Konkluzje w sprawie spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia na potrzeby monitorowania postępów w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkolenia.

Konkluzje Rady z dnia 25 maja 2007 r. w sprawie spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia na potrzeby monitorowania postępów w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkolenia

(2007/C 311/10)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

MAJĄC NA UWADZE

1. postulat Rady Europejskiej z posiedzenia w Lizbonie wiosną 2000 r., by unowocześnić systemy kształcenia i szkolenia w odpowiedzi na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy i rosnące wyzwania społeczno-ekonomiczne i demograficzne, którym Unia musi sprostać w zglobalizowanym świecie(1);

2. konkluzje Rady Europejskiej z posiedzenia w Barcelonie w marcu 2002 r., w których określono ogólny cel polegający na uczynieniu europejskich systemów kształcenia i szkolenia "światowym wzorcem jakości do roku 2010" i w których, z myślą o realizacji tego założenia, zatwierdzono zbiór wspólnych celów w zakresie doskonalenia tych systemów(2);

3. szczegółowy program prac na rzecz osiągnięcia tych wspólnych celów - zazwyczaj określany jako program prac "Edukacja i szkolenie 2010" - zawierający orientacyjny wykaz wskaźników, które mają być stosowane do pomiaru postępów w realizacji trzynastu konkretnych celów za pomocą otwartej metody koordynacji;

4. konkluzje Rady z dnia 5 maja 2003 r., w których określono zbiór poziomów referencyjnych dla średnich europejskich wyników w zakresie kształcenia i szkolenia (poziomy odniesienia) do wykorzystania jako "jedno z narzędzi monitorowania realizacji szczegółowego programu prac"(3);

5. komunikat z Maastricht z dnia 14 grudnia 2004 r. - w kontekście procesu kopenhaskiego - w którym za priorytet uznano zwiększenie zakresu, precyzji i wiarygodności statystyk dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego (VET), argumentując, że odpowiednie dane i wskaźniki są kluczem do zrozumienia procesów zachodzących w VET i że od wszystkich zaangażowanych stron wymaga się podjęcia dodatkowych działań i decyzji(4);

6. komunikat z Bergen z 19-20 maja 2005 r. - w kontekście procesu bolońskiego - w którym wezwano do gromadzenia porównywalnych danych z zakresu mobilności kadry i studentów oraz sytuacji społecznej i ekonomicznej studentów w państwach uczestniczących w tym procesie, co stanowić będzie podstawę przeglądu sytuacji w przyszłości(5);

7. konkluzje Rady z dnia 24 maja 2005 r., w których zwrócono się do Komisji, by złożyła Radzie sprawozdanie na temat "postępów na drodze do ustanowienia spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia w celu monitorowania osiągania celów lizbońskich w dziedzinie edukacji i szkolenia"(6);

8. konkluzje Rady z dnia 19 maja 2006 r., w których zwrócono się do Komisji, by złożyła Radzie sprawozdanie na temat postępów w opracowywaniu europejskiego wskaźnika kompetencji językowych(7);

9. konkluzje Rady z dnia 13 listopada 2006 r., w których wezwano Komisję, by zwróciła "uwagę na rozwój elementów VET w spójnych ramach wskaźników i wzorców";

10. główne postulaty Rady w dziedzinie kształcenia i szkolenia na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej w 2007 r., w których podkreślono, że "polityka edukacyjna i związane z nią praktyki wymagają lepszego oparcia na faktach naukowych" oraz że "konieczne jest opracowanie kultury oceniania i kultury badań"(8);

11. komunikat Komisji z dnia 22 lutego 2007 r. zatytułowany "Spójne ramy wskaźników i poziomów odniesienia na potrzeby monitorowania postępów w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkoleń", w którym zaproponowano 20 głównych wskaźników uważanych przez Komisję za spójne z celami polityki określonymi w programie prac "Edukacja i szkolenie 2010"(9),

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

sprawozdanie na temat postępów w opracowywaniu europejskiego wskaźnika kompetencji językowych, przedstawione w zarysie w komunikacie Komisji z dnia 13 kwietnia 2007 r. zatytułowanym "Ramy europejskiego badania kompetencji językowych"(10), jak również fakt, że Komisja zamierza zadbać - przed rozpoczęciem każdej kolejnej tury sprawdzianów - o to, by badanie to było poświęcone wszystkim europejskim językom urzędowym, których uczy się w Unii Europejskiej;

UWAŻA, że

program prac "Edukacja i szkolenie 2010" stanowi strategiczne ramy prac Rady w dziedzinie kształcenia i szkolenia;

dyskusje na temat przyszłych kierunków polityki stanowiących kontynuację programu prac "Edukacja i szkolenie 2010" właśnie się rozpoczynają i że w następnych latach powinny się one nasilić;

określenie, zdefiniowanie i wdrożenie spójnych ram wskaźników jest procesem ciągłym, który musi być zsynchronizowany ze strategicznymi ramami określonymi w programie prac 2010 i w programie ewentualnie będącym jego kontynuacją;

POTWIERDZA, że

nowe wskaźniki powinny zostać opracowane z pełnym poszanowaniem odpowiedzialności państw członkowskich za organizację własnych systemów kształcenia i w sposób nienakładający nieuzasadnionych obciążeń administracyjnych lub finansowych na zainteresowane organizacje i instytucje;

okresowe monitorowanie wyników i postępów przy użyciu wskaźników i poziomów odniesienia stanowi zasadniczą część procesu lizbońskiego i umożliwia określenie mocnych i słabych stron w celu nadania strategicznego kierunku programowi prac "Edukacja i szkolenie 2010";

pięć poziomów odniesienia przyjętych przez Radę w maju 2003 r. w dalszym ciągu ma duże znaczenie przy nadawaniu kierunku działaniom politycznym w ramach programu prac 2010;

konieczna jest dalsza poprawa jakości danych pochodzących z europejskiego systemu statystycznego, zwłaszcza po to, by uzyskiwać dane oparte na faktach i porównywalne na poziomie międzynarodowym oraz w odpowiednich przypadkach dane odnoszące się do płci;

jednocześnie istnieje potrzeba dalszego zacieśniania współpracy z innymi aktywnymi w tej dziedzinie organizacjami międzynarodowymi, po to by poprawić spójność i porównywalność danych na szczeblu międzynarodowym, unikać powielania danych oraz zaspokajać potrzeby UE w zakresie danych, których nie można pozyskać w ramach europejskiego systemu statystycznego;

UZNAJE

wagę ciągłych skoordynowanych wysiłków ze strony państw członkowskich i Komisji - podejmowanych w ścisłej współpracy - po to by opracować spójne ramy wskaźników i poziomów odniesienia;

że komunikat Komisji zatytułowany "Spójne ramy wskaźników i poziomów odniesienia na potrzeby monitorowania postępów w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkoleń" jest ważnym krokiem w kierunku ustanowienia takich ram;

że definiowanie spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia jest ciągłym procesem konsultacyjnym, zarówno w przypadku wyboru nowych wskaźników, jak i precyzowania każdego konkretnego wskaźnika;

ZWRACA SIĘ zatem DO KOMISJI, aby

– wykorzystywała szesnaście proponowanych głównych wskaźników lub prowadziła dalsze prace nad nimi zgodnie z poniższymi wytycznymi:

a) w przypadku tych wskaźników, które mogą w dużej mierze opierać się na istniejących danych i których definicja jest już zasadniczo sformułowana:

– by wykorzystywała w pełni następujące wskaźniki:

– uczestnictwo w edukacji przedszkolnej,

– liczba uczniów przedwcześnie opuszczających szkołę,

– umiejętność czytania oraz umiejętności w zakresie matematyki i nauk ścisłych,

– odsetek młodych ludzi uzyskujących wykształcenie ponadgimnazjalne,

– liczba absolwentów szkół wyższych,

– uczestnictwo dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie,

– mobilność międzynarodowa studentów szkół wyższych,

– poziom wykształcenia ludności,

– oraz by składała Radzie sprawozdania, gdy zajdą zasadnicze zmiany;

b) w przypadku tych wskaźników, które mogą w dużej mierze opierać się na istniejących danych i których definicja ciągle wymaga doprecyzowania:

by przedstawiła Radzie do dalszego rozważenia informacje na temat definicji następujących wskaźników:

– kształcenie osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

– umiejętności informatyczne,

– inwestycje w kształcenie i szkolenie,

wraz z ich elementami składowymi, źródłami danych, kosztami i innymi odpowiednimi opisami technicznymi;

c) w przypadku tych wskaźników, które nadal są opracowywane

we współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi:

– by w dalszym ciągu opracowywała wskaźniki dotyczące:

– umiejętności obywatelskich,

– umiejętności osób dorosłych,

– rozwoju zawodowego nauczycieli i instruktorów,

– oraz by w stosownym trybie składała Radzie sprawozdania i informowała w nich w szczególności o zaangażowaniu państw członkowskich UE i zaspokajaniu potrzeb UE w zakresie danych;

d) w przypadku tych wskaźników, które nadal są opracowywane i które opierałyby się na nowych badaniach prowadzonych przez UE:

– by dalej analizowała opracowywanie wskaźników dotyczących:

– znajomości języków,

– umiejętności uczenia się,

– oraz by w stosownym trybie składała Radzie sprawozdania z wyników prac.

Przed przystąpieniem do nowych badań w zakresie wskaźników, o których mowa w lit. c) i d), Komisja przekazuje Radzie do rozważenia odpowiednie sprawozdania. Sprawozdania te obejmują w odpowiednich przypadkach następujące aspekty:

– znaczenie wskaźników dla polityki,

– szczegółowe opisy techniczne proponowanych nowych badań,

– dostępność i odpowiedniość danych istniejących na szczeblu krajowym,

– porównywalność danych,

– harmonogram prac rozwojowych, które mają zostać podjęte,

– szacunki dotyczące infrastruktury niezbędnej do prac rozwojowych, a następnie do gromadzenia danych, a także przewidywane koszty, które mają zostać poniesione przez Wspólnotę i przez zaangażowane państwa członkowskie,

– odpowiednie struktury zarządzania i wsparcia, które umożliwią państwom członkowskim wzięcie udziału w pracach metodologicznych i rozwojowych,

– by nadal prowadziła prace nad spójnymi ramami wskaźników i poziomów odniesienia z wykorzystaniem fachowej wiedzy Stałej Grupy ds. Wskaźników i Poziomów Odniesienia, Komitetu Konsultacyjnego ds. Europejskiego Wskaźnika Kompetencji Językowych oraz innych odpowiednich grup eksperckich złożonych z przedstawicieli krajowych oraz by regularnie składała Radzie sprawozdania w tej sprawie.

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

– ścisłej współpracy w opracowywaniu i wdrażaniu spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia, w tym poprawy bazy statystycznej,

– działań zmierzających do osiągnięcia celu, jakim jest objęcie wszystkich państw członkowskich wskaźnikami ujętymi w tych ramach.

______

(1) Konkluzje prezydencji, Lizbona, 23-24 marca 2000 r. (SN 100/00, pkt 2).

(2) Konkluzje prezydencji, Barcelona, 15-16 marca 2002 r. (SN 100/02, pkt 43).

(3) Konkluzje Rady w sprawie poziomów referencyjnych średnich europejskich wyników w zakresie kształcenia i szkolenia (poziomy odniesienia), Dz.U. C 134 z 7.6.2003, str. 3.

(4) Komunikat z konferencji europejskich ministrów właściwych do spraw kształcenia i szkolenia zawodowego w sprawie przyszłych priorytetów wzmocnionej współpracy europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (proces kopenhaski), Maastricht, 14 grudnia 2004 r.

(5) Komunikat z konferencji europejskich ministrów właściwych do spraw szkolnictwa wyższego -"Europejski obszar szkolnictwa wyższego -realizacja wyznaczonych celów" (proces boloński), Bergen, 19-20 maja 2005 r.

(6) Konkluzje Rady z dnia 24 maja 2005 r. dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie edukacji i szkoleń, Dz.U. C 141 z 10.6.2005, str. 7.

(7) Konkluzje Rady w sprawie europejskiego wskaźnika kompetencji językowych, Dz.U. C 172 z 25.7.2006, str. 1.

(8) Wkład Rady (w dziedzinie edukacji) w prace wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej, dok. 5625/07, str. 3.

(9) (1) Uczestnictwo w edukacji przedszkolnej; (2) Kształcenie osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych; (3) Liczba uczniów przedwcześnie opuszczających szkołę; (4) Umiejętność czytania oraz umiejętności w zakresie matematyki i nauk ścisłych; (5) Znajomość języków; (6) Umiejętności informatyczne; (7) Umiejętności obywatelskie; (8) Umiejętność uczenia się; (9) Odsetek młodych ludzi uzyskujących wykształcenie ponadgimnazjalne; (10) Zarządzanie placówkami oświatowymi; (11) Szkoły jako wielofunkcyjne lokalne ośrodki dydaktyczne; (12) Rozwój zawodowy nauczycieli i instruktorów; (13) Struktura i zróżnicowanie systemów kształcenia i szkolenia; (14) Liczba absolwentów szkół wyższych; (15) Mobilność międzynarodowa studentów szkół wyższych; (16) Uczestnictwo dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie; (17) Umiejętności osób dorosłych; (18) Poziom wykształcenia ludności; (19) Inwestycje w kształcenie i szkolenie; (20) Zwrot inwestycji w kształcenie i szkolenie.

(10) Dok. 8387/07-COM (2007) 184 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024