Przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 2025 r.
w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa:
1)
organizację i tryb przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa, zwanego dalej "systemem kierowania";
2)
sposób realizacji zadań przez organy władzy publicznej w sprawach wskazanych w pkt 1 oraz ich funkcjonowanie na stanowiskach kierowania.
§  2. [Organy wchodzące w skład systemu kierowania]
1.
 W skład systemu kierowania wchodzą:
1)
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
Prezes Rady Ministrów;
5)
ministrowie, centralne organy administracji rządowej oraz wojewodowie;
6)
organy administracji rządowej nieobjęte zakresem działów administracji rządowej zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1370 i 1907);
7)
wskazani przez wojewodów stosownie do kompetencji:
a)
kierownicy zespolonych służb, inspekcji, straży,
b)
organy niezespolonej administracji rządowej, o których mowa w art. 56 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2023 r. poz. 190 oraz z 2024 r. poz. 1907);
8)
wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast), prezydenci miast na prawach powiatu, starostowie oraz marszałkowie województw.
2.
 Prezes Rady Ministrów może włączyć w skład systemu kierowania inne organy niż wskazane w ust. 1.
3.
 W skład systemu kierowania wchodzą również organy dowodzenia Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, w tym Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych, z chwilą jego mianowania i przejęcia dowodzenia siłami, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2091 oraz z 2024 r. poz. 1907).
4.
 W przypadku wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej kierują obroną państwa ze stanowiska kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
5.
 Organy wskazane w ust. 1-3 wykonują zadania związane z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym w ramach dotychczasowych struktur organizacyjnych, głównych albo zapasowych stanowisk kierowania albo stanowisk dowodzenia.
§  3. [Realizacja organizacji przygotowania systemu kierowania]
 Organizację przygotowania systemu kierowania realizuje się w szczególności przez:
1)
zachowanie ciągłości podejmowania i przekazywania decyzji;
2)
monitorowanie źródeł, rodzajów, kierunków i skali zagrożeń;
3)
reagowanie na powstałe zagrożenia bezpieczeństwa państwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami;
4)
minimalizowanie i usuwanie skutków zagrożeń bezpieczeństwa państwa;
5)
monitorowanie i uzupełnianie zasobów obronnych państwa.
§  4. [Przedsięwzięcia umożliwiające wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym]
1.
 Organizacja przygotowania systemu kierowania obejmuje planowanie i koordynowanie przedsięwzięć umożliwiających organom wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym.
2.
 Przedsięwzięcia umożliwiające organom wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym realizuje się w stanie stałej gotowości obronnej państwa przez:
1)
przygotowanie organów i obsługujących je urzędów do funkcjonowania w systemie kierowania;
2)
sporządzanie planów operacyjnych i programów obronnych;
3)
przygotowanie infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu kierowania;
4)
przygotowanie do rozwinięcia głównych i zapasowych stanowisk kierowania;
5)
zapewnienie współdziałania pomiędzy organami systemu kierowania, zgodnie z planami operacyjnymi, o których mowa w pkt 2.
3.
 Przedsięwzięcia umożliwiające organom wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym realizuje się w obszarach:
1)
przygotowania infrastruktury budowlanej;
2)
zapewnienia ochrony lub obrony;
3)
przygotowania systemów łączności;
4)
zabezpieczenia transportu;
5)
zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych;
6)
innych wynikających z właściwości rzeczowej organów wchodzących w skład systemu kierowania.
§  5. [Realizacja przygotowania organów i obsługujących je urzędów do funkcjonowania w systemie kierowania]
 Przygotowanie organów i obsługujących je urzędów do funkcjonowania w systemie kierowania realizuje się przez:
1)
przyjęcie założeń polityki kadrowej zapewniającej przygotowanie oraz sprawne funkcjonowanie systemu kierowania przez właściwą obsadę stanowisk służbowych, z uwzględnieniem zadań realizowanych w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym;
2)
udział w szkoleniu obronnym na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§  6. [Sporządzanie planów operacyjnych i programów obronnych]
 Plany operacyjne i programy obronne sporządza się zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§  7. [Przygotowanie infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu kierowania]
 Przygotowanie infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu kierowania polega na wytypowaniu istniejących budynków oraz, stosownie do potrzeb, wykonaniu w nich dodatkowych robót budowlanych lub na budowie nowych budynków w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847 i 1881), a także na opracowaniu planów ich przystosowania.
§  8. [Przygotowanie do rozwinięcia głównych i zapasowych stanowisk kierowania]
1.
 Przygotowanie do rozwinięcia głównych i zapasowych stanowisk kierowania polega na zapewnieniu organom, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, funkcjonowania na stanowiskach kierowania.
2.
 W celu zachowania ciągłości kierowania przez organy, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, z chwilą rozpoczęcia funkcjonowania głównego stanowiska kierowania podejmuje się działania umożliwiające przejście organów na zapasowe stanowiska kierowania.
§  9. [Zapewnienie warunków funkcjonowania organów na stanowiskach kierowania]
 Warunki funkcjonowania organów na stanowiskach kierowania zapewnia się przez:
1)
organizację pracy na stanowiskach kierowania;
2)
przygotowanie infrastruktury stanowisk kierowania;
3)
wyposażenie stanowisk kierowania;
4)
zabezpieczenie finansowania stanowisk kierowania;
5)
utrzymanie ciągłości funkcjonowania stanowisk kierowania;
6)
zapewnienie ciągłego i niezakłóconego obiegu informacji:
a)
w ramach stanowiska kierowania danego organu,
b)
między stanowiskami kierowania organów, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2,
c)
między stanowiskami kierowania organów a stanowiskami dowodzenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w § 2 ust. 3, stosownie do potrzeb.
§  10. [Główne i zapasowe stanowisko kierowania obroną państwa]
1.
 Główne stanowiska kierowania:
1)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
Prezesa Rady Ministrów,
5)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
a)
ministrów,
b)
centralnych organów administracji rządowej

- tworzą główne stanowisko kierowania obroną państwa.

2.
 Organizacja stanowiska kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej uwzględnia możliwość kierowania obroną państwa z tego stanowiska przez Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej wykonujących obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
 Lokalizacje rezerwowych miejsc pracy w ramach głównych stanowisk kierowania organów, o których mowa w ust. 1, akceptuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych uzgodniony z Ministrem Obrony Narodowej i Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4.
 Zapasowe stanowiska kierowania:
1)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
Prezesa Rady Ministrów,
5)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
a)
ministrów,
b)
centralnych organów administracji rządowej

- tworzą zapasowe stanowisko kierowania obroną państwa.

5.
 Lokalizacje zapasowych stanowisk kierowania organów, o których mowa w ust. 4, akceptuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Obrony Narodowej.
6.
 Aktualizację wykazu organów, o których mowa w ust. 1 i 4, wykonuje się niezwłocznie zgodnie z decyzją Prezesa Rady Ministrów, nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
7.
 Lokalizacje zapasowych stanowisk kierowania organów, o których mowa w ust. 4, przygotowuje się w obszarach, które w początkowym okresie prowadzenia obrony państwa będą najmniej narażone na działanie środków walki.
§  11. [Lokalizacja głównych stanowisk kierowania; rezerwowe miejsca pracy]
1.
 Główne stanowiska kierowania przygotowuje się w stałych siedzibach organów.
2.
 W celu zapewnienia ciągłości funkcjonowania organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 oraz w § 10 ust. 1 pkt 5, przygotowuje się dodatkową lokalizację głównego stanowiska kierowania, inną niż stała siedziba organu, zwaną dalej "rezerwowym miejscem pracy".
3.
 Przygotowanie rezerwowego miejsca pracy dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2, następuje na podstawie decyzji tych organów.
4.
 Rezerwowe miejsca pracy dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 oraz w § 10 ust. 1 pkt 5, organizuje się w pomieszczeniach wskazanych w § 14 pkt 1.
5.
 Rezerwowe miejsca pracy dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2, organizuje się w pomieszczeniach wskazanych w § 14 pkt 1 lub 2.
§  12. [Przygotowanie głównego stanowiska kierowania i rezerwowych miejsc pracy]
1.
 Główne stanowisko kierowania:
1)
dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 - przygotowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych;
2)
dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2 - przygotowuje kierownik urzędu obsługującego ten organ.
2.
 Rezerwowe miejsce pracy dla organu, o którym mowa w:
1)
§ 2 ust. 1 pkt 1-3 - przygotowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych w lokalizacjach wskazanych odpowiednio przez Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Szefa Kancelarii Sejmu lub Szefa Kancelarii Senatu;
2)
§ 2 ust. 1 pkt 4 oraz dla ministra właściwego do spraw zagranicznych - przygotowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych;
3)
§ 2 ust. 1 pkt 5-8 oraz ust. 2 - przygotowuje kierownik urzędu obsługującego ten organ, jeżeli:
a)
podjęto decyzję o jego przygotowaniu zgodnie z § 11 ust. 3,
b)
organ został wskazany przez Prezesa Rady Ministrów jako organ tworzący główne stanowisko kierowania obroną państwa.
3.
 Lokalizację głównego stanowiska kierowania w rezerwowym miejscu pracy, z zastrzeżeniem § 10 ust. 3, organy, o których mowa w:
1)
§ 2 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz ust. 2 - uzgadniają z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
2)
§ 2 ust. 1 pkt 7 i 8 - uzgadniają z właściwym wojewodą.
§  13. [Przygotowanie zapasowych stanowisk kierowania]
1.
 Zapasowe stanowiska kierowania przygotowuje się dla organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-7 oraz prezydentów miast na prawach powiatu, starostów i marszałków województw.
2.
 Przygotowanie zapasowego stanowiska kierowania dla prezydentów miast na prawach powiatu, starostów i marszałków województw oraz organów, o których mowa w § 2 ust. 2, następuje na podstawie decyzji tych organów.
3.
 Zapasowe stanowiska kierowania przygotowują:
1)
Minister Obrony Narodowej dla organów - o których mowa w § 10 ust. 4;
2)
wojewodowie - w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej;
3)
ministrowie i centralne organy administracji rządowej inne niż określone w § 10 ust. 4 pkt 5 oraz organy, o których mowa w § 2 ust. 2 - w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
4)
organy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 7 oraz prezydenci miast na prawach powiatu, starostowie i marszałkowie województw - w uzgodnieniu z właściwym wojewodą.
4.
 Wojewodowie, w ramach stanowisk kierowania, zapewniają miejsca pracy innym organom niezbędnym w kierowaniu obroną województwa.
§  14. [Budynki i pomieszczenia wykorzystywane na potrzeby stanowisk kierowania]
 Na potrzeby stanowisk kierowania wykorzystuje się budynki, części budynków lub zespół budynków, o których mowa w § 7, w których przygotowuje się:
1)
pomieszczenia wyposażone, w miarę możliwości, w urządzenia, instalacje i sprzęt, których działanie jest niezależne od ogólnodostępnej infrastruktury budynku;
2)
pomieszczenia inne niż wskazane w pkt 1.
§  15. [Czynności podejmowane w ramach przygotowywania stanowisk kierowania]
 Czynności podejmowane przez organy, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, w odniesieniu do stanowisk kierowania obejmują:
1)
przygotowanie pomieszczeń w budynkach przeznaczonych na stanowiska kierowania, zgodnie z wymogami określonymi w § 16;
2)
przygotowanie dokumentacji regulującej pracę na stanowiskach kierowania;
3)
ujęcie w planach operacyjnych procedur związanych z przemieszczeniem i funkcjonowaniem na stanowiskach kierowania.
§  16. [Czynności podejmowanie przy przygotowywaniu głównego i zapasowego stanowiska kierowania]
1.
 Przygotowanie głównego stanowiska kierowania obejmuje:
1)
wytypowanie istniejących lub budowę nowych budynków na potrzeby stanowiska kierowania;
2)
zapewnienie warunków funkcjonowania organu na stanowisku kierowania;
3)
utrzymywanie należytego stanu technicznego obiektów budowlanych umożliwiającego funkcjonowanie systemu kierowania przez ich właścicieli lub zarządców w rozumieniu art. 61 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;
4)
zorganizowanie niezakłóconej pracy i bezpieczeństwa jawnych i niejawnych systemów łączności;
5)
przygotowanie miejsc doraźnego schronienia minimalizującego skutki środków napadu powietrznego;
6)
zapewnienie ochrony stanowisk kierowania, w tym zapewnienie:
a)
ochrony fizycznej,
b)
ochrony technicznej,
c)
bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych oraz systemów łączności;
7)
ewentualne wyposażenie w środki ochrony indywidualnej przed skażeniami;
8)
zapewnienie ostrzegania i alarmowania;
9)
wyznaczenie i szkolenie obsady stanowiska kierowania i sił odpowiedzialnych za zabezpieczenie funkcjonowania stanowisk kierowania;
10)
przygotowanie sił i środków do:
a)
rozwinięcia i odtwarzania systemu łączności oraz utrzymania bezpieczeństwa cyberprzestrzeni,
b)
prowadzenia działań ratowniczych,
c)
przemieszczenia na rezerwowe miejsca pracy i zapasowe stanowiska kierowania w taki sposób, aby nie ujawnić rzeczywistego charakteru tego przemieszczenia.
2.
 W przypadku organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4, przygotowanie głównego stanowiska kierowania w rezerwowym miejscu pracy obejmuje dodatkowo:
1)
zapewnienie rozpoznania, zapobieganie i zwalczanie zagrożeń godzących w bezpieczeństwo wewnętrzne państwa lub potencjał obronny państwa, lub zdolność bojową Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - przez właściwe służby;
2)
przygotowanie źródeł energii elektrycznej i cieplnej oraz ujęć wody, których działanie jest niezależne od ogólnodostępnej infrastruktury techniczno-użytkowej - dla obiektów budowlanych umożliwiających funkcjonowanie systemu kierowania.
3.
 Przygotowanie zapasowego stanowiska kierowania obejmuje przedsięwzięcia wskazane w ust. 1 i 2.
4.
 W odniesieniu do budynku przeznaczonego na stanowisko kierowania, w celu prawidłowej organizacji i zachowania ciągłości funkcjonowania, organ tworzący stanowisko kierowania określi możliwość dostosowania tego budynku oraz zakres jego wyposażenia.
§  17. [Finansowanie realizacji zadań w ramach przygotowania stanowisk kierowania]
1.
 Realizację zadań w ramach przygotowania stanowisk kierowania finansuje się z części budżetu państwa przypadającego organowi, który będzie funkcjonował na tych stanowiskach, w ramach zaplanowanych na dany rok wydatków budżetowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
 Finansowanie zadań w ramach przygotowań obronnych stanowisk kierowania przez centralny organ administracji rządowej niebędący dysponentem części budżetu planuje się w części budżetowej organu sprawującego nadzór nad tym organem.
3.
 Finansowanie zadań związanych z przygotowaniem rezerwowych miejsc pracy głównych stanowisk kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów należy do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
4.
 Finansowanie zadań związanych z przygotowaniem zapasowych stanowisk kierowania organów, o których mowa w § 10 ust. 4, należy do Ministra Obrony Narodowej.
§  18. [Przejście organów na określone stanowiska kierowania]
1.
 Przejście organów na określone stanowiska kierowania następuje w trybie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4, na rezerwowe miejsca pracy realizuje się na podstawie decyzji tych organów i odbywa się zgodnie z dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania opracowaną przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
3.
 Minister właściwy do spraw wewnętrznych przekazuje wyciąg z dokumentacji, o której mowa w ust. 2, organom objętym planem przemieszczenia.
4.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz ust. 2, na rezerwowe miejsca pracy realizuje się na podstawie decyzji tych organów i odbywa się zgodnie z opracowaną dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania, po uprzednim powiadomieniu Prezesa Rady Ministrów oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
5.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 7 i 8, na rezerwowe miejsca pracy realizuje się na podstawie decyzji tych organów i odbywa się zgodnie z opracowaną dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania, po uprzednim powiadomieniu właściwego wojewody.
6.
 Przemieszczenie organów, o których mowa w § 10 ust. 1, na zapasowe stanowisko kierowania obroną państwa odbywa się zgodnie z opracowaną dokumentacją związaną z przemieszczeniem stanowiska kierowania, po uprzednim powiadomieniu przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych organów podlegających przemieszczeniu oraz Ministra Obrony Narodowej.
§  19. [Zadania ministra właściwego do spraw wewnętrznych w ramach organizacji przygotowywania systemu kierowania]
1.
 W ramach organizacji przygotowywania systemu kierowania minister właściwy do spraw wewnętrznych:
1)
planuje, organizuje i przemieszcza:
a)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
d)
Prezesa Rady Ministrów,
e)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
ministrów,
centralnych organów administracji rządowej
wraz z niezbędną obsadą stanowisk kierowania, uzgodnioną przez te organy z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, przekazuje wypisy z dokumentacji związanej z przemieszczeniem stanowiska kierowania tych organów oraz odpowiada za koordynację ich przemieszczenia;
2)
zapewnia, we współpracy z Ministrem Obrony Narodowej i właściwym wojewodą, w rejonie zapasowych stanowisk kierowania:
a)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
d)
Prezesa Rady Ministrów,
e)
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów:
ministrów,
centralnych organów administracji rządowej
bezpieczeństwo i porządek publiczny, ochronę przeciwpożarową oraz prowadzenie akcji ratowniczych;
3)
zgłasza potrzeby oraz wspiera ministra właściwego do spraw łączności w zakresie przygotowania i utrzymania usług pocztowych na potrzeby obronne państwa w dziale sprawy wewnętrzne i administracja publiczna;
4)
w ramach głównych stanowisk kierowania Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów:
a)
przygotowuje rezerwowe miejsca pracy, w zakresie uzgodnionym odpowiednio z Szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Szefem Kancelarii Sejmu, Szefem Kancelarii Senatu i z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w lokalizacjach wskazanych przez te organy,
b)
zapewnia warunki utrzymania ich infrastruktury i obsługi technicznej w stanie pełnej gotowości obronnej państwa,
c)
planuje, organizuje i przemieszcza Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów na rezerwowe miejsca pracy wraz z niezbędną obsadą stanowisk kierowania,
d)
zapewnia ochronę głównych stanowisk kierowania,
e)
zapewnia usługi Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej w pełnym zakresie zgodnie z art. 74 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) na stanowiskach kierowania organów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 oraz uzgadnia plan organizacji systemu łączności głównego stanowiska kierowania obroną państwa (obejmującego stałe siedziby i rezerwowe miejsca pracy) z Ministrem Obrony Narodowej i Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
f)
zapewnia ochronę oraz bezpieczeństwo, porządek publiczny i ochronę przeciwpożarową, a także prowadzenie akcji ratowniczych,
g)
zapewnia, we współpracy z Ministrem Obrony Narodowej, zorganizowanie systemu ostrzegania i alarmowania.
2.
 Minister Obrony Narodowej, stosownie do potrzeb, zapewnia transport powietrzny do przemieszczania organów wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1-4 na zapasowe stanowiska kierowania.
§  20. [Przygotowanie systemu kierowania w zakresie systemów łączności]
 W ramach przygotowywania systemu kierowania w zakresie systemów łączności organy wykorzystują rozwiązanie przyjęte dla systemów łączności na potrzeby obronne państwa:
1)
zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;
2)
na podstawie art. 74 ust. 5, art. 76 i art. 78 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.
§  21. [Przepis przejściowy]
 Dokumentacja stanowisk kierowania na podstawie przepisów dotychczasowych zachowuje ważność do czasu opracowania nowej dokumentacji, nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  22. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2025 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. poz. 978, z 2016 r. poz. 917 oraz z 2018 r. poz. 474), które zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1872) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.407

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym
Data aktu: 25/03/2025
Data ogłoszenia: 28/03/2025
Data wejścia w życie: 29/03/2025