Przepisy ogólne
- które wraz z instalacjami, urządzeniami budowlanymi związanymi z tą budowlą, urządzeniami technicznymi oraz z innym wyposażeniem niezbędnym do spełniania przeznaczonej mu funkcji stanowią całość techniczno-użytkową, zwane dalej "budowlami morskimi".
Warunki techniczne projektowania budowli morskiej
Poziomy morza
Parametry kadłuba charakterystycznych jednostek pływających niezbędnych przy projektowaniu budowli morskiej
- z uwzględnieniem przepisów rozdziału 3.
Głębokości akwenów przy budowli morskiej oraz sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba jednostki pływającej
Ht = Tc + Rt
gdzie:
Tc - oznacza największe dopuszczalne zanurzenie kadłuba równomiernie całkowicie załadowanej jednostki pływającej w konstrukcyjnym stanie pływania - do poziomu letniej linii ładunkowej znaku wolnej burty;
Rt - oznacza sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba statku charakterystycznego, umożliwiający, w miejscu usytuowania danej budowli morskiej, pływalność tego statku w najniekorzystniejszych warunkach hydrologicznych.
Rtmin ≥ η × Tc
gdzie:
Tc – oznacza największe dopuszczalne zanurzenie kadłuba równomiernie całkowicie załadowanej jednostki pływającej w konstrukcyjnym stanie pływania - do poziomu letniej linii ładunkowej znaku wolnej burty,
η – oznacza współczynnik bezwymiarowy, zależny od rodzaju akwenu lub toru wodnego, określony w tabeli nr 1. Tabela nr 1
| Lp. | Rodzaj akwenu lub toru wodnego | η |
| 1 | Akweny portowe osłonięte od falowania | 0,05 |
| 2 | Wewnętrzne tory wodne, obrotnice statków, baseny i kanały portowe, na których jednostki pływające korzystają z holowników | 0,05 |
| 3 | Zewnętrzne tory podejściowe z morza do portów i przystani morskich | 0,10 |
| 4 | Otwarte akweny morskie | 0,15 |
R6 = 0,025 × Tc
gdzie:
Tc - oznacza największe dopuszczalne zanurzenie kadłuba równomiernie całkowicie załadowanej jednostki pływającej w konstrukcyjnym stanie pływania - do poziomu letniej linii ładunkowej znaku wolnej burty;
R7I = 0,0016 × Lc
gdzie:
Lc - oznacza całkowitą długość kadłuba od dziobu do rufy,
R7II = 0,008 × Bc
gdzie:
Bc - oznacza całkowitą szerokość kadłuba.
Do obliczeń głębokości wody przyjmuje się wartość rezerwy
R7, jako wartość większą z dwóch wartości, o których mowa w lit. a i b, lecz nie mniejszą niż R7 = 0,15 m;
Hp = Ht + tb
gdzie:
Ht - oznacza głębokość techniczną, tb - oznacza tolerancję bagrowniczą.
Hdop. = Ht + Rp
gdzie:
Ht - oznacza głębokość techniczną budowli morskiej,
Rp - oznacza rezerwę na dopuszczalne przegłębienie dna w rejonie, w którym dno nie jest trwale umocnione, w trakcie całego okresu użytkowania budowli morskiej.
Ht = Hdop. - tbzr
gdzie:
Hdop. - oznacza głębokość dopuszczalną,
tbzr - oznacza zmniejszoną lub zerową tolerancję bagrowniczą.
Ht = Hdop. - tb
gdzie:
Hdop. - oznacza głębokość dopuszczalną,
tb - oznacza pełną tolerancję bagrowniczą.
Badania podłoża gruntowego dla posadowienia budowli morskiej
Obliczenia statyczne budowli morskiej
Tabela nr 2
| Klasa chronionego obszaru | Współczynnik konsekwencji zniszczenia γn |
| I | 1,3 |
| II | 1,2 |
| III | 1,15 |
| IV | 1,1 |
gdzie poszczególne klasy oznaczają:
klasa I – zatopiony obszar o powierzchni ponad 300 km2 albo liczbę zaginionej ludności ponad 300 osób;
klasa II – zatopiony obszar o powierzchni ponad 150 km2 do 300 km2 albo liczbę zaginionej ludności od 81 do 300 osób;
klasa III - zatopiony obszar o powierzchni ponad 10 km2 do 150 km2 albo liczbę zaginionej ludności od 11 do 80 osób;
klasa IV - zatopiony obszar o powierzchni do 10 km2 albo liczbę zaginionej ludności do 10 osób.
Ep,dst ≤ m × Ep,stb
gdzie:
Ep,dst - oznacza obliczeniową wartość efektu oddziaływania destabilizującego,
Ep,stb - oznacza obliczeniową wartość efektu oddziaływania stabilizującego,
m - oznacza współczynnik korekcyjny zależny od rodzaju sprawdzanego warunku stateczności, rodzaju konstrukcji i przyjętej metody obliczeń konstrukcji.
Usytuowanie budowli morskiej na lądzie i na morzu
Usytuowanie budowli morskiej
Tabela nr 3
| Lp. | Sposób obracania statków morskich | Budowa nowej obrotnicy statków | Przebudowa istniejącej obrotnicy statków |
| 1 | Obrót na szpringu umocowanym do pachoła cumowniczego na budowli morskiej | 1,5 × Lc | 1,3 × Lc |
| 2 | Obrót za pomocą holowników zbiornikowców, gazowców lub chemikaliowców | (2,0-2,5) × Lc | 2,0 × Lc |
| 3 | Obrót za pomocą holowników statków morskich innych niż zbiornikowce, gazowce lub chemikaliowce | 2,0 × Lc | 1,6 × Lc |
gdzie:
Lc - oznacza, wyrażoną w metrach, całkowitą długość kadłuba charakterystycznych statków morskich.
Wzajemne oddziaływanie budowli morskiej i środowiska
Dojścia i dojazdy do budowli morskiej oraz obszar związany z budowlą morską
Obciążenia budowli morskiej
Rodzaje obciążeń budowli morskiej
Sposób ustalania obciążeń budowli morskiej
Tabela nr 4
| Lp. | Charakter i przeznaczenie budowli morskiej (akwatorium) |
Okres powtarzalności sztormów Tp (lata) |
|
| 1 | Morskie tamy i obwałowania gęsto zamieszkanych obszarów depresyjnych | Tp = 1000 lat | |
| 2 |
1) 2) |
nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morzu terytorialnym (na akwenie i na wyspach); budowle morskie o charakterze monumentalnym | Tp = 200 lat |
| 3 |
1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) |
morskie tamy i obwałowania niezamieszkanych obszarów depresyjnych i pseudodepresyjnych; zewnętrzne falochrony portów i przystani morskich; opaski brzegowe chroniące tereny wykorzystywane rolniczo; tunele podmorskie o kluczowym znaczeniu; nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morskich wodach wewnętrznych (na akwenie i na wyspach); wewnętrzne falochrony portów i przystani morskich; nabrzeża, pirsy, mola i pomosty przystaniowe |
Tp = 100 lat |
| 4 |
1) 2) 3) |
samodzielne dalby oraz wysepki cumownicze, odbojowe i cumowniczo-odbojowe; tunele podmorskie i podwodne mniej uczęszczane; akwatoria i żeglugowe kanały morskie o maksymalnym czasie dostępności dla jednostek pływających |
Tp = 50 lat |
| 5 |
1) 2) |
akwatoria i żeglugowe kanały o ograniczonym czasie dostępności dla jednostek pływających; hydrotechniczne budowle stoczniowe | Tp = 25 lat |
| 6 |
1) 2) |
tymczasowe budowle morskie; zejścia na plażę |
Tp = 5 lat |
| 7 | Inne budowle morskie | według założeń wskazanych przez projektanta budowli morskiej | |
PL = 1 - exp (-L / Tp).
q = G / F
gdzie:
G - oznacza, wyrażany w kN, maksymalny ciężar pojazdu z ładunkiem,
F - oznacza, wyrażoną w m2, powierzchnię obrysu rzutu nadwozia pojazdu;
Cs = Q / Ls gdzie:
Q - oznacza, wyrażoną w kN, nośność urządzenia cumowniczego, ustaloną zgodnie z § 193 ust. 4 i 5, Ls - oznacza, wyrażoną w metrach, długość sekcji lub odcinka dylatacyjnego budowli morskiej.
Tabela nr 5
| Lp. | Usytuowanie budowli morskiej | Rodzaj podejścia jednostki pływającej | Prędkość podchodzenia (Vp) w m/s | ||
| jednostek pływających o wyporności do 1500 ton |
jednostek pływających o wyporności w przedziale od ponad 1550 do 6500 ton |
jednostek pływających o wyporności ponad 6500 ton | |||
| 1 | Budowla morska i jednostka pływająca są narażone na silny wiatr i falowanie | ciężkie (trudne) | 0,75 | 0,55 | 0,40 |
| korzystne (łatwe) | 0,60 | 0,45 | 0,30 | ||
| 2 | Budowla morska i jednostka pływająca są narażone na umiarkowany wiatr i falowanie | ciężkie (trudne) | 0,50 | 0,40 | 0,25 |
| korzystne (łatwe) | 0,35 | 030 | 0,20 | ||
| 3 | Budowla morska i jednostka pływająca są chronione przed działaniem wiatru i falowania | ciężkie (trudne) | 0,25 | 0,20 | 0,15 |
| korzystne (łatwe) | 0,20 | 0,15 | 0,10 | ||
Tabela nr 6
| Lp. | Wyporność statku t | Prędkość podchodzenia (Vp) w m/s |
| 1 | do 2 000 | 0,30 |
| 2 | od 2 001 do 10 000 | 0,18 |
| 3 | od 10 001 do 125 000 | 0,16 |
| 4 | powyżej 125 000 | 0,14 |
qk = p × Vk2 / 2
gdzie:
p = 1,23 kg/m3 - oznacza gęstość powietrza,
Vk - oznacza, wyrażoną w m/s, charakterystyczną prędkość wiatru ustaloną jako średnia dziesięciominutowa prędkość wiatru na wysokości 10 m nad poziomem gruntu w terenie otwartym, która może być przekroczona średnio raz w przewidywanym okresie użytkowania budowli morskiej równym 50 lat, o prawdopodobieństwie wystąpienia p = 2 %, określoną na podstawie 50-letniego ciągu obserwacji rzeczywistych prędkości i kierunku wiatrów dla rejonu usytuowania danej budowli morskiej.
Kombinacja obciążeń budowli morskiej
gdzie:
γfi – oznacza współczynnik obciążenia (częściowy współczynnik bezpieczeństwa),
γn – oznacza współczynnik konsekwencji zniszczenia, przyjmowany zgodnie z aktualnym poziomem wiedzy i techniki, w szczególności na podstawie PN-EN 1990 Eurokod - Podstawy projektowania konstrukcji oraz § 38, § 39, § 231 ust. 3 i § 238 pkt 4,
Gki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia stałego,
Qki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego,
Ψ0i – oznacza współczynnik jednoczesności obciążeń zmiennych, określany zgodnie z ust. 3 i 4.
Tabela nr 7
| Znaczenie obciążenia zmiennego w całości krótkotrwałego | Kolejność uszeregowania obciążenia (i) | Ψ0i |
| podstawowe | 1 | 1,0 |
| drugie | 2 | 0,9 |
| trzecie | 3 | 0,8 |
| wszystkie pozostałe | 4 | 0,7 |
Tabela nr 8
| Przykładowe kombinacje | Kolejność uszeregowania obciążenia (i) |
| 1) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie falowania | 1 |
| b) obciążenie wiatrem | 2 |
| c) oddziaływanie prądów morskich | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
| 2) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie lodu | 1 |
| b) oddziaływanie prądów morskich | 2 |
| c) obciążenie śniegiem | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
| 3) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie jednostek pływających dobijających oraz przycumowanych do konstrukcji | 1 |
| b) obciążenie wiatrem | 2 |
| c) oddziaływanie prądów morskich | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
| 4) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie jednostek pływających podczas ich budowy, wodowania i prób | 1 |
| b) obciążenie wiatrem | 2 |
| c) obciążenie śniegiem | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
gdzie:
Fa - oznacza obciążenie wyjątkowe.
gdzie:
Gki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia stałego,
Qki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego.
gdzie:
Gki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia stałego,
Q'ki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego w całości długotrwałego, Q"ki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego w części długotrwałego,
ψdi - oznacza współczynnik kombinacji obciążeń długotrwałych, określony zgodnie z ust. 3.
- chyba że zgodnie z aktualnym poziomem wiedzy i techniki, w szczególności zgodnie z PN-EN 1990 Eurokod - Podstawy projektowania konstrukcji oraz PN-EN 1991 Eurokod 1 - Oddziaływania na konstrukcje (norma wieloczęściowa), dopuszcza się inne wartości współczynnika kombinacji obciążeń długotrwałych (ψdi).
Falochrony
Klasyfikacja falochronów
Szczególne wymagania w zakresie falochronów portowych
Budowle ochronne brzegów morskich
Klasyfikacja budowli ochronnych brzegów morskich
Szczególne wymagania w zakresie budowli ochronnej brzegów morskich
Nabrzeża, obrzeża i pomosty
Klasyfikacja nabrzeży, obrzeży i pomostów
Szczególne wymagania dotyczące nabrzeży, obrzeży i pomostów
Samodzielne urządzenia odbojowe i cumownicze
Szczególne wymagania dotyczące samodzielnych urządzeń odbojowych i cumowniczych
0,3 Lc ÷ 0,4 Lc gdzie:
Lc - oznacza, wyrażoną w metrach, długość całkowitą jednostki pływającej.
gdzie:
Ht - oznacza, wyrażoną w metrach, głębokość techniczną przy budowli morskiej.
gdzie:
D - oznacza, wyrażone w metrach, średnicę zewnętrzną lub wymiar boku przekroju pala, w poziomie spodu konstrukcji zwieńczającej pale.
Obciążenia i obliczenia statyczne
Wyposażenie budowli morskiej
Urządzenia wyjściowe
2h + b = 0,60 do 0,65 m gdzie:
h - oznacza, wyrażoną w metrach, wysokość stopnia,
b - oznacza, wyrażoną w metrach, głębokość stopnia.
Urządzenia cumownicze
- przy czym wartości pośrednie można interpolować z dokładnością do 50 kN, zaokrąglając w górę.
- przy czym wartości pośrednie można interpolować z dokładnością do 100 kN, zaokrąglając w górę.
Urządzenia odbojowe
0,15 × LM
gdzie:
LM - oznacza, wyrażoną w metrach, długość najmniejszej jednostki pływającej.
0,25 × LM
gdzie:
LM - oznacza, wyrażaną w metrach, długość najmniejszej jednostki pływającej.
gdzie:
R - oznacza, wyrażoną w kN, całkowitą siłę reakcji, przekazywaną przez jednostkę pływającą na odbojnicę,
p - oznacza, wyrażone w kN/m2, dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnicy na poszycie kadłuba jednostki pływającej.
| Lp. | Typ jednostki pływającej |
Dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnic p [kN/m2] |
| 1 | Drobnicowce o wyporności: | < 400 |
| 1) do 20 000 ton | ||
| 2) powyżej 20 000 ton | 400-700 | |
| 2 | Kontenerowce: | < 400 |
| 1) I i II generacji | ||
| 2) III, IV i wyższych generacji | < 250 | |
| 3 | Zbiornikowce o wyporności: | < 300 |
| 1) do 60 000 ton | ||
| 2) powyżej 60 000 ton | < 350 | |
| 4 | Masowce | < 200 |
| 5 | Gazowce | < 200 |
Kanały instalacyjne, instalacje i sieci
Odwodnienie nawierzchni i odprowadzenie wód
Krawędzie odwodne budowli morskiej
Oświetlenie
Oznakowanie barwne
Tory poddźwignicowe
Vu = Vj;
0,5 × Vj ≤ Vu ≤ Vj.
Q = P × β
gdzie:
P - oznacza, wyrażony w kN, nacisk pionowy określony zgodnie z § 234 pkt 1, β - oznacza bezwymiarowy współczynnik dynamiczny (β);
Budowle i urządzenia przystani promów morskich, przystani promów portowych oraz przystani statków typu ro-ro
Przepis końcowy
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2025.483 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie |
| Data aktu: | 04/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2025 |








