Europejska przestrzeń badawcza: nowe perspektywy - Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie Europejskiej Przestrzeni Badawczej: Nowe perspektywy (2007/2187(INI)).

PARLAMENT EUROPEJSKI

Europejska przestrzeń badawcza: nowe perspektywy

P6_TA(2008)0029

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie Europejskiej Przestrzeni Badawczej: Nowe perspektywy (2007/2187(INI))

(2009/C 68 E/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając zieloną księgę Komisji z dnia 4 kwietnia 2007 r. zatytułowaną "Europejska Przestrzeń Badawcza: Nowe perspektywy" (COM(2007)0161),

– uwzględniając dokument roboczy służb Komisji (SEC(2007)0412), towarzyszący wyżej wymienionej zielonej księdze Komisji,

– uwzględniając decyzję nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącą siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013)(1),

– uwzględniając decyzję Rady 2006/973/WE z dnia 19 grudnia 2006 r.dotyczącą programu szczegółowego "Ludzie" wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji(2),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 maja 2007 r. zatytułowaną "Wykorzystanie wiedzy w praktyce: szeroko zakrojona strategia innowacyjna dla UE"(3),

– uwzględniając art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz opinie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, jak również Komisji Rozwoju Regionalnego (A6-0005/2008),

A. mając na uwadze, że Rada Europejska na posiedzeniu w Lizbonie w dniach 23-24 marca 2000 r. zatwierdziła cel, jakim było utworzenie Europejskiej Przestrzeni Badawczej (EPB),

B. mając na uwadze, że na posiedzeniu w dniach 15-16 marca 2002 r. w Barcelonie Rada Europejska zgodziła się na cel zwiększenia całkowitego nakładu na badania i rozwój do 3% PKB Unii do 2010 r. (dwie trzecie środków powinno pochodzić z sektora prywatnego),

C. mając na uwadze, że 7 PR. jest przeznaczony do wspierania tworzenia EPB,

D. mając na uwadze, że tworzeniu EPB powinno towarzyszyć tworzenie Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego oraz Europejskiej Przestrzeni Innowacji, budując w ten sposób trzy boki tzw. trójkąta wiedzy,

E. mając na uwadze, że EPB obejmuje trzy główne aspekty: wewnętrzny rynek badań, na którym naukowcy, technologie i wiedza mogą swobodnie się przemieszczać, skuteczną koordynację na szczeblu UE działań badawczych prowadzonych na szczeblach krajowym i regionalnym oraz programy, politykę i inicjatywy realizowane i finansowane na szczeblu UE,

F. mając na uwadze, że konieczny jest większy wysiłek, zwłaszcza w dziedzinie koordynacji, we wszystkich wymiarach badań w UE: ludzkim, infrastrukturalnym, organizacyjnym, finansowym, dzielenia się wiedzą i ogólnej współpracy w celu przezwyciężenia rozdrobnienia badań w UE i wykorzystania potencjału UE w tym zakresie,

G. mając na uwadze, że możliwości zatrudnienia i warunki pracy nie zachęcają młodych kobiet i mężczyzn do rozpoczynania kariery badawczej, co oznacza marnotrawstwo bardzo wartościowych zasobów ludzkich,

H. mając na uwadze, że nakłady na badania i rozwój w UE są wciąż dużo niższe niż lizboński cel wynoszący 3% PKB,

I. mając na uwadze, że konieczne jest szersze spojrzenie na proces tworzenia EPB, przy zaangażowaniu wszystkich zainteresowanych stron,

J. mając na uwadze wciąż niedostateczną reprezentację kobiet w większości dziedzin nauki i inżynierii oraz na stanowiskach kierowniczych,

K. mając na uwadze, że od względem wkładu sektora prywatnego w badania i rozwój, Unia Europejska pozostaje w tyle za swoimi bezpośrednimi konkurentami,

Utworzenie jednego rynku pracy dla naukowców

1. przyjąłby z zadowoleniem wspólną definicję kariery naukowców i ustanowienie systemu informacji na temat zatrudnienia naukowców i praktyk naukowych w obrębie Europy, i wyraża przekonanie, że pomoże to UE osiągnąć najwyższy poziom w badaniach;

2. wzywa państwa członkowskie i regiony do wypracowania strategii w zakresie rozwoju zasobów materialnych i ludzkich w sektorach badań i innowacji, w szczególności poprawy i udostępniania infrastruktury badawczej, wzrostu mobilności wśród naukowców dzięki zwiększonemu wsparciu finansowemu, atrakcyjnych dla nich inicjatyw lokalnych, usunięcia barier prawnych, administracyjnych i językowych, wymian personelu i dostępu gwarantowanego dla wszystkich, zwłaszcza dla kobiet i młodych naukowców;

3. wyraża silne poparcie dla Europejskiej karty naukowca oraz Kodeksu postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych, dzięki którym zwiększa się atrakcyjność EPB dla naukowców; wzywa Komisję do rozpowszechniania informacji na temat stopnia ich wdrożenia w państwach członkowskich;

4. 4 zauważa konieczność ustalenia i wdrożenia jednolitego europejskiego modelu kariery badawczej, a także ustanowienia zintegrowanego systemu informacji o oferowanych miejscach pracy i umowach o staże w sektorze badań naukowych w Europie, uważa to za sprawę zasadniczą dla tworzenia jednolitego rynku pracy dla badaczy;

5. zwraca uwagę na znaczenie pełnego otwarcia i przejrzystości procesów rekrutacji i awansu badaczy i badaczek; zwraca się do państw członkowskich, by czuwały nad zagwarantowaniem większej równowagi między mężczyznami a kobietami w komisjach podejmujących decyzje o rekrutacji i awansie;

6. wyraża żal z powodu utrzymującego się wzrostu transatlantyckiego odpływu nakładów netto na badania i rozwój; podkreśla wagę przeciwdziałania dalszej emigracji kompetentnych naukowców europejskich; wzywa do przyjęcia odpowiednich srodków w celu zatrzymania naukowców w UE oraz spowodowania ich powrotu do UE, w szczególności poprzez zapewnienie zarówno kobietom jak i mężczyznom szerokich możliwości rozwoju kariery oraz atrakcyjnych warunków pracy;

7. popiera plan zwiększenia zarówno geograficznej, jak i międzysektorowej mobilności naukowców (tj. między uniwersytetami i organizacjami naukowymi oraz między światem uniwersyteckim i biznesem), jako środków służących dzieleniu się wiedzą i transferowi technologii; w tym celu wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzbogacenia programów studiów podyplomowych i doktoranckich poprzez wspieranie wspólnego nadzoru nad badaniami w różnych krajach, oraz do rozpatrzenia idei utworzenia europejskich stypendiów podoktoranckich i projektów szkoleniowych w oparciu o program Erasmus, który odniósł znaczny sukces;

8. podkreśla, że prawidłowo funkcjonujący rynek wewnętrzny jest istotny dla skutecznego rozwoju EPB oraz że kluczową rolę odgrywa w szczególności swobodny przepływ kadry naukowej; wyraża ubolewanie, że naukowcy wciąż napotykają przeszkody utrudniające mobilność na terenie UE; wzywa do przyjęcia środków w celu usprawnienia swobodnego przepływu kadry naukowej, w szczególności poprzez zniesienie wszystkich pozostałych ograniczeń przejściowych dotyczących wolnego przepływu pracowników oraz udoskonalenie infrastruktury badawczej UE; popiera utworzenie Europejskiego Instytutu Technologii (EIT);

9. uważa, że dostępu naukowców do UE nie powinny hamować istniejące przeszkody krajowe, takie jak niewystarczające uznawanie/przenoszenie nabytych praw socjalnych, niekorzystne warunki podatkowe czy trudności w przenoszeniu rodzin; wzywa państwa członkowskie do przygotowania przepisów krajowych dotyczących zatrudnienia, w sposób zapewniający naukowcom z państw członkowskich i krajów trzecich porównywalne warunki pracy i nieutrudniający podejmowania kariery naukowej;

10. przypomina, że jednym ze sposobów na zwiększenie mobilności naukowców może być utworzenie "bonów badawczych" do wykorzystania przez naukowców w innych państwach członkowskich oraz w przyjmujących instytucjach i uczelniach; bony zapewniłyby dodatkowe środki finansowe na faktyczne badania przyciągające zagranicznych naukowców; uważa, że zwiększyłoby to nie tylko zainteresowanie instytucji naukowo-badawczych i uniwersytetów goszczeniem naukowców z innych państw członkowskich oraz przyciąganiem najzdolniejszych naukowców, ale także przyczyniłoby się do rozwoju ośrodków doskonałości, umożliwiając najbardziej atrakcyjnym programom i instytucjom naukowo-badawczym przyciaganie większej liczby naukowców i poprawę ich sytuacji finansowej; uważa, że dodatkowe wsparcie mobilności naukowców powinno stanowić uzupełnienie obecnych programów finansowania mobilności; oraz że do finansowania można wykorzystać środki na programy współpracy i tworzenia potencjału 7. PR;

11. zwraca uwagę na potrzebę wspierania w szczególności młodych naukowców gwarantując im dalsze otrzymywanie stypendiów w przypadku zmiany miejsca pracy w obrębie UE;

12. jest zdania, że należy wzmocnić ramy regulacyjne UE dotyczące swobodnego przepływu kadry naukowej wewnątrz EPB, tak aby ułatwić wydawanie wiz i pozwoleń na pracę obywatelom krajów trzecich;

13. uważa za konieczne ustanowienie specjalnych środków wspierających większy udział kobiet we wszystkich rodzajach działalności badawczej w celu znaczącego zwiększenia liczby kobiet kontynuujących karierę naukową;

14. jest zdania, że ograniczone zainteresowanie młodszych pokoleń kontynuowaniem edukacji naukowej i technologicznej jest ściśle powiązane z brakiem współpracy między sektorem prywatnym a światem akademickim; w związku z tym wzywa państwa członkowskie i Komisję do zwiększenia wysiłków na rzecz promowania ram współpracy między tymi dwoma sektorami;

15. wzywa do wymiany doświadczeń między państwami członkowskimi w celu rozwijania spójnego podejścia do promowania udziału osób niepełnosprawnych w finansowanych przez Wspólnotę badaniach oraz zwiększenia liczby osób niepełnosprawnych podejmujących i kontynuujących karierę naukową;

16. wyraża także opinię, że władze publiczne, instytucje badawcze i przedsiębiorstwa powinny wspierać środki mające na celu godzenie życia zawodowego i prywatnego;

17. wzywa Komisję do zbadania, w jaki sposób można polepszyć nauczanie nauk ścisłych w UE na wszystkich szczeblach; ubolewa nad brakiem zasobów ludzkich w dziedzinie badań i rozwoju w wielu państwach członkowskich, co może być spowodowane faktem, że młodsze pokolenia są mniej nauką nauczaniem i karierą naukową; dlatego proponuje wszczęcie inicjatyw, które zaznajomią młodzież szkolną z badaniami laboratoryjnymi i badaniami w terenie; ponadto proponuje promowanie aktywnych i badawczych metod nauczania z wykorzystaniem doświadczeń i obserwacji, stworzenie programów wymiany profesorów i naukowców, a także wspieranie innowacyjnych metod szkoleniowych przez władze lokalne i regionalne; uważa, że szybki rozwój nauki wiąże się z ryzykiem stworzenia przepaści między zwykłymi obywatelami a badaniami naukowymi i technologicznymi; jest zdania, że istnieje potrzeba promowania i wspierania dialogu między naukowcami a społeczeństwem; w związku z tym naukowcy powinni dbać o to by wyniki ich badań były zrozumiałe i dostępne dla wszystkich;

18. zwraca uwagę na potrzebę poprawy warunków socjalnych naukowców poprzez tworzenie miejsc pracy dla ich partnerów życiowych oraz udzielanie wsparcia w poszukiwaniu możliwości opieki nad dziećmi i nauki szkolnej;

Rozwijanie infrastruktur badawczych światowej rangi

19. z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione w dziedzinie rozwoju infrastruktur badawczych wraz z przyjęciem planu dotyczącego Europejskiego Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI); uważa jednakże, że powinno się wprowadzić przepis mający na celu włączenie, obok infrastruktur określonych przez ESFRI, nowych obiektów i infrastruktur realizowanych obecnie w państwach członkowskich;

20. sugeruje, by nowe rodzaje paneuropejskiej infrastruktury badawczej były wspierane finansowo jedynie wtedy, gdy nie istnieją infrastruktury krajowe z podobnymi możliwościami dostępu dla naukowców z innych państw członkowskich;

21. podkreśla rolę i znaczenie ośrodków badawczych w europejskim środowisku naukowo-badawczym, obok uniwersytetów i agencji finansujących badania naukowe; wzywa Komisję, aby przed uzgodnieniem wspólnej polityki i planu realizacji ustanowiła pewien poziom współpracy między agencjami krajowymi a uczelniami i ośrodkami badawczymi w Europie we współpracy z władzami regionalnymi;

22. wzywa Komisję do zaproponowania ram prawnych ułatwiających tworzenie i funkcjonowanie największych wspólnotowych organizacji badawczych i infrastruktur, oraz do rozważenia udziału istniejących instytucji i porozumień europejskich, takich jak Europejska Organizacja Badań Jądrowych (CERN), Europejska Agencja Przestrzeni Kosmicznej (ESA) i Europejskie porozumienie na rzecz rozwoju syntezy jądrowej (EFDA), chociaż przy wdrażaniu tego rodzaju organizacji powinno się unikać traktatów na szczeblu międzyrządowym;

23. jednocześnie zaleca, by w procesie budowy paneuropejskiej infrastruktury badawczej intensywnie uczestniczyły także instytucje z krajów o mniejszej intensywności badań naukowych, które jednakże dysponują odpowiednim potencjałem naukowym;

24. jest zdania, że w celu zagwarantowania działań długoterminowych i stałej poprawy, procedury zatwierdzania dużych infrastruktur badawczych powinny obejmować badania i rozwój, technologie informacyjne i fundusze operacyjne;

25. uznaje EIT za ważny element wzmocnienia infrastruktury badawczej UE;

26. wzywa Komisję do wspierania ośrodków badawczych, uczelni oraz agencji finansujących badania naukowe, zarówno w budowaniu ich potencjału, ja i w łączeniu ich zasobów podczas tworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej; celem jest osiągnięcie pozycji światowego lidera w głównych dziedzinach nauki;

Umacnianie instytucji badawczych

27. wyraża ubolewanie, że zgodnie z kwotami przeznaczanymi na nakłady na badania i rozwój średnia w UE wynosi jedynie 1,84 % PKB wobec 2,68 % PKB w USA i 3,18 % w Japonii; ubolewa też z powodu rozbieżności pomiędzy wspomnianymi nakładami począwszy od 0,39 % dla Rumunii i 0,4 % dla Cypru po 3,86 % w przypadku Szwecji; podkreśla wagę zwiększenia średnich wydatków oraz zwiększenia nakładów przeznaczanych na wspomniany cel przez niektóre państwa członkowskie; podkreśla wagę lepszego ukierunkowania zróżnicowanych form działalności badawczo-rozwojowej na terenie Unii, szczególnie w celu ułatwienia przejścia do gospodarki cyfrowej; uważa, że ma to fundamentalne znaczenie dla stworzenia właściwych warunków pozwalających na przejście do gospodarki opartej na wiedzy, do czego wzywa strategia lizbońska;

28. uznaje znaczenie regionalnego wymiaru EPB i uważa, że rozwój regionalnych klastrów jest istotnym sposobem na osiągnięcie masy krytycznej, integrację uniwersytetów, instytucji naukowo-badawczych i przemysłu oraz utworzenie europejskich ośrodków doskonałości; wyraża przekonanie, że programy "Potencjał badawczy" i "Regiony wiedzy" oraz fundusze strukturalne wspierające regionalny potencjał w dziedzinie badań i innowacji, powinnny być postrzegane jako zasadniczy wkład do celów 7. PR;

29. podkreśla znaczenie krajowych i regionalnych punktów kontaktowych we wzmacnianiu rezultatów programów ramowych, i wzywa do zacieśnienia współpracy między nimi;

30. wzywa Komisję do powołania europejskiego forum, w skład którego wejdą przedstawiciele krajowi wysokiego szczebla, z krajowymi radami ds. badań naukowych włącznie, i którego zadaniem będzie identyfikacja, rozwój i wsparcie głównych paneuropejskich inicjatyw badawczych, a także do opracowania wspólnego systemu naukowego i technicznego przeglądu w celu lepszego wykorzystywania wyników programów europejskich; jest przekonany, że korzystne byłoby wprowadzenie wiarygodnego systemu zatwierdzania wiedzy i metod analitycznych, kontroli i certyfikacji oraz utworzenie sieci ośrodków doskonałości w UE;

31. zwraca się do Komisji o jasne ustanowienie komplementarności między sieciami doskonałości a wirtualnymi społecznościami badawczymi poprzez wyszczególnienie ich celów, zasad funkcjonowania oraz finansowania;

32. wzywa Komisję do dalszego promowania zamówień publicznych w celu wspierania badań i rozwoju na szczeblu UE dzięki lepszemu wykorzystaniu instrumentów i zasobów publicznych;

33. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Europejskiej Karty na rzecz wykorzystania własności intelektualnej instytucji naukowo-badawczych i uczelni, którą poparła Rada Europejska na szczycie w dniach 21 i 22 czerwca 2007 r. w Brukseli, o ile doprowadzi ona do stworzenia przydatnego zbioru zasad, które w szczególności uwzględnią potrzeby opracowywania i przekazywania wiedzy naukowej

34. przypomina o roli MŚP jako instytucji badawczych; wyraża opinię, że należy zwiększyć ich udział w działalności badawczo-rozwojowej na szczeblu UE zgodnie z celem, jakim jest przeznaczenie dla nich co najmniej 15 % budżetu 7. PR dla MŚP;

35. jest zdania, że poważne badania muszą być ściśle powiązane z innowacją, dlatego należy podjąć konkretne działania zmierzające do stworzenia w pełni zintegrowanej europejskiej przestrzeni badań naukowych i innowacji;

Dzielenie się wiedzą

36. jest przekonany, że inwestycje w infrastrukturę, funkcjonalność i inicjatywy dotyczące elektronicznych systemów referencyjnych umożliwiły znaczną poprawę rozpowszechniania i wykorzystania informacji naukowych, oraz że deklaracja berlińska w sprawie otwartego dostępu do wiedzy w naukach ścisłych i humanistycznych jest przykładem na to, jak dzięki Internetowi powstały możliwości przeprowadzania doświadczeń z nowymi modelami; podkreśla znaczenie poszanowania wolności wyboru i praw własności intelektualnej autora, przy zapewnieniu kontynuacji wzajemnej oceny jakościowej i niezawodnej oraz bezpiecznej ochrony ocenianej pracy, a także zachęca zainteresowane strony do współpracy w projektach pilotażowych w celu dokonania oceny wpływu i wykonalności alternatywnych modeli, takich jak opracowanie otwartego dostępu;

37. zgadza się z promowaną przez Komisję koncepcją otwartej innowacji, zgodnie z którą sektory publiczny i prywatny stają się pełnoprawnymi partnerami i dzielą się wiedzą pod warunkiem, że zostanie opracowany zrównoważony i sprawiedliwy system pomiędzy otwartym dostępem do wyników badań naukowych a wykorzystaniem tych wyników przez sektor prywatny (sprawiedliwe dzielenie się wiedzą); uważa, że należy oficjalnie uznać zasadę sprawiedliwego i godziwego wynagradzania finansowego za wykorzystywanie wiedzy publicznej przez przemysł;

38. wyraża zdecydowane przekonanie, że niepewność prawna i wysokie koszty panujące obecnie w dziedzinie praw własności intelektualnej przyczyniają się do rozdrobnienia wysiłków badawczych w Europie; w związku z tym wzywa Komisję, aby przeprowadziła ocenę wpływu różnych instrumentów prawnych, jakie mogą zostać użyte w celu ograniczenia istniejących barier w transferze wiedzy w ramach EPB; stwierdza, że odpowiednio zarejestrowane wynalazki mogą stanowić istotne źródło wiedzy oraz że prawa ochrony własności intelektualnej, w tym prawo patentowe UE, nie mogą stwarzać przeszkód w dzieleniu się wiedzą; zwraca uwagę na zasadnicze znaczenie stworzenia patentu wspólnotowego oraz wysokiej jakości, opłacalnego i stymulującego innowacje systemu sądowego do spraw europejskich patentów, który uznawałby jurysdykcję Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich; przyjmuje do wiadomości komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ulepszenia systemu patentowego w Europie (COM(2007)0165); stwierdza, iż powstałe ramy prawne będą skuteczniej zachęcać przedsiębiorstwa sektora prywatnego do angażowania się w badania oraz wzmocnią pozycję wynalazców z UE na arenie międzynarodowej;

39. wzywa Komisję, aby we współpracy z państwami członkowskimi utworzyła europejskie forum, dzięki któremu możliwa będzie koordynacja procesów zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu europejskim i krajowym w debatę na temat nauki, badań naukowych i technologii;

40. jest zdania, że w kontekście Europejskiej Przestrzeni Badawczej należałoby wykorzystać potencjał wspólnych ośrodków badawczych jako niezależnych i neutralnych naukowych i technicznych struktur wysokiego szczebla, dostarczających wspólną ekspertyzę instytucjom UE i wspierających procesy podejmowania decyzji w kluczowych kwestiach (np. jakość życia, bezpieczeństwo żywnościowe, ochrona środowiska, ochrona konsumentów);

41. wyraża przekonanie, że wraz z odnowioną misją mającą na celu wspieranie działań wspólnych ośrodków badawczych, a także skoncentrowaną na optymalizacji korzyści do uzyskania ich struktur, ośrodki te mogłyby także wspierać czysto europejskie możliwości w dziedzinie szkolenia i mobilności młodych naukowców;

Optymalizacja programów i priorytetów badawczych

42. uważa za odpowiednie wdrażanie zasady wzajemnego otwierania programów krajowych dla uczestników z innych państw członkowskich, ponieważ stanowiłoby to krok w kierunku wymiany informacji na temat istniejących programów krajowych i sprzyjałoby ocenie krajowej działalności badawczej przez panele międzynarodowe;

43. stwierdza, iż wiele państw członkowskich, a w szczególności państwa o słabiej rozwiniętej strukturze badawczo-rozwojowej, obawia się odpływu wykwalifikowanych pracowników w obrębie UE; wzywa do przyjęcia środków na rzecz zapobiegania temu zjawisku poprzez stworzenie krajowej uzupełniającej, a nie konkurencyjnej polityki dotyczącej badań, szczególnie w celu promowania koordynacji w zakresie zasobów oraz unikania ich powielania i rozproszenia;

44. uważa za zasadne zbadanie możliwości oferowanych przez mechanizm "geometrii zmiennej" jako właściwego sposobu rozwijania odpowiedniej elastyczności przy realizacji programów tematycznych;

45. podkreśla, że należy wzmocnić komplementarność wspólnotowego i krajowego finansowania prac badawczych;

46. jest przekonany, że finansowanie otwarcia krajowych programów badawczych dla wszystkich naukowców w państwach członkowskich powinno się rozpocząć przede wszystkim w obszarze badań podstawowych lub tzw. badań pionierskich;

47. zauważa, że władze lokalne i regionalne powinny być zaangażowane w tworzenie przyjaznych badaniom ram oraz powinny dokonać znaczącego wkładu w realizację Europejskiej Przestrzeni Badawczej, a także, że powinny to zagwarantować wspólnotowe programy finansowania takie jak 7. PR, oraz że uzgodnione programy finansowane przez fundusze strukturalne powinny także umożliwić znaczny postęp; uważa w szczególności, że należy niezwłocznie zwiększyć potencjał badawczo-rozwojowy regionów "słabszych" pod względem naukowym poprzez łączne wykorzystanie funduszy strukturalnych i funduszy siódmego programu ramowego, a także krajowe i regionalne inwestycje, tak aby skutecznie spełniać m.in. lokalne potrzeby badań na rzecz społeczeństwa;

48. stwierdza, że niemożliwe jest osiągnięcie celów strategii lizbońskiej bez znacznego wzrostu zaangażowania sektora prywatnego w działalność badawczą; wzywa Komisję do podjęcia działań na rzecz poprawy środków zachęcających sektor prywatny do inwestowania w badania i udziału w nich; przychyla się do opinii, że należy podejmować działania na rzecz wypracowania europejskiego przywództwa na rynkach intensywnie wykorzystujących nowe technologie, wspieranego przez jasno określone standardy ochrony własności intelektualnej; jest zdania, że w tym celu ważne jest rozbudowywanie partnerstw publiczno-prywatnych na dobrze funkcjonujących rynkach;

49. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia optymalnego finansowania określonej w programach operacyjnych działalności badawczej na szczeblu krajowym i regionalnym oraz do zapewnienia skutecznej wymiany dobrych wzorców praktycznych i współpracy między regionami; stwierdza, że przykłady dobrych praktyk, skutecznych w jednym regionie, nie mogłyby zostać przeniesione bez modyfikacji do innego regionu; kładzie zatem nacisk na szczególny charakter oceny na szczeblu regionalnym w oparciu o wiarygodne, przejrzyste i powszechnie przyjęte wskaźniki;

50. podkreśla znaczenie uwalniania potencjału badawczego wszystkich europejskich regionów, będącego sposobem na zwiększanie konkurencyjności europejskich badań naukowych;

51. jest zdania, że należałoby podjąć działania mające na celu uaktualnienie form i instrumentów współpracy oraz przystosowanie ich do celów Europejskiej Przestrzeni Badawczej; zaleca dalsze rozwijanie inicjatyw takich jak europejska współpraca w dziedzinie badań naukowych i technicznych (COST) czy paneuropejska sieć nakierowanych na rynek badań przemysłowych i rozwoju (EUREKA);

52. uznaje rolę, jaką odgrywają sieci doskonałości w procesie tworzenia EPB poprzez trwałą integrację, unikając tym samym rozdrobnienia wysiłków badawczych, i wzywa Komisję do dalszego wspierania skutecznych sieci, tak aby osiągnąć ten cel;

53. podkreśla, że ukierunkowana współpraca badawczo-rozwojowa może otworzyć dla prowadzonych w Europie prac badawczych znaczne możliwości na skalę światową; wzywa zatem do połączenia krajowych i regionalnych systemów badawczych z sieciami w Europie i poza nią, przy jednoczesnym zapewnieniu spójności krajowych i regionalnych programów i priorytetów badawczych o znaczeniu europejskim, takich jak Europejski Instytut Innowacji i Technologii; w tym kontekście wzywa Komisję do uznania znaczenia badań w zakresie gospodarki przestrzennej i studiów regionalnych dla spójności terytorialnej, ze szczególnym uwzględnieniem programu ESPON 2013; uważa, że należy rozwijać współpracę terytorialną jako sposób osiągnięcia masy krytycznej i przygotowania do nadania jej charakteru międzynarodowego; dlatego wzywa państwa członkowskie do usunięcia transgranicznych barier administracyjnych, które utrudniają współpracę między instytucjami naukowymi; zaleca metodę otwartej koordynacji do porównania najlepszych praktyk krajowych w tej dziedzinie;

54. jest zdania, że konieczne jest szersze podejście do kwestii ustalenia priorytetów dla strategicznych decyzji w sprawie finansowania ze środków publicznych oraz że między innymi europejskie platformy technologiczne i wspólne inicjatywy technologiczne skorzystałyby na silniejszym zaangażowaniu instytucji publicznych i prywatnych, takich jak uniwersytety, ośrodki badawcze i MŚP, w celu rozwijania strategii długoterminowych;

55. podkreśla potrzebę zwiększenia inwestycji na badania i rozwój oraz pobudzenia innowacji w Europie; przypomina w tym kontekście o połączeniu europejskiej agendy terytorialnej oraz celów lizbońskich przyjętych w ramach wskazówek strategicznych na rzecz polityki spójności, a wspólnie stanowiących warunek wstępny zagwarantowania konkurencyjności; podkreśla potrzebę połączenia podejścia odgórnego inicjatywy ERA z oddolnym podejściem polityki regionalnej; podkreśla konieczność lepszej koordynacji działań i programów badawczych, takich jak europejskie platformy technologiczne oraz program ERA-NET;

56. jest zdania, że podczas tworzenia programów prac i zaproszeń do składania wniosków w ramach siódmego programu ramowego należy wziąć pod uwagę dalekosiężne i strategiczne programy opracowane przez środowisko badawcze;

Otwarcie na świat: międzynarodowa współpraca naukowo-techniczna

57. uważa, że współpraca w zakresie badań i rozwoju może przyczynić się do osiągnięcia poszczególnych milenijnych celów rozwoju, i w związku z tym wyraża przekonanie, że ważne jest dostosowanie unijnej polityki w dziedzinie współpracy naukowej do jej polityki zagranicznej oraz programów pomocy na rzecz rozwoju;

58. wzywa Komisję do umocnienia współpracy w dziedzinie badań w celu wspierania dialogu, pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczo-społecznego; wyraża przekonanie, że współpraca taka umożliwi ponadto UE podejmowanie niezwykle ważnych wyzwań, jak np. trwały rozwój regionalny, opieka zdrowotna, bezpieczeństwo żywności czy zmiany klimatyczne;

59. wzywa Komisję do zainicjowania, wdrożenia i wspierania środków służących zwiększeniu udziału naukowców z krajów rozwijających się w międzynarodowych projektach współpracy naukowej oraz badań i rozwoju, a także do wspierania dostępu do istniejącej własności intelektualnej na całym świecie; podkreśla wagę pozyskiwania dla UE kadry naukowej także z krajów trzecich, zwłaszcza z krajów objętych europejską polityka sąsiedztwa, między innymi poprzez szybszą transpozycję dyrektywy Rady 2005/71/WE z dnia 12 października 2005 r. w sprawie szczególnej procedury przyjmowania obywateli państw trzecich w celu prowadzenia badań naukowych(4), przy jednoczesnym uwzględnieniu wszystkich potrzeb naukowców; popiera przedłożoną przez Komisję propozycję stworzenia systemu niebieskiej karty, który miałby dużą wartość dla zatrudnionych w sektorze naukowo-technicznym niewchodzącym w zakres stosowania dyrektywy;

60. pragnie, by Europejska Przestrzeń Badawcza - w perspektywie swojego otwarcia na świat - przyznała uprzywilejowane miejsce najbardziej oddalonym regionom oraz krajom i terytoriom zamorskim w celu wykorzystania zalet i bogactw, jakie oferują te regiony europejskie lub stowarzyszone, poprzez włączenie ich w spójny sposób w działania w zakresie współpracy naukowej i technologicznej w ramach "sieci doskonałości";

61. jest zdania, że powinno się zachęcać do udziału w Europejskiej Przestrzeni Badawczej kraje sąsiadujące z UE oraz kraje bardziej związane z priorytetami geopolitycznymi UE, jak np. kraje basenu Morza Śródziemnego, Europy Wschodniej, Afryki i Ameryki Łacińskiej, poprzez dalsze promowanie porozumień o współpracy naukowej i technologicznej;

62. 62 jest zdania, że powinno się zachęcać do udziału w "szerszej" Europejskiej Przestrzeni Badawczej kraje bardziej związane z priorytetami geopolitycznymi UE, jak np. kraje basenu Morza Śródziemnego, która to przestrzeń może stopniowo poszerzać swoje systemy koordynacji, reguły dzielenia się wiedzą oraz mobilność naukowców poza ścisłymi granicami UE i stowarzyszonych z nią krajów;

*

* *

63. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 1.

(2) Dz.U. L 400 z 30.12.2006, str. 252. Sprostowanie w Dz.U. 54 z 22.2.2007, s. 91.

(3) Teksty przyjęte, P6_TA(2007)0212.

(4) Dz.U. L 289 z 3.11.2005, s. 15.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024