SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji
(2010/C 338/14)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)
WPROWADZENIE
1. Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Brukseli, została ustanowiona decyzją Komisji 2007/60/WE z dnia 26 października 2006 r.(1) zmienioną decyzją Komisji 2008/593/WE(2). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 listopada 2006 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Agencja zarządza działaniami Unii w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej. Agencja uzyskała niezależność finansową 15 kwietnia 2008 r.(3).
2. Budżet administracyjny Agencji na 2009 r. wyniósł 8,9 mln euro w porównaniu z 5,2 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 91 w porównaniu z 67 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(7). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(9) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur |
zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia okres, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. W 2009 r. budżet Agencji w tytule II - Wydatki administracyjne wzrósł o 1,3 mln euro (wzrost o 0,8 mln euro w porównaniu z 2008 r. i 0,5 mln euro środków przeniesionych z tytułu I). W tym samym tytule II Agencja dokonała przeniesienia środków w wysokości 0,8 mln euro i anulowała taką samą kwotę. Sytuacja ta stanowi naruszenie zasady jednoroczności.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 88.
(2) Dz.U. L 190 z 18.7.2008, s. 35.
(3) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(7) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(8) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
(9) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.
(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 651/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(12) Ostateczne sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2010 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 5 lipca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://tentea.ec.europa.eu/en/about_us/mission__introduction/key_documents.htm.
abela
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (Bruksela)
Zakres kompetencji Unii według Traktatu |
Kompetencje Agencji określone w decyzji Komisji 2007/60/WE z dnia 26 października 2006 r. |
Zarządzanie |
Środki udostępnione Agencji w 2009 r. |
Produkty i usługi |
1. Aby pomóc osiągnąć cele określone w artykułach 26 i 174 oraz umożliwić obywatelom Unii, podmiotom gospodarczym, wspólnotom regionalnym i lokalnym pełne czerpanie korzyści z ustanowienia obszaru bez granic wewnętrznych, Unia przyczynia się do ustanowienia i rozwoju sieci transeuropejskich w infrastrukturach transportu, telekomunikacji i energetyki. |
Cele |
Zadania |
1. Komitet Sterujący |
Budżet |
Agencja wyznaczyła na 2009 r. pięć celów szczegółowych. Pierwszym i najważniejszym zadaniem był dalszy rozwój działań zmierzających do zwiększenia skuteczności i poprawy zarządzania programem i projektami TEN-T. Drugim zadaniem była pomyślnie przeprowadzona organizacja i administracja wszystkich naborów wniosków z 2009 r., w tym w ramach europejskiego planu naprawy gospodarczej. |
2. W ramach systemu otwartych i konkurencyjnych rynków działanie Unii zmierza do sprzyjania wzajemnym połączeniom oraz interoperacyjności sieci krajowych, jak również dostępowi do tych sieci. Uwzględnia ona w szczególności potrzebę łączenia wysp, regionów zamkniętych i peryferyjnych z centralnymi regionami Unii. |
Agencja jest odpowiedzialna za zarządzanie techniczne i finansowe realizacją programu TENT Komisji. Jej zadaniem jest zwiększenie efektywności realizacji transeuropejskiej sieci transportowej mniejszym kosztem; wzmocnienie zaangażowania kręgów specjalistycznych w kwestie związane z transeuropejską siecią transportową; zapewnienie wysokiego poziomu wiedzy specjalistycznej poprzez ułatwienie zatrudniania wyspecjalizowanego personelu; zagwarantowanie lepszej koordynacji finansowania z innymi instrumentami Unii; uproszczenie i zwiększenie elastyczności wdrażania programu TEN-T; zwiększenie rozpoznawalności działań Unii w dziedzinie TEN-T oraz, ogólnie, wnoszenie wartości dodanej do zarządzania programem TEN-T. |
a) Techniczne i finansowe zarządzanie projektami i wydarzeniami, współfinansowanymi z budżetu TEN-T;
|
Działania Agencji nadzoruje Komitet Sterujący, obecnie złożony z pięciu członków i jednego obserwatora. Członkowie Komitetu Sterującego są mianowani na okres dwóch lat. Zasadniczo posiedzenia Komitetu Sterującego odbywają się cztery razy w roku. Niektóre działania i decyzje muszą uzyskać aprobatę Komitetu zanim zostaną zrealizowane. Dotyczy to np. budżetu administracyjnego, planu zatrudnienia, programu prac, rocznego sprawozdania z działalności, wstępnej wersji rachunku wszystkich dochodów i wydatków, sprawozdania z oceny zewnętrznej oraz przyjmowania niektórych szczególnych zasad i środków itp. O szeregu innych działań Komitet jest informowany na bieżąco. W wyjątkowych i pilnych przypadkach decyzje podejmuje się w drodze procedury pisemnej. |
a) 8,0 mld euro (100 % z ogólnego budżetu Unii Europejskiej) budżetu TEN-T związanego z perspektywą finansową na lata 2007-2013. 555,6 mln euro zobowiązań pozostających do spłaty, związanych z perspektywą finansową na lata 2000-2006.
Agencja wykonuje budżet operacyjny na odpowiedzialność Komisji;
|
Trzecie zadanie dotyczyło monitorowania i pomyślnej realizacji projektów wybranych w naborach z 2007 i 2008 r. Czwarte zadanie polegało na położeniu większego nacisku na działania informacyjne i komunikacyjne dotyczące projektów, skierowane do wszystkich zainteresowanych podmiotów w celu promowania i wspierania programu TEN-T. Piątym i ostatnim celem szczegółowym było ustanowienie i umocnienie Agencji w jej ostatecznym kształcie operacyjnym. |
(art. 170 TFUE) |
|
b) gromadzenie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich informacji koniecznych do realizacji i programowania sieci transeuropejskiej;
|
2. Dyrektor Mianowany przez Komisję Europejską na okres pięciu lat.
|
b) 8,86 mln euro (100 % dotacji Unii) budżetu administracyjnego, który Agencja wykonuje samodzielnie. |
Ponadto pewne działania z programu prac na 2008 r. przeniesiono na 2009 r.: rozpatrywanie starych wniosków o płatność otrzymanych przez DG MOVE przed uzyskaniem niezależności przez Agencję; utworzenie strony internetowej Agencji i lepsze wyeksponowanie programu TEN-T; utworzenie komitetu pracowniczego Agencji oraz finalizacja przepisów wykonawczych w zakresie zarządzania personelem; opracowanie systemu informacji geograficznej, narzędzi statystycznych oraz innowacyjnych metod finansowania. |
1. Aby osiągnąć cele określone w artykule 170, Unia: |
|
c) udzielanie wsparcia technicznego promotorom projektów i instytucji finansowej zarządzającej instrumentem gwarancji kredytowej dla projektów TEN-T; |
3. Audyt wewnętrzny Służba Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej i jednostka audytu wewnętrznego Agencji.
|
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r. |
Agencja wykonała także dodatkowe zadania: pracownicy agencji pomagali DG MOVE w finalizacji wyboru projektów w ramach naboru z 2009 r., w zakresie przyjmowania decyzji w sprawie europejskiego planu naprawy gospodarczej oraz przygotowywali programy prac na potrzeby naborów wniosków w 2010 r. w ramach programu wieloletniego, rocznego programu dotyczącego instrumentu gwarancji kredytowej oraz europejskiego funduszu na rzecz energii, zmiany klimatu i infrastruktury 2020. Agencja przyczyniła się do przygotowania metodyki "przeglądu portfolio projektów w ramach wieloletniego programu na rzecz przedsiębiorstw i przedsiębiorczości (MAP)". |
- ustanawia zbiór wytycznych obejmujących cele, priorytety i ogólne kierunki działań przewidzianych w dziedzinie sieci transeuropejskich; wytyczne te wskazują projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, |
|
d) zapewnianie wszelkiego wsparcia technicznego i administracyjnego na prośbę Komisji. |
4. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy.
|
|
|
- urzeczywistnia każdy środek, który może się okazać niezbędny do zapewnienia współdziałania między sieciami, w szczególności w dziedzinie normalizacji tech-nicznej, |
|
Organizacja macierzysta Agencji, DG MOVE, nadal zajmuje się wszystkimi sprawami instytucjonalnymi i podejmowaniem decyzji związanych z TEN-T.
|
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady.
|
Pracownicy zatrudnieni na czas określony: 32 stanowiska w planie zatrudnienia, z czego 31 (97 %) obsadzonych.
Pracownicy kontraktowi: 67 planowanych stanowisk, w tym 60 (90 %) obsadzonych.
|
|
- może wspierać projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, popierane przez państwa członkowskie, a wskazane w ramach wytycznych określonych w tiret pierwszym, w szczególności poprzez analizy możliwości wykonania, gwarancje kredytowe lub bonifikaty oprocentowania; Unia może się również przyczyniać do finansowania, za pośrednictwem Funduszu Spójności utworzonego zgodnie z artykułem 177, poszczególnych projektów w państwach członkowskich w dziedzinie infrastruktury transportu. |
|
|
|
Pracownicy ogółem: 99 (91 stanowisk obsadzonych)Pracownicy wykonujący zadania: |
|
Działania Unii biorą pod uwagę potencjalną efektywność gospodarczą projektów. |
|
|
|
a) operacyjne: 64 (59 stanowisk obsadzonych);
|
|
2. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, koordynują między sobą polityki prowadzone na poziomie krajowym, które mogą mieć znaczący wpływ na realizację celów określonych w artykule 170. Komisja może podjąć, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji. |
|
|
|
b) administracyjne: 16 (15 stanowisk obsadzonych);
|
|
3. Unia może zadecydować o współpracy z państwami trzecimi w celu wsparcia projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz zapewnienia współdziałania między sieciami. |
|
|
|
c) w zakresie kontroli finansowej/księgowości: 19 (17 stanowisk obsadzonych). |
|
(art. 171 TFUE) |
|
|
|
|
|
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. 0,8 mln euro anulowanych środków dotyczyło przewidywanych wydatków na prace w nowych pomieszczeniach, które to prace - po dyskusji z Komisją - okazały się niemożliwe. 0,8 mln euro przeniesionych środków dotyczy zobowiązań prawnych zaciągniętych w 2009 r.; realizacja tych zobowiązań i (lub) otrzymanie faktur ich dotyczących są przewidziane dopiero na 2010 r.