Przegląd śródokresowy polityki przemysłowej - wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2007/2257(INI)).

Przegląd śródokresowy polityki przemysłowej - wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia

P6_TA(2008)0226

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie przeglądu śródokresowego polityki przemysłowej - wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2007/2257(INI))

(2009/C 279 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając komunikat Komisji pt. "Przegląd śródokresowy polityki przemysłowej. Wkład w strategię UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" (COM(2007)0374) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji (SEC(2007)0917),

– uwzględniając konkluzje Rady ds. konkurencyjności z dnia 22-23 listopada 2007 r.,

– uwzględniając komunikat Komisji pt. "Małe i średnie przedsiębiorstwa kwestią kluczową dla zapewnienia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Przegląd śródokresowy nowoczesnej polityki w zakresie MŚP" (COM(2007)0592),

– uwzględniając komunikat Komisji pt. "Inicjatywa rynków pionierskich dla Europy" (COM(2007)0860),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie ram politycznych mających na celu wzmocnienie przemysłu UE - w kierunku bardziej zintegrowanego podejścia do polityki przemysłowej(1),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 30 listopada 2006 r. pt. "Czas podjąć bardziej efektywne działania - tworzenie Europy przedsiębiorczej i wzrostu"(2),

– uwzględniając art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz opinię Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A6-0167/2008),

A. mając na uwadze, że śródokresowy przegląd polityki przemysłowej, jakiego dokonuje Komisja, bierze pod uwagę postępy osiągnięte w realizacji zintegrowanego podejścia do polityki przemysłowej do 2005 r. oraz określa działania, które należy podjąć w najbliższych latach,

B. mając na uwadze, że udział przemysłu UE w wydatkach sektora prywatnego na badania i rozwój wynosi ponad 80 %, a wytwarzane przezeń innowacyjne produkty stanowią 73 % eksportu UE, dzięki czemu odgrywa on ważną rolę w przekształcaniu UE w gospodarkę opartą na wiedzy,

C. mając na uwadze, że w porównaniu z innymi regionami takimi jak USA lub Azja przemysł w UE wciąż stosunkowo powoli przystosowuje się do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej i nowości technologicznych, czego przyczyną jest wysoki stopień regulacji rynku,

D. mając na uwadze, że tendencje takie jak globalizacja, zmiany technologiczne i zrównoważony rozwój są źródłem ważnych, choć jeszcze niewykorzystanych możliwości dla przemysłu w UE,

1. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji stanowiący przegląd postępów w zakresie realizacji zintegrowanej polityki przemysłowej i podkreśla, że dobrze prosperujący przemysł ma istotne znaczenie dla realizacji celów lizbońskich;

2. dostrzega postępy osiągnięte zarówno w ramach działań horyzontalnych, jak i sektorowych oraz wyraża zadowolenie z powodu nowych inicjatyw sektorowych w dziedzinie przetwórstwa spożywczego i w elektrotechnice;

3. wyraża ubolewanie z powodu słabych powiązań między krajową a unijną polityką przemysłową i popiera inicjatywy Komisji i państw członkowskich mające na celu umocnienie tych powiązań;

4. uważa, że głównym zadaniem polityki przemysłowej UE jest stworzenie właściwych warunków ramowych dla rozwoju przedsiębiorstw, inwestycji przemysłowych, innowacji i tworzenia nowych miejsc pracy przy zwróceniu szczególnej uwagi na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP);

5. uważa, że otwarty i konkurencyjny rynek wewnętrzny w sferze usług i przemysłu zwiększa potencjał innowacji i poprawia konkurencyjność przemysłu; uważa, że polityka konkurencji odgrywa kluczową rolę, jeżeli chodzi o zadbanie o to, aby konsumenci czerpali korzyści z otwartego rynku europejskiego;

6. podkreśla znaczenie skutecznego systemu zamówień publicznych dla konkurencyjności przemysłu europejskiego; uważa, że prekomercyjne zamówienia publiczne stanowią ważne narzędzie napędzania innowacyjności przedsiębiorstw europejskich; zachęca państwa członkowskie do dokonania przeglądu ich polityki zamówień publicznych pod tym kątem i zwraca się do Komisji o promowanie wymiany najlepszych praktyk w tym obszarze;

7. przyjmuje z zadowoleniem propozycje Komisji dotyczące konsolidacji europejskiego rynku sprzętu obronnego i poprawy konkurencyjności przemysłu zbrojeniowego UE na świecie;

8. zachęca Komisję do zintensyfikowania monitorowania rynku łańcucha dostaw towarów przemysłowych i konsumpcyjnych, w tym dystrybutorów końcowych i detalistów w celu zapewnienia istnienia warunków konkurencji na wszystkich etapach łańcucha dostaw;

9. wzywa Komisję do większych wysiłków w celu usunięcia zbędnych barier administracyjnych utrudniających dostęp do rynku wewnętrznego, uproszczenia i udoskonalenia środowiska regulacyjnego oraz w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych, którym muszą podołać przedsiębiorstwa, m.in. poprzez zadbanie o postępy w 13 priorytetowych dziedzinach, określonych w planie działania Komisji mającym na celu ograniczenie obciążeń administracyjnych, a także poprzez wdrożenie drugiego pakietu szybkich działań usuwających bariery administracyjne;

10. wzywa państwa członkowskie do czynienia postępów, jeżeli chodzi o określanie i osiąganie ambitnych celów na szczeblu krajowym w zakresie ograniczania obciążeń administracyjnych, zwłaszcza takich, których usunięcie sprzyja wzrostowi i rozwojowi MŚP, np. uproszczone wymagania dotyczące sprawozdawczości oraz wyłączenia;

11. zachęca Komisję do zastosowania spójnego podejścia w stosunku do MŚP w ramach wszystkich strategii politycznych UE poprzez konsekwentne stosowanie zasady polegającej na koncentrowaniu się w pierwszej kolejności na małych podmiotach ("think small first");

12. zdecydowanie popiera inicjatywę na rzecz wprowadzenia dokumentu "Small Business Act for Europe"; uważa, że powinien to być wniosek legislacyjny zawierający nowe konkretne inicjatywy mające na celu ograniczenie obciążeń administracyjnych dla MŚP poprzez wprowadzenie zwolnień, ułatwienie im dostępu do rynku wewnętrznego i procedur udzielania zamówień publicznych oraz zagwarantowanie im odpowiedniego dostępu do źródeł finansowania i infrastruktury badawczej;

13. podkreśla znaczenie umowy bazylejskiej II(3) i jej wpływ na postępowanie banków i ich gotowość do udzielania pożyczek klientom wysokiego ryzyka, w tym MŚP; uważa, że ma to zasadnicze znaczenie dla wspierania MŚP w zakresie komercyjnych inwestycji badawczych i prowadzenia przez MŚP badań naukowych;

14. z zadowoleniem przyjmuje ugrupowania partnerskie ustanowione przez Komisję, takie jak CARS 21 oraz grupa wysokiego szczebla ds. tekstyliów; uważa, że ugrupowania te są ważnymi forami dla umocnienia polityki przemysłowej UE;

15. podkreśla pilną konieczność ustanowienia ogólnounijnego rynku kapitału podwyższonego ryzyka poprzez usuwanie istniejących przeszkód prawnych i podatkowych dla inwestycji w kapitał podwyższonego ryzyka najbardziej innowacyjnych europejskich małych przedsiębiorstw;

16. przypomina o znaczeniu nowoczesnych systemów normalizacyjnych i zachęca Komisję do przyspieszenia wdrażania norm w ramach nowego podejścia przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na potrzeby MŚP i zwiększeniu uczestnictwa ich przedstawicieli;

17. uważa, że celów UE w zakresie ochrony środowiska naturalnego nie powinno się postrzegać jako zagrożenia dla przemysłu, lecz powinno się je traktować jako szansę na uzyskanie przewagi nad konkurencją i uczynienie z przemysłu UE światowego lidera na rynku technologii, produktów i usług przyjaznych dla środowiska i akceptowalnych społecznie; podkreśla jednak, że stosowaniu nowych technologii powinny towarzyszyć środki chroniące konkurencyjność międzynarodową europejskich przedsiębiorstw;

18. uważa, że rozwój przemysłu jest ściśle związany z istnieniem wydajnej infrastruktury transportowej na płaszczyźnie europejskiej, że właściwie funkcjonująca infrastruktura umożliwia rozkwit stref przemysłowych, w tym stref usytuowanych poza ośrodkami miejskimi, oraz że państwa członkowskie powinny być zdolne do wykorzystania środków na rozwój regionalny w celu stworzenia parków przemysłowych i technologicznych na obszarach wiejskich znajdujących się w sąsiedztwie dużych aglomeracji miejskich;

19. uważa, że w ramach proponowanego przez Komisję planu działania w zakresie zrównoważonej polityki przemysłowej należy określić ramy stopniowego przekształcania przemysłu w sektor o niskiej emisji węgla i wysokim stopniu wydajności energetycznej charakteryzujący się oszczędnym gospodarowaniem zasobami, który przyczyni się do osiągnięcia celów w dziedzinie energii i zmian klimatycznych, zdefiniowanych przez Radę Europejską w dniach 8-9 marca 2007 r.; uważa, że inicjatywa na rzecz tzw. rynków pionierskich i program działania w zakresie standardów mogłyby tu odegrać istotną rolę;

20. w szczególny sposób podkreśla potrzebę trwałego i zrównoważonego rozwoju w całej UE, zarówno w wymiarze geograficznym, jak i w odniesieniu do skali projektów; uważa, że prawdziwie wyważone podejście jest jedynym sposobem na pobudzenie rozwoju przemysłu w UE, tworzenie nowych miejsc pracy i promowanie w UE regionów odnoszących sukcesy; uważa, że inicjatywa w zakresie klasterów przemysłowych może ustanowić wysoki poziom innowacji i trwałego rozwoju gospodarczego;

21. z zadowoleniem przyjmuje znaczący wkład polityki spójności w zapewnianie konkurencyjności w sektorze przemysłu i zachęca państwa członkowskie do dalszego koncentrowania swoich inwestycji w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego na obszarach, które promują wzrost kapitału ludzkiego, badania, innowacje, ducha przedsiębiorczości i pomoc dla MŚP;

22. zwraca uwagę, że należy niezwłocznie wziąć pod uwagę wpływ uregulowań prawnych w dziedzinie ochrony środowiska na międzynarodową konkurencyjność energochłonnych gałęzi przemysłu w UE, aby uniknąć nadmiernych emisji dwutlenku węgla i bezrobocia; w związku z tym wzywa Komisję do aktywnego wspierania i zawierania globalnych porozumień sektorowych mogących ograniczyć wpływ konkretnych gałęzi przemysłu na środowisko na całym świecie, gwarantując jednocześnie równe warunki dla wszystkich;

23. wspiera Komisję w dążeniu do poddania wszystkich nowych wniosków legislacyjnych dogłębnej i rygorystycznej ocenie ich oddziaływania i analizy mającej w szczególności wykazać, czy dany wniosek wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie rynku wewnętrznego lub na konkurencyjność europejskiego przemysłu, zgodnie z zasadą trwałego rozwoju;

24. zwraca uwagę na obecną sytuację w zakresie dostępu do surowców; zwraca uwagę, że Unia Europejska jest całkowicie uzależniona od importu kilku metali; wzywa Komisję do zaproponowania zintegrowanego podejścia do kwestii zagwarantowania pewnego dostępu do surowców, poprawy skuteczności wykorzystania zasobów oraz wsparcia rozwoju technologii badawczych; nawołuje Komisję i państwa członkowskie do wspierania i przyspieszenia realizacji projektów zapowiedzianych przez Radę Europejską jako projekty istotne dla interesów Wspólnoty w zakresie bezpieczeństwa energii i dywersyfikacji źródeł energii UE;

25. przypomina ważne zmiany strukturalne wynikające ze zmiany w strukturze zatrudnienia na korzyść usług dla przemysłu; w związku z tym wyraża poparcie dla planowanej inicjatywy na rzecz przemysłu i usług, w ramach której podda się analizie sektory usług i ich wpływ na konkurencyjność przemysłu; przede wszystkim zwraca uwagę Komisji na poprawę jakości produktywności i wartości usług świadczonych na rzecz przemysłu, w szczególności usług wymagających dużej wiedzy fachowej, świadczonych przedsiębiorcom;

26. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą zmian strukturalnych, które ułatwią wymianę najlepszych rozwiązań między państwami członkowskimi; gorąco zachęca Komisję, by w ramach przeglądu swojego komunikatu zatytułowanego: "Restrukturyzacje i zatrudnienie - Antycypacja i towarzyszenie restrukturyzacjom na rzecz poprawy zatrudnienia: rola Unii Europejskiej" (COM(2005)0120), wspierała ustanowienie partnerstwa na dużą skalę na szczeblu UE, jak również sieci wymiany informacji i najlepszych rozwiązań między ekspertami w państwach członkowskich;

27. zwraca uwagę na potrzebę ciągłych inwestycji w dziedzinie edukacji, szkoleń i badań naukowych jako kwestii priorytetowych, a także na zależność rozwoju przemysłu i konkurencyjności wyrobów europejskich od jakości zasobów ludzkich i poziomu jej przygotowania, a także od innowacji zawartych w nowych wyrobach;

28. podkreśla fakt, iż innowacyjne produkty w dużej mierze wzmacniają przewagę konkurencyjną UE, gdyż stanowią 73 % eksportu UE; zauważa jednak, że w zakresie innowacji, a zwłaszcza badań naukowych i rozwoju w przedsiębiorstwach, UE wciąż nie dorównuje Stanom Zjednoczonym ani Japonii; uważa wobec tego, że w pełni należy wykorzystać wspólnotowe programy finansowe, takie jak siódmy program ramowy na rzecz badań naukowych, rozwoju technologicznego i demonstracji, program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz Europejski Instytut Innowacji i Technologii; w związku z tym wyraża zadowolenie z inicjatywy na rzecz tzw. rynków pionierskich i programu działania w zakresie standardów, które przyczyniają się do odblokowania potencjału rynkowego w przypadku innowacyjnych produktów i usług w dziedzinach, które społeczeństwo wysoko sobie ceni; nalega, by Komisja zobowiązała się do lepszego stanowienia prawa w tym względzie i przestrzega przed faworyzowaniem niektórych rozwiązań technologicznych kosztem innych;

29. uważa, że w celu pobudzenia innowacyjności w całej UE należy wspierać działalność w sferze innowacji oraz chronić produkty będące rezultatem tej działalności; zwraca wobec tego uwagę na znaczenie przejrzystej i nieskomplikowanej polityki w dziedzinie praw do własności intelektualnej, którą się rzeczywiście realizuje; wzywa Radę do podjęcia działań mających na celu jak najszybsze wprowadzenie patentu wspólnotowego oraz wzywa Komisję do kontynuowania zwalczania fałszerstw oraz podejmowania wysiłków na rzecz znalezienia rozwiązań w tej dziedzinie na skalę globalną w oparciu głównie o europejskie modele;

30. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Dz.U. C 303 E z 13.12.2006, s. 646.

(2) Dz.U. C 316 E z 22.12.2006, s. 378.

(3) International Convergence of Capital Measurement and Capital Standards: A Revised Framework (Międzynarodowa konwergencja pomiaru kapitału i standardów dotyczących funduszy własnych: zmienione ramy), Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, czerwiec 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024