem transmisji kablowej, radiowej, technologii optycznych lub innych kablowej, ; środków elektromagnetycznych, jeżeli można zastosować takie środki przy jednoczesnym zapewnieniu solidnej
ochrony informacji;
|
Poprawka 12 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 7 a (nowy) (w sekcji I "Wymiana informacji na wniosek")
|
|
Artykuł 7a Systemy kontroli
Każde państwo członkowskie opracowuje dla swojego jednego biura łącznikowego ds. opodatkowania odpowiednie systemy kontroli, aby zapewnić przejrzystość i opłacalność, oraz sporządza w związku z tym w ramach corocznej kontroli publicznie dostępne sprawozdanie na ten temat.
|
Poprawka 13 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 8 - ustęp 1
|
1. Właściwy organ każdego państwa członkowskiego przekazuje w drodze automatycznej wymiany pozostałym państwom członkowskim informacje dotyczące określonych kategorii dochodu i kapitału. |
1. Właściwy organ każdego państwa członkowskiego przekazuje w drodze automatycznej wymiany właściwemu organowi drugiego państwa członkowskiego informacje o osobach mających miejsce zamieszkania do celów podatkowych w tym drugim państwie członkowskim dotyczące następujących określonych kategorii dochodów i kapitału: |
|
(a) dochody z wynagrodzenia; |
|
(b) dodatki dyrektorskie; |
|
(c) dywidendy; |
|
(d) dochody z kapitału; |
|
(e) tantiemy; |
|
(f) produkty ubezpieczenia na życie nieobjęte innymi wspólnotowymi instrumentami prawnymi dotyczącymi wymiany informacji ani innych podobny środków; |
|
(g) emerytury i renty; |
|
(h) własność nieruchomości i pochodzące z nich dochody. |
|
Informacje te są chronione zgodnie z dyrektywą 95/46/WE i rozporządzeniem (WE) nr 45/2001. Państwa członkowskie i Komisja powinny przestrzegać zobowiązań dotyczących przejrzystości i informacji na temat zainteresowanych stron w przypadkach dotyczących odzyskiwania danych osobowych. Należy zapewnić odpowiedni poziom ochrony, ograniczony okres przechowywania oraz odpowiedzialność instytucji lub organu przechowującego dane. |
Poprawka 14 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 8 - ustęp 2
|
|
2. W ciągu dwóch lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy Komisja przyjmuje,zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 24 ust. 2, ustalenia dotyczące: |
2. W celu poprawy oceny podatków, o których mowa w w art. 2,w oparciu o zgromadzone przez państwa członkowskie doświadczenia Komisja przyjmuje, po raz pierwszy do...(*), akty delegowane zgodnie z art. 22a, art. 22b i art. 22c, które: |
(a) uwzględnianych kategorii dochodu i kapitału; |
(a) wyjaśniają wszelkie szczególne warunki lub ograniczenia w ramach kategorii wymienionych w ust. 1; |
(b) rodzaj wymienianych informacji; |
(b) określają górny pułap każdej kategorii dochodów i kapitału, powyżej którego wymiana informacji jest obowiązkowa. |
(c) szczególne warunki lub ograniczenia w ramach kategorii wymienionych w lit. a); |
______ (*) Dz.U.: proszę wstawić datę: *2 lata od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy.
|
(d) częstotliwość wymiany; |
|
(e) praktyczne ustalenia dotyczące wymiany informacji. |
|
Poprawka 15 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 8 - ustęp 2 a (nowy)
|
|
2a. Komisja co roku ocenia funkcjonowanie automatycznej wymiany informacji oraz przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na ten temat. Na podstawie własnej oceny Komisja proponuje środki mające na celu zwiększenie zakresu i jakości wymogu automatycznej wymiany, aby umożliwić sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego. |
Poprawka 16 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 8 - ustęp 3 a (nowy)
|
|
|
3a. Właściwy organ państwa członkowskiego może poinformować właściwy organ innego państwa członkowskiego, że nie chce otrzymywać informacji o kategoriach dochodów i kapitału, wymienionych w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, lub że nie chce otrzymywać informacji o dochodach i kapitale, które nie przekraczają określonego pułapu. W takim przypadku właściwy organ informuje o tym również Komisję. |
Poprawka 17 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 8 - ustęp 3 b (nowy)
|
|
|
3b. Informacje przekazuje się co najmniej raz w roku i najpóźniej sześć miesięcy po zamknięciu roku budżetowego państwa członkowskiego, w którym uzyskano informacje. |
Poprawka 18 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 8 - ustęp 4 - akapit pierwszy - wprowadzenie
|
4. Jeżeli państwa członkowskie zawierają dwustronne lub wielostronne umowy celem prawidłowego naliczania podatków, o których mowa w art. 2, zapewniają one automatyczną wymianę informacji dotyczących określonych kategorii dochodu i kapitału. W tym celu określają one w tych umowach następujące elementy: |
4. Jeżeli państwa członkowskie zawierają dwustronne lub wielostronne umowy celem prawidłowego naliczania podatków, o których mowa w art. 2, zapewniają one automatyczną wymianę informacji dotyczących określonych kategorii dochodu i kapitału zgodnie z dyrektywą 95/46/WE i rozporządzeniem (WE) nr 45/2001. W tym celu określają one w tych umowach następujące elementy: |
Poprawka 19 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 10 - ustęp 2 - akapit pierwszy
|
2. Jeżeli urzędnicy organu wnioskującego są obecni podczas postępowania administracyjnego zgodnie z ust. 1, mogą oni wykonywać uprawnienia dochodzeniowe przysługujące urzędnikom organu współpracującego, pod warunkiem że wykonują te uprawnienia zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i administracyjnymi obowiązującymi we współpracującym państwie członkowskim. |
2. Jeżeli urzędnicy organu składającego wniosek są obecni podczas postępowania administracyjnego zgodnie z ust. 1 mogą wspólnie z organem współpracującym i w ramach ustalonych przez ten organ wytycznych, brać udział w przebiegu postępowania. |
Poprawka 20 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 17 - ustęp 2
|
|
2. Artykułu 16 ust. 2 i 4 nie można w żadnym wypadku interpretować jako umożliwiającego organowi współpracującemu państwa członkowskiego odmowę udzielenia informacji dotyczących osoby zamieszkałej do celów podatkowych w państwie członkowskim organu wnioskującego z tego tylko względu, że informacje te znajdują się w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej, pełnomocnika lub osoby działającej w charakterze agenta lub powiernika lub też dlatego, że dotyczą one praw własnościowych osób.
|
2. Artykułu 16 ust. 2 i 4 nie można w żadnym wypadku interpretować jako umożliwiającego organowi współpracującemu państwa członkowskiego odmowę udzielenia istotnych informacji w rozumieniu art. 5 ust. 1 z tego tylko względu, że informacje te znajdują się w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej, pełnomocnika lub osoby działającej w charakterze agenta lub powiernika lub też dlatego, że dotyczą one praw własnościowych osób. |
Poprawka 21 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 22 - ustęp 2 a (nowy)
|
|
|
2a. Państwa członkowskie corocznie informują Komisję o wszelkich przypadkach odmowy przekazania informacji lub wszczęcia postępowania administracyjnego, wskazując jednocześnie przyczyny takiej odmowy. Komisja dokonuje oceny tych informacji i wydaje zalecenia zmierzające do zmniejszenia liczby takich przypadków zgodnie z art. 24 ust. 3. |
Poprawka 22 Wniosek dotyczący dyrektywy
Rozdział V a - tytuł (nowy)
|
|
|
ROZDZIAŁ Va AKTY DELEGOWANE |
Poprawka 23 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 22 a (nowy)
|
|
Artykuł 22a |
|
Wykonywanie delegacji |
|
1. Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 8 ust. 2, przyznaje się Komisji na czas nieokreślony. |
|
2. Bezzwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja informuje o tym jednocześnie Parlament Europejski i Radę. |
|
3. Udzielone Komisji uprawnienie do przyjmowania aktów delegowanych podlega warunkom określonym w art. 12 b i 12 c. |
Poprawka 24 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 22 b (nowy)
|
|
Artykuł 22b |
|
Odwołanie delegowanych uprawnień |
|
1. Delegację uprawnień, o których mowa w art. 8 ust. 2, może uchylić Parlament Europejski lub Rada. |
|
2. Instytucja, która rozpoczęła wewnętrzną procedurę podejmowania decyzji o uchyleniu delegacji uprawnień, stara się o tym poinformować drugą instytucję oraz Komisję z podaniem delegowanych uprawnień, które mogą być przedmiotem uchylenia. |
|
3. Wydanie decyzji o odwołaniu powoduje odwołanie uprawnień w niej wymienionych. Wchodzi ona w życie bezzwłocznie lub z dniem w niej określonym. Nie stanowi ona uszczerbku dla ważności już obowiązujących aktów delegowanych. Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
Poprawka 25 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 22 c (nowy)
|
|
Artykuł 22c |
|
Sprzeciw wobec aktów delegowanych |
|
1. Parlament Europejski lub Rada mogą wyrazić sprzeciw wobec aktu delegowanego w ciągu czterech miesięcy od dnia powiadomienia. Z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady termin ten wydłuża się o dwa miesiące. |
|
2. W przypadku braku, do końca tego terminu, zastrzeżenia do aktu delegowanego ze strony Parlamentu Europejskiego lub Rady, akt delegowany publikowany jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wchodzi w życie z dniem w nim określonym. |
|
3. W przypadku sprzeciwu wobec aktu delegowanego ze strony Parlamentu Europejskiego lub Rady akt delegowany nie wchodzi w życie. Instytucja wyrażająca zastrzeżenie do aktu delegowanego określa jego powody. |
Poprawka 26 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 23 - ustęp 1 - akapit pierwszy
|
1. Jeżeli właściwy organ państwa członkowskiego otrzymuje z kraju trzeciego informacje służące do prawidłowego naliczenia podatków, o których mowa w art. 2, przekazuje te informacje właściwym organom państw członkowskich, którym mogą one być przydatne, a w każdym przypadku wszystkim tym, które się o to zwróciły, w zakresie, w jakim nie jest to wykluczone na mocy umów międzynarodowych z tym krajem trzecim. |
1. Jeżeli właściwy organ państwa członkowskiego otrzymuje z kraju trzeciego informacje służące do prawidłowego naliczenia podatków, o których mowa w art. 2, przekazuje te informacje właściwym organom państw członkowskich, dla których są one niezbędne do dokonania dokładnej oceny tych podatków, a w każdym przypadku wszystkim tym, które się o to zwróciły, w zakresie, w jakim nie jest to wykluczone na mocy umów międzynarodowych z tym krajem trzecim. |
Poprawka 27 Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 23 - ustęp 2 - wprowadzenie
|
2. Właściwe organy mogą przekazać informacje uzyskane zgodnie z niniejszą dyrektywą do kraju trzeciego, zgodnie z ich krajowymi przepisami dotyczącymi przekazywania danych osobowych do krajów trzecich, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki: |
2. Właściwe organy mogą przekazać informacje uzyskane zgodnie z niniejszą dyrektywą do kraju trzeciego, zgodnie z ich krajowymi przepisami dotyczącymi przekazywania danych osobowych do krajów trzecich, Każde takie przekazanie informacji do kraju trzeciego odbywa się zgodnie z dyrektywą 95/ 46/WE i po spełnieniu wszystkich poniższych warunków: |