Gotowość obronna państwa

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 marca 2025 r.
w sprawie gotowości obronnej państwa

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa:
1)
stany gotowości obronnej państwa, warunki i tryb ich wprowadzania;
2)
czynności służące utrzymywaniu stałej gotowości obronnej państwa, a także realizowane po podwyższeniu stanu gotowości obronnej państwa;
3)
organizację systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa i czynności podejmowane przez poszczególne organy w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
§  2. [Stany gotowości obronnej państwa]
 Ustala się następujące stany gotowości obronnej państwa:
1)
stan stałej gotowości obronnej państwa;
2)
stan pełnej gotowości obronnej państwa.
§  3. [Stan pełnej gotowości obronnej państwa]
1.
 W razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny wprowadza się stan pełnej gotowości obronnej państwa.
2.
 W stanie pełnej gotowości obronnej państwa realizuje się czynności umożliwiające przeprowadzenie mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa.
§  4. [Wniosek o zmianę stanu gotowości obronnej państwa]
 W sytuacji, o której mowa w § 3 ust. 1 oraz § 5 ust. 1, Rada Ministrów występuje z wnioskiem do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o zmianę stanu gotowości obronnej państwa na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zwanej dalej "ustawą".
§  5. [Stan stałej gotowości obronnej państwa]
1.
 W sytuacji braku lub ustąpienia przesłanek, o których mowa w § 3 ust. 1, utrzymuje się lub wprowadza stan stałej gotowości obronnej państwa.
2.
 W stanie stałej gotowości obronnej państwa realizuje się czynności przygotowujące administrację publiczną i gospodarkę narodową do działań wskazanych w § 3 ust. 2, polegające na:
1)
sprawdzeniu elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa;
2)
aktualizacji planów i procedur;
3)
przeglądzie zasobów osobowych i materiałowych;
4)
realizacji innych czynności wynikających z właściwości danego organu, służących utrzymaniu stałej gotowości obronnej państwa.
§  6. [Koordynacja realizacji czynności przygotowujących administrację publiczną i gospodarkę narodową do działań podejmowanych w stanie pełnej gotowości obronnej państwa]
 Realizację czynności, o których mowa w § 5 ust. 2, koordynują odpowiednio Prezes Rady Ministrów, ministrowie, wojewodowie, starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów zgodnie z przepisami dotyczącymi koordynowania planowania i realizacji zadań obronnych, wydanymi na podstawie art. 8 ustawy.
§  7. [Realizacja zadań przewidzianych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej]
1.
 W sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, realizuje się zadania przewidziane w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, opracowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy.
2.
 Zadania, o których mowa w ust. 1, realizuje się z uwzględnieniem pierwszeństwa zadań wykonywanych w ramach zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, w tym podnoszenia gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz uruchamiania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.
3.
 Zadania, o których mowa w ust. 1, uruchamia Rada Ministrów.
§  8. [Organizacja systemu stałych dyżurów w stanie stałej gotowości obronnej państwa]
1.
 Organizacja systemu stałych dyżurów w stanie stałej gotowości obronnej państwa zapewnia ciągłość przekazywania decyzji i zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5.
2.
 System stałych dyżurów organizuje się z wykorzystaniem dostępnych sił i środków w ramach istniejących struktur urzędów obsługujących organy oraz struktur jednostek organizacyjnych podległych tym organom lub przez nie nadzorowanych.
3.
 Organizacja systemu stałych dyżurów obejmuje:
1)
wytypowanie pomieszczeń, w których będzie pełniony stały dyżur, i wyposażenie ich w urządzenia teleinformatyczne;
2)
wyznaczenie z jednostki lub komórki organizacyjnej obsad do pełnienia stałych dyżurów;
3)
wyposażenie miejsca do pełnienia stałego dyżuru w instrukcję stałego dyżuru oraz inną niezbędną dokumentację wynikającą z potrzeb organizacyjnych danego organu.
4.
 Czynności w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa obejmują zadania planistyczne, organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne.
5.
 System stałych dyżurów tworzą:
1)
Prezes Rady Ministrów - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, ministrom, przewodniczącym komitetów, którzy wchodzą w skład Rady Ministrów, centralnym organom administracji rządowej podległym Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanym, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz wojewodom;
2)
ministrowie - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, centralnym organom administracji rządowej podległym ministrom lub przez nich nadzorowanym oraz przedsiębiorcom znajdującym się w kompetencjach tych ministrów;
3)
centralne organy administracji rządowej podległe Prezesowi Rady Ministrów lub ministrom lub przez nich nadzorowane - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
4)
wojewodowie - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, marszałkom województw, starostom i prezydentom miast na prawach powiatu oraz organom niezespolonej administracji rządowej, kierownikom zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorcom oraz innym jednostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, podmiotom leczniczym, na które wojewoda nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, mającym swoją siedzibę na terenie województwa;
5)
marszałkowie województw - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, podmiotom leczniczym, na które marszałek województwa nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, jednostkom oświaty, zarządcom dróg wojewódzkich oraz instytucjom realizującym zadania w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową, znajdującym się na terenie województwa;
6)
starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, wójtom (burmistrzom, prezydentom miast), kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, innym jednostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, podmiotom leczniczym, na które starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, mającym swoją siedzibę na terenie powiatu;
7)
wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) - na potrzeby przekazywania decyzji, o których mowa w ust. 1, kierownikom podległych i nadzorowanych gminnych i miejskich jednostek organizacyjnych, podmiotom leczniczym, na które wójt (burmistrz, prezydent miasta) nałożył zadania na potrzeby obronne państwa;
8)
inne organy i instytucje tworzące system kierowania bezpieczeństwem narodowym.
§  9. [Obowiązki informacyjne ogranów tworzących system stałych dyżurów wobec Prezydenta RP]
 Organy tworzące system stałych dyżurów, wymienione w § 8 ust. 5 pkt 1-3, przekazują Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej informacje o decyzjach i stanie realizacji zadań, o których mowa w § 3 i § 5 oraz informują Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o planowanych zmianach stanu gotowości obronnej państwa.
§  10. [Dostosowanie systemu stałych dyżurów do przepisów rozporządzenia]
 Organy, o których mowa w § 8 ust. 5, dostosują utworzony w swoich jednostkach system stałych dyżurów w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  11. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2025 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1872).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.355

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Gotowość obronna państwa
Data aktu: 18/03/2025
Data ogłoszenia: 20/03/2025
Data wejścia w życie: 29/03/2025